Trafikverkets senaste nymodighet *bygdevägar*

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ständigt detta tjafs om hastighet.
Utveckling har mig veterligen ALLTID handlat om högre hastighet.
Deal with it istället för att kämpa emot.

Och så detta tjat om att det ska överlevas vid olyckor, inte att det inte ska hända olyckor alls. :-(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vi har haft "förmånen" att åtnjuta bekantskap med denna avart till väg i min hemkommun under ett antal år, en liten sträcka om kanske 3-4 km i Roknäs:

Anbefallen hastighet 30 km/h, vill minnas att det sitter 50 km/h som begränsning någonstans.

Så det låter väl som en riktigt våt dröm för Tragikverkets strateger?

image.jpgimage.jpg

Den som vill ägna sig åt lite litteraturstudier - exarbete där bl a Roknäsvägen ingår: http://www.trafikverket.se/contenta...kten_av_avsmalnande_landsvagar_genom_byar.pdf
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad är det för hastighet på dessa vägar, 50?

Kan inte svara generellt, men det var nedsatt till 60 km/h på sträckan i fråga från tidigare 70 km/h när det var två tydliga filer. Folk i gemen körde nog ca 80- 100 km/h.

Om man har haft Nederländerna som förlaga undrar jag om man inte har tittat lite fel.

1024px-Fietsstrook_Herenweg_Oudorp.jpg
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Vi hade en sån där väg på Kungsholmen men den återställdes tämligen omgående...
Verkligen kaos och förvirring på den sträckan - med cyklister överallt...

Känns som nån nyutexaminerad, från nån skum högskoleutbildning, utan körkort.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ja ska man skratta eller gråta.....förmodligen det senare och ytterligare ett bevis på att fördumningen har tagit ytterligare ett stort steg framåt bland svenska myndigheter.:huvet
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Lär ju inte vara bilburna människor som lyckats tänka fram denna snåla snabbfix.

Det är en sak om de skapar helt NYA vägar med dessa förutsättningar, men att ta en existerande, låt säga 70 väg och sen bara måla om strecken? Vem tror de att de lurar? Döden?

Det här skapar inte mer än ytterligare IRRITATIONER i trafiken och FARLIGA passeringar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Kan inte svara generellt, men det var nedsatt till 60 km/h på sträckan i fråga från tidigare 70 km/h när det var två tydliga filer. Folk i gemen körde nog ca 80- 100 km/h.

Om man har haft Nederländerna som förlaga undrar jag om man inte har tittat lite fel.

View attachment 432171

Exakt, de kan ju knappast ha gjort en undersökning på konsekvenserna av dumma lösningar som detta.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Lär ju inte vara bilburna människor som lyckats tänka fram denna snåla snabbfix.

Det är en sak om de skapar helt NYA vägar med dessa förutsättningar, men att ta en existerande, låt säga 70 väg och sen bara måla om strecken? Vem tror de att de lurar? Döden?

Det här skapar inte mer än ytterligare IRRITATIONER i trafiken och FARLIGA passeringar.
Jag tänker mig in i en "average bilförares" situation, som ska snacka i telefon, med medpassagerare, fibbla med radion och samtidigt hålla koll på att det inte kommer en likasinnad från andra hållet..:skrämd
Är det inte nån som minns experimentet med trefiliga vägar? (eller är det jag som minns fel betr användningen i Sverige?)
Tre filer, en åt vardera hållet och en mittfil för omkörning, som BÅDA hållen skulle använda...:dummer

Har har vi en riktig, äkta, skrivbordskonstruktion av nåt nyanställt ungt lejon på Trafikverket "som redan kan allt"..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tänker mig in i en "average bilförares" situation, som ska snacka i telefon, med medpassagerare, fibbla med radion och samtidigt hålla koll på att det inte kommer en likasinnad från andra hållet..:skrämd
Är det inte nån som minns experimentet med trefiliga vägar? (eller är det jag som minns fel betr användningen i Sverige?)
Tre filer, en åt vardera hållet och en mittfil för omkörning, som BÅDA hållen skulle använda...:dummer

Har har vi en riktig, äkta, skrivbordskonstruktion av nåt nyanställt ungt lejon på Trafikverket "som redan kan allt"..

