Första Norgeresan på MC

Victorious

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Skurup
Hoj
2017, Yamaha XSR900
Tja!

Blev med körkort i våras och tänkte satsa på en liten Norgeresa i början av Augusti. Jag har bara gjort en tidigare körning i Norge (kort körning till Lysebotn med bil) och tänkte därför be om lite åsikter och tips ang. färdplanen/resan.

Resan är väl tänkt att ta 7-9 dagar. Jag fuskar lite och skippar den tråkiga transportsträckan på E6:an och tar en färja från Köpenhamn till Oslo.

Känns det som en realistisk tidsplan för rutten på bilden?

Hur många timmar brukar ni köra per dag på era resor?

Norgekarta.jpg
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag kör oftast ensam och åker hemifrån just för att köra mc.
Jag har alltså inte öl, mat, umgänge, shopping osv som mål med mina resor.
Därför brukar det bli rätt många timmar i sadeln varje dag, brukar komma iväg vid åtta-nio och landar runt samma tid på kvällen, lite beroende på vilket boende man hittar.
En timmes lunch och ofta nån sevärdhet som genererar ytterligare nån timmes paus per dag ger alltså runt 10 timmar i sadeln per dag.
 

Victorious

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Skurup
Hoj
2017, Yamaha XSR900
Jag kör oftast ensam och åker hemifrån just för att köra mc.
Jag har alltså inte öl, mat, umgänge, shopping osv som mål med mina resor.
Därför brukar det bli rätt många timmar i sadeln varje dag, brukar komma iväg vid åtta-nio och landar runt samma tid på kvällen, lite beroende på vilket boende man hittar.
En timmes lunch och ofta nån sevärdhet som genererar ytterligare nån timmes paus per dag ger alltså runt 10 timmar i sadeln per dag.

Jag kommer också att köra ensam, ska bli skönt att kunna sätta tempo själv. Jag har väl ingen direkt plan på att göra något annat än att njuta landskapet/vägarna på hojjen och stanna och ta lite bilder.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
När bär det iväg? Skall själv försöka komma iväg


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Väldigt individuellt skulle jag säga beroende på vilken hoj (körställning) man har hur länge man pallar i sadeln innan man blir trött.. men nått jag kan rekommendera är Air Hawk sadel för längre turer, kom precis hem efter ha kört ca 200 mil och inte något ont alls :tummenupp
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Färja är ett trevligt sätt att åka på... tänk om det kunde gått färja till Alperna!
Vad fick du för pris på detta?

danne431, de där 200 milen som inte känns är de körda i ett sträck eller på en vecka eller vad?
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
4 dagar tog resan men jag stannade ju och gjorde saker på vägen så sett, men jag sträck körde ifrån Stavanger till Göteborg och det var väll ca 70 mil, gjort långresor innan och man får alltid träsmak förr eller senare.. Air Hawk gjorde stor skillnad för komforten faktiskt, pallar sitta fler timmar i sadeln
 

Victorious

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Skurup
Hoj
2017, Yamaha XSR900
Färja är ett trevligt sätt att åka på... tänk om det kunde gått färja till Alperna!
Vad fick du för pris på detta?

Om det vore så väl!

Som billigast kunde jag få hytt för 1198:- sedan så kostar det 110:- att ta med motorcykeln. Nu har väl chefen skrämt upp mig om hur standarden har varit på de Englandsfärjor han brukade åka med så jag la lite mer för att få lite högre standard.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Regnställ och underställ samt varma handskar. Sen tar milen mycket längre tid i Norge än vanliga vägar. Jag trodde inte riktigt på det, men många skrev det förra året när jag frågade i en tråd. Det blir att man stannar väldigt mycket och tar kort. Jag skulle säga att man ska räkna att det tar längre tid än man tror.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
uploadfromtaptalk1469637847701.jpg jag siktar mot vestlandet med denna nästa vecka. Ska komma ihåg regnkläder..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om det inte är mer än de 180 milen som är angivet på kartbilden så fixar du det på avsatt tid. 20-30 mil om dagen är inga problem att få ihop. Räkna som sagt ändå med att det tar längre tid att köra i Norge, vi brukar räkna med ca 5 mil i timmen när vi är där och snurrar och det brukar stämma hyfsat med lite stopp för fotografering, tankning och någon snabb kopp kaffe längs vägen.

