Hjälp mig med spårval och apex! (Video från min första bankörning på Anderstorp)!

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Har tidigare kört Falkenberg 2-3 gånger för något/några år sedan med en BMW F800R. Under förra helgen spenderade jag 2 dagar med Bike Promotion, första gången på Anderstorp och en ny hoj som jag kört ett fåtal gånger. Är helt grön, kan väldigt lite om spårval och apex och den tekniska biten men vill lära mig enormt mycket! Nedan bifogar jag en video från min körning (jag kör framför min bror som är kameramannen):


Har redan frågat en bekant som har sysslat med RR och är väldigt snabb. Själv tycker jag att jag kör som en kratta och i efterhand ser jag att jag missar apex i princip varje kurva.

Spårval
Satsade på att få en sen apex för att kunna få lite mer fart i utgången, men tydligen blir det alldeles för sent och missar helt. Ska man satsa på sen apex med motorcyklar? Enligt vännen är det ok att ta den höjden jag har men jag måste svänga in mycket tidigare. Detta kändes hyffsat rätt för att jag kunde verkligen dra på ganska mycket i utgången men ingången är alldeles för långsam.

Bromsning
Bromsar tidigt och rullar på mellangas och när jag "tror" jag träffar apex drar jag på. Fel? Ska man trailbromsa fram till apex och strax innan släppa och gasa så tidigt som möjligt istället vid/strax innan apex?

Sittställning
Till mitt försvar har mitt skinställ blivit alldeles för tajt med åren och det är väldigt svårt att röra överkroppen, men jag tycker att jag använder kroppen för lite, vad tycker ni? Å andra sidan är det många snabba snubbar som inte hänger för kung och fosterland.

Något positivt?
Finns det något jag gör bra som jag ska fortsätta med?

Dagens bästa tid blev 1.53,2 vilket jag får vara nöjd med som helt grön men å andra sidan körde jag redan 1.53,7 första dagen :3freak Känns som om jag stannade där ett tag och inte kunde förbättra. Man får väl vara nöjd med tiden men det känns som om jag inte riktigt kunde köra fortare även med en extra dag med dessa spår vilket är frustrerande.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Av det lilla man ser så har du en ganska vanlig gatåkarkörstil. Inga grova missar men fort går det inte....

Du bromsar för tidigt och står still mitt i kurvan. Börja med jobbet att få upp kurvhastigheten, de långa svepande kurvorna på Atorp får man försöka hitta en lagom läskig kompromiss mellan tight spår och ingångsfart. Mest uppenbart är det i karusellen där du åker ett låååångt ytterspår och samtidigt håller låg hastighet.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Av det lilla man ser så har du en ganska vanlig gatåkarkörstil. Inga grova missar men fort går det inte....

Du bromsar för tidigt och står still mitt i kurvan. Börja med jobbet att få upp kurvhastigheten, de långa svepande kurvorna på Atorp får man försöka hitta en lagom läskig kompromiss mellan tight spår och ingångsfart. Mest uppenbart är det i karusellen där du åker ett låååångt ytterspår och samtidigt håller låg hastighet.


Karusellen är den största missen i videon tycker jag. Åkte in med tvåan, med den drevningen var jag nästan på varvstopp. Körde senare med trean och då gick det lite fortare men långt ifrån perfekt. Åker alldeles för brett in i den med.

Kompromiss mellan tight spår och ingångsfart? Hur menar du då? Trodde att tajta innerspår gav bra ingångsfart, men sämre utgång.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Såg väl ganska OK ut.

Prova på att köra utan broms inför kurva, för att få mer tid på dig att känna av ingångshastighet. Då får du lättare att våga öka ingångshastigheten.

När du är klar med det, öva på broms inför kurva. Kör så fort som möjligt fram till att du känner att du måste bromsa. Där bromsar du så hårt du kan, dock inte genom att hamra in bromsgreppet utan som ett artigt men fast handslag så att fjädringen hinner med. Sedan bromsar du fullt tills du känner att det är dags att progressivt lätta på bromsen tills du hittat den ingångshastighet du övade upp utan broms.

Du kommer våga bromsa senare och hårdare allteftersom, samt våga bli färdig och släppa upp bromsen senare och senare inför kurvan. Så småningom kan du hålla kvar det sista av bromsen en bit in i kurvan.

