Video Bilist gör idiotomkörning vid vägarbete & håller på att fronta med mig

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Rätt nyligen hemkommen från Polen... ser inget speciellt i klippet alls, så kör alla där nere.
Möte med mc räknas som fritt, så de kör om.
Jätteofta man har möte med en lastbil och PANG så kommer en bil utfarande där bakom och påbörjar omkörning.
Eller personbilar, men då ser man ofta den påbörjade omkörningen lite tidigare.
Men de RÄKNAR med att man med mc lägger sig till höger. Alltid.
I början när man är lite ovan så slår hjärtat lite extraslag när man möter bilar i körbanan men efter några dagar blir man nästan van och förväntar sig detta hela tiden...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Han kan omöjligt ha några ursäkter. Det finns inte en chans att han INTE ser dig. Han chansar helt enkelt på att du skall svänga undan bara för att du åker hoj.

Det finns ingen anledning att hålla igen. Konfrontera honom. Upplys honom om att videoklippet redan cirkulerar i media som exempel på en ytterst inkompetent bilförare. Om du nitar honom, hälsa från mig också.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Fan vad trött jag blir, vad skrev jag och vem skrev jag det till, jo dig. Jag tyckte att du, ja just du skulle skicka länken till hans fru för att han kanske skulle tänka på hur han framför sitt fordon. Så vem i helvete har uppmanat någon till ett upplopp imot deras familj. Du har livlig fantasi du , du kanske skulle sluta titta på alla dom där action filmerna på kvällarna. Nästa gång så kanske du skulle skita i att lägga upp något som kan härleda till någon person så slipper du spela upp helt galna scenarion för dig och oss andra.

Visa lite hyfs pöjk, pissar du på folk såhär blir du av med alla dina kompisar. Och sen är det bara såna som jag som svarar på dina inlägg, och det vill du väl ändå inte:7peta:krama
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men din placering, Wiseguy, vid en situation som denna?!

Samsas lite om utrymmet, månne?

Fan, nu måste jag posta igen eftersom morgonkatten krävde uppmärksamhet och puffade min arm så att jag plötsligt gillade detta inlägg.
Det gör jag inte.

Jag är bra på att samsas om utrymme med mina medtrafikanter.
Synd att dom är så förbannat få bara.
Filmklippet illustrerar en motspelare.
...eller, värre ändå - en sådan där jävel som inte spelar alls.
Som inte ser mönster, som inte förstår sammanhang, som inte inser sin egen roll.
HAN skall fram med SIN bil till SITT mål.
Detta är beyond SMIDSY. Detta är ren jävla hänsynslöshet.

Visst, självbevarelsedriften säger "hoppa åt höger".
...men vad hjälper det?
Nästa gång, alltså - när samma förare gör samma misstag igen?
Eller något ännu värre, och tar med sig en av oss för gott?

Ja, vi har alla råkat ut för något liknande.
Nej, det är fan inte okay!

Jag hade jagat i kapp där och då, och konfronterat föraren omedelbart.
Du fick inte igång hojen - men har FILMEN, som beskriver allt så mycket bättre, och utan risk för gap, skrik och missförstånd.

För egen del skulle jag skickat den, med ett enkelt "så här upplevde jag det hela."
Det borde rimligen stämma till eftertanke.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fan, nu måste jag posta igen eftersom morgonkatten krävde uppmärksamhet och puffade min arm så att jag plötsligt gillade detta inlägg.
Det gör jag inte.

Jag är bra på att samsas om utrymme med mina medtrafikanter.
Synd att dom är så förbannat få bara.
Filmklippet illustrerar en motspelare.
...eller, värre ändå - en sådan där jävel som inte spelar alls.
Som inte ser mönster, som inte förstår sammanhang, som inte inser sin egen roll.
HAN skall fram med SIN bil till SITT mål.
Detta är beyond SMIDSY. Detta är ren jävla hänsynslöshet.

Visst, självbevarelsedriften säger "hoppa åt höger".
...men vad hjälper det?
Nästa gång, alltså - när samma förare gör samma misstag igen?
Eller något ännu värre, och tar med sig en av oss för gott?

