Krock på bana

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Förstår hur du känner TS.. kör man i en gatgrupp (och andra grupper också) så brukar det finnas i princip oändliga möjligheter till att köra om med minimal risk.. misstag och rena olyckor kan alltid hända, men när folk ändå ger sig på idiotgrejer, och om någon skulle ramma mig och min hoj vid en sådan så skulle jag också bli förbannad.. är det tävling så är det en helt annan grej..

För att ta ett exempel så höll på bli torpederad i Ejes för några år sen,, som tur var så kör jag utan öronproppar så jag hörde de gnisslande hjulen så jag lät bli att svänga och körde ut i escapen, vilket visade sig vara tur när torpeden kom med båda hjulen låsta i alldeles för hög fart för att kunna svänga och körde ut på gräsmattan innanför mig.. I det fallet var det en snabbare förare som hade kunnat köra om mig precis vartsomhelst.. så det kändes så sjukt onödigt att hen tog risken..

Men helt oavsett vad jag tycker om detta så känner jag till spelets regler.. så jag har olycksfallsförsäkrat mig själv upp över öronen och skulle aldrig förvänta mig eller ens påpeka att någon annan ska/borde betala skador orsakade på min hoj..

På samma sätt så förväntar jag mig att ingen ska kräva mig på ersättning om jag tabbar mig,, (däremot skulle jag göra vad jag kunde för att hjälpa till och förmodligen bidra med en slant ändå)..

No offense, men du borde tänkt på detta innan du gav dig ut på banan.. vill du köra med fullt ekonomiskt skydd så är det SMC's kurser som gäller.. inkl. övningar och pekpinnar om du inte sköter dig.

edit: (jag har licens också,, eller ja, inte löst ut den i år, men i de grupperna kan jag känna att det är mer okej med mindre marginaler osv.. men i en gatgrupp förlorar man ingenting på att vänta tills man kan ta sig förbi med marginal..)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Största risken med blandat tempo i grupperna, där bör arrangören vara vaken och flytta upp/ner mer än vad de vill/vågar göra.

Ligger man bakom någon och "ser" dess linje så "vet" man att det finns plats, när då framförvarande kör med ett helt annat tempo/större marginaler så kan han/hon i princip byta spår eller ta en annan linje vilket den som kör närmare sitt max inte kan, det är då det blir stökigt.

Är det många som ligger ute med stora marginaler så flytta upp de som pressar även fast de inte är snabba då de, när de ligger nära max, är förutsägbara och inte byter spår/linje hur som helst och därför är passerbara av snabbare.
Är det få som kör med stora marginaler och utan att vara spårsäkra så flytta då ner de även fast de passar i tempo (och sannolikt blir stötta) då de inte är förutsägbara för de som vill om.

Det är Inte den faktiska varvtidsskillnaden som är farlig, det är Hur man kör sin varvtid, jag är nog inte så förutsägbar om jag slår av ett par sekunder och utnyttjar den marginalen att bryta linjen eller byta spår vilket jag inte kan om jag ligger nära max.
När jag kör förutsätter jag att den som är framför håller den linje han visat vid instyrningen, den plats som finns är den jag använder för att passera, ju mindre skillnad i tempo desto mindre utrymme kvar att leka på, om framförvarande då helt plötsligt Inte behåller sin linje/spår blir det spännande.

I detta fallet, som sagt innan, prata med han men acceptera om han tycker att det är som det är för "var och en står för sin egen skit" när inga försäkringar gäller, det är så det måste vara.

Om Ni inte tycker så, vem anser Ni ska bedöma vållande? Vem/vilka ska stå och granska hela banan för att kunna bedöma varje incident?
Eller ska det vara "knytnävens lag", starkast vinner och den andre får pynta?
(då menar jag inte bara fysiskt)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Någonstans har respekten och omdömet brustit om scenariot var som beskrivits. Alla som har kört på bana ett par år med såväl bil som motorcykel har sett hur deltagares egon har blivit en fara för dem själva och andra. Lägger ingen värdering i själva skuldfrågan. Alla har skrivit på att all körning sker på egen risk där var och en står för sina egna kostnader (om man mirakulöst inte har en försäkring som säger annat). Bara en sådan sak borde få folk att ha vettet nog att vilja dyka upp helskinnad och komma därifrån i samma skick. Men som sagt kommer ofta ego och brustet omdöme mellan. Man har sett det tillräckligt många gånger genom åren.

