Vuxen man med färskt mc-intresse

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har hållit på med motorer och bilar sen barnsben, men aldrig varit speciellt intresserad av motorcyklar. Förra sommaren började jag fundera på om jag inte borde ta mc-kort. Nu hade jag ju uppnått en ålder där jag fått insikt i att jag inte bara är dödlig utan även skulle kunna bli ett vårdpaket om saker vill sig illa.

Innan körkortet bärgades köpte jag mig en DragStar 650 eftersom det verkade vara en sansad nybörjarcykel. Att det var en massa hemskt krom på den förträngde jag tydligen trots att det är något av det vidrigaste jag vet i alla sammanhang.
I slutet av förra sommaren lyckades jag få körkortet redan på andra försöket och körde tillräckligt med Yamahan för att inse att man för fagerlund sitter på ryggen på den och efter några meter gör det ont på farbrorn.

Det enda jag hade bestämt mig för från start var att jag inte skulle ha en rak fyra för efter att ha stått som starter i dragracing hatar jag det ljudet. Nu blev det inte bättre än att hösten avslutades med ett inköp av en Bandit 600 S. En vanlig Bandit tycker jag är snygg, men tyckte det var rätt pris så jag tänkte att jag får stå ut med den larviga kåpan.

Den här säsongen inleddes med avyttring av DragStar och förgasarproblem och oljeläckage på Suzuki. Efter att ha kört den 130 mil sattes den ut på Blocket till ett extrempris för nu skulle den bort.

För nån månad sen började jakten på en ersättare och tankarna fladdrade över hela spektrat: Victory Gunner, MV Agusta Brutale, Suzuki V-Strom osv...

Nu råkade jag provköra en Triumph Street Triple R i slutet av juni och plötsligt såg jag ljuset. Esplendido!
Ivrigt scannande av annonser gjorde att jag hamnade i grannbyn (Uppsala) och köpte en fem år gammal med 1200 mil på mätaren av första ägaren. Hittills har jag kört nåt 70-tal mil bara, men trivs sanslöst bra så här långt.
Förhoppningsvis slipper jag allt strul som japanen gav mig.
:hoppskrat
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Välkommen hit och grattis till uppvaknandet. Det är aldrig för sent att se ljuset. :hej
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Du har uppenbart haft fel Japanska motorcykel.En fördel är väl att Japsarna sällan droppar olja på golvet som Triumph redan har som extrautrustning på sina motorcyklar.Och när blir man vuxen.Jag väntar fortfarande på det även om jag hört att det innebär en massa ansvar.Hemska öde. :crash
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har parkerat min Triumph på samma plats i garaget där Suzukin stod så jag kommer aldrig få veta om den börjar läcka. Om nu inte stövlarna blir oljiga. Igen...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du har uppenbart haft fel Japanska motorcykel.En fördel är väl att Japsarna sällan droppar olja på golvet som Triumph redan har som extrautrustning på sina motorcyklar.Och när blir man vuxen.Jag väntar fortfarande på det även om jag hört att det innebär en massa ansvar.Hemska öde. :crash


Meriden <-> Hinkley
Förstå skillnaden!


@ TS
Grattis och välkommen.
2011 bör väl ha immobilizer? Kolla det. Speed Triples har tyvärr i omgångar dragit till sig fel sorts intresse från folk som inte vill köpa egen motorcykel.
Kanske för att det var en av de sista modellerna som fick stöldspärr...?
Jag vet inte, men som sagt - i omgångar vart det mode att sno sådana.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Som ny undrar jag ju hur man loggar ut från forumet. Jag har glasögonen på, men hittar ingen knapp för det. Är det som på Hotel California? "you can check out anytime you like but you can never leave"
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Som ny undrar jag ju hur man loggar ut från forumet. Jag har glasögonen på, men hittar ingen knapp för det. Är det som på Hotel California? "you can check out anytime you like but you can never leave"

Längst upp i högra hörnet har du knappen för utloggning.

image.jpg
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Att Hinckley trajjor droppar olja är bara skitsnack...snackar vi däremot äldre så var det ju ett orosmoment om de inte droppade har jag hört, då var något riktigt knas :tungan

Grattis till en kanonval av hoj L. Mäkinen...Triumphs triplar är ett av de bättre valen om man är ute efter en allroundhoj där du kan ha skitkul både på gata och bana. Har själv en Speed Triple som går som ett skållat troll! :yoparty
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Grattis! Bästa hojen!!!!
Innan jag köpte trajja fattade jag inte att man kunde åka hem från demodagar och provkörningar och sånt utan att vilja byta upp sig, nu är man liksom på toppen redan :tummenupp
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Grattis och hoppas att du fick med oljefläcken i plast att lägga under motorn. För ALLA vet att triumph läcvker olja, för du vill väl inte göra folk ledsna och förstöra ett rykte?:hihi
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Kul,

tips - kolla på SMC Uppsala´s hemsida och hitta "Rörken" vart dom kör KNIX kurser söndagar och måndagar tror jag..

Haka på där - och ditt nya MC liv får en absolut extra dimension med båda rolig / säker körteknik och mängder av nya kompisar..


Nb: Thailand Traja´n jag har, är jag tveksam till om det är olja i överhuvudtaget - den är ren och fin!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Min senaste hoj var en Street Triple R. Fantastisk motorcykel! Ha så kul. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kul med alla glada tillrop!
Jag lät en kamrat prova min hoj igår. Han är van sitt klumpverk till FZ1S och han hade inga problem att förstå mitt val av mc.
Jag försökte hitta info om Rörken tidigare, men det lyckades inget vidare. Efter att ha kört en del bil på bana har jag fått för mig att banor som är kortare än två mil upprepar sig för ofta.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top