Krock på bana

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Nu är jag inte så bra på juridik, men det är väl inte helt laglöst på banan ändå? Det handlar ju ändå om någon som har kört om på osäkert sätt och inte riktigt följt uppsatta regler. Om man spetsar till det lite: Säg att någon skulle torpedera en medåkare med flit (och kanske till och med erkänner det i eventuell domstol), är det då fortfarande så att alla betalar för sina skador?

Men i sådana fall pratar vi vållande till kroppskada/misshandel alt mord/dråpförsök. Då är det ju mer av ett polisiärt ärende. Här handlar det mest om att vem som ska betala eventuella skador på hojen.

Vill man ha ersättning (slippa betala) får man hålla sig till att köra trafikövningar med SMC där försäkring gäller. Som tidigare lyft så får var och en stå för sina egna kostnader även om det kan vara nog så surt om man själv inte orsakak dem. Summa av kardemumman: Kör inte dyrare hoj på bana än att du har råd att totalmula den.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Och till TS, jag har ett likadant styre i mint condition som är ditt för 250kr.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Men i sådana fall pratar vi vållande till kroppskada/misshandel alt mord/dråpförsök. Då är det ju mer av ett polisiärt ärende. Här handlar det mest om att vem som ska betala eventuella skador på hojen.

Vill man ha ersättning (slippa betala) får man hålla sig till att köra trafikövningar med SMC där försäkring gäller. Som tidigare lyft så får var och en stå för sina egna kostnader även om det kan vara nog så surt om man själv inte orsakak dem. Summa av kardemumman: Kör inte dyrare hoj på bana än att du har råd att totalmula den.

Absolut, moralen är jag fullständigt med på. Är bara nyfiken på hur det skulle funka i praktiken om den påkörde lider stor ekonomisk skada, typ en sprillans ny H2R som blir helt mosad mot ett räcke. Kan man då ta det till rätten på något sätt och ha någon som helst chans att få ut ersättning? Du låter tvärsäker på att var och en får stå för sina egna kostnader oavsett omständigheter, men är det fakta eller bara som du tycker att det ska vara?
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Åter igen, kör inte dyrare hoj än att du kan pröjsa själv. Låt säga att någon spränger motorn och flera hojar gå omkull i spillet....ska då ägaren till spillande hoj betala alla andras skador oxå?

Sen är det klart skillnad på det och en eventuell missbedömning vid omkörning eller liknande. Då är det bättre att inte ha några gråzoner.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Absolut, moralen är jag fullständigt med på. Är bara nyfiken på hur det skulle funka i praktiken om den påkörde lider stor ekonomisk skada, typ en sprillans ny H2R som blir helt mosad mot ett räcke. Kan man då ta det till rätten på något sätt och ha någon som helst chans att få ut ersättning? Du låter tvärsäker på att var och en får stå för sina egna kostnader oavsett omständigheter, men är det fakta eller bara som du tycker att det ska vara?

Det är väl lite som att köra in sin nya bugatti på ett demolition-derby och sen bli grinig för att nån körde på dig.

Är du på tävlingsbana/motorbana och arrangemanget inte uttryckligen är sanktionerat av försäkringsbolagen så, tough luck.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
I en sådan grupp borde man lägga till regeln "orsakar du en krasch pga kass omkörning så måste du överlåta den motorcykel du själv körde till den torpederade parten" så kanske hornen trubbas av lite...

Roligare vore att köra folkraceregler. Efter varje bandag/tävling får man köpa vilken annan hoj som helst till ett fast pris. Om flera lägger bud på samma hoj lottas det.

Perfekt läge att komma med en bucklig ER-6:a och åka med en flång ny Desmosedici RR. :banana
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...eller att någon annan bjuder på ER-6an, och Desmosedicin lottas bort i budgivningen till någon annan typ - så står man utan hoj. :krama
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är väl lite som att köra in sin nya bugatti på ett demolition-derby och sen bli grinig för att nån körde på dig.

Är du på tävlingsbana/motorbana och arrangemanget inte uttryckligen är sanktionerat av försäkringsbolagen så, tough luck.

Men nu har de ju tydligen Svedeas välsignelse enligt Svedeas hemsida.
Det är ju iofs bara ett bolag men ändå...
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Tycks som det är vinna eller försvinna attityd så fort man rullar ut på en bana.