Ja, vi har alla råkat ut för något liknande.
Nej, det är fan inte okay!

Jag hade jagat i kapp där och då, och konfronterat föraren omedelbart.
Du fick inte igång hojen - men har FILMEN, som beskriver allt så mycket bättre, och utan risk för gap, skrik och missförstånd.

För egen del skulle jag skickat den, med ett enkelt "så här upplevde jag det hela."
Det borde rimligen stämma till eftertanke.

God morgon!

Vilka slutsatser du drar.

Personligen håller jag mig gärna ur vägen för såna stollar om utrymmet medger, som i det här fallet. Att stillastående bli rammad av en skenande bil med för högt blodtryck bakom ratten känns helt enkelt inte som något lockande alternativ om det bjuds metrar tom asfalt till höger om mig.

Såna konfrontationer är jag också en smula skeptisk till. Är det ofta de ger önskvärt resultat? De brukar inte vara så lätta att nå fram till, halsstarriga typer som minsann alltid har rätt, särskilt inför frun. Själv är man i affekt, vilket för åtminstone min egen del är klart ofördelaktigt. Fattas bara att det är en fullblodsstolle så att man får på nöten också efter att med nöd ha undkommit att ha blivit aftonbladetrubrik som ännu en "mc-olycka".



Har man en film att skicka är det en utmärkt idé! Få saker är effektivare än eftertankens kranka blekhet, iaf när det är jag som har ett misstag att erkänna.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Du var ju faktiskt 2a in där, han var i höjd med lastbil innan du var framme. Försiktighet och uppmärksamhet gäller alla.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Läste Bike imorse och såg denna artikeln http://www.bike.se/nyheter/gopro-kameror-fallde-fortkorande-motorcyklister.

Det där med att filma kan vara både bra och dåligt ! - Rackartygarna i London lade verkligen upp allt på silverfat till domstolen :)

Visst......det har inte mycket att göra med detta ämne mer än att bevis finns på film. Och jag antar att det i vissa fall är nog för att fälla en bilist för vårdslös körning. Men sedan säger herr domstol att de vill se HELA filmen :crash. Pratar bara för mig själv här (hehe) men tror inte att jag då skulle vara så sugen på att visa denna......ähhhm hrrrm :va det kanske vid något litet tillfälle råkade vara så att jag missade någon trafikskylt på resan jag med.


....hypotetiskt alltså !
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Du var ju faktiskt 2a in där, han var i höjd med lastbil innan du var framme. Försiktighet och uppmärksamhet gäller alla.

Vem som kommer först spelar väl ingen roll i detta fall? Han har hindret på sin sida och väjningsplikt, vilket föraren i bilen framför inser och stannar. Smurfen i detta klipp kör ju faktiskt förbi en bil som redan insett detta och stannat.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Vem som kommer först spelar väl ingen roll i detta fall? Han har hindret på sin sida och väjningsplikt, vilket föraren i bilen framför inser och stannar. Smurfen i detta klipp kör ju faktiskt förbi en bil som redan insett detta och stannat.

Håller med, sällsynt dåligt omdöme att köra om volvon som faktiskt redan stannat, och därmed hintat bakomvarande att det kommer ett möte.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag hade blivit skogstokig, kört efter och slagit sönder hela bilen, ollat alla handtag och skruvat av antennen!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Wiseguy, får gratulera till att du kan skriva på SH fortfarande.
Kanske gå och köpa några lotter medan turen kvarstår. :)

Du drabbades som jag ser av någon med kortslutning. Varför kan vi inte veta?
Full?
Glömt glasögonen hemma?
Tappat linserna?
Inte kunnat pissa på morgonen för katetern åkt ur? Och operationen uppskjuten för 2a gången pga akutfall?
Och med två Oxikodon 5mg i kroppen på väg till vårdcentralen?

Jag har de gånger sånt här drabbat mig valt att väja och haft turen att det gått:
Möter två bussar, en som kör om den andra när jag närmar mig ett backkrön med bil. Det gick köra av.

