Mäktigt ljud i R1:a

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Har precis köpt en R1 -2010. Vilket typ av system har dessa sporthojar som har det där hur ska jag förklara... Tjutande ljudet? Med ett jäkla tryck i. Nästan som en F1 bil. Kan inte riktigt förklara men hoppas nån fattar. Jag menar alltså inte ett mullrande ljud utan mer åt F1-hållet. Hör det lite då och då på hojar som passerar men undrar helt enkelt vad dom har för system?
 

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Kul :krama

Har du kollat på F1 live? Då förstår du.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tidigare r1:eek:r med rätt avgassystem hade det ljudet jag tror du efterfrågar. Gillar det själv :)
Min fz1 har r1:ans motor från 04-06 och den tjuter på det viset. 20 ventiler som jobbar hårt på höga varv. Din hoj har ju crossplanemotorn och den har lite mer av v-tvin-ljud
 
Last edited:

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Du vet att du köpt en yamaha med crossplane motorn va?
Pga dess tändföljd så kommer den aldrig få det där radfyra ylet. Låter mer som en stressad twin.
 
Last edited:

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Du vet att du köpt en yamaha med crossplane motorn va?
Pga dess tändföljd så kommer den aldrig få det där radfyra ylet. Låter mer som en stressad twin.

Det förklarar saken. Vilket år kom crossplane?
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
du har köpt fel hoj helt enkelt.. hade en R1 -05 och den ylade friskt :arsele
 

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Är det likadant med radfyror på andra märken? GSX, CBR, ZX mm. Att det sköna ylandet är borta på nyare årsmodeller pga andra motorer som t ex crossplane?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Äsch, båda har fördelar. Min -05:a med orginalsystem ylar som en besatt djävul när jag vågar varva ur den på banan. Min -12:a med Akrapovic-lull vrålar som en djävla best när jag vrider på på gatan. Båda skrämmer barn, men -12:an får dem att tro att de snart blir uppätna.

Visst är radfyrornas ylande underbart, men Crossplane-vrålet är så underbart att njuta av och gör att de nyare R1:eek:rna sticker ut och känns igen. Jag älskar min Crossplane... :kär
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Där finns ju ett välbeprövat sätt att få det gamla ljudet tillbaka i en crossplane motor.
Montera en sådan här!



9936278-origpic-8ae717.jpg







Skämt och sido....

Skaffa dig något GP blås så blir det gott ljud :) (typ competition werkes)
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Varför måste alla åka runt och försöka låta så mycket dom kan? Fick ni inte tillräckligt med uppmärksamhet som barn? :7peta
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Tycker personligen att crossplaneljudet är så mycket härligare än 'konvensionell' radfyra.
Sen är det ju så att crossplanekonfigurationen låter rappigare och grövre, men ger faktiskt en mjukare effektleverans till bakhjulet.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Nästan lika bra tråd som han som undrade varför hans KTM motard inte gasreste och inte gick lika fort som alla andras. (Sen kom det fram att han inte vågade hålla full gas)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top