Motul 7100 10W40 är RÖD!

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Hej,köpte Motul 7100,10W40 4T,motorolja,den är RÖD!!!
Har aldrig kört Motul förut,i min värld ar ATF olja röd,har det blivit fel?
Är Motuls mc motorolja röd,vågar jag slå i den?
mvh Street Bandit
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Yes den är röd.
Jag kör endast med den oljan på mina hojar de senaste åren :tummenupp
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Röd olja ska du aldrig slå i!!! Helt värdelös såklart!!!!!!!
Ärligt färgen spelar ingen roll i detra fall ska den vara röd
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Om du någon gång får för dig att köpa motuls 300v olja så är den grön. :tummenupp
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Dom färgar olja för att den ska se exklusiv och dyr ut har jag hört. Cancerogent säger du. Hur pass illa är det?
 

Bavern1

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2007
Ort
på vischan
Hoj
FZS1000S -04,XT600E-98
Det här har jag hört av en MC mekaniker så det kanske ska tas med en nypa salt, men han sa att det var additiven för våtkoppling som gav den röda färgen. Det gällde iof Castrol GPS som också är röd.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Biltemas 2-taktsolja som jag häller i ungarnas moppescooter är också röd...exklusivt som faaen
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Cancerogent säger du. Hur pass illa är det?
Ingen aning exakt. Under alla utbildningar jag haft som berört motorolja, hydraulolja, osv. så har det genomgående temat varit att motorolja är cancerogent.
Handskarna är iofs mest där för att slippa skita ned riktiga mekhandskar för xxx kr och att slippa kladdiga händer. Men klart något av det alla lärarna sagt har fastnat i huvudet.

Ok/Q8 skriver t.ex. själva:
Begagnad motorolja innehåller skadliga föroreningar. Laboratorieprov med långvariga och upprepade appliceringar av begagnad motorolja på huden på möss har förorsakat cancer. Därför bör extra försiktighet iakttagas genom användning av skyddskläder för att förhindra långvarig, kraftig eller upprepad hudkontakt med begagnad motorolja.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ingen aning exakt. Under alla utbildningar jag haft som berört motorolja, hydraulolja, osv. så har det genomgående temat varit att motorolja är cancerogent.
Handskarna är iofs mest där för att slippa skita ned riktiga mekhandskar för xxx kr och att slippa kladdiga händer. Men klart något av det alla lärarna sagt har fastnat i huvudet.

Ok/Q8 skriver t.ex. själva:

I princip alla petroleumprodukter är väl karcinogena?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Frågar man fel folk får man cancer av det mesta. Köpte 10 liter Castrol TTS (2t) för några år sedan och den var också röd.
 

Jompa81

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki SV 1000S -03
Nu jobbar jag mest med olja till flygplan där hydrauloljan är hemsk och motoroljan torkar ut händerna nått fruktansvärt, men allt beror ju på hur ofta man utsätts för det. En oljeservice på hojen är ju inte jättekladdigt fast ett handskar skadar ju aldrig
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hydraulolja är lite aggressivare har jag fått lära mig, så den är jag lite försiktig med numera, men motorolja, smörjolja och liknande används oftare än vad frugan lägger en underlagskräm i ansiktet.
Man kommer ju att köra ihjäl sig DireKct ändån innan cancern kommer...

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Upprepad exponering för petroleumprodukter på huden är farligt och innebär bla ökad cancerrisk. I praktiken inget problem för söndagsmecken men jobbar man med det 5 dagar i veckan så skall man ha handskar. Och ett 100pack vinylhandskar på Biltema kostar 50kr så det finns ingen anledning att vara utan vid oljebyte och luftfilterservice på geggmoppen.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Biltemas nitrilhandskar 38-932 är grymt bra när man kladdar med olja.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Upprepad exponering för petroleumprodukter på huden är farligt och innebär bla ökad cancerrisk. I praktiken inget problem för söndagsmecken men jobbar man med det 5 dagar i veckan så skall man ha handskar. Och ett 100pack vinylhandskar på Biltema kostar 50kr så det finns ingen anledning att vara utan vid oljebyte och luftfilterservice på geggmoppen.

Dock funkar inte Vinyl mot många petroleumprodukter, det går rakt igenom. Nitril är det som ska användas som mekhandskar.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top