Det är många i tråden som låter precis som när jag provtränade för AIK-fotboll när jag var 8 år. Sparka bena av nykomlingen så han lägger av och spela. Tränarna förklarade hur ynklig man var som inte tålde stämplingar.

Bra introduktion till motorsport ;P

Jag trodde i min enfald att allt utom tävling handlade om att ha kul och hjälpa varandra bli bättre förare för att sedan nå sådan nivå att delta i sin första tävling.

Jag förstår att arrangörer inte kan upptäcka allt. Men jag blir lite mörkrädd för sportens framtid med denna jargong.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tycks som det är vinna eller försvinna attityd så fort man rullar ut på en bana.

Det är många i tråden som låter precis som när jag provtränade för AIK-fotboll när jag var 8 år. Sparka bena av nykomlingen så han lägger av och spela. Tränarna förklarade hur ynklig man var som inte tålde stämplingar.

Bra introduktion till motorsport ;P

Jag trodde i min enfald att allt utom tävling handlade om att ha kul och hjälpa varandra bli bättre förare för att sedan nå sådan nivå att delta i sin första tävling.

Jag förstår att arrangörer inte kan upptäcka allt. Men jag blir lite mörkrädd för sportens framtid med denna jargong.

Ok, hur ska det vara då?

Ska "den skyldige" stå för notan?
Vem bestämmer vem som är skyldig?
Har du några andra idéer?

Om det blir en fin oljesträng efter en hoj och en 5-6 stycken lägger sig i den, vem ska stå för det?
Ska alla solidariskt betala?
Eller är det den nödige hojens ägare som ska stå för hela kalaset?

Att Alla som ger sig ut är införstådda med att "var och en står för sina egna skador" är väl en bra lösning och är det någon som känner sig skyldig och vill hjälpa till så är det väl trevligt men extremt svårt att lösa så det blir ett krav då men du kanske har någon enkel lösning på det?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Nu är jag inte så bra på juridik, men det är väl inte helt laglöst på banan ändå? Det handlar ju ändå om någon som har kört om på osäkert sätt och inte riktigt följt uppsatta regler. Om man spetsar till det lite: Säg att någon skulle torpedera en medåkare med flit (och kanske till och med erkänner det i eventuell domstol), är det då fortfarande så att alla betalar för sina skador?

Jag är inte heller särskilt juridiskt kunnig men som jag förstår det så är det så här:

Om person A tillfogar person B en skada med avsikt eller genom vårdslöshet så är person A skadeståndsskyldig till person B.

Avsikt tror jag att det är mycket osannolikt att man kan bevisa i ett sånt här fall så länge det inte är ren torpedering/boxning/sparkande eller liknande och händelsen finns på film.

Att bevisa vårdslöshet är nog inte heller enkelt; Vårdslöshet innebär åsidosättande av andras säkerhet och/eller rättigheter. Har det förekommit här? Det kan jag naturligtvis inte säga men av vad jag har läst i tråden så tycker jag inte det; Han bedömde det som att en omkörning var möjlig men hade fel så ni kolliderade. Att kollisionen uppstår betyder inte med nödvändighet att han var vårdslös utan kan ses som en normal olyckshändelse i den typ av verksamhet som ni bedrev och i så fall finns inget skadeståndsansvar.

Sen antar jag att du har din uppfattning om händelsen och han har en annan. Du säger att han körde på dig bakifrån, han kanske anser att han var på insidan om dig?

Det gör att jag skulle tro att det sannolika utfallet av en domstolsförhandling är att ni båda skulle dömas till del i ansvaret och därmed skulle ett eventuellt skadestånd sättas ned eller inte utdömas alls.

Sen kan man inte driva såna här saker till domstol; Risken fins alltid att man förlorar och då får man betala alla kostnader: Egna och motpartens juridiska kostnader. En advokat kostar väl en 2-3000:- i timmen så det blir snabbt stora summor.

Min åsikt är att så fort man ger sig ut på banåkning så har man ett "Gentlemens agreement" med de andra på banan; Alla bär sina egna kostnader.

Bit i det sura och ta kostnaden själv, ta det som lärpengar. Trist med hojen men den var ju körbar så hur illa kan det vara? Det låter som repor och krokigt styre så det måste gå att fixa utan att det kostar en förmögenhet. Kanske kraschkåpor och kraschpuckar nästa gång?