Det är alltid skönt att komma iväg tidigt så kan man ta det lite piano under dagen så vi brukar starta vid kl 8-9 på morgonen och landa vid nästa övernattning framåt kvällen.

Se till att ta in och njuta av landskapen och vägarna. Det finns inte mycket som kan konkurrera med det här på hemmaplan.
 

Victorious

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Skurup
Hoj
2017, Yamaha XSR900
Tack för alla tips och åsikter än så länge, keep them coming!

Hur mycket brukar ni räkna med att att det kostar typ per dag att resa i Norge? Kör en liten hoj, så jag har inte plats för mycket mer än kläder och det viktigaste. Så om vi skulle räkna med boende och mat, vad gissar ni på?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tältplatser är billigt, kring 150 spänn max. Hyttor är dyrare om man är ensam eftersom det oftast är flera bäddar. Hittar du en camping med små hyttor kan de kanske landa på dubbla tältplatspris. Hotellrum är snordyrt, gav väl närmare 1500 för en natt i enkelrum i Trondheim för 6-7 år sen. Det är iofs en av Norges största städer så priserna är väl därefter. Mat är också snordyrt, gav 250 norska för en pizza och en dricka.

Jag hade iofs bil så det var lite enklare att lösa maten, antingen stormkök eller så köpte jag en engångsgrill och några burgare men ska du äta alla mål mat på restauranger och sover i tält så skulle jag nog budgetera för 6-700 per dag för boende och mat. Dessvärre är det även rätt dyrt att köpa råvaror och laga egen mat, Norge är helt enkelt ett dyrt land.

Som tur är kostar inte bensinen så mycket mer än i Sverige beroende på växelkursen :banana
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Jag var uppe förra veckan bodde på hostel för 300 nok natten i Drammen och hotell 600 nok i Stavanger, jag avänder ex Trip Advisor på plats så letar den upp det billigaste boendet i närheten, åker sen dit och bokar över disk då jag märkt att dom lägger på via apparna, men det e ju lätt o se om det finns platser i närheten
 
Last edited:

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag åker ev i morgon bitti från Västerås mot Norge.Jag är allergisk mot vajerräcken så jag kör över Skinnskatteberg,Kopparberg;Hällefors,Filipstad sen mot Torsby.Kör sen mot Hönefoss tar in på väg 7 kör sen till Eidsfjord;Voss viker av mot Myrkdalen. Kör sen väg 55 mot Lom. Stannar ev vid Galdöpiggen en dag och åker skidor(carving).Kör sen sen Trollstigen fram till Åndalnäs. Planerar sen att åka till Kristiansund och köra Atlantvägen.
Vid broarna vid Atlantvägen ska jag prova lite fiske efter sej,makrill,torsk.jag kommer att sova i tält på campingar efter vägen.Jag åker ensam.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Siktar för övrigt också på en väldigt kort sväng i Norge innan sommaren är över så om någon har förslag på roliga vägar att ta sig från Oslo till Kristiansand så tar jag gärna emot tips :)
 

Victorious

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Skurup
Hoj
2017, Yamaha XSR900
Jag åker ev i morgon bitti från Västerås mot Norge.Jag är allergisk mot vajerräcken så jag kör över Skinnskatteberg,Kopparberg;Hällefors,Filipstad sen mot Torsby.Kör sen mot Hönefoss tar in på väg 7 kör sen till Eidsfjord;Voss viker av mot Myrkdalen. Kör sen väg 55 mot Lom. Stannar ev vid Galdöpiggen en dag och åker skidor(carving).Kör sen sen Trollstigen fram till Åndalnäs. Planerar sen att åka till Kristiansund och köra Atlantvägen.
Vid broarna vid Atlantvägen ska jag prova lite fiske efter sej,makrill,torsk.jag kommer att sova i tält på campingar efter vägen.Jag åker ensam.

Härligt!

Jag kommer att köra på väg 55 den 4:e Augusti om allt går som det ska, vem vet, vi kanske möts ;)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top