Visir till hjälm!?

Tekenn

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
STHLM
Hoj
Ny & Snabb
Tja!

Har ett antal frågor och funderingar. Jag har en AGV K-5 hjälm och vill ha ett visir, vart finns de billiga? (kostar mot 800kr i Sverige). Sedan, hört massa snack om att tonat visir är olagligt men har inte hittat någon paragraf eller liknande som skulle förbjuda detta.

Vilket visir har ni? Jag är sugen på en irridium blue, eller är det dåligt? Någon som vet om man ser bra i de?

Tack!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har oerhört svårt att tänka mig att det är olagligt med tonade visir. Aldrig haft några problem med polisen oavsett tonade och spegelvisir.
 

Raderad medlem 51742

Guest
I vissa länder, t ex Storbritannien, är det olagligt att köra med de mörkaste visiren.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Köpte mitt på ebay köpte till pinlock till visiret som inte passar för 5öre...

Var till en Agv K-5
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har oerhört svårt att tänka mig att det är olagligt med tonade visir. Aldrig haft några problem med polisen oavsett tonade och spegelvisir.

Jag tror inte att det finns något i lagen som säger att man inte får ha tonat visir på hjälmen. Däremot säger ECE reglementet att ett visir måste ha minst 80% ljusgenomsläpplighet. Dvs om man har ett visir om är mer en väldigt mesigt tonat så är det inte godkänt enligt ECE standarden för hjälmar.

I praktiken innebär det såvitt jag förstår att om man har en hjälm med tonat visir på så är hjälmen som helhet inte ECE godkänd och därmed inte laglig.

Å andra sidan så är det ingen som bryr sig om det vad jag märkt.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Jag köpte en Shoei NXR hjälm i våras, då ingick ju klar visir. Har sedan dess köpt både mörk och silver visir, köpte från Northbike för att i alla fall vad gäller den mörka så var de billigast i Sverige. Jag kunde hitta visiren billigare i utlandet men det brukade jämna ut sig när man såg på fraktkostnaden ...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top