Ångerrätt via email

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag har lagt beställning från Yamaha-återförsäljare via email. Jag hade nämnt att jag skulle ha en viss del och sen angett ett artnr som jag misstänkte att det kunde vara. Det verkar som de helt gått på artnr och struntat i vad jag frågat efter och det visade sig såklart vara fel. Delen är fortfarande på väg men det är inget inget jag vill ha.

Återförsäljaren säger att det inte är säkert att de kan returnera delarna och det kostar 20 % + returfrakt om de får godkänt från Yamaha att returnera.

Låt säga att de inte får godkänt, någon sorts öppet köp eller ångerrätt måste man väl ändå ha?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ångerrätt har du ju emot 20% ;) Men lite känns det som att du trots allt lagt en vag order.

Grejen är att om det är en unik sak de aldrig kommer sälja till någon annan inom rimlig tid, så kostar det även dom troligen att returnera saker till grossisten, i detta fall Yamaha.

Kanske om du lägger en ytterligare beställning hos dom på rätt sak, att de kan vara frikostiga?
 

Jimmy

Guest
Återförsäljaren har fel. Ågerrätten hos konsument kan åberopas och du betalar kostnaden för returfrakt om inget annat ingåtts avtal om. Att åf får problem mot Yamaha är bullshit!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Lagen är tvingande här. De har ingen rätt att ta ut avgift för returen, endast returfrakten ska du stå för.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Skulle du hämta i butik eller skulle det skickas till dig?

Om du skrivit i beställningen vad du skulle ha för del / vad den skulle vara till för så är varan felaktig om den inte går att använda och du kan därmed reklamera och det är handlaren som skall betala skadestånd för dina eventuella omkostnader för reklamationen.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag kommer lägga en ny order för att få rätt saker. Det är tänkt att hämtas i butik. Jag har inget problem att betala returfrakten, det är vad jag läst mig till att jag får göra i det fallet.

Beställningen lades 5 dagar sedan och har fortfarande inte kommit fram.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag kommer lägga en ny order för att få rätt saker. Det är tänkt att hämtas i butik. Jag har inget problem att betala returfrakten, det är vad jag läst mig till att jag får göra i det fallet.

Beställningen lades 5 dagar sedan och har fortfarande inte kommit fram.

Du behöver inte betala något. Returfrakten är det du lägger ut själv om du fått en vara som du skickar tillbaka till säljaren. Inte säljarens kostnad för att skicka tillbaka till sin leverantör.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag vet att många leverantörer/grossister inte betalar tillbaka fullpris till handlare. Vi har ca 30%retur avdrag. Dock jobbar jag med något helt annat.

Grossisten får ju mer jobb pga fakturor som ska ändras. Och paket hantering.
Är det någon ovanlig del till en gammal cykel så kanske den ska tillbaka till något huvud lager i europa.
Eller så kanske det blir en hyllvärmare som handlarn aldrig blir av med
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Vi har ingen returrätt på varor i den butiken jag jobbar utan sånt som en kund köper och returnerar kan mycket väl bli liggande länge. Det är givetvis ett problem för butikerna speciellt då ångerrätten är tvingande och inte frivillig som öppet köp. Tråkigt för butiken helt klart.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
I vissa fall, t.ex. mindre vanliga telefoner med dyra lcd/glas, så begär jag betalt i förskott för delarna innan jag beställer hem. Men i övrigt så är det helt vanlig "kostnad för att göra affärer" att man går lite back ibland på varor pga returer.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Säljaren hänvisar till konsumentköplagen

konsumentköplag.jpg

Är det möjligen en teknikalitet i och med att varan inte har lämnats ut så det blir en avbeställning istället för ångerrätten? Annars känns det som att de krockar lite med varann. Jag hittade detta i lagen om distansköp

15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten
ersätta näringsidkaren för
1. förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av
leveransmetod,
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att
konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit
nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion,
under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten
information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges
i 3 § eller 5 § första stycket,
3. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån
priset är skäligt, för en tjänst som delvis utförts innan
konsumenten utövade ångerrätten, under förutsättning att
konsumenten uttryckligen har begärt att tjänsten skulle börja
utföras under ångerfristen och näringsidkaren har gett
konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 och 11 på
det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket, och
4. en proportionell andel av det avtalade priset, i den mån
priset är skäligt, för vatten, gas eller el, när
försäljningen inte skett i en begränsad volym eller en
fastställd kvantitet, eller fjärrvärme, där leveransen
påbörjats innan konsumenten utövade ångerrätten, allt under
förutsättning att konsumenten uttryckligen har begärt att
leverans skulle påbörjas under ångerfristen och
näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 och 11 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket. Lag (2014:14).

För övrigt har de ingen som helst försäljningsinformation på sin hemsida och ingen som helst information har getts i vår email-diskussion.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top