Utöver detta rent allmänt, träna på att bli klar med blick och hur du sitter i god tid före kurvan, och ligg hela tiden ett steg före med blicken. Bestäm dig för varifrån du skall svänga och titta på apex redan innan du svänger. Titta upp långt fram i banan innan du kommit till apex. Då får du flyt.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
I mitt tycker svänger du in för tidigt i kurvan men svårt o avgöra då du inte kör så fort på filmen. 1.53 då gick det betydligt fortare än på filmen senare då=)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
I mitt tycker svänger du in för tidigt i kurvan men svårt o avgöra då du inte kör så fort på filmen. 1.53 då gick det betydligt fortare än på filmen senare då=)

För tidigt? Du är den enda som säger det!

Ja det här var andra varvet på passet ? Lite aktsam tills jag kände mentalt att däcken är uppe i temp.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Såg väl ganska OK ut.

Prova på att köra utan broms inför kurva, för att få mer tid på dig att känna av ingångshastighet. Då får du lättare att våga öka ingångshastigheten.

När du är klar med det, öva på broms inför kurva. Kör så fort som möjligt fram till att du känner att du måste bromsa. Där bromsar du så hårt du kan, dock inte genom att hamra in bromsgreppet utan som ett artigt men fast handslag så att fjädringen hinner med. Sedan bromsar du fullt tills du känner att det är dags att progressivt lätta på bromsen tills du hittat den ingångshastighet du övade upp utan broms.

Du kommer våga bromsa senare och hårdare allteftersom, samt våga bli färdig och släppa upp bromsen senare och senare inför kurvan. Så småningom kan du hålla kvar det sista av bromsen en bit in i kurvan.

Utöver detta rent allmänt, träna på att bli klar med blick och hur du sitter i god tid före kurvan, och ligg hela tiden ett steg före med blicken. Bestäm dig för varifrån du skall svänga och titta på apex redan innan du svänger. Titta upp långt fram i banan innan du kommit till apex. Då får du flyt.

Mkt bra tips. Önska du var och guida mig runt banan!

Egentligen var mina två dagar rätt så stressade där, hade lite problem med hojen så jag missa några pass samt att när jag väl körde så satsade jag bara på att köra hårt/fort utan att tänka så mycket på spår, blick och teknik. Ett stort misstag helt klart.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag tycker min R1a understyr något på torpet jag har svårt att klara utgången vilket jag löser med att vrida fullt på rullen så bakhjulet styr upp hojen. En riktig fjädringsinställning hoppas jag ska lösa lite av det då mina gamla R1or gjorde samma sak tills fjädringen lirade riktigt! Därav svänger jag in något senare och lite hårdare för att få en bättre vinkel i utgången. Vet inte om det är rätt att göra så men det funkar för mig.

https://www.youtube.com/watch?v=pPtZ0vYEQJM

Man kan se lite av det här dock på min gamla R1a och jag vet att jag inte är 100% konsekvent varje varv men det syns lite i alla fall, jag värmer däck ca 1.5varv så 3min in nånting börjas det gasas lite.
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Då förstår jag Goffen! Givetvis skiljer sig spårval efter tycke, körstil och motorcykel. Något som har lite tips på böcker/filmer som bör läsa som behandlar mc körning på bana samt spårval och teori?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Karusellen är den största missen i videon tycker jag. Åkte in med tvåan, med den drevningen var jag nästan på varvstopp. Körde senare med trean och då gick det lite fortare men långt ifrån perfekt. Åker alldeles för brett in i den med.

Kompromiss mellan tight spår och ingångsfart? Hur menar du då? Trodde att tajta innerspår gav bra ingångsfart, men sämre utgång.
Ju tightare du dyker in i svängen desto högre blir vinkelhastigheten och därmed läskigare. Tänk dig xxxkm/h in i karusellen, inte särskilt läskigt i yttersta spåret där du harvar men ganska läskigt i idealspår.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bojje - jag tycker först och främst att det ser aningen stressat och krampaktigt ut, hur upplevde Du själv körningen? Kändes det gå oherrans fort mest hela tiden eller kände Du att Du hela tiden hade kontroll på körningen och egentligen hade kunnat köra betydligt fortare genom kurvorna?

