Krock på bana

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag körde på Sturup med SSEMSE i helgen och det var en trevlig dag med mycket sol och härlig körning bortsett från en incident som hände mig. Jag blev påkörd bakifrån i den snabba vänstern då bakomvarande skulle köra om mig på innern. Han tyckte sig se en stor lucka, men när jag svängde in mot apex täcktes den luckan till givetvis. Krocken skedde några meter innan apex på kurvan vill jag minnas (det går ju så snabbt..). Båda åkte i backen, han klarade sig utan skador och hans hoj gick att köra på nästa pass. Jag slog mig lite mer men inga benbrott så det kunde ha gått mycket värre med den biten, men hojen blev ganska skrapad, böjt styre o.s.v. men gick att köra hem.

Funderingen jag har är hur man ska lösa den ekonomiska biten. Försäkringen gäller inte på någon av våra hojar. Grundregeln på bana är ju att alla fixar sitt egna skit och jag vet att man kör på egen risk.

Min egna åsikt i detta fallet är att felet enbart är hans. Ansvaret ligger ju hos bakomvarande att göra en säker omkörning och jag höll jämn fart och hade enligt mig ett förutsägbart spårval. Speciellt då jag kör i blå grupp så ska marginalerna vara goda vid omkörning, vilket instruktörerna är noga med att påpeka ett par ggr varje bandag. Om man överhuvudtaget ska köra om på innern och speciellt i banans snabbaste kurva tycker jag att man ska vara 110% säker på vad man gör och ha mycket god marginal.

Jag känner att han borde ersätta mig för skadorna han har orsakat på min hoj i alla fall och eventuellt min utrustning. Att jag har ont det kan jag ta. Känns skapligt orättvist om jag ska slänga ut tusenlappar på något jag enligt mig är oskyldig till. Snubben som körde på mig verkar inte visa någon vidare empati utan attityden är "hoppsan".

Finns här någon som har varit med om en liknande situation tidigare? Vad har ni gjort och vad tycker ni att jag ska göra?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker att i princip oavsett hur skyldig han är till kraschen så betalar varje person sitt eget skit. Man skall inte släpa ut saker på bana som man är mer rädd om än att det kan ligga i lecan utan att man blir ledsen.

Nästa gång är det du som klantar till dig och ligger där då en Desmosedichi i gruset är inte du sugen att plocka upp plånboken.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, "den som sig i leken ger..." och allt det där gäller nog tyvärr oaktat om skuld är 0%, 50% eller 100%. Vid sidan om SMC steg 1-4 (där trafikförsäkringslagen enligt ök med de flesta försäkringsbolag och därmed normala trafikregler gäller) känner i alla fall jag inte till någon arrangör som inte tillämpar huvudregeln att varje förare står sin egen risk oaktat vållande.

Sedan vet jag att det finns parter som vållat en annan skada och av goodwill valt att bidra med eget arbete eller bidrag till kostnader för att skruva ihop vraket, det har dock skett på helt frivillig basis. Kom Ni inte väldigt osams vid tillfället kanske det kan löna sig att kontakta den vållande och fråga om denne är beredd att bidra med en slant till kostnaderna eller lite arbete då dennes agerande var alldeles för brutalt för en gatgrupp?

Möjligen kan Du kontakta det försäkringsbolag där Du har Din hemförsäkring och lyssna om de ersätter Din utrustning. Har Du en s k drulleförsäkring i den brukar det kunna fungera.

Vi har tidigare sett otrevliga stämningar bandagsdeltagare emellan som emellertid inte lett till annat än ökade kostnader för parterna så det är nog inte att rekommendera - arrangörerna kommer i ett sådant sammanhang stenhårt att stå på dens sida som hävdar att vardera part står för sina skador.

Men det är bra att Du klarade Dig själv bra, riktigt surt blir det ju om Du skulle sjukskrivas med inkomstbortfall eller än värre konsekvenser.