Sen tycker jag nog att regeln för omkörning behöver vara mycket klarare; Som den är skriven, "Omkörning är tillåten men ska ske med stor hänsyn och generösa marginaler." så betyder den mycket litet.
Den borde ersättas med konkreta regler i stil med "Det är inte tillåtet att köra om på insidan i ingången till en kurva eller på utsidan i utgången av en kurva", "Det är inte tillåtet att köra om i S-kurvan" (eller vad som nu kan vara applicerbart på den aktuella banan) mm.

Mvh,
Ingvar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycks som det är vinna eller försvinna attityd så fort man rullar ut på en bana.

Det är många i tråden som låter precis som när jag provtränade för AIK-fotboll när jag var 8 år. Sparka bena av nykomlingen så han lägger av och spela. Tränarna förklarade hur ynklig man var som inte tålde stämplingar.

Bra introduktion till motorsport ;P

Jag trodde i min enfald att allt utom tävling handlade om att ha kul och hjälpa varandra bli bättre förare för att sedan nå sådan nivå att delta i sin första tävling.

Jag förstår att arrangörer inte kan upptäcka allt. Men jag blir lite mörkrädd för sportens framtid med denna jargong.

Den grundläggande tumregeln för att köra bana är att det görs med respekt för varandra och med så lite risk som möjligt.
Det är allmänt sett som jävligt ohövligt att trängas, sno spår och hålla på.
Att dessutom torpedera någon annan är något som är skapligt tabu.

Det som är uppe för diskussion här är vem som betalar vad. Och rådande konsensus är att var och en betalar sina egna prylar, för det skulle vara totalt ohållbart annars.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Reparationen får du nog stå för själv, men jag tycker att torpedmannen är skyldig dig en FET jävla ursäkt!

Fifan vad sur jag hade blivit om jag blev torpederad av ett jävla grottmongo som sen inte har vett att be om ursäkt ordentligt. DET är riktigt dålig stil!

(hoppas att du får ihop hojen till en rimlig peng)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Tror alla sådana att "någon annan" på något magiskt sätt ska hoppa fram och betala för ev. skador trots att man blir informerad om att var och en står för sina egna?

Om man kör i en långsam grupp (där försäkringen inte gäller) för att bli en bättre förare och lugna ner sig lite och blir påkörd av någon idiot som inte visar hänsyn, då hade jag blivit förbannad, riktigt jävla förbannad.
Misstag kan väl alla köra men i en långsam grupp bör avstånden, hastigheten och mentaliteten vara sund. Om en person klotar så ska det inte bli en kedjereaktion likt bowling.

Summa sumarum, kör enbart på bankurser där försäkringen gäller om man inte vill betala andra människors misstag.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Den grundläggande tumregeln för att köra bana är att det görs med respekt för varandra och med så lite risk som möjligt.
Det är allmänt sett som jävligt ohövligt att trängas, sno spår och hålla på.

Sant. Samtidigt kan man kanske inte förvänta sig att ens de snabba i blå grupp (vet inte exakt vad det innebär, men gissar på inte så snabb) är sådär jättebra på att bedöma när och hur man kör om på ett bra sätt. Jag har blivit omkörd en hel del av folk i licensgrupp, och kan inte komma ihåg en enda gång när det har varit nära att bli kontakt, så där är det nog ganska ovanligt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sant. Samtidigt kan man kanske inte förvänta sig att ens de snabba i blå grupp (vet inte exakt vad det innebär, men gissar på inte så snabb) är sådär jättebra på att bedöma när och hur man kör om på ett bra sätt. Jag har blivit omkörd en hel del av folk i licensgrupp, och kan inte komma ihåg en enda gång när det har varit nära att bli kontakt, så där är det nog ganska ovanligt.

Ja, nybörjare på bana är ju helt fantastiskt spännande att köra med, iom att alla är helt oförutsägbara. Har ju lite sådär utan val harvat runt i ganska långsamma nybörjargrupper 2015 och 2016, och jösses. Det är skitläskigt att köra om folk, för det byts spår överallt, linjerna genom kurvor är helt konstiga och fan vet allt. Inte konstigt om de som kör sådär dessutom har lite svårt att köra om folk som kör sådär. :3freak
Men det går ju ganska fort för folk som har lite handledning att komma tillrätta på banan.

(Och det här svamlet har inget med någon i tråden att göra, för tydlighets skull)
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tycks som det är vinna eller försvinna attityd så fort man rullar ut på en bana.