Du har vad jag kan se vettig gaskontroll, d v s när Du väl börjar gasa rullar Du på gas hela vägen ut ut böj. Din sittställning är tillräckligt bra för Din fart och begränsar i nuläget inte Din framfart. Men som både pcxcare och Boris är inne på så förefaller Du ha lite beslutsvånda när det gäller spårval och hur fort det går att köra genom kurvan, och då är det ofta blickrelaterat, d v s Du håller Ditt fokus rätt nära hojen och tappar överblicken över var Du är på väg. Kan det vara så?

Nu är vi människor - även Zelnik - en gång för alla konstruerade så att vi inte kan uppfatta något bortanför ögonens fokuspunkt. Hitom fokuspunkten kan vi skönja rätt mycket information via vårt perifera seende. Så därför gäller det att fokusera där Du ska vara om ett par, tre sekunder - inte där Du hamnar inom några tiondelar. Då går det aldrig att få något flyt i körningen.

De råden psxcare ger är bra - de hjälper Dig att anpassa ingångsfarten, hålla blicken tillräckligt långt fram och därigenom gå på gas i precis rätt tid för att pricka Ditt spår. Det är bästa lösningen när Du jagar sekunder. När Du jagar tiondelar - fokusera på sen inbromsning...

Det är mina 2p efter att ha kollat på videon. Vill Du läsa på finns dels enklare anvisningar som "Full kontroll" som kan laddas ned gratis från SMCs hemsida. Vill Du hamra mer på djupet skaffar Du "A twist of the wrist II" av Keith Code - som grundat Californian Superbike School. Ettan är kolossalt teoretisk och det känns som att det rökts mer än en joint när den skrevs, tvåan är mer generell och innehåller en del handfasta råd. Ett annat tips är att kolla videos från Motovudu av Simon Crafar som faktiskt vunnit ett MotoGP-lopp. Personligen tycker jag att atotw II är mer basic innan man kastar sig på handfasta instruktionsvideos...

Sedan ett litet PS - någon gång hoppas jag att Du, Zelnik, berättar vad som är så fasansfullt med en viss medlemsorganisations instruktörer att Du avfärdar hela bunten i ett enda genomuselt omdöme...? :krama :) Om inte annat så vore ett PM intressant - seriöst.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Just Anderstorp är lite speciell med sina 4 180 graders kurvor. Karusellen är besvärlig eftersom den avslutas med en kraftig vänster. Det gör att hastighet och spårval måste justeras redan i utgången av karusellen. Dom andra kurvorna slutar i raksträckor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan ett litet PS - någon gång hoppas jag att Du, Zelnik, berättar vad som är så fasansfullt med en viss medlemsorganisations instruktörer att Du avfärdar hela bunten i ett enda genomuselt omdöme...? :krama :) Om inte annat så vore ett PM intressant - seriöst.

Tja, det man får lära sig på SMCs steg 1-4 är ju egentligen att köra säkert, snarare än att köra fortast möjligast runt en asfaltsbana.
Man får iofs ganska många bra tips som hjälper en att bli snabbare också.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
I mitt tycker svänger du in för tidigt i kurvan men svårt o avgöra då du inte kör så fort på filmen. 1.53 då gick det betydligt fortare än på filmen senare då=)

Något jag tycker blir tydligt när man blir bekväm på en hoj och bana är att man går fortare från upprätt till max nerlägg. dvs. en snabb och bestämd input till styret. Det ser lite mer trevande ut i ditt klipp, vilket är naturligt när man inte är bergsäker på var man kommer att hamna med given fart och placering.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Bojje - jag tycker först och främst att det ser aningen stressat och krampaktigt ut, hur upplevde Du själv körningen? Kändes det gå oherrans fort mest hela tiden eller kände Du att Du hela tiden hade kontroll på körningen och egentligen hade kunnat köra betydligt fortare genom kurvorna?

Du har vad jag kan se vettig gaskontroll, d v s när Du väl börjar gasa rullar Du på gas hela vägen ut ut böj. Din sittställning är tillräckligt bra för Din fart och begränsar i nuläget inte Din framfart. Men som både pcxcare och Boris är inne på så förefaller Du ha lite beslutsvånda när det gäller spårval och hur fort det går att köra genom kurvan, och då är det ofta blickrelaterat, d v s Du håller Ditt fokus rätt nära hojen och tappar överblicken över var Du är på väg. Kan det vara så?

Nu är vi människor - även Zelnik - en gång för alla konstruerade så att vi inte kan uppfatta något bortanför ögonens fokuspunkt. Hitom fokuspunkten kan vi skönja rätt mycket information via vårt perifera seende. Så därför gäller det att fokusera där Du ska vara om ett par, tre sekunder - inte där Du hamnar inom några tiondelar. Då går det aldrig att få något flyt i körningen.

