Honda CBR 1000f-87 - kopplingsbyte

warzon

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2016
Ort
Alingsås
Hoj
1987, Honda Cbr 1000f
Hej, är ny på forumet och hoppas att jag kan få hjälp här!
Jag har en Honda CBR 1000f-87 som jag bytt lameller på. Efter detta var gjort så har jag inget "drag" alls i kopplingshandtaget. Då jag var snål så köpte jag inte fjädrar till detta utan har fått beställa detta i efterhand så dom väntar jag på nu, får dom nog i dagarna. Hoppas att fjädrarna fixa min problem. Nu när det bara stått så har jag börjat titta på om det kanske skulle behövas byta kopplingsvajer oxå. Men ärligt talat så hittar jag inte vajern...:confused: När jag letat på nätet så har alla som jag tittat på en "arm" som vajern går till. Jag har ingen sådan "arm" och kan inte hitta vart vajern går?
Jag hoppas verkligen att någon där ute kan hjälpa mig med detta?

Tack på förhand / Patrik
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Du har ingen kopplingsvajer på den modellen, det är hydraulkoppling på den.

Du har en kopplingscylinder som sitter på kåpan över framdrevet, en lång pinne går genom hela motorn och trycker på centrum av kopplingen.
Kolla så du inte har luft i ledningen, kan ju göra att du saknar motstånd i kopplingsgreppet.
 

warzon

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2016
Ort
Alingsås
Hoj
1987, Honda Cbr 1000f
Tack som f-n för snabbt svar. En liten fråga till då - eftersom det är en hydralkoppling så antar jag att jag måste ha olja i systemet innan det hela skall fungera? Nu är den ju tömd på olja så då kan jag väl inte få upp nåt tryck i själva kopplingen?
// Patrik
 

warzon

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2016
Ort
Alingsås
Hoj
1987, Honda Cbr 1000f
Har nu köpt olja, fyllt på och "blött" för att få ut bubblor. Höll på ca 15 min. men märker ingen skillnad på kopplingen. Hur länge skall man hålla på? Tyckte inte att det var mer bubblor som kom ut! Om det nu inte är detta som är fel, vad kan det då vara?
// Patrik
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag är osäker då det var ett tag sedan jag mekade cbr, men det var något special med detta.
Har för mig det stod i hayenesmanualen om hur man skulle göra när man demonterade kopplingscylindern på de där cyklarna (ungefär likvärdigt med att plocka isär kopplingen) har för mig man skulle trycka in kopplingshandtaget och låsa det i det läget medans man hade lös cylindern, annars kunde den så att säga krypa in i sitt bottenläge, sedan räcker inte slaget till när man drar i kopplingsgreppet för att nå fram till att lyfta kopplingsfjädrarna.

Systemet byggde alltså på att kopplingen skulle ha ett litet tryck mot cylindern i viloläget så den håller sig i rätt läge.

Prova att ta bort cylindern vid kedjekåpan, se om kolven rör sig när du drar i kopplingsgreppet, om den verkar vara väldigt långt in så prova att pumpa ut den. se upp så den inte pumpas ut för långt bara så kolven flyger ur cylinder.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top