Trafikverkets senaste nymodighet *bygdevägar*

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Körde själv en sträcka här om dagen där man asfalterat om och märkt upp enligt trafikverkets senaste nymodighet. Det är nog en tidsfråga innan en olycka inträffar vid ett dolt krön.

Trafikverket går från klarhet till klarhet med sina högst inkompetenta satsningar senaste åren.

https://www.youtube.com/watch?v=4smg1uDY-OQ

Som HD tidigare skrivit har bygdevägar mötts med kritik från boende ute i orterna. Nu kommer även kritik från trafikpolisen.
– Mig veterligen har jag aldrig förut hört att Trafikverket sätter igång projekt där risken ökar för att olyckor ska hända, säger trafikpolisen Sören Johansson.
Han har parkerat sin motorcykel i Gantofta, vid backen mot Bårslöv. Den trånga vägen vrider sig brant upp från Råån.
– Jag har kört i backen ett par gånger sedan vägen målades om och båda gångerna har jag mött en bil. Då har jag legat till höger i vägrenen, men bilen har legat mitt i körfältet. Jag kom som överraskning för chauffören. Det hade inte varit bra om jag också legat i mitten, säger Sören Johansson.

http://www.hd.se/2016-07-17/polisen-haller-med-okad-risk-for-olyckor-pa-nya-cykelvagarna
 

cdawg

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-15 Kawasaki Z800
Det där måste vara det dummaste jag någonsin varit med om gällande trafiksäkerhet. Oskyddade trafikanter i vägbanan, vad ska de komma på härnäst? Övergångsställe på motorväg?

Sent from my LG-H850 using Tapatalk
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag skulle vilja se en stressad Audi Q7-förare väja för något på en dylik väg.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Sen undrar de varför man kör lite som man vill i trafiken med mc, jo för att det är säkrare så när de gör såna här stolliga saker.. Helt otroligt.
 

Marcus80

Guest
Nollvisionen är ljusår borta om de får hålla på så här. Ren och skär idioti
 

Raderad medlem 51742

Guest
WTF?! Jag hade inga höga tankar om Trafikverket sen tidigare, men nu har de helt tappat förståndet. Det här är så förbannat jävla dumt så jag hittar knappt ord för eländet!
 

Marcus80

Guest
Ja det räcker ju med en person som är mer intresserad av telefonen än sin bilkörning så är det kört. Är ju det vanligaste problemet idag att det händer något viktigt på internet som måste kollas. Ser det varje dag att mobilen är i synfältet istället för ut genom rutan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu är det som att köra på ett enkelriktat Nürburgring fast med möte där den med svagast nerver viker sig först. Lägg till en cyklist eller två i ekvationen och det är inte svårt att räkna ut resten av scenariot. Det förekommer även en del vilt på sträckan i fråga.

Det känns inte naturligt att ligga mer åt höger så som vägen är uppmärkt med sträckade linjer en bit ut i vägbanan.

Jag hade hellre tagit mina chanser och kört på enkelriktade Nürburgring trots varierat klientel på banan. Åtminstone kör de i samma riktning.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
En sån här väg har jag kört på någonstans öster om Landskrona, med höga ax på åkrarna vid sidan om vägen som slingrar sig så att man inte ser något bakom nästa sväng.

:huvet :dummer :dummer
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
:huvet:död:3freak kan ingen sätta punkt för det där verket!? Absolut ingen kommer sakna dem.......
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
När vägmarkeringarna snöat över så är det där en vanlig väg med ett körfält i vardera riktning och oskyddade är förpassade till diket.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så mycket för att mötesfria vägar är säkrare vägar. Nu är det chickenracevägar som gäller för att öka säkerheten! :fakta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:huvet:död:3freak kan ingen sätta punkt för det där verket!? Absolut ingen kommer sakna dem.......

Är du emot trafiksäkerhet?

Tyvärr är de flesta helt okunniga om Noll Vision och hur det fungerar så de lär få fortsätta så länge siffrorna visar rätt. :(

För dödstalen sjunker och siffror är viktigare än verkligheten i dagens verklighet! Att fler överlever i bilar men blir allvarligt skadade istället tas inte upp. Och motorcyklister? Alla har väl sett någon motorcyklist som kört väldigt fort så det är klart att de orsakar olyckor och dör... :huvet

Vad gäller dessa idiotvägar så kommer hastighetsgränsen sänkas om det blir olyckor. Till slut kommer bygdevägarna vara breda cykelbanor med biltrafik tillåten! :huvet
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
När vägmarkeringarna snöat över så är det där en vanlig väg med ett körfält i vardera riktning och oskyddade är förpassade till diket.
Nu är det väl södra delarna dom börjat i så det lär vara bristvara på snö.

