Koso varvräknare, hur ska den kopplas?

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Är det någon som vet vilken "typ" av tändning jag har?
Hojen är en TL1000R
Ska koppla varvräknaren på Koso-instrumentet till någon av polerna på tändspolen men vilken?
Det står i instruktionerna att om man har "transistor type" så ska det koppla på negativ pol och om man har "cdi type" så ska det kopplas på positiv pol. Jag hittar inte nånstans vilken typ det är....
Jag har provat "linda runt tändkabeln" metoden men den fungerar inte speciellt bra.
Tack för hjälp. :argpådato
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det finns två tunna kablar till respektive tändspole. Den ena kabeln går till +12v via stoppknappen. Den andra går till CDI som levererar pulser till tändspolen. Det är den du ska ansluta till. Men du kan testa båda för att utröna vilken av kablarna som går till CDI om du inte kan se vilken det är. Mätaren pajar inte för att den får +12v på ingången.
 

Bifogat

  • power_cct.jpg
    power_cct.jpg
    67.7 KB · Visningar: 90

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
kej, så jag fick köra trial-and-error på att koppla rpm mätaren rätt.

Spolarna har en svart och en orange/vit kabel. Jag antog helt enkelt att svart var negativ och orange/vit var positiv. Enligt vad jag kunde hitta så ska det vara tändning av CDI typ och då säger instrumentets manual att den ska ta puls från positiv pol.

Så, jag kopplade in på orange/vit (positiv tänkte jag) och ställde instrumentet på att ta signal från positiv, hände inte ett dugg...
Lät kablarna sitta kvar och ställde om instrumentet till att ta signal från negativ istället, hände inte ett dugg...

Kopplade om kablarna så instrumentet var anslutet på svart istället (negativ pol tänkte jag) och ställde instrumentet att ta signal från negativ, hände inte ett dugg....

Lät kablaget sitta så, ansluten på svart kabel och ställde om instrumentet att ta signal från positiv och... SUCCESS!!!

Slutsats: Det är CDI typ och man ska ta signal från positiv, men svart kabel är positiv och orange/vit är negativ... :va:va:va:va:va
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Skumt, för det är det orange/vita som är 12v matningen, och den svarta som pulsas ifrån CDI :n
Är tämligen säker på detta då jag kopplat bort de orange/vita och matar tändspolarna med 12v direkt från batteriet via ett relä, och kraftigare kablar.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu funkar det ju för dig, men det funkar oftast lika bra att koppla direkt på den kabel som går till originalinstrumentet (från tändningsbox, högst troligt). På så sätt slipper man ju splicea tändningskablarna, och riskera att skapa en framtida felkälla för tändningen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top