Vart hittar jag BERIK skinnställ i Sthlm?

izzle

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
cb600
Hej på er alla likasinnade, Hoppas allt är bra med er.


Skaffade hojkortet för cirka 3 månader sedan, och har nu bestämt mig för att slå till på ett 1-piece skinnställ, och det lutar starkt mot något från BERIK. tycker helt klart att dom har snyggaste designen på deras ställ. Sen vad jag har läst mig till så verkar dom ju också ha bra kvalitet & säkerhet.

Men när jag söker på internet så hittar jag nada om eventuella återförsäljare i Sverige.
Hittar trådar här från tex 2007 med folk som har länkat diverse ställen som då sålde BERIK, men går jag in på dom finns inte BERIK med längre, har dom upphört i Sverige eller är det jag som har maximal otur när jag Googlar?

Vill ju såklart prova lite olika innan jag slår till.

Passar samtidigt på att fråga ni som vet, om vad ni tror att jag borde ha för storlek på ett skinnställ från BERIK?

Är 178cm lång, väger 72kg.

Tack på förhand!:Bugar
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Lelles i Uppsala hade berik förut. Du ska ha storlek 50 lr 52. Längden säger 52, vikten säger 50. Annars är arlen ness väldigt likvärdig i storlekarna
 

izzle

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
cb600
Jag har kikat hos Lelles också men dom har inget BERIK på hemsidan i alla fall, det är så skumt, känns som dom har försvunnit från Svenska marknaden helt, har typ hittat ett dam skinnställ från BERIK hos xl-moto, and thats it! ingen annan verkar ha dom i Sverige längre.

Tack för infon gällande storlekarna, en dum fråga som jag inbillar mig kunna svaret på redan men frågar ändå :) om jag provar typ 2-3 olika skinnställ och hittar en size som passar mig bra, vågar jag då beställa ett BERIK från nätet i samma storlek och förvänta mig att det ska passa?. jag gissar på nej :)
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Berik har uppört tyvärr!
Men jag tycker du ska leta ett ställ (antar att det är skinn) som passar dig klockrent inte ett specifikt märke för ibland så passar inte kläderna.

Jag ville hemskt gärna ha en specifik Berik jacka men det gick inte för den passade inte bra på mig, har för mig att armarna var för långa på jackan.

Så prova prova prova! :)
Köp helst inget oprovat.

Åk till en butik som är duktig på mc utrustning och prova då du vet hur allt ska sitta.
Mitt första skinnställ var tajt som ett korvskinn och gjorde blåningar i armvecken.
Men idag 6år senare sitter det fortfarande bra.

Lycka till!
 

izzle

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
cb600
Berik har uppört tyvärr!
Men jag tycker du ska leta ett ställ (antar att det är skinn) som passar dig klockrent inte ett specifikt märke för ibland så passar inte kläderna.

Jag ville hemskt gärna ha en specifik Berik jacka men det gick inte för den passade inte bra på mig, har för mig att armarna var för långa på jackan.

Så prova prova prova! :)
Köp helst inget oprovat.

Åk till en butik som är duktig på mc utrustning och prova då du vet hur allt ska sitta.
Mitt första skinnställ var tajt som ett korvskinn och gjorde blåningar i armvecken.
Men idag 6år senare sitter det fortfarande bra.

Lycka till!


Jag pratade med Lelles idag, och det stämmer, dom upphörde 2012 :(, men kors i taket, dom är tillbaka nu:yoparty, fast inte i Sverige än såklart, så vill man ha ett nytt får man köpa från deras hemsida!

Var på xl moto också och provade deras Course ställ, storlek 50, jag tyckte det satt perfekt, förutom på längden, stod jag rakt upp så hade cameltoe deluxe, och ballen låg fint i kläm:hihi men när jag böjde mig lite så var det lungt med paketet.

bifogar 2 bilder.

btw hur vet jag om ett ställ sitter perfekt? ska det vara så tajt i skrevet? tjöjs det ut med tiden eller ska man gå på en storlek större?

course1.jpgcourse2.jpg
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Sitter det inte perfekt så prova ett annat märke, course gav lite cameltoe varning på mig också.
Jag drog till lelles och köpte ett spidi som verkar passa bättre om man har lite längre överkropp.
Tycker även det där stället ser ut att sitta lite löst på dig, men kan vara en synvilla.
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Dainese har lång och kort modell.
Men det är bara prova.

Ja det är jättesvårt att beskriva hur det ska sitta.
Men en regel är att tajt som ett korvskinn och du får blåningar är racefit.
Det du ska ha under skinnstället är såklart skydd, ryggskydd minst. Gärna bröstplatta om du får in det.
Men inga jävla tjocktröjor och skit, underställ och sen är det bra så!
Tycker du det är kallt, ta på dig en tjocktröja utanför skinnstället eller ta bilen istället.

Sen kan du ha en lite slappare storlek på skinnstället som är mer komfort utan att tumma på säkerheten, men detta är väldig gråzon. Hur slappt osv osv.
Tajt som korvskinn, racefit enklast köp det!

Men skinnställ töjs, inte så mycket på längden har jag för mig.
Åk till lelles, dom har jävulskt med ställ så du bör hitta något.
Viktigast av allt så får du en känsla av hur det ska kännas!

Och eftersom du är nybörjare med hojjkort, köp riktiga grejor och tycker du det är dyrt köp en billigare hojj.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
När jag köpte mitt Arlen Ness (visserligen 2 delat) så provade jag även Beriks likvärdiga .... dom verkade nästan identiska förutom rent utseende mässigt
Blidde Arlen pga att det var ett par hundringar billigare :)

Men som sagt ta dig till Lelles , dom har sjukt mycket ställ , även DinMC har fått rätt hyffsat sortiment nu (dock fett dyrare samt inte ens i närheten av hjälpen man får på Lelles)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top