Så det är nog bara att bryta ihop och komma igen! Tyvärr är inte heller banorna befriade från talanglösa förare men i alla fall slipper vi möta dem eller korsa deras färdväg :tummenupp
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Man måste tåla reglerna.

Funderingen jag har är hur man ska lösa den ekonomiska biten. Försäkringen gäller inte på någon av våra hojar. Grundregeln på bana är ju att alla fixar sitt egna skit och jag vet att man kör på egen risk.

Min egna åsikt i detta fallet är att felet enbart är hans.....Jag känner att han borde ersätta mig för skadorna han har orsakat på min hoj i alla fall och eventuellt min utrustning.

Jag är helt på samma sida som Boris m.fl när det gäller det här...
Atlas i den första upplagan av Svenska Gladiatorerna sa det väldigt väl:
"Om man skall vara med och leka så måste man tåla reglerna!":fakta

Annars så kan du väl testa hur bra övertalningsförmåga du har? Socker-Conny ngn?
"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"

Du visste [uppenbarligen] vad som gällde från början...lev med det och sluta tycka synd om dig själv.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kluven här...om något fucko gör en sådan tavla på mig, så skulle vi ha ett par allvarliga pratstunder. Om vi pratar gatgrupper, för där SKALL VI FAN INTE KÖRA PÅ VARANDRA. Basta.

Jag har plockat ducceskrot i 10 minuter efter att en Tuono ghostats rätt in i sidan på den i hårnålen efter att föraren ramlat av hojen under ett makalöst klantigt slangningsförsök efter Ejes...makafuckinglöst.

Licens och racekåpor - en helt annan sak.

Men, koncensus, vilket inte hjälper TS öht. SKÖT ER, tänk på varandra, och vill ni åka på hörntänderna, ta licens.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Betalning, var och en löser sitt eget. Som TS själv och alla andra skriver. Hur kluven man än må vara, rätt vad det är tappar man bromsarna själv och ställer till nåt...

Däremot borde den personen inte fått köra vidare den dagen. Åtminstone. Leta små luckor i gatgrupp? Åk hem och tänk över, kom igen tidigast nästa säsong.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Spontant känner jag för din situation svenne.

Vet såklart inte exakt hur saker hände och hur den vållande uppfattade situationen.
Han kanske tyckte det var du som var vållande men att det inte var värt att bråka om..(?)

I gatgrupp är det ingen tävling, min tolkning är att det ska vara som att köra på gatan minus de uppenbara riskerna, då ska man väl inte tillföra risker genom att köra uppenbart aggressivt och risktagande?

Jag vet inte hur andra resonerar men skulle någon skada sej, får egendom förstörd eller skita ner sej pga mitt uppenbara klant skulle jag ha fruktansvärt dåligt samvete.
Hur jag åtgärdar det beror givetvis på vad regelverket säger men jag skulle ha svårt att helt bortse från att det är jag som ställt till det.

Som jag ser det så är "regelverket" i gatgrupp ibland (ofta?) fritt för tolkning och bygger på att alla borde tycka lika men det gör vi sällan.
Jag kan förstå att arrangörerna inte vill/kan ta på sej uppdraget att aggera rättsystem så i och med det är det nästan omöjligt att ha tydliga regler och konsekvenser om man bryter mot dem.

Ännu värre var det väl när bandagsarrangörer krävde gällande trafikförsäkring trots att alla visste att de antagligen inte gällde på bana vilket kunde innebära att man blev skyldig oerhört mycket pengar om man skadade någon som mot förmodan skulle ha en gällande försäkring.

Vad tycker ni som kör bandagar i gatgrupp?
På ett varv kan man hinna ställa till en jäkla oreda, var går gränsen, hur vårdslös får man vara utan att det får konsekvenser, annat än att man får svartflagg den dagen?
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Kör man i lugn gatgrupp så hör jag en fågel kvittra långt bak i mitt huvud att vissa försäkringsbolag har
någon form av avtal med Ex. Sydskånes EMSE.... värt att kolla upp det.