Trafikverket bygger en lösning helt baserad på att alla vet hur man ska agerar och att alla agerar så. Dom bygger en lösning på att om någon kör för fort, vilket typ alla gör, så blir det helt galet farligt.
Så jävla korkat.
Man har väl gjort en datamodell och sett att det funkar prima. Men struntat i att ta med avvikelser...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag hade undervisning av en fd. chef från trafikverket när jag tog lastbilskort.
Han hade lite intressanta åsikter om hur man skulle köra i rondell.

Skulle du köra rakt fram i en 2-filig rondell så var det, enligt honom, korrekta sättet att köra genom att först byta till den vänstra filen när du kom in i rondellen för att sedan byta till högra när du skulle ut. Dvs. göra 2 filbyten istället för att ligga kvar i den högra filen genom rondellen.
Vi hade en lång debatt om detta i klassen. Men han gav sig inte utan förklarade att "Alla ni har fel och skulle alla bara göra som vi säger skulle ingen krocka!"
Vi försökte argumentera att vore det inte bättre att man utformade reglerna så att man slapp ta risker, som filbyten, och att man utformade saker som så att de var mera logiska för alla.
Så var det dock inte. Vi hade fel och han med sin fd. myndighet hade rätt.

Det hela gav mig en ganska intressant insyn i hur saker och ting fungerar därborta.
De som sitter där "vet" bättre än alla andra och "sker olyckor så är det därför att ni inte följer reglerna!!"
De får för sig idéer baserade på forskning eller rent dravel och säljer in dessa till sina kollegor/chefer. De glömmer ibland bort att människan inte alltid lär sig/kommer ihåg eller glömmer bort saker i trafiken. När detta sker så handlar man efter instinkter om vad som är rätt eller fel.
Det är som lagboken. Ingen här i landet kan den utantill, men vi vet ändå ungefär vad som är rätt eller fel.
Men så är det inte alltid på trafikverket. Där förutsätts du kunna allt även om det strider emot instinkterna.

Personligen skrämmer detta synsätt mig ganska mycket då jag tycker att regler i trafiken borde vara utformade så att de verkar logiska och enkla att förstå. Detta kombinerat med att man minimerar möjligheten för folk att göra fel.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det här är bra:

Janet van der Meulen på Trafikverket är projektledare för bygdevägarna. Hon vill påpeka att vägrenarna inte är cykelbanor, utan en tydligare plats för cyklisterna på vägen.
– Motorfordon ska använda vägrenarna vid möte, dålig sikt eller om de känner sig otrygga, säger hon.

Vägrenarna är till för att det skall vara säkrare för fotgängare, cyklister och ryttare. Utom när det är dålig sikt för då ligger motorfordonen på vägrenen. Kombinera det med att fotgängare, cyklister och ryttare syns sämre vid dålig sikt så har vi ett riktigt framgångsrecept...

:huvet
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det här är bra:



Vägrenarna är till för att det skall vara säkrare för fotgängare, cyklister och ryttare. Utom när det är dålig sikt för då ligger motorfordonen på vägrenen. Kombinera det med att fotgängare, cyklister och ryttare syns sämre vid dålig sikt så har vi ett riktigt framgångsrecept...

:huvet

Dvs, på just dessa vägar funkar reglerna för vägrenskörning då tvärtom mot vanliga landsvägar, där man INTE skall ligga i vägrenen vid dålig sikt :huvet

Nä, jag tror det är dags för Trafikverket att ta fram ytterligare en ny typ av väg, "golgata", särskilt avsedd för verklighetsfrånvända trafiksäkerhetsbyråkrater.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Dvs, på just dessa vägar funkar reglerna för vägrenskörning då tvärtom mot vanliga landsvägar, där man INTE skall ligga i vägrenen vid dålig sikt :huvet

Nä, jag tror det är dags för Trafikverket att ta fram ytterligare en ny typ av väg, "golgata", särskilt avsedd för verklighetsfrånvända trafiksäkerhetsbyråkrater.

Exakt! Så har jag också blivit skolad.

Bra sikt - ligg nära vägrenen.
Dålig sikt - ligg nära mittlinjen.

Bygdeväg? Montera plogen vid dålig sikt och kör på vägrenen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top