Bedrägligt beteende- lurendrejeri via falsk bank-app!

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
En bekant redovisade följande scenario gällande en försäljning av motocross hoj.
En person kontaktar honom en fredag, då han sett en säljes annons.
En motocross hoj säljes, pris 31000:-.
De gör upp affären och betalning sker på plats via en banköverföring, hela tiden visar köparen att pengarna flyttas från hans bank, till säljarens bank, genom att han vänder sin smartphone mot säljaren och visar hur transaktionen fortlöper.
Trovärdigt i dagens samhälle, och alla litar på det vi ser i displayen.
Ett kvitto upprättas, och hojen har bytt ägare. På måndag ska pengarna synas på säljarens konto.
Men inga pengar dyker upp, allt är falskt med transaktionen och köparen har använt en "fake"sida som bara ger sken av att överföringen genomförts.

Nu uppdagas bedrägeriet genom att polisen stoppat motocrosshojen utan regskylt på allmän väg, och föraren har dessutom berättat att han "köpt" MCn av NN, säljaren som nyligen blivit bedragen!

Så mitt råd till publikum här, använd gärna din egen dator för eventuell överföring, eller ta kontanta pengar. Se upp med affärer som behöver "bankdagar" för att kunna kontrolleras.
Fotografera köparens ID och eventuella regnummer på de fordon de färdas i då de kommer till dig. Genomför eventuell försäljning på allmän plats, så inte andra saker i garaget exponeras för eventuella tjuvar.
Även om den du säljer till går att identifiera, innebär det INTE att du får tillbaka det du "sålt" eller att personen har några pengar kvar.
Skrev du under ägarbytespappret, om det är ett "reggat" fordon, och inte fått betalt, är hojen då stulen?
Din försäkring täcker inte bedrägeri, eller gör den det??
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Använd swish om ni ska göra kontant-lösa affärer. Då får du direkt en notifikation om att pengarna sitter på ditt konto, och finns inga möjlighet i dagsläget, vad jag vet, till fiffel. Du får ju kvittens från din egna bank att pengarna är framme.

Säljaren kan i sin internet-bank temporärt eller permanent höja max-beloppet från det förinställda, vanligtvis några tusenlappar..
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Instämmer, Swish funkar kanon. Gjort mina senaste två hojaffärer med Swish och man ser pengarna direkt på sitt konto.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Senaste affären så använde jag också Swish. Pengarna inne på mitt konto 1 min efter att han fört över dem. Jag kollade givetvis via min telefon på min bank.
Sen skrev vi över hojen på honom direkt via Transportstyrelsens app.
Båda nöjda och glada.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Gick till en bank och förde över pengar mellan köpares och säljares konto.Gick hur bra som helst och personalen var både trevlig och hjälpsam.Men att föra över pengar via någons dator i hemmet utan att ha kontroll på vad som egentligen händer är jag väldigt tveksam till.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vilket påminner mig om två arrbetskollegor till mig en gång i tiden där den ena en dag lånade ut ca 100 000:- till den andra och kunde känna sig blåst när lånarens hjärta en dag stannade helt plötsligt.Inga kvitton fanns skrivna när de två växt upp ihop och även var kompisar.När han framförde sin talan för dödsboets anhöriga så skrattade dom bara när kvitton eller annat saknades även om jag själv vet att en i denna anhöriggrupp visste om hela lånet.Så pengar ska man vara lite försiktig med vid dessa affärer även om det uppenbart alltid finns dom som på nytt blir lurade av en annan individs övertygande sätt.
 
Last edited:

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Med swish kan man tillfälligt höja beloppsgränsen till 150000kr som gäller under 1 dag och man ser pengarna direkt.

Hade aldrig lämnat ifrån mig saker innan jag sett pengarna på mitt konto.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Sålde en bil för ett par veckor sedan, killen som köpte bilen har swedbank medans jag har en annan bank! Lånade polarens swedbankonto dit köpeskillingen skille överföras och jag satt i direktkontakt med kompisen via telefon som kunde bekräfta att pengarna satt på hans konto. Olika banker, kolla om ngn i din närhet har samma bank som köparen, om inte, cash i näven som gäller annars ingen affär.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur gör man det, går det?
vid betalning på fredag sker överföringen först följande bankdag, dvs måndag. bara gå in på fredag kväll eller lördag och ångra överföringen/betalningen. när jag köpte busan så satt vi hos en kompis till säljaren och använde kompisens dator till att först försäkra busan på mig , sedan till att föra över pengar från mitt icabankkonto till säljarens shbkonto. när det hela var klart sa jag till säljaren på skoj, såg du att överföringen skulle göras 2023? han hade inte sett vilket datum som jag satt. så så enkelt är det att skoja. han hade kontaktat shb för att göra betalningen på deras kontor men shb hade vägrat ställa upp !
förslaget använda swish som kommit i flera inlägg köper jag. första bra skälet använda swish. undrar hur länge swish inte kostar några procent till inblandade banker?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
cash is king :yoparty swish funkar fint med
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top