Har sett några lite besvikna hojägare genom åren som vurpat med sina nya svindyra leksaker.
Men faktum är att 99% tar det som män och löser det enligt konstens alla regler.

Bandagar gäller oftast inte några försäkringar alls.
Det framgår även vid innan man anmäler sig till olika bandagar vad som gäller eller inte gäller.

Ger man sig in i leken så får man leken tåla. " lite så är det faktiskt"

Därför kör väldigt många med olika former av racehojar och ej dyrare än att de kan förlora de pengar de kostar i inköp.

Där av gjorde jag ett val efter min första vurpa att köpa mig en billigare bra hoj för bankörning.

Annars hade jag nog valt en ny HP4 BMW 1000 RR fullsmetad med prylar i kolfiber.

Finns många vettiga hojar för runt 50 000:- som duger mera än väl för vanliga dödliga racers....

Bättre med flera hojar i garaget... :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kör man i lugn gatgrupp så hör jag en fågel kvittra långt bak i mitt huvud att vissa försäkringsbolag har
någon form av avtal med Ex. Sydskånes EMSE.... värt att kolla upp det......

Om det är så så kan det ju vara ganska viktigt att ha koll på om man har försäkring som inte gäller när man kör på de körningarna.

Om SSemse har något slags avtal eller på annat vis lyckats påverka försäkringsbolag att försäkra förare på deras körningar så lär det ju finnas krav på motprestation i form av tydliga regler och ett väl organiserat arrangemang där förarna inte utsätter sej själva och andra för onödiga risker.

I gul grupp alltså :tummenupp

Edit:
Saxat från SSEMSE:

• BLÅ - för dig som har samlat på dig en viss erfarenhet av bankörning.
Här är tempot aningen högre än i gul. Gruppen är till för dig som har kört ett tag i gul men tycker steget upp till röd är för stort. Du får chans att öva spårval och vänja dig vid liberalare omkörningsregler utan att bli stressad av snabbare förare.
Omkörning är tillåten men ska ske med stor hänsyn och generösa marginaler.
 
Last edited:

oskiP

Medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Malmö
Hoj
2015, Triumph Street Triple Rx
Nu har ju TS redan sagt att han försäkring inte gäller så då får vi väl utgå ifrån det. Men kolla som sagt upp vad era försäkring går gäller. Svedeas försäkringar gäller tillexempel på Sydskånes körningar.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Tråkigt för dig Svenne! Det är min enda fruktan med bankörning, att bli torpederad bakifrån...

Dock så är det något som SSEMSE borde ta upp och informera sina deltagare om vad som gäller. Alla är nog inte införstådda med vad som gäller på bana.
Sen till den enskilda händelsen. Att ta en omkörningen på innern i "snabb vänstern" när man kör i blå grupp borde vara smisk från deltagare/funktionärer och instruktörer.
1 för att i blå grupp kan du inte förvänta dig att dom håller sina spår
2 för att i blå grupp kan du inte förvänta dig att dom kan hålla sina spår

Jag hade gärna sett att SSEMSEs instruktörer hade mer aktivt tagit och flyttat på folk upp och ner i grupperna under bandagen. Och kanske tagit personliga samtal med åkarna i dom olika grupperna.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Kör själv mycket bana och har gått i backen tre gånger, nu senast i söndags med EMSE.
Alla tar sina kostnader och ser glada ut, det är så det skall vara på banan.
Detta är den risken man tar och som Boris JR skriver så är det du som gör något fel nästa gång.

Lycka till med hojen.
PS: Bifogar bild på hur mina nya repor ser ut så du ser att du inte är ensam:krama2016_07_24_999_1109.jpg
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Alla står för din egna kostnad på bana, oavsett vem som är ansvarig är den oskrivna regeln. I vissa fall hat vissa banarrangörer skrivit det.

Är man schysst så kan man hjälpa till av ren goodwill.


Visst är det tråkigt, men när du kör på bana är det en risk du tar. Vill du inte ta den risken. Kör inte på bana.


Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Jag tycker att i princip oavsett hur skyldig han är till kraschen så betalar varje person sitt eget skit. Man skall inte släpa ut saker på bana som man är mer rädd om än att det kan ligga i lecan utan att man blir ledsen.

Nästa gång är det du som klantar till dig och ligger där då en Desmosedichi i gruset är inte du sugen att plocka upp plånboken.

Du har inte ju fattat något. Det är ju det man precis ska göra.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag kan ju bara prata för mig själv. Men om jag själv kände mig ensamt vållande till att få någon annan att gå i backen, så hade jag inte bara kunnat lämna banan och känna "den som ger sig in i leken får leken tåla". Det hade gett mig dåligt samvete.

O andra sidan har jag bara kört ett par SMC-dagar på bana, så jag kanske inte har känn på bankulturen.

För mig hade det inte känts rimligt att betala komplett arbete hos mekaniker eller köpa en ny hoj vid totalhaveri. Men att stötta ekonomiskt med delar så hojen blir i körbart skick kanske.

Så i ditt fall, smäller jag omkull dig så du behöver ett nytt styre, ja då känns fair att jag åtminstone är med och betalar på det. O andra sidan, är det otydligt vems fel det var och jag skadar min egen hoj också, då blir det genast mer långsökt att stötta.

Med det sagt förstår jag att man måste gå in med inställningen att man kan skada hojen på bana och att man måste ha råd med att kunna stå för det själv. Men man kan fortfarande vara schyssta och mänskliga för det, alla regler måste inte följas benhårt för egen vinning.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ger man sig iväg på en bandag och inte kalkyrerar med några risker alls bör man inte köra bana och min erfarenhet av bankörningar är att långsam/medel är betydligt mer riskfyllda grupper att ligga i pga att många som kör dessa grupper inte har så bred erfarenhet, på falken där jag oftast kör/kört kan långsam/medel ibland te sig som rena vilda västern med konstiga omkörningar, lite väl ojämnt tempo på förarna (med all rätt förvisso), spårbyten bara sådär typ mm mm trots att det informeras vid förarmötet hur man skall bete sig på banan, snabba grupper brukar fortlöpa bra då de som kör snabb grupp oftast har varit med ett tag i leken och vet vad som förväntas av dem. Säger inte att det inte förekommer incidenter i snabba grupper men jag har i stort sett aldrig varit med om några överaskningar när jag har kört i snabb grupp bortsett från förra året på falken där en deltagare tog sig vatten över huvud och la sig i snabb grupp, killen var överallt och ingenstans, gasade på utav helvete på rakorna och kröp fram i kurvorna, tvärnitade innan dubbelhögern, jag som inte är jättevan vid att folk står på bromsen där höll på att klippa killen rakt i arslet, lyckades väja förbi honom i sista sekund och det var nära att jag själv stod på öronen pga detta.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Den enda gången jag personligen (detta är min egen åsikt) kan se att det skulle vara lönt att ta upp ansvarsfrågor är om en förare medvetet orsakar någon annan en skada med vilje ex vis pga ilska (Tänker på Fenati och Ajo i Moto3) och väljer att använda sin hoj som boxhandske eller (som i videon nedan) sparkar någon så att han kraschar.

Man får tyvärr förutsätta att det finns gott om stolpskott även på bandagar.......speciellt i de långsamma/nybörjar-grupperna. De byter spår som smörklickar på ett varmt stekjärn, man blir omkörd på yttern när man med all tillgänglig vetenskap borde bli omkörd på innern (och tvärt om). Detta gäller speciellt på bandagar som är "fria" utan större styrning. På välorganiserade bandagar fungerar även dessa grupper perfekt.

I övrigt - Nä man får fan vara beredd på att t o m få en styrända i kylen. :)


Sker det en olycka pga av sådant här beteende skulle det möjligtvis finnas utrymme för tolkning av skuldfrågan. Om någon medvetet SPARKAR mig av banan.........då möts vi i rätten !
https://www.youtube.com/watch?v=x7fep8y0X2w
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top