Hur får jag varvtiderna på banan?????

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej
Skulle vilja se mina varvtider när jag kör bana men hittar ingen bra App som fungerar.
Har laddat ner TrackAttack men får inte det att fungera.

Om det har någon betydelse så kör jag på Knutstorp och Sturup och har en Iphone.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
En laptimer, förslagsvis enkel IR-timer om du inte är all in banåkarjunkie, eller transponder is the way to go.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har använt racechrono, men mobiler har lite dålig uppdateringsfrekvens på GPS-chippet men den duger för att få tider på sekunden iaf. Den dög för att jag skulle se att jag var hur långsam som helst iaf. :hihi
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Mobilappar är rena leksaker - De uppdaterar 1 (en) gång per sekund och ger tider som är +- 3 sekunder (oftast - ) på ett varv som körs runt 50 sekunder. En riktig Laptimer för oss hobbyrejsare loggar 10 ggr/s. Själv har jag en http://butik.bactor.se/product_info.php?products_id=4117

Skillnaden på 1 ggr/sek (1Hz) och 10 ggr/sek (10Hz) är enorm - Tyvärr hittar jag inga bilder på jämförelsen. Men om man tänker sig en bana där en femåring drar streck runt med en färgpenna jämfört med om en vuxen drar ett streck med tunn blyertspenna runt bansträckningen så förstår du skillnaden !

Hittade en bild på en 10 ggr/sek uppdatering - och det är ju så här man vill att det ska se ut.

http://image.rakuten.co.jp/interlap.../01577740/img58285593.gif?_ex=420x420&s=0&r=1



(Ska man ha seriösa tider på tävlingsnivå så är det transponder så klart !)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kör med en GPS-laptimer som jag är nöjd med.. Starlane Stealth X3 har jag för mig att den heter.

Fördelen med en GPS-baserad laptimer tycker jag är att den funkar överallt i om att den kan "lära sig" banan.. krävs ingen slinga eller liknande på själva anläggningen.. samt att man slipper släpa med sig en IR-fyr att sätta vid bankanten...

Hade jag tävlat eller haft några mer seriösa ambitioner än ren hobbykörning så hade jag nog köpt en transponder.. Nuvarande ambition ligger på nivån att jag monterar laptimern om jag "orkar".. :D

Edit: såg nu att du har en Iphone. Tidigare så använde jag nån app till Iphone som heter Diablo Super biker.. den funkade hyggligt vid jämförelse mot riktig transponder..
 
Last edited:

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Umeå
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Eller så skaffar du en "actionkamera" med GPS-funktion typ gamla Contour 2+, Garmin VIRB XE eller kanske någon av Sonys GPS Actioncams... så kan du avnjuta dina varv på någon skärm när du känner förd det.

Inte lika rejsigt som en transponder men skoj :)
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Om du bara vill veta tiderna på sekunden när, så har gratisapparna (typ RaceChrono) tillräcklig noggrannhet. Man får skilja på mätning av varvtider, vilket är ganska lätt med lite interpolering, och möjligheten till analys av individuella punkter på banan (typ hastigheter, och återgivning av banans layout).

Problemet med appar/mobiler kan vara att placera de så öppet att de får bra GPS-mottagning, utan att sitta för utsatt för väder och sandfållor.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag kan iaf konstatera att Diablo super biker inte är tillräckligt exakt för att vara användbar. Kanske med gps puck men inte bara med mobilen.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Tack för alla svaren:Bugar
Det får bli att hitta en "riktig" GPS laptimer.

Några alternativ till Qstarz LT-Q6000 som "Yzf R1"hänvisar till?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Man köper en gps-puck som loggar med 10hz sen kör man RaceChrono i telefonen. Funkar bra, och bli jäkligt mycket billigare än en "riktig" Gps-laptimer.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kan iaf konstatera att Diablo super biker inte är tillräckligt exakt för att vara användbar. Kanske med gps puck men inte bara med mobilen.

Nu när du säger det så körde jag den med en 10Hz Qstarz-puck och en jailbreakad Iphone när jag jämförde med transpondern ja...


Tack för alla svaren:Bugar
Det får bli att hitta en "riktig" GPS laptimer.

Några alternativ till Qstarz LT-Q6000 som "Yzf R1"hänvisar till?

Starlane Stealth GPS-3X finns en "Lite" variant som är mkt billigare om du inte tänker använda den för loggning av sensorer på hojen :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Eller så skaffar du en "actionkamera" med GPS-funktion typ gamla Contour 2+, Garmin VIRB XE eller kanske någon av Sonys GPS Actioncams... så kan du avnjuta dina varv på någon skärm när du känner förd det.

Inte lika rejsigt som en transponder men skoj :)

1Hz på Garmin också
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Har nog bestämt mig för en Dual SkyPro GPS-mottagare tillsammans med appen "Harry`s GPS Laptimer"
Borde få koll på detta under sommaren och kan sedan återkomma med hur det fungerar.
dual-skypro-gps-receiver-for-ipad-android-tablets.jpg

Total kostnad blir då ca 1600kr.
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Racechrono app + GPS puck Qstarz BT-Q818XT (1hz eller 10hz) körde med det när jag körde på bana.
Tycker det är jäkla bra komplement för att förbättra sin körning, man kan testa olika tekniker, svängpunkter, tidig, sen broms, osv för att se om det ger någon skillnad i tid.


harrys laptimer som vissa hänvisar till har inte stöd för alla banor i Sverige, inte på min tid iaf. Racechrono har dock stöd för alla banor jag varit på
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Racechrono app + GPS puck Qstarz BT-Q818XT (1hz eller 10hz) körde med det när jag körde på bana.
Tycker det är jäkla bra komplement för att förbättra sin körning, man kan testa olika tekniker, svängpunkter, tidig, sen broms, osv för att se om det ger någon skillnad i tid.


harrys laptimer som vissa hänvisar till har inte stöd för alla banor i Sverige, inte på min tid iaf. Racechrono har dock stöd för alla banor jag varit på

Racechrono fungerar inte med Iphone:huvet
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Racechrono fungerar inte med Iphone:huvet

Men det funkar med den här:
http://www.icahemma.se/smartphone-galaxy-trend-2-lite-samsung-p-37015-c-1838.aspx

699 kr så behöver du inte riskera din iPhone. Racechrono är tillräckligt bra i gratisversionen. Om du inte är nöjd med 1 Hz så köper du till en GPS-puck.

I början tyckte jag att Racechrono med 1 Hz funkade tillräckligt bra. Sedan köpte jag en puck som jag aldrig hann använda innan jag fick ett bra erbjudande på en ren GPS-laptimer...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top