Planering och funderingar om en Europa-resa:-)

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
aa.jpg

Detta är rundan jag tänkte mig. Allt är ju inte bestämt, men man får ju en idé om hur jag skall åka. Jag tänkte undvika tåget, då jag ej vill sova med andra och betala 5000kr för att sova själv blir för dyrt.

Jag tänkte börja med att åka mot Moseldalen och det området i Tyskland. Sen åker jag en liten sväng genom Frankrike för att bara få se det lite och siktar på Schweiz.

I Schweiz är det Susten och Grimsel pass som jag gärna vill se. Sen tänkte jag åka mot norra Italien och hitta någon fin väg mot Stelvio passet.

Sen blir det mot ett slott i Tyskland (Neuschwanstein) och fortsätta genom dom tyska alperna mot Örnnästet. Sen en liten sväng i Österrike mot Prag.
Sen blir det genom Berlin hem och Sassnitz/Trelleborg.
-----------------------

Tanken är väl att detta ska ta iaf 2 veckor, absolut max 3. Jag ska ha med mig bars som mellanmål för att spara pengar och sen blir det väl mest enklare mat. Budgeten ligger på 25 ish och jag tror det räcker.

-----------------------

Det är väl mest naturupplevelser och vägar som lockar mest. Samt lite byggnader av dess olika slag. Nurnberg ring fundera jag på att åka förbi, samt eventuellt Ktm fabriken. Det är väl mest att man får ett smak prov av så många ställen som går, då jag ej rest så mycket tidigare.

Vet ni något man ej får missa när man åker runt denna rundan typ? Tips på bra vägar mottages tacksamt:) Fick ett par kanon tips i min förra tråd om Norge, så tänkte jag testar att fråga igen. Tack på förhand:)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
UndVik städer som Hamburg med flera. Det är bara trångt och tråkigt och dyrt boende.
Tyska landsbygden har hur mycket fina vägar som helst, och lätt att hitta boende.
Silveretta passet kan rekommenderas. Dolomiterna har fantaskiska vägar.

Jag vet inte vara alla kör men , jag kom precis hem efter 700 mil i Tyskland , Österrike , Italien , Frankrike , Schweiz .
Jag såg EN svensk hoj, parkerad på passo DI stelvio.
Jag har kört på grymt fina vägar, våga chansa lite när det gäller Vägval:banana
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Vad många glömmer är att man äter även hemma, och utomlands är det ofta dessutom billigare... vill du äta bars så visst, men för att spara ytterligare så köp de på plats.
Jag dricker ingen öl och spar på så vis en del av övrigas utgifter men generellt brukar jag räkna knappa tusenlappen per dag inklusive allt.
Inträden, boende, färjor, mat, souvenirer mm.
Det beror ju lite på var du väljer att bo, äta och hur mycket du kör per dag... alla åker i olika tempo och gillar olika mycket körning per dag, personligen hade nog tiotalet dagar varit lagom.
Då har jag tid att stanna nån dag extra på några ställen och åka lite extra.
Stelvio och runt Gardasjön mm finns hur mycket som helst... eller ja, i hela detta område.
Brukar bo på "zimmer frei" och liknande, kostar 20-30 euro, hotell ligger på 25-35 typ.

Det jag vill ha sagt med allt babbel är att man bör klara sig på 10-15 papp för denna sväng.
Sen om man vill lyxa till det och lägga en tia extra så går ju naturligtvis det, men priserna är klart lägre neråt än vad motsvarande kostar här.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Brukar bo på "zimmer frei" och liknande, kostar 20-30 euro, hotell ligger på 25-35 typ.

Precis hemkommen från min resa i Österrike och italien. Jag hittade inget boende ens i närheten av de priserna. Snarare det dubbla om man ska ha frukost. Men jag rörde mig väl iofs i "turiststråken"
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
UndVik städer som Hamburg med flera. Det är bara trångt och tråkigt och dyrt boende.
Tyska landsbygden har hur mycket fina vägar som helst, och lätt att hitta boende.
Silveretta passet kan rekommenderas. Dolomiterna har fantaskiska vägar.

