Köpa Suzuki GSX-R1000 2013 - Barnsjukdomar, brister, vad tänka på?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Tittar på att köpa en Suzuki GSX-R1000 från 2013, som jag förstår det är det samma generation 2012-2016. https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_GSX-R1000#Specifications

Är det något jag bör känna till med denna generationen? Barnsjukdom, brister eller en anledning att välja tidigare generation eller någon av de andra motsvarande japsarna?
 
Last edited:

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Det dåliga är att hastighetsmätare o körglädjen börjar vid först och minst 200 km/h.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Ohh. På din andra fråga om andra val av hojar så passar olika hojar olika förare. En hoj är extremt känslig med småsaker för att fungera rätt för dig. Inställningar som fjädring kan du ändra, clipons o fotpinnar går att ändra, men det kostar. Motorerna e olika på olika märken. Så jag hade provat en av varje om du e osäker på vilken som känns rätt.
Med det facit i hand hade jag haft en zx10 istället för r1an jag köpte bara för att jag skulle ha en sån.
Ut o testa.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Eftersom det mesta är detsamma från årsmodell 2009 kan du nog vara lugn ang barnsjukdommar. Dom recalls som gjorts ganska nyligen var bromspumpsbyte och något fix med stödet har jag för mig, men om detta gäller även 2013 vet jag inte.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra köp och bra maskin med vettig körställning även för landsväg (för att vara en litermaskin). Suzuki av den generationen var förvisso inte helt i klass med BMW S1000RR, Aprilia RSV4 eller ZX-10 när det gäller elektroniken men är trots detta en hoj av rang bara den justeras in som föraren vill ha den. Jag hade en K9 och den skulle höjas rejält bak, jag tror det redan åtgärdats i viss mån på K12 och senare. Sedan har väl K12- även Brembos ok?

Du får helt enkelt se till att låta antispinn och antiwheelie sitta i höger handled och ABS i högerhandens fingrar. Själva Gyroenheten ersätter Du med insidan av Ditt pannben:)

Hur vill Du använda hojen? Tänker Du bli ett banfreak som åker runt på bandagar och kanske mer än så? Eller kommer Du främst att köra gata? För gata funkar Suzuki bra direkt ur kartong, möjligen är drevningen lite väl "miljöanpassad" och därmed för hög.

När det började gå undan på bana upplevde jag att bromsarna, trots stålomspunnet och bra belägg, kunde ha en tendens till fading. Men då talar vi rätt snabba tider i rätt snabba grupper. Min rekommendation är att börja med att lägga på ett 195/55 nästa gång bakdäcket ska bytas och känna hur den känns. Sedan körde jag -1 kugg fram/+2 kugg bak och det var en bra kompromiss för bana/gata, hann ändå aldrig nyttja alla sex växlar på de banor jag kört...

I övrigt inga problem kvalitetsmässigt. Kolla dock upp Din premie så att Du är beredd på försäkringskostnaden för Din räser. Det ligger tyvärr något i tidigare inlägget om att den, precis som alla andra moderna literhojar, kommer till liv först vid hastigheter som knappt funkar ens på Autobahn...

Men som sagt - är Du inställd på en litermaskin och är Du beredd på kostnaderna så får Suzuki en god rekommendation från min sida. Lycka till:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top