Trafikverkets senaste nymodighet *bygdevägar*

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Att informera om ändringar och regler är inte trafikverkets grej. Den enda riktigt omfattande informationskampanjen som gjorts är väl när deras föregångare la om till högertrafik. Här på landet ska man akta sig för att klaga på vägunderhållet. Klagar tillräckligt många, finner myndigheten att vägstandarden är så dålig att hastighetsgränsen måste sänkas.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Man har troligen återigen lyssnat på den klagande MINORITETEN, det är så man gör i Sverige... det märks allt för väl inom all politik.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kan vi inte ha någon som åker och skyltar med skylt som säger "LIVSFARLIG VÄG FÖR ALLA TRAFIKANTER", signerat Trafikverket? Då kanske de hajar vad de flesta tycker om deras lösningar. Kan inte tänka mig någon tycker sådana här vägar är bra.

Skulle media rapportera så skulle de så klart LETA efter de som tycker det är bra och sen ha 2 intervjuer positiva och 2 negativa och få det att se ut som att fler är positiva till det... Likt de flesta ämnen media berör.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Skulle media rapportera så skulle de så klart LETA efter de som tycker det är bra och sen ha 2 intervjuer positiva och 2 negativa och få det att se ut som att fler är positiva till det... Likt de flesta ämnen media berör.

Är du säker på det? När de intervjuade folk med avseende på jobbskatteavdraget (det var i samband med förra valet om jag minns rätt) så var det bara personer som tyckte att det räckte med nuvarande nivå som var med i det inslaget; jag har svårt att tro att det var ett representativt utfall.

Vänligen notera att det här var ett exempel som jag råkar komma ihåg och inte tänkt att bli en segway mot en diskussion om skatter. :p
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man har troligen återigen lyssnat på den klagande MINORITETEN, det är så man gör i Sverige... det märks allt för väl inom all politik.

...alltså, det är inte snack om att det behövs åtgärder för att skona oskyddade trafikanter, och främja användandet av cykel på korta och rimligt långa distanser som jobbpendling eller besök i grannbyn.
Man måste kunna promenera för att hälsa på bekanta, man måste våga släppa ut ungarna på egen hand istället för att köra dem vart dom än skall, och hEstarna måste få skrittas i lugn och ro.

Men, lösningen är INTE att reducera en redan smal väg och göra den enfilig.
Rätt metod är att bygga nytt.
Antingen GC-väg med tillgänglighet för häst, eller helt enkelt bygga ny väg, förbifart för bilar och genomfartstrafiken.

Oh ja, det kostar! Jädrar vad dyrt det blir.
Och visst - jordbruksmark behöver tas i anspråk, och det kommer att bli problem vid förträngningar där vägen redan tidigare i omgångar breddats ut mot fastigheter.

Men vadå? Vi är ju ett rikt land, och vägtrafiken är grymt överbeskattad.
I fyrtio år har utredning efter utredning visat att medel tas från de skatter som vägtrafiken betalar in, och läggs på helt andra saker i statsbudgeten. Senaste är publicerad så sent som förra året:

-VTI:s avslöjande att en bilist betalar alla sina kostnader för miljöpåverkan, vägslitage och olyckor två gånger om är häpnadsväckande, säger Ulf Perbo, vice VD BIL Sweden. Rapporten visar samtidigt att ett persontåg däremot bara betalar drygt hälften av sina kostnader för miljöpåverkan, slitage och olyckor.
http://www.bilsweden.se/publikation...verbeskattad-visar-ny-rapport-till-regeringen

Samma utredning kommenteras här: https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/bilister-betalar-dubbelt/

Själva utredningen för den som har tråkigt på semestern:

http://www.vti.se/sv/publikationer/...kring-trafikens-samhallsekonomiska-kostnader/


Så, varför har vi inte de vägar vi förtjänar? Varför har vi inte den säkerhet vi redan betalt för?
Så många gånger om, så många decennier tillbaka?

App app app - försök inte leda in debatten på den nu pågående flyttkarusellen i världen:
detta handlar om en strukturell plundring av de summor som vägtrafiken betalat in allt sedan finansminister Sträng bar hängslen, livrem och dessutom säkerhetsnål över den knäppta bakfickan där plånboken låg.

gunnar%2Bstr%25C3%25A4ng.bmp


Varför har vi inte bättre vägar?
Varför ritas det streck på vägbanor, när spaden egentligen borde satts i marken för decennier sedan?
Varför accepterar mogadonmänniskorna sådana här charader?
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Att informera om ändringar och regler är inte trafikverkets grej. Den enda riktigt omfattande informationskampanjen som gjorts är väl när deras föregångare la om till högertrafik. Här på landet ska man akta sig för att klaga på vägunderhållet. Klagar tillräckligt många, finner myndigheten att vägstandarden är så dålig att hastighetsgränsen måste sänkas.


