Video Bilist gör idiotomkörning vid vägarbete & håller på att fronta med mig

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Utanför Knivsta idag. Kommer till ett vägarbete ser att den vita volvon i mötande körfält ser mig och saktar in. Bilen bakom saktar inte in, utan skall köra om Volvon och vägarbetet. Det är bara det att jag ligger i mötande körfält.
Jag ser vad han gör och maxbromsar på XT:n. Låser både fram och bakdäck, vilket gör att jag inte kan styra undan utan att riskera att lägga ned hojen. ABS vore ju trevligt ungefär här :tungan
Nåväl, jag får stopp på hojen och lyckas vinkla undan styret en millisekund från det att han hade klippt den med spegeln.
Tror ni han stannade för att kolla hur det gick....Nä, gasade därifrån var det han gjorde.
Jag vet att det var en han då jag har en bilddump på honom sittande i förarsätet med solglasögon på och jag vet att bilen ägs av hans fru.


Tänkte sätta av efter han, men eftersom jag bromsat motorstopp på XT:n så var den inte så sugen på att kicka igång på första försöket :huvet
 
Last edited:

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Tur att du var uppmärksam och hade sinnesnärvaron att göra som du gjorde!
Behandlar, sen jag tog MC-kort, alla andra bilister som idioter. (Det stämmer tyvärr allt för ofta också) Inbillar mig att det räddat mig från ett antal otrevliga incidenter.

Skönt att det gick bra!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Borde väl gå hyfsat lätt att ta reda på ett mobilnummer till chauffören och skicka över en länk till filmen och fråga hur fan han tänkte där egentligen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite självkritiskt här då.

Vad kunde jag gjort bättre?

-Lägre hastighet vid vägarbetet. Ja, jag kunde ha hållit 30 km/h långt innan jag kom fram till själva arbetet och han kunde ha blåst förbi mig i 80+ km/h. Jag brukar hålla låg hastighet vid vägarbeten och i närheten av fordon som arbetar vid väg. Vet själv hur det är att jobba där då folk kör förbi dig i för hög hastighet.

-Placering på vägen. Jag låg i mitten av körfältet för att markera att jag inte var en moped. Sen när jag väl började bromsa så fanns inte så många chanser att ändra placering.
Hade jag legat på sidan av körfältet hade han definitivt kört förbi vägarbetet och mött mig i bra högre hastighet. Förvisso kanske med större utrymme mellan oss, men högre hastighet.

-Bättre bromsteknik. Jag kunde inte ha bromsat hårdare, men säkert mera effektivt samt kunnat styra undan lite mera. Som det var nu så låste sig båda däcken och jag försökte hålla dem på gränsen till låsning. Därav att jag inte vågade svänga. Kände att jag hade lagt den och glidit in i fronten på bilen då.
Får nog träna mera på panikbromsningar på XT:n. Den har liksom inte samma nyp i bromsarna som V-Stromen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Borde väl gå hyfsat lätt att ta reda på ett mobilnummer till chauffören och skicka över en länk till filmen och fråga hur fan han tänkte där egentligen.
Jag vet vem han är och att hans fru äger bilen och allt annat med. Tänker dock inte bege mig ut och jaga efter honom. Även om det just nu idag skulle kännas skönt, men jag är bättre än så :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Borde väl gå hyfsat lätt att ta reda på ett mobilnummer till chauffören och skicka över en länk till filmen och fråga hur fan han tänkte där egentligen.

Jag tror det ger större effekt att skicka länken till förarens fru. :smasha
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Undrar om situationen blivit annorlunda om du istället hade kört din V-strom när den var blå/gul.

Kör själv ca 1100 mil i månaden och förfaras över bilisters agerande i stort sett varje dag, suck.

Gott att du kan fortsätta din hojsäsong i allafall.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror det ger större effekt att skicka länken till förarens fru. :smasha
Är inte helt hundra, hon kan ha varit med i bilen :crash
Har bara en bra skärmdump på föraren, passagerarplatsen döljs av solreflexen.

Här är en kortare videosnutt för de som känner att sprida runt den till slaskmedia, fb eller whatever.
Vill dock inte att folk skall tracka honom med den :krama

 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Undrar om situationen blivit annorlunda om du istället hade kört din V-strom när den var blå/gul.
V-stromen har ju fortfarande gula reflexer fram. Så den syns.

