Hur brett bakdäck passar på ktm 690smc-11?

tobs

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 690smc -11
Tjabba, i helgen tittade korden fram ur bakdäcket så nu när jag får handla nytt så skulle jag vilja ha något bredare däck än 160 som är original.

Min fråga är om någon här kört bredare däck och vet vilka mått som fungerar? :)

//Tobbe
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
:näsblod Varför ska du ha ett bredare bakdäck :va
Du kommer bara att förstöra köregenskaperna.
Jag tycker du ska behålla orginalbredd.:fakta
 

tobs

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 690smc -11
:näsblod Varför ska du ha ett bredare bakdäck :va
Du kommer bara att förstöra köregenskaperna.
Jag tycker du ska behålla orginalbredd.:fakta

Är det så? Är egentligen endast pga att jag gillar looken med breda däck och tänkte mig att det kanske inte gör någon större inverkan på köregenskaperna :)
Tänkte isf något i spannet mellan 165-180 men är fortfarande bara funderingar, därför jag stämmer av med er på forumet. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det så? Är egentligen endast pga att jag gillar looken med breda däck och tänkte mig att det kanske inte gör någon större inverkan på köregenskaperna :)
Tänkte isf något i spannet mellan 165-180 men är fortfarande bara funderingar, därför jag stämmer av med er på forumet. :)

Hojen kommer bli mer tungsvängd, och om du klämmer dit ett för brett däck kommer det bli toppigt och få helt knepiga egenskaper under nerlägg om du inte byter fälg, men att klämma i en bredare fälg är ett lite större projekt. Och även om du byter till bredare fälg så påverkar det köregenskaperna.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bredden på däcket är även avgörande avståndet mellan svingarmarna... Sen finns även kedjan me i spelet... Finns ingen fördel me för brett däck...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Om du kan få tag på ett 170 så bör det funka med fälgen. En dimension upp brukar generellt lira om inte det som sitter där redan är i överkant. Antar du har en 5-tumsfälg? Är den smalare kan det fortfarande gå men du byter på egen risk och kommer få ett ihopklämt däck på fälgen.

Kolla så det får plats i svingen bara.
 

IggaN

Medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Malmö
Hoj
KTM 640 LC4 -06
Jag har 160 bakdäck på min KTM 640 som det ska vara och däcket tar emot mot kedjan litegrann. Hade aldrig kört på något bredare.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Det sitter 5.5" bakfälg på 690 motardhojarna, regndäcken ligger på 165mm så :confused:
plats finns för det iaf.
 

Jimmy

Guest
Efter lite gogglande läste jag om jänkare som satte 180 däck (Pilot Power)på 5.5" fälg men det var max. Hade tydligen ingen större inverkan på egenskaperna vid gatkörning.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Efter lite gogglande läste jag om jänkare som satte 180 däck (Pilot Power)på 5.5" fälg men det var max. Hade tydligen ingen större inverkan på egenskaperna vid gatkörning.
170-180 är standard på den fälgbredden så inget konstigt där.

Skickat från min P4 via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast det där med däcksbeteckning och verklig bredd är två olika saker. Två däck som båda skall vara 160 breda enl märkningen är i verkligheten ordentligt olika breda när de sitter på hojen. På 5,5" bakfälg kan man montera ett 180 däck utan att det blir konstigt i profilen. Det som begränsar är om det går fritt från sving och kedja. Och sen uppkommer frågan varför i helvete man skulle vilja ha bredare?

Är svaret att man får däck av en kompis som kör RR och de är 180 breda så är det väl bara att prova. Men att betala extra hos gummihandlaren för ett däck som är erbjuder noll bättre grepp men mer potentiella problem då är man ___ ......
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
180 far plats. men liksom alla ovan sager, varfor?
den blir sjukt mycket trogare.
165 sulor tyckte jag gjorde sig bast pa min SMC

/P
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har 160 däck på min smcr , och det tar i kedjan. Jag hade snarare velat haft ett smalare däck
 

tobs

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 690smc -11
Jag fick igår ett 180 däck av en polare, så är nyfiken att testa detta, det fAnns ~1cm på var sida om det nu nötta 160 som jag haft så jag är ju lur på om det är tillräckligt eller ej:va:lol
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top