Det är många i tråden som låter precis som när jag provtränade för AIK-fotboll när jag var 8 år. Sparka bena av nykomlingen så han lägger av och spela. Tränarna förklarade hur ynklig man var som inte tålde stämplingar.

Bra introduktion till motorsport ;P

Jag trodde i min enfald att allt utom tävling handlade om att ha kul och hjälpa varandra bli bättre förare för att sedan nå sådan nivå att delta i sin första tävling.

Jag förstår att arrangörer inte kan upptäcka allt. Men jag blir lite mörkrädd för sportens framtid med denna jargong.

Det är väl en sämre "introduktion till motorsport" om man tvingas betala andra också? Om jag visste att jag skulle få pynta upp slantar för min egen hoj och upp till 39 andras om jag skulle få ett tekniskt fel och de går omkull så hade jag inte ha börjat banknarka. Jag hade börjat med liggande knyppling i ett madrasserat rum.

Jag köpte en hoj som jag har råd att kasta ut i lecahavet. Sedan köpte jag en till som jag också har råd att kasta iväg. Visst skulle jag bli ledsen och vilja ha en ursäkt om någon rammar mig, men om jag vill ha betalt vid en olycka tar jag och kör en kursdag med SMC istället.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Absolut, moralen är jag fullständigt med på. Är bara nyfiken på hur det skulle funka i praktiken om den påkörde lider stor ekonomisk skada, typ en sprillans ny H2R som blir helt mosad mot ett räcke. Kan man då ta det till rätten på något sätt och ha någon som helst chans att få ut ersättning? Du låter tvärsäker på att var och en får stå för sina egna kostnader oavsett omständigheter, men är det fakta eller bara som du tycker att det ska vara?

Bevisvärdering och domstol behöver ju inte nödvändigtvis överensstämma med den allmänna uppfattningen. Men jag tror det skulle bli vääääldigt svårt att få rätt.

Om en MMA sportare faller död till marken under en fight pga hjärnblödning blir inte motståndaren dömd för dråp. Det saknas uppsåt och båda parter har medvetet exponerat sig för faran. Om du pucklar på någon i krogkön som avlider ligger du dock risigt till. Och om du sysslar med kampsport på amatörnivå och din sparringpartner ger dig en pungspark av guds nåde så har du ett kass bevisläge att kräva pengar för bortopererad testikel. Risken för oavsiktliga och felplacerade sparkar ligger i farans riktning....

Du beger dig ut på en bana för att köra så fort som möjligt tillsammans med andra amatörer. Och ungefär där börjar processandet bli svårt....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Kan man då ta det till rätten på något sätt och ha någon som helst chans att få ut ersättning? Du låter tvärsäker på att var och en får stå för sina egna kostnader oavsett omständigheter, men är det fakta eller bara som du tycker att det ska vara?
Ptjaa, finns egentligen bara ett svar - ingen vet! Vad vi vet är att bolagen surnade till efter ett rätt berömt mål för kanske ett decennium sedan angående en skrotad Porsche på Nurburgring i samband med en förarutbildning. Jag vill minnas att fallet drevs till högre instans och slutade med att FB fick pröjsa för skadorna fullt ut. Bilen var försäkrad via Porscheklubbens och domen handlade en hel del om definition av begrepp som "inhägnad bana" etc.

Därefter har FB gjort relativt omfattande justeringar av sina avtalsvillkor för våra försäkringar och mig veterligt har aldrig ett mål angående incidenter på bandagar gått så långt som till domstol, i alla fall inte till högre instans.

Du kan knappast nå framgång inom ramen för lagen om Motortävlingsförsäkring (som Boris också påpekar) utan måste nog försöka nagelfara villkor och statuter för att påvisa att Trafikskadelagen är tillämplig. Vem som ska betala och därför stämmas är heller ingen enkel fråga. Så visst finns det en uppförsbacke när ett sådant mål ska drivas och visst kommer det att bli både dyrt och kostsamt att driva en sådan process med framgång.

Men till syvende och sist måste Du ändå få lite rätt - det finns mig veterligt inget prejudikat från en liknande händelse i svensk domstol, i alla fall inte i högre instans. Och som en viss professor brukade inleda sina föreläsningar så har sunt förnuft och juridik ingenting med varandra att göra...:3freak:)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top