Farsans XJ600S Diversion -99 rejält styrfladder.

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jag provade hojen efter att han sagt att styret skakar. Jag bromsade, körde över gupp i kurvorna och försökte provocera fram det men icke.

Sen plötsligt när jag kör rakt fram i 70 på slät väg kommer det. Nu har jag kört flera vändor och det är som om det kommer när man kör rakt fram och släpper på gasen (dock inte hastigt avslag), t.ex. när man kommer in i en by. Rejält är det också, känns ganska obehagligt.

Det är konstigt för om det beror på lastväxlingen borde det ju hända någon gång då man kör över ett gupp i en sväng men det har det inte gjort hittills.

När man tar upp den på centralstödet och rycker i gaffeln märks inget fel på styrlagret heller.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här har du en rykande aktuell video från Dunlop!


Försök att para ihop dina problem med vad man berättar om i filmen.

På din beskrivning låter det som det man brukar kalla för "shimmy".
Gamla däck? Lite halvslitna, men med acceptabelt mönster kvar?

Kassera dem isf. Min erfarenhet är att just den sortens oro i styret beror på att stommen i däcket gjort sitt. Kanske körd med för lågt däckstryck någon gång, kanske klappat i en kantsten lite hårt - eller rent av med en skada i däcket som släpper in vatten i cordlagret, som kanske får frysa till någon sen höstnatt eller tidig vår - alltså förstadiet till det som sedan blir "separation".

Däck är färskvara, och behöver inte vara bra bara för att dom randiga även på mitten.
 
Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Här har du en rykande aktuell video från Dunlop!



Försök att para ihop dina problem med vad man berättar om i filmen.

På din beskrivning låter det som det man brukar kalla för "shimmy".
Gamla däck? Lite halvslitna, men med acceptabelt mönster kvar?

Kassera dem isf. Min erfarenhet är att just den sortens oro i styret beror på att stommen i däcket gjort sitt. Kanske körd med för lågt däckstryck någon gång, kanske klappat i en kantsten lite hårt - eller rent av med en skada i däcket som släpper in vatten i cordlagret, som kanske får frysa till någon sen höstnatt eller tidig vår - alltså förstadiet till det som sedan blir "separation".

Däck är färskvara, och behöver inte vara bra bara för att dom randiga även på mitten.

Hör inte riktigt allt han säger men han pratar också om att olika däck bak och fram kan orsaka beteendet tror jag. Däcken ser i princip splitter nya ut, kan inte med blotta ögat se några skador eller bulor heller.

Hojen köptes tillbaka ifjol höstas och då gjorde den inte såhär men vi hann inte mer än kanske 30-40 mil med den. Jag köpte den ny för 17 år sedan och vad jag minns är att den hade Michelin sulor. Nu sitter det ett Michelin bak och ett Avon fram.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Avon är ett totalt skitdäck.
Ledsen att säga det, men dom har inget existensberättigande.

Kolla lufttryck, labba lite upp och ner med trycket från rekommenderat..
Skillnad?

Är hjulet korrekt balanserat?

Låt framhjulet rotera fritt.
Någon orundhet?
Kastar hjulet i sidled?

Sätt dig på huk, rotera däcket långsamt och skärskåda fälgkanten/däcket.
Där brukar finnas en linje i däcket som kan tjäna som syftlinje:
Är avståndet mellan linje och fälgkant jämnstort hela vägen runt?
...på båda sidor?

Fortsätt på huk - känn av däcket med handflatan, hela varvet runt.
Pröva gärna att blunda.
Ser man inget fel, så är det stor risk att man inte känner något heller.
Blundar man så lyssnar händerna bättre.

Jag har råkat ut för sådan här irriterande styrpendling, och nästan alltid hittat fel på däcket.
Innan dess har jag balanserat om, monterat av och på + balanserat om.
Någon gång har det hjälpt med högre däckstryck, men i alla "oförklarliga" fall så har problemen försvunnit med byte till nytt däck.

Felet har hittills aldrig legat hos hojen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Troligen försvinner problemet om du byter till nya, matchande däck. Dock är det mycket möjligt att det beror på en olycklig kombination av chassieproblem och däcken som sitter på nu. Isf kan det komma tillbaka när däcken blir lite slitna eller orsaka andra problem med de nya däcken.

Kolla aktuella slitagedelar extra noga och se till att fjädringen fungerar som tänkt. Detta är ju ändå lämpligt att göra på en "ny" hoj och ev åtgärder blir därmed "gratis" till skillnad från att köpa nya däck.

Hjullager fram o bak
Svinglager
Styrlager
Ny olja i gaffeln till rätt nivå
Kontrollera höjden på gaffelns infästning i kronorna
Kolla efter glappa/kärvande länkage i bakfjädringen
Gör en bedömning om bakdämparen verkar ha rimlig dämpning
Mät in häng
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Avon är ett totalt skitdäck.
Ledsen att säga det, men dom har inget existensberättigande.

Kan bara hålla med, satte på ett par avon på mitt första bygge, de fungerade rätt bra de 60mil de är körda, efter första vinterförvaringen (kall men skyddad) så är däckena fulla av sprickor. Har sett 15 år gamla däck som sett bättre ut.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Det sitter en fet Givi toppbox på den men den har aldrig varit lastad med mer än en regnjacka och dasspapper. Ingen tyngd att tala om med andra ord.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Uppdatering: Har haft den på verkstad, mekanikern ansåg att hojen var sund men trodde att det var däcket fram. Enligt hojmanualen skall det vara 2.25 kg back och 2 kg fram. Han pumpade upp det ytterligare lite och kunde med handen klämma så att däcksidan /framdäcket alltså) flexade ganska mycket.