XT:n har också reflexer, om än mindre och lite mera diskreta på gaffelbenet. Men lampan med halvljus fungerar och lyste vid tillfället.
Och i det här fallet så ser ju den vita Volvon mig klart och tydligt och stannar innan vägarbetet. Det är då bilen bakom bestämmer sig för att gasa förbi alltihopa med mig i mötande körfält.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag vet vem han är och att hans fru äger bilen och allt annat med. Tänker dock inte bege mig ut och jaga efter honom. Även om det just nu idag skulle kännas skönt, men jag är bättre än så :)

Det är stort av dig, själv hade jag nog inte kunnat behärska mig så. :fatta!
Med tanke på att han inte ens saktade ner efteråt finns ju risken att han inte ens fattade att han gjorde fel.

Hur som helst är huvudsaken att du klarade dig, även om det var onödigt nära att det gick åt Helsinki.

Jag tror det ger större effekt att skicka länken till förarens fru. :smasha

Troligtvis. :whip
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Idioter i trafiken borde de va någon hemsida eller socialmedia kanal typ youtube eller annat där alla hängs ut för allmän beskådning....

Kollade gubben å han är ju 68 år gammal å då när han tog kortet så räckte de nog me att framföra fordonet runt kvarteret....
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Körfältsdelning taget till nästa nivå.
Så totalt hänsynslöst agerat.

Jag skulle absolut konfrontera både förare och bilägare.
Nästa gång kanske han har ihjäl någon.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
FY FAN!

Skönt att du höll dig på hjulen och att du hade lugnet att inte jaga efter honom.
Men jag tycker att ett samtal borde vara på sin plats. :7peta
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
och att du hade lugnet att inte jaga efter honom.
Lugn och lugn, jag lyckades ju inte kicka igång hojen efter att jag bromsat motorstopp på den :D
Finns tråd i teknikforumet om det problemet.

Alltså grejen med att inte hamna i situationer som spårar ur är att tänka efter före.
När det händer något som gör en redigt arg så agerar man inte där och då på ren ilska. Ge det lite tid. Är man fortfarande lika arg efter t.ex. 1 vecka så är det värt att göra nått åt, men annars inte.
Och jag kommer inte vara arg på han om 1 vecka.
Tycker han är en idiot, men det finns det många av, tyvärr.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Bästa åtgärden du kan göra är att slå av mer på farten vid byggen eller annan suspekt verksamhet på vägen. Det är ju alltid hojföraren som är tvåa.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Om jag hade varit i din situation, och det har jag varit många gånger, så hade jag redan när jag såg vägarbetet slagit av, dels med respekt för manskapet som jobbar med det, men dels av självbevarelsedrift.
Jag vågar aldrig "ta plats" för att visa att jag har rätten på min sida, jag vet att jag inte syns, eller så ignorerar folk mig helt enkelt.
Jag har definitivt slutat att hävda mig mot bilister, det har aldrig gått bra och jag har fått bita i gräset för det.

Var rädd om dig, hellre sikta på diket än att ta fajten med bilister, vem vet vad som sitter bakom ratten fyllkörning, droger, biltjuv osv.

Kör bra :hej
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om jag hade varit i din situation, och det har jag varit många gånger, så hade jag redan när jag såg vägarbetet slagit av, dels med respekt för manskapet som jobbar med det, men dels av självbevarelsedrift.
Jag vågar aldrig "ta plats" för att visa att jag har rätten på min sida, jag vet att jag inte syns, eller så ignorerar folk mig helt enkelt.
Jag har definitivt slutat att hävda mig mot bilister, det har aldrig gått bra och jag har fått bita i gräset för det.

Var rädd om dig, hellre sikta på diket än att ta fajten med bilister, vem vet vad som sitter bakom ratten fyllkörning, droger, biltjuv osv.

Kör bra :hej

Samma erfarenhet men har klarat mig från att bita i gräset... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är extra mycket idioter ute på vägarna nu i semestertrafiken. Så är det alltid, yrkestrafikanter och pendlare som kör mycket bil har semester och folket som bara tar fram bilen till semesterresan kommer ut.

Idag med bilen var det en sån träskalle med husbil som körde ut rätt framför mig på E4an, ingen uppenbar fara och med sådan marginal att han hinner ut och jag skulle ha träffat honom i rumpan om jag inte bromsat och jag skulle alltså juridiskt fått skulden vid en kollision.
Dock räknar jag det som rejäl brist på hänsyn eller möjligen ren dumhet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top