Jodå, jag minns dem. Specifikt den sådana sträckan en bit söder om linköping. Det var väldigt spännande att upptäcka att det var möte i den delade omkörningsfilen när man kom över krönet, liggandes under hård acceleration i omkörningsfilen. :gnissla
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Dom kan ju knappast ha kollat på filmen själva... Redan där ser man ju hur ofantligt, urbota dumt detta är.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Är det bara jag som emellan åt känner att det bara är att skita i allt och köra som man själv finner lämpligt istället? Använda sitt egna förnuft och samtidigt ha roligt. Mitt förtroende för myndigheterna överlag är så lågt att det inte känns som att det spelar någon roll vad jag gör eller inte gör, eller ens vi som ett kollektiv (som består av individer nota bene). Inte blir det bättre av att det där cyklisterna får härja helt fritt i trafiken; här i Stockholm skrämmer de skiten ur en oavsett om man sitter i ett fyrhjuligt slagskepp, är ute och promenerar/springer eller flyter fram med hojen ute på små landsvägar.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Tyvärr är lagarna gjorda för de som inte kan köra bil i styrfart. Alltså worst case scenario skyltning och vägbyggen... Knappast till gagn för den fortfarande större majoriteten som kan köra bil fortfarande.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Noterar en allt högre grad av civil olydnad i trafiken. Jag tror inte att de nya idealen går hem hos trafikanterna och då förlorar det hela legitimitet. Risken att bli av med körkortet i tätort har ökat avsevärt. Man kan helt enkelt inte längre bedöma vad det är för hastighetsgränser på vägavsnitt på samma sätt som förr. Ökar det verkligen trafiksäkerheten att trafikanterna blir allt mer osäkra på hur de ska bete sig? Jag är väldigt tveksam själv.

Ett fåtal kommer att hålla 60 km/h på den långa raksträckan och man kommer att placera sig mot mitten i och med linjerna. Sikten är inte fullgod eftersom vägen är välvd. Lång framme kommer ett skogsparti efter att man har kört under en korsande väg. Där dyker ett par kurviga partier med liten sikt vad som kommer efter. Efter skogen kommer mer öppet landskap kantad med träd.

Kan mycket väl tänka mig en rad olycksscenarion på vägavsnittet i fråga. Det är väl bara att avvakta och se utfallet. Ett plötsligt byte av spårval där man har en mötande bil kan sluta väldigt illa. Hur kommer grus och smuts att lägga sig på vägbanan i fråga om trafiken håller sig mer mot mitten? Vi bor inte direkt i breddgrader där man kan räkna med fin vägbana året runt. Linjerna lär bli direkt hala vid väta. Kommer cyklisterna att tro att det är ok att cykla i bredd? kommer man själv att lägga sig nära mitten bara för att man är osäker på hur fritt det är bakom kurvorna.

IMG_5693.JPGIMG_5694.JPGIMG_5695.JPGIMG_5696.JPGIMG_5697.JPG
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Vad spelar det för roll om man "ska" köra på ett sätt och att det i teorin kanske blir säkrare när det ändå inte är någon som förstår reglerna.
Min stad har numera fullt med upphöjda korsningar där högerregeln gäller, men inte en jävel som kör efter det. Rena vilda västern istället. Dessa myndighetsbyråkrater tittar alldeles för mycket i sina kalkyler istället för att röra sig i verkligheten.

Edit:tittade nu på just detta vägalternativ. Är ju fullständigt vansinne. Vad händer vid ett möte då om båda bilister har cyklister eller gångtrafikanter på sidan..
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Edit:tittade nu på just detta vägalternativ. Är ju fullständigt vansinne. Vad händer vid ett möte då om båda bilister har cyklister eller gångtrafikanter på sidan..

Jag antar att tanken är att bilisterna i det fallet skall köra in mot mitten, stanna och titta vänligt på varandra samtidigt som de andra trafikanterna passerar på sidorna. :p
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Noterar en allt högre grad av civil olydnad i trafiken. Jag tror inte att de nya idealen går hem hos trafikanterna och då förlorar det hela legitimitet. Risken att bli av med körkortet i tätort har ökat avsevärt. Man kan helt enkelt inte längre bedöma vad det är för hastighetsgränser på vägavsnitt på samma sätt som förr. Ökar det verkligen trafiksäkerheten att trafikanterna blir allt mer osäkra på hur de ska bete sig? Jag är väldigt tveksam själv.

En av Tragikverkets anledningar till att hatta sönder hastighetsgränserna med udda och jämna fartgränser utan logik utan att trafikanten själv skall kunna lista sig till vad som gäller är att skapa ökad acceptans för nästa steg:
ISA - Intelligent Stöd för hastighetsAnpassning.
Där kommer myndigheten in om några år med denna service för vilsna trafikanter, "by popular demand" eftersom det är så himla svårt att 'hålla hastigheten'.

Fint ordnat, eller hur?


Jag körde på sådana omritade vägar uppe i Stenkullen förra veckan, och några saker stod helt klart direkt:

Fotgängare och cyklister kommer att känna sig trygga utan att vara det.

Det blir stor osäkerhet och vel när erfaren bilist som "tar för sig" möter vimspelle.

Det är jag som motorcyklist som tvingas väja ut i spärrfältet vid möte. Bilistena jag mötte gav inte en tum.

Det blir dom oskyddade trafikanterna som får betala priset för detta målarkluddet.



Intressant dilemma: det är helt sinnessjukt att genomföra en sådan här förändring utav trafikmiljön utan att gå ut brett och informera om det innan - men Trafikverket tror ju inte på kampanjer, såatte... :fakta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top