Jag vet inte vara alla kör men , jag kom precis hem efter 700 mil i Tyskland , Österrike , Italien , Frankrike , Schweiz .
Jag såg EN svensk hoj, parkerad på passo DI stelvio.
Jag har kört på grymt fina vägar, våga chansa lite när det gäller Vägval:banana

Japp, tanken är att undvika motorvägar och liknande. Jag har en gps, så det skall nog funka fint att köra mindre vägar. Tack för tipset med Silveretta och Dolmiterna:)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Vad många glömmer är att man äter även hemma, och utomlands är det ofta dessutom billigare... vill du äta bars så visst, men för att spara ytterligare så köp de på plats.
Jag dricker ingen öl och spar på så vis en del av övrigas utgifter men generellt brukar jag räkna knappa tusenlappen per dag inklusive allt.
Inträden, boende, färjor, mat, souvenirer mm.
Det beror ju lite på var du väljer att bo, äta och hur mycket du kör per dag... alla åker i olika tempo och gillar olika mycket körning per dag, personligen hade nog tiotalet dagar varit lagom.
Då har jag tid att stanna nån dag extra på några ställen och åka lite extra.
Stelvio och runt Gardasjön mm finns hur mycket som helst... eller ja, i hela detta område.
Brukar bo på "zimmer frei" och liknande, kostar 20-30 euro, hotell ligger på 25-35 typ.

Det jag vill ha sagt med allt babbel är att man bör klara sig på 10-15 papp för denna sväng.
Sen om man vill lyxa till det och lägga en tia extra så går ju naturligtvis det, men priserna är klart lägre neråt än vad motsvarande kostar här.

Tanken var väl frukost på stället man bor, sen en bar som mellanmål. Lunch, bar och sen middag elr kvällsmat. Då har jag ju goda marginaler på min sida rent kostnadsmässigt, det var skönt att höra:)

Tanken är väl att köra 30-40 mil om dagen och sen slänga in någon vilodag på något fint ställe. Tack för svaret:)
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
På tyska landsbygden är det billigt, boende mat.

Undvik Hamburg, åk över Elbe vid Lauenburg och håll dig söder om allt runt Essen.

Om du kör med undvik motorväg på GPS så dubbelkolla mot kartan vilken väg den väljer.

Ha en liten papperslapp där du skriver upp vilka vägnr som du ska följa

Många livsmedelsaffärer har ofta ett litet fik utanför dörren,
så där kan du köpa lite bröd pålägg och ta en kaffe utanför
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nurnberg ring fundera jag på att åka förbi...

Ja, skippa den helt och hållet. Klart överreklamerad.
Många har sabbat hela sin semester där i området kring Nurnberg och inte ens hittat till banan.
...å frågar man efter vägen skrattar dom bara. Otrevligt folk.


Tips!
CH, AT, SLO och CZ är länder du kommer eller kanske kommer passerar igenom.
Det kan kännas frestande att skippa betala motorvägsvignetten när man bara skall snedda några mil genom landet - och framförallt inte tänkt köra motorväg alls.

Men, så ledsnar man. Kanske är det en åskskur man vill ifrån, kanske söker man nattlogi för sent på dagen och nobbas så man behöver byta region lite snabbt. Ibland är det dåligt skyltat - och ibland finns det fan bara inget annat alternativ, ibland för att den vanliga landsvägen är tillfälligt avstängd,

...å då står dom där.

700x500-Service_und_Kontrolldienst_4_ASFINAG_Maut-620x442.jpg


Säkert som amen i kyrkan, och sällan så leende som på deras egen reklambild ovan.

Mellan 100 och 200 € brukar böterna vara på, med Slovenien i topp på 800 € för vissa fordon och förbrytelser.