Det har jag aldrig lyckats med, nu är mina nypor inte skruvstäd direkt. Han tryckte också på sidan med foten så att man kunde se att däcket rörde sig lite på fälgen.

Begriper inte varför hon som ägde den satt ett annat däck fram när det satt ett Michelin bak. Skulle hon byta hade det väl varit bäst med samma märke. Michelin är ju radial dessutom och Avon säger bias ply. En del säger att man inte skall blanda dom.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Diverson skriver:
Begriper inte varför hon som ägde den satt ett annat däck fram när det satt ett Michelin bak.
Gissar att
1) Hon har inte satt på däcket själv.
2) Däckfirman hade ett Avon dom ville bli av med
eller
3) Det var det billigaste däcket som passade. När hojen behövde nytt framhjul.

Kör nu själv med Metzeler M7 RR efter rekommendation och klagar inte.
Har tidigare kört med Pirelli Diablo Rosso Corsa. Supergrepp på torrt och släpper kontrollerat på vått. Gillar.
Har kört Michelin Pilot Power 2 CT som jag tycker släppt lätt och övernaskande/okontrollerat, gillar ej.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Nu sitter det ett Michelin Pilot Active fram. Om man drar upp trycket till 3 kg så börjar den skaka när hastigheten sjunker till strax under 80 för att sedan sluta strax över 60. Den rättar till sig själv till skillnad från Avondäcket och fladdret är mycket mindre.

Rekommenderat tryck är dock 2 fram och 2,25 vid förare över 75 kg. Släpper man ned trycket till 2,5 så beter det sig lika illa som Avondäcket om inte värre.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Avon är ett totalt skitdäck.
Ledsen att säga det, men dom har inget existensberättigande.

Vilket av Avon-däcken är det du har dålig erfarenhet av? De har ju ett ganska brett program och du kanske inte har provat alla så att du kan bedöma fabrikatet i sin helhet... Det har ju en del s.k. old-timer däck som mer är för att ge gamla bilar typ T-Ford rätt look. Men de har ju moderna och högpresterande däck för landsväg och bana.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den här tråden har jag missat. Jag har nästan exakt samma på min. Vid 70 släpper man inte ostraffat styret om man inte har järngrepp med andra handen. Lägre och högre hastigheter väldigt stabil. Får se om det blir annorlunda den dagen jag byter framdäck.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det sitter en fet Givi toppbox på den men den har aldrig varit lastad med mer än en regnjacka och dasspapper. Ingen tyngd att tala om med andra ord.

De saboterar aerodynamiken ganska grundligt med, så de behöver inte vara lastade för att ge spännande egenheter i hojen.

Nu sitter det ett Michelin Pilot Active fram. Om man drar upp trycket till 3 kg så börjar den skaka när hastigheten sjunker till strax under 80 för att sedan sluta strax över 60. Den rättar till sig själv till skillnad från Avondäcket och fladdret är mycket mindre.

Rekommenderat tryck är dock 2 fram och 2,25 vid förare över 75 kg. Släpper man ned trycket till 2,5 så beter det sig lika illa som Avondäcket om inte värre.

Vad säger däckstillverkaren om rekommenderat tryck för hojmodellen? (Om jag nu inte missuppfattat var du fått de siffrorna ifrån)
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Kolla även styrlagret. Jag hade vobble tendenser på min gamla VFR från -87 innan jag upptäckte att styrlagren var dåliga. Efter att ha bytt till nya så försvann symptomen.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Mina däck brukar ju bli sådär när dom börjar bli lite slitna. Klassiskt, man släpper styret och det eskalerar allt eftersom hastigheten sjunker. Blir ju bra när man byter däck.

Kompisen köpte 2001 en sprajtans ny Blackbird. Den fladdrade så mycket att, tog man inte tag i styret vid cirka 50-60 knyck så hade man kastats av :)
Så, ett nytt däck av känt märke kan ju också ha fabrikationsfel......
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Mina däck brukar ju bli sådär när dom börjar bli lite slitna. Klassiskt, man släpper styret och det eskalerar allt eftersom hastigheten sjunker. Blir ju bra när man byter däck.

Kompisen köpte 2001 en sprajtans ny Blackbird. Den fladdrade så mycket att, tog man inte tag i styret vid cirka 50-60 knyck så hade man kastats av :)
Så, ett nytt däck av känt märke kan ju också ha fabrikationsfel......

Fast nu har ju cykeln uppvisat samma beteende med ett nytt Avon och ett nytt Michelin. Har beställt ett sådant där verktyg för att justera styrlagret.

Inget glapp eller ljud när jag rycker i gafflarna med framhjulet i vädret, när jag sakta vrider på styret i samma läge så märker jag inte att det skulle gå tyngre någonstans heller, dock går det i mitt tycke för lätt, väldigt lite motstånd. Kan det vara att det är för lite förspänt?
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
De saboterar aerodynamiken ganska grundligt med, så de behöver inte vara lastade för att ge spännande egenheter i hojen.



Vad säger däckstillverkaren om rekommenderat tryck för hojmodellen? (Om jag nu inte missuppfattat var du fått de siffrorna ifrån)

Alltså cykelns manual: 2.0 fram 2.25 bak om föraren+ eventuell last/passagerare väger mindre än 90 kg. I annat fall 2.0 fram och 2.5 bak.

Michelin säger: 2.0 fram 2.0 bak oavsett förhållande.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Diversion skriver:
det kommer när man kör rakt fram och släpper på gasen
Kan det var glapp i bakhjuls eller svinglager ? :va
För fram har du väl kollat hjullager och styrlager. Några ggr nu.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top