Eller så beslutar man att riva upp asfalten och istället göra grusväg av den....

http://www.helahalsingland.se/halsingland/ljusdal/svartsjovagen-blir-grusvag-1
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Om man inte kör kl 3 på natten så får man rätt ofta möte i trafiken, känns lämpligt att bygga vägar som inte är anpassade för det :glömdet
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Så ser ju hälften av småvägarna ut vid mina trakter och det har aldrig varit något problem.Backade senast i bil någon km när ett möte med lastbil med släp var omöjligt pga räcken vid kanten över en hög höjd.Kör stora delar av befolkningen bara i storstäder när de verkar vara helt ovetande om dessa väldigt gamla sträckor runtom i landet.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så ser ju hälften av småvägarna ut vid mina trakter och det har aldrig varit något problem.Backade senast i bil någon km när ett möte med lastbil med släp var omöjligt pga räcken vid kanten över en hög höjd.Kör stora delar av befolkningen bara i storstäder när de verkar vara helt ovetande om dessa väldigt gamla sträckor runtom i landet.

Smala vägar där man inte kan kan mötas är en sak.
Breda(re) vägar där två fordon faktiskt kan mötas - men som låtsasritas om till smala vägar är en annan sak. Speciellt när Bilistverket inte informerar om vad som gäller.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
En nattbild under optimala sommarförhållanden med helljus. Bara att föreställa sig en sen höstnatt med våt vägbana med regn vilket motsvarar större delen av året. Kom ifatt två cyklister något längre fram och deras baklysen var inte optimala ens en klar sommarnatt.

IMG_5698.JPG
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
De andra 51½ veckorna om året då? :7peta
Mycket möjligt att skåningar är som flertalet Amerikaner som tror att USA är världen. :7peta
Alla parametrar ska tas med i en ny vägtyp och då Sverige är avlångt så är det en viktig fråga då vägar ska vara säkra 365 dagar om året.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Mycket möjligt att skåningar är som flertalet Amerikaner som tror att USA är världen. :7peta
Alla parametrar ska tas med i en ny vägtyp och då Sverige är avlångt så är det en viktig fråga då vägar ska vara säkra 365 dagar om året.

Mjo fast nu ironiserade jag över DITT inlägg om att vägarna skulle vara översnöade "i Sverige". :hihi
Det är alltså du som "är som usa".
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Hm...det här var verkligen en märklig idé, som jag tycker verkar farlig för alla. Jag köper faktiskt inte idén att den skulle vara säker för cyklister heller. Tänk att du cyklar längst vägrenen innan ett backkrön och så kommer en bilist och ska just köra för bi dig då...det så klart kommer en bil i möte. Är det bara jag som tänker att bilen kanske inte sett cykeln eller åtminstone instinktivt väjer från det större hindret=andra bilen och prejar eller kör på cykeln?:va

Mina erfarenheter från tiden som icke-motoriserad cyklist säger att bilar inte respekterar ens speciella cykelfält om de ligger utan dike eller liknande emellan. Ta t.ex cykelfälten mellan körfält och parkering längst trottoar, de används ofta som extra parkeringsplats, svängfil, in- eller utfart till parkering eller what-not. Att man tryggt skulle kunna cykla där i fred är nån skum miljö-muppe-dröm jag aldrig upplevt...

Att bilarna i infofilmen kör i cykelhastighet finner jag skrattretande...någon eller några är varmt välkomna ut till verkligheten! På/i nästan vilket fordon som helst... :mad:
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att bilarna i infofilmen kör i cykelhastighet finner jag skrattretande...någon eller några är varmt välkomna ut till verkligheten! På/i nästan vilket fordon som helst... :mad:

Nä, precis - för om dom hade illustrerat med den verkliga hastighetskillnanden så hade ALLA fattat hur vansinnigt förslaget är.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hm...det här var verkligen en märklig idé, som jag tycker verkar farlig för alla.

Att bilarna i infofilmen kör i cykelhastighet finner jag skrattretande...någon eller några är varmt välkomna ut till verkligheten! På/i nästan vilket fordon som helst... :mad:

Och rasera en finfin skrivbordsprodukt?

Tja, allt ska ha en första gång.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Om jag måste tvingas välja mellan att trycka en cyklist eller frontalkrocka med en personbil är det nog tyvärr cyklisten som drar det kortaste stråt...

Maken till korkad idé får man nog leta efter, å andra sidan är ju Trafikverket världsmästare på att bygga falsk trygghet så egentligen borde man inte vara förvånad ens...

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nä, precis - för om dom hade illustrerat med den verkliga hastighetskillnanden så hade ALLA fattat hur vansinnigt förslaget är.
Typ så här:
giphy.gif


(och för dem som inte kan se bilden ovan så är det en gif-animation på typ 3 mb som inte alltid fungerar i telefoner. Läs Appletelefoner)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top