Surt om man rullar på en tight budget.
Tänker du inte lösa vignette så gäller det att verkligen detaljplanera sin resväg genom dessa länder.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Men i trakterna runt Nurburg hittar man en känd räserbanan

Ser på kartan att du vet var den rätta banan är
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
25ish klarar du utan vidare både 2 och 3 veckor i alperna på. Avverkade i början på juli sådär 700 mil därnere och jag gillar att bo på bra hotell, nu har jag inte räknat efter men tror att jag landade på 20 totalt.
 

pellehpersson

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2014
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Thunderbird Storm 2011
Om du har tight budget undvik Schweiz, dyrt som fan. Lägg tiden i Norra Italien runt Stelvio och gärna en sväng mot Arabba . I Frankrike kör till Verdon George och Route de grande alpes.
I Österrike kör Heiligenblut och Grosslockner. På väg mot Stelvio missa inte Timmeljoch.

Vi kom hem i slutet av juni och längtar redan iväg igen. Trevlig resa!

Spotwalla i år:
https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=10bc35739535956f3a
Spotwalla i fjol:
https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=c734550279a356367
 
Last edited:

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Har varit 2 vändor till Nurnburgring & båda gångerna bott hos http://www.lh-oberbaar.de/ som ligger 2min från banan .
Ett riktigt trevligt par med bra service & bra priser , tror vi betala runt 500 kr/natt ink frukost

Färja tog vi från Malmö till Travemunde , den går på kvällen & är framme på morgonen .
Finnline har en lastfärja som går den sträckan , dom var klart billigast .
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tanken var väl frukost på stället man bor, sen en bar som mellanmål. Lunch, bar och sen middag elr kvällsmat. Då har jag ju goda marginaler på min sida rent kostnadsmässigt, det var skönt att höra:)

Tanken är väl att köra 30-40 mil om dagen och sen slänga in någon vilodag på något fint ställe. Tack för svaret:)

Jag skrev såhär på ett annat forum, ang lunch alltså:
"Längre ned övergår vägen till asfalt igen och när jag, efter en hel radda kehrers, kommer ner till Zeltweg är det lunchdags och jag stannar till vid en matbutik.
Bröd och charkdisken ligger jämte varann och bemannas därför av bara en person. Av tjejen beställer jag min lunch; ”Bitte, drei semmeln mit 150 gram extrawurst” Hon förstår precis vad det är frågan om och skär itu bröden och fördelar korvskivorna emellan. Hon frågar om jag vill ha saltgurka emellan men jag tackar nej, det får ju inte spåra iväg helt. Rycker åt mig en halvliter mjölk och en flaska vatten innan jag betalar. Lunchen intas högst fältmässigt, på trottoaren med ryggen mot husväggen.
"

Det var lunchen under mina Alpresor, funkar bra om man inte måste ha vita dukar. (Extrawurst = kokt medwurst)



Men du... Ska du köra bana, så knappa in Nürburg i GPS:en. Nurnberg är nåt annat.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Precis hemkommen från min resa i Österrike och italien. Jag hittade inget boende ens i närheten av de priserna. Snarare det dubbla om man ska ha frukost. Men jag rörde mig väl iofs i "turiststråken"

Det framgår inte av min signatur, men jag är från Småland.
Jag väljer därför hellre ett billigt ställe utan frukost än ett bra, dyrt och med frukost.
Kollar gärna vidare om nån hugger till... och att hitta boende för under 40 euro är sällan problem.
Runt 50 euro har jag aldrig betalat, ens på hotell i tex Mestre som är fastlandssidan av Venedig eller runt Gardasjön (=turiststråk).
20 euro vet jag en natt i Berchtesgaden kostade för 2-3 år sen, med ordentlig frukost.
Också något jag vill kalla turiststråk.
Så visst går det att hitta!

Till TS: bars och mellanmål är inget jag använder mig av, 2-3 mål mat om dagen är bäst för mig.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tänk på att utlänska fartkameror även tar bilder bakifrån....
Jag fick nyss ett brev på posten från Österrike . "Anonym hastighetskontroll"; 60 € i böter :huvet
Hoppas att det inte kommer fler ....
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Generellt kan jag nog tycka att de är klart hårdare med kontroller neråt än vad vi är vana vid här.
Närmar man sig ett samhälle och det är 50 där, då bör man hålla 50.
I de små alpbyarna är det poliser tätt tätt... med laser.
Men även annars, det är som sagt en annan nivå på det hela där än här.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag var i Norge förra året och var väldigt noga med farten:) Tackar för tipsen dock!:)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top