Visa hänsyn och respekt för varandra där ute. :krama
 

Meggan15

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SD
Det här är enbart min personliga åsikt.

Men jag tycker att då han kört på dig bakifrån i en kurva och där vad som låter vara i "spår" så är det solklart hans fel och då borde ni komma överens om att han lämnar lämpling kompensation till dig.

Jag grundar detta på några antaganden då jag ej känner till banan eller i vilken kurva detta har skett men.
*Att du inte gått direkt ur depå och lagt dig i spår och på så sätt kapat personen i fråga.
*Att du innan kurvan också legat i någorlunda spår men ändå visar vart du är påväg.
*Att du inte av oförklarlig anledning slagit av på tempot innan eller i kurva.


Vad jag hittade på SSMSE:s hemsida http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=23 angående grupp indelning. om du nu körde i blå grupp som kan anses vara "medel" i rang.
Står det också så här.
Omkörning är tillåten men ska ske med stor hänsyn och generösa marginaler.
Det jag anmärker är med STOR hänsyn.

någonstans har denna hänsyn brustit.

Mvh Robin
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
På banan är väl en sak, missbedömningar kan ju ske. Bara det inte är upprepade fel eller uppenbart omdömeslöst handlande.

Hade han kört på dig bakifrån i depån, eller ännu värre i duschen, hade det funnits fog för klagan. :näsblod
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Samtliga som kör med aktuell arrangör skriver vid varje körtillfälle under att man står för sina egna skador så egentligen är det inte så mycket att gaffla om. Det går att diskutera om det hela håller juridiskt och det var väl nära att det prövades av "gubbjäveln" i den länkade tråden men då riskerar vi att sådana här arrangemang ej kan köras alls.

Hade jag själv orsakat olyckan på det sätt TS beskriver (vore intressant att höra andra partens version) hade jag nog skämts och vilja göra rätt för mig, men det hade varit helt på frivillig basis. Förstår dock TS frustation till fullo.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Allan ballan-körning för en medelgrupp verkligen. Men det är nog inte mycket du kan göra.. För att köra hänsynsfullt bör man följa en förare ett varv innan man kör om, eller göra det tidigt på rakorna om det finns möjlighet. Genom att följa märker man hur föraren beter sig och man kan se en punkt där man lätt kan köra om nästa varv. Är det så att man kommer ikapp många förare och blir otålig över att tvingas snigelköra bort sin dyrbara bantid så går man lämpligen in och ut i depå och finner en plats där det är friare. Har man ändå problem med långsamma förare så är man i fel grupp, men om nästa grupp känns för snabb är istället, troligtvis, felet ens egen körteknik.

Själv kör jag en hoj som marknaden flödar över av begagnade prylar till, som nästan är gratis också. Väldigt praktiskt när man sysslar med banåka. Hela hojen är värd mycket mindre än en månadslön dessutom så det är enkelt att köpa en hel ny hoj i reserv om det skulle vara så. Trots det brukar det gå ganska bra på bandagarna i snabbaste gruppen. Men jag är bland de långsammaste på licensträningarna. Det behövs ingen snabb eller dyr hoj för att köra det tempo vi amatörer håller på de flesta bandagar. Kör en hoj på bana som du har råd att krascha! Särskilt om du är i gatgrupp, där kan du åka på vad som helst från 125cc och den här sidan 80-talet och ändå vara bland de snabbaste.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Och nu har ni skrämt bort alla som har en fin hoj, gillar att bomba landsväg men vill testa bankörning för att lugna ner sig lite i trafiken:näsblod
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
I en sådan grupp borde man lägga till regeln "orsakar du en krasch pga kass omkörning så måste du överlåta den motorcykel du själv körde till den torpederade parten" så kanske hornen trubbas av lite...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Och nu har ni skrämt bort alla som har en fin hoj, gillar att bomba landsväg men vill testa bankörning för att lugna ner sig lite i trafiken:näsblod

Tror alla sådana att "någon annan" på något magiskt sätt ska hoppa fram och betala för ev. skador trots att man blir informerad om att var och en står för sina egna?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Om båda hojarna är påställda och försäkrade så är det väl bara att låta försäkringsbolaget avgöra.
Att fråga här är tämligen meningslöst.
Att Sydskånes Emse har fått godkänt av Svedea tyder ju på att det inte finns nån anledning att låta bli att göra en anmälan till försäkringsbolaget oavsett vilket bolag man har.
Är hojarna inte försäkrade så är ju inte det nån idé.
 

