Har jag tillräckligt med material för att sätta dit en gänginsats? (BILD)

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Foto 2016-07-23 17 25 59.jpg

Tror ni det finns tillräckligt med material för en gänginsats här? Standardgängan är M20, jag ska behöva borra ett 20,5 mm hål (21 mm???), kommer det att gå? :gnissla Jag tycker personligen att det ser ut att vara på gränsen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det ser lite vanskligt ut att borra upp det, hur mycket material behöver du ta bort?
Och går det inte att svetsa i gods, borra ett nytt hål och gänga upp ett hål i rätt storlek för din vanliga oljeplugg?
Mer jobb än att dra i en helicoil iofs.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Det ser lite vanskligt ut att borra upp det, hur mycket material behöver du ta bort?
Och går det inte att svetsa i gods, borra ett nytt hål och gänga upp ett hål i rätt storlek för din vanliga oljeplugg?
Mer jobb än att dra i en helicoil iofs.

M20 gänga som ska borras upp till 20,5 mm i diameter enligt helicoils tabell). Då är frågan vart fan hittar man sådana storlekar? 21 mm blir det väl antar jag då?

Främre oljeplugg på en RC8.

- - - Updated - - -

Vad är det som bulten ska hålla eller är det bara en plugg?

Oljeplugg.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag skulle borra rent hålet från gängor och sätta i en aluminiumplugg som säkras med Loctite Cylindrisk låsning. Pluggen skulle jag borra och gänga för Suzuki oljeplugg, M14'1,25. Det gör man förstås innnan pluggen monteras.

Alternativt TIG-svetsa igen hålet men även då gå ner i dimension på pluggen.
 

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Swedol har säkert 20,5 borr. Men som sagt jag är jäkligt tveksam till att det håller för gängtappen sen.
 

jossi68

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2011
Ort
GBG
Hoj
HD, Tuono 1100 Factory
Heli coil tror jag inte du får att fästa där för lite gods möjligtvis keensert eller keylock så pluggen blir mindre , eller gänga till närmaste fingänga be någon svarva en plugg med den gängan och valfri gänga invändigt

original gängan är välinte M20 den är väl M20 fingänga iså fall
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det ser lite vanskligt ut att borra upp det, hur mycket material behöver du ta bort?
Och går det inte att svetsa i gods, borra ett nytt hål och gänga upp ett hål i rätt storlek för din vanliga oljeplugg?
Mer jobb än att dra i en helicoil iofs.

Inte för att jag själv är en expert, men att svetsa i gjuten aluminium ska vara som uppgjort för problem med sprickor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte för att jag själv är en expert, men att svetsa i gjuten aluminium ska vara som uppgjort för problem med sprickor.

Det är väl inte den lättaste saken att svetsa, men inte omöjligt. Man lär ju kunna få sprickor i för tunt gods som är i spänning och som utsätts för temperaturskillnader med.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu har jag inte köpt just Helicoil utan någon billigare kopia i en betydligt mindre storlek, men i det kittet följde det med en borr i korrekt storlek så att man inte skulle göra fel, gör det inte det med Helicoil?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Nu har jag mätt.

3,5 mm gods runtom.

Hålets diameter: 20mm (innan gängan börjar).

Enligt V-coil: http://www.kullager.se/product.html/v-coil-gangrepsats-m20x15?category_id=613 ska jag ha 20,5 mm borr (enligt tabellen på deras hemsida). Alltså plocka bort drygt 0,25 mm på godset runtom. Det kan funka och jag ska köra på detta. Måste nog ta god tid på mig när jag gör detta :gnissla

Javisst är det så att borr följer med, men inte i dessa storlekar. V-coil skickar med borr i insatser upp till M12, sen får man själv köpa borr.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle borra rent hålet från gängor och sätta i en aluminiumplugg som säkras med Loctite Cylindrisk låsning. Pluggen skulle jag borra och gänga för Suzuki oljeplugg, M14'1,25. Det gör man förstås innnan pluggen monteras.

Alternativt TIG-svetsa igen hålet men även då gå ner i dimension på pluggen.

Jag skulle göra precis samma sak.....

Dra igenom en gängtapp i M20 så du optimerar de gängor som finns. Sedan ber du någon svarva till en blankad plugg med liten gänga du kan ha en oljeplugg i. Låser med Loctite+låstråd eller liten svetsloppa.

För även om du gängar upp och får i en Helicoil så kommer du garanterat att få problem på sikt. Där skall bytas olja många gånger framöver och när du gör sallad och behöver borra igen är du ute på riktigt tunn is.

Ett alternativ är M20 variant av denna så du låser den permanent. https://www.nospillsystems.com/
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
gör en sådan plugg som sydney och boris rekommenderar men gäng unc 7/8 borr diameter 19.5mm ytter diameter på pluggen 22,2 så har du nog rätt skapliga gängor som pluggen drar i:banana
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
gör en sådan plugg som sydney och boris rekommenderar men gäng unc 7/8 borr diameter 19.5mm ytter diameter på pluggen 22,2 så har du nog rätt skapliga gängor som pluggen drar i:banana

Förorena KTM med tumgänga :gråta:zpy:gråta

I övrigt så är det en rimlig tanke.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top