Det är snorhalt, snöat, och i en backe på vägen Eksjö till Nässjö har en lastbil stannat halvvägs upp. Efter den står en rad lastbilar. Jag kommer från Nässjö och har nästan passerat alla lastbilarna när en personbil påbörjar omkörning. Det får bli diket till höger för mig och Caddyn men när jag väjer så finns inget dike och jag kan köra upp på vägen igen efter mötet.
Upptäckte några år senare på sommaren att på platsen för mötet fanns en parkering?/kontrollplats? och det måste varit den jag väjde ut på.

Jag är på väg med trampcykel till jobbet. Kommer till T-korsningen vid Nytorpet och ska svänga höger söderut mot Ingelstad. (Ingelstad ligger 2 mil söder Växjö)
Då kommer en bil söderifrån och ginar kurvan in på vägen till Stjärnvik (Växjö) som jag kommer från.
Så det blir diket för mig och trampcykeln. Det var ett grunt dike.
 
Last edited:

Jimmy

Guest
Jag hade blivit skogstokig, kört efter och slagit sönder hela bilen, ollat alla handtag och skruvat av antennen!

Hörru! Antennen ska du ge fan i! Många fina unga pojkar som slutat sina dagar i växthus för att de muckat med fel antenn. Eller var det parabol.. Olla-helt ok dock!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Fan, nu måste jag posta igen eftersom morgonkatten krävde uppmärksamhet och puffade min arm så att jag plötsligt gillade detta inlägg.
Det gör jag inte.

Jag är bra på att samsas om utrymme med mina medtrafikanter.
Synd att dom är så förbannat få bara.
Filmklippet illustrerar en motspelare.
...eller, värre ändå - en sådan där jävel som inte spelar alls.
Som inte ser mönster, som inte förstår sammanhang, som inte inser sin egen roll.
HAN skall fram med SIN bil till SITT mål.
Detta är beyond SMIDSY. Detta är ren jävla hänsynslöshet.

Visst, självbevarelsedriften säger "hoppa åt höger".
...men vad hjälper det?
Nästa gång, alltså - när samma förare gör samma misstag igen?
Eller något ännu värre, och tar med sig en av oss för gott?

Ja, vi har alla råkat ut för något liknande.
Nej, det är fan inte okay!

Jag hade jagat i kapp där och då, och konfronterat föraren omedelbart.
Du fick inte igång hojen - men har FILMEN, som beskriver allt så mycket bättre, och utan risk för gap, skrik och missförstånd.

För egen del skulle jag skickat den, med ett enkelt "så här upplevde jag det hela."
Det borde rimligen stämma till eftertanke.

Så du väljer alltså att i värsta fall bli av med ditt liv på grund av din ideologi att inte ge plats när någon tabbar sig ordentligt i trafiken?
I ren självbevarelsedrift så hade jag flyttat hojen till höger (verkade helt klart finnas tid för det) då chickenrace mot en bil slutar illa för oss som åker hoj.

DÄREMOT hade jag kört ikapp gubben och ifrågasatt vad fan han höll på med.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Har du adressen så tycker jag att du ska åka dit och köra det gamla hederliga hundbajs-i-brinnande-papperspåse-tricket. Jag är övertygad om att det kommer att kännas bättre när du ser honom hoppa runt med bajs på dojjorna.

Jag hade lagt mig långt ut åt höger från början eftersom min erfarenhet säger att om nån vill köra om/förbi så är risken stor att dom gör det vare sig du vill eller ej, eller för den delen tycker att det är lämpligt.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Ja pucktvåa är väl bara förnamnet, jag skulle nog inte ens reagerat. Nu är det iofs svårt att avgöra avstånd på actionfilmer, men situationen påminner om sådana hastighetssänkande åtgärder. Det syns ju som sagt på långt håll att han påbörjar en omkörning. Men man kan ju välja att bli kränkt också... men det är inte min grej riktigt.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
nog fanns det plats att bromsa in åt sidan, men det är en helt annan grej att se en video hemma i soffan mot att vara där. skönt du klarade dig, och fan ta den där bilisten..
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top