fartochfläkt

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2016
Ort
Lund
Hoj
R6
Tjena Svenne,
Jag såg olyckan och kan bara konstatera att det helt och hållet var den andra personens fel. Denna försökte inte bara köra om dig utan även en annan person som låg bakom dig, alltså köra om två personer på innern i snabbvänstern. Enligt mig är det riktigt dåligt omdöme och brist på respekt för sina medtrafikanter (racepolare). I blå grupp ska man fan hålla marginaler, det är därför ovana förare anmäler sig dit.
När det är såhär uppenbart vem som har gjort fel tycker jag att det är konstigt att personen som orsakade krashen inte erbjuder ekonomiskt stöd men även att Sydskånes EMSE släpper ut en person som uppvisat så dåligt omdöme på banan igen, är för mig ett mysterium.

Tyvärr (för dig) gäller reglerna att var person står för sitt och det kan jag inte säga något om. Men jag kan säga att han till 100% var skyldig till olyckan och det genom ett fantastiskt dåligt omdöme!
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
På banan är väl en sak, missbedömningar kan ju ske. Bara det inte är upprepade fel eller uppenbart omdömeslöst handlande.

Hade han kört på dig bakifrån i depån, eller ännu värre i duschen, hade det funnits fog för klagan. :näsblod

Tänk nu på att detta kan spåra ur sexuellt!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
På banan är väl en sak, missbedömningar kan ju ske. Bara det inte är upprepade fel eller uppenbart omdömeslöst handlande.

Hade han kört på dig bakifrån i depån, eller ännu värre i duschen, hade det funnits fog för klagan. :näsblod
Mums! Nästa år ska jag anmäla mig till bankörning! :kär:tuttar:hihi
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tackar först och främst för all schysst input :tummenupp Bra att någon som sett situationen utifrån kunde ge sin syn på saken :tummenupp

Anledningen till att jag startade tråden är att jag vill att allt ska bli gjort enligt konstens alla regler. Eftersom jag är ganska ny på bana så hade jag inte full koll på vad man gör i ett sådant här halvkomplicerat fall, men nu vet jag bättre vad som gäller.

Här finns lite olika åsikter, men väger jag ihop alla så blir slutsatsen jag drar att rent juridiskt så står var och en för sina skador. Den vållande borde erbjuda sin hjälp på ett eller annat sätt då det är så uppenbart vart felet begicks.

Min hoj är halvförsäkrad så jag hoppas inte på mycket där, men jag ska anmäla skadan till mina fb och se vart det leder.

Hade han kört på dig bakifrån i depån, eller ännu värre i duschen, hade det funnits fog för klagan. :näsblod

Det är därför man tar av sig skinnstället EFTER att man har duschat :D

När det är såhär uppenbart vem som har gjort fel tycker jag att det är konstigt att personen som orsakade krashen inte erbjuder ekonomiskt stöd men även att Sydskånes EMSE släpper ut en person som uppvisat så dåligt omdöme på banan igen, är för mig ett mysterium.

Jag instämmer på båda punkter.

SSEMSE verkade inte direkt brydda av situtionen trots att "ordningsreglerna" för blå grupp bröts. Det sänder signaler att det är fritt fram att köra som man vill oavsett vad reglerna säger.
 
Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Tycker inte vi skall använda denna incident till att klaga på EMSE.
De gör en stor insats för att för alla oss som älskar att köra på bana.
Jag har kört med den sedan 2011 och vet att de lägger mycket energi på att ha ordning i grupperna och med handen på hjärtat så är det överlag bra ordning och reda på deras bandagar.

Angående incidenten ifråga så måste instruktörerna själv se själva incidenten för att kunna agera.
Om de inte ser olyckan så kan man inte förvänta sig att de skall göra något.
Förstår att detta kan vara en stor sak för individen men skulle gissa att det kanske kör ut mellan 4-6 hojar per bandag så man kanske inte skall förvänta sig att arrangören tycker att detta är en tror sak.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu är jag inte så bra på juridik, men det är väl inte helt laglöst på banan ändå? Det handlar ju ändå om någon som har kört om på osäkert sätt och inte riktigt följt uppsatta regler. Om man spetsar till det lite: Säg att någon skulle torpedera en medåkare med flit (och kanske till och med erkänner det i eventuell domstol), är det då fortfarande så att alla betalar för sina skador?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top