De råden psxcare ger är bra - de hjälper Dig att anpassa ingångsfarten, hålla blicken tillräckligt långt fram och därigenom gå på gas i precis rätt tid för att pricka Ditt spår. Det är bästa lösningen när Du jagar sekunder. När Du jagar tiondelar - fokusera på sen inbromsning...

Det är mina 2p efter att ha kollat på videon. Vill Du läsa på finns dels enklare anvisningar som "Full kontroll" som kan laddas ned gratis från SMCs hemsida. Vill Du hamra mer på djupet skaffar Du "A twist of the wrist II" av Keith Code - som grundat Californian Superbike School. Ettan är kolossalt teoretisk och det känns som att det rökts mer än en joint när den skrevs, tvåan är mer generell och innehåller en del handfasta råd. Ett annat tips är att kolla videos från Motovudu av Simon Crafar som faktiskt vunnit ett MotoGP-lopp. Personligen tycker jag att atotw II är mer basic innan man kastar sig på handfasta instruktionsvideos...

Sedan ett litet PS - någon gång hoppas jag att Du, Zelnik, berättar vad som är så fasansfullt med en viss medlemsorganisations instruktörer att Du avfärdar hela bunten i ett enda genomuselt omdöme...? :krama :) Om inte annat så vore ett PM intressant - seriöst.

Hej Roffe!

Tackar för ditt välskrivna och genomtänkta inlägg, hade faktiskt hoppats på att profiler som du skriver i denna tråd :)

Nu var ju detta andra varvet på passet så jag var nog lite stelare än vad jag var senare. Dessutom tar jag det lugnare eftersom jag fortfarande värmde upp däcken.

På din fråga angående hur jag upplevde att det kändes - ptja, jag kände mig aldrig livrädd inför varje kurva och visst tyckte jag att det gick fort men kände att det var kontrollerat om man säger så, bara det att jag inte visste riktigt hur jag skulle köra. Jag tror definitivt att min blick låg alldeles för nära hojen - kan bero på all stress och ovana att köra på bana, sen i ärlighetens namn försökte man sätta en bra tid ganska omgående vilket var ett misstag enligt mig. Då blir det kanske att man får lite sämre blick som oerfaren när man försöker "pusha" lite, däremot som jag sa tidigare så upplevdes det inte som att det gick jättefort eller var okontrollerat. Jag åkte dit jag ville åka om man säger så.

Jag vet på ett ungefär hur jag ska köra Anderstorp nu, det som saknas är att höja blicken. Synd att det inte verkar blir någon mer körning denna månad, men jag har redan planerat att boka massa dagar nästa år!


Avslutningsvis kan jag säga att det enda jag var riktigt nöjd med var min gaskontroll, den funkade fint och enligt brorsan så hade jag bra utgångar och ritade streck utan minsta släpp. Kan iofs vara däckens förtjänst!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej Roffe!

Tackar för ditt välskrivna och genomtänkta inlägg, hade faktiskt hoppats på att profiler som du skriver i denna tråd :)...
Tack, det var snällt sagt :)

...Nu var ju detta andra varvet på passet så jag var nog lite stelare än vad jag var senare. Dessutom tar jag det lugnare eftersom jag fortfarande värmde upp däcken...
Smart! Finns ingen anledning att stressa i början!

...På din fråga angående hur jag upplevde att det kändes - ptja, jag kände mig aldrig livrädd inför varje kurva och visst tyckte jag att det gick fort men kände att det var kontrollerat om man säger så, bara det att jag inte visste riktigt hur jag skulle köra. Jag tror definitivt att min blick låg alldeles för nära hojen - kan bero på all stress och ovana att köra på bana, sen i ärlighetens namn försökte man sätta en bra tid ganska omgående vilket var ett misstag enligt mig. Då blir det kanske att man får lite sämre blick som oerfaren när man försöker "pusha" lite, däremot som jag sa tidigare så upplevdes det inte som att det gick jättefort eller var okontrollerat. Jag åkte dit jag ville åka om man säger så...
Jag tror Du har rätt i allt Du tänker. När Du "pushar" börjar man ofta göra några småfel och framför allt så saknar man marginaler att reda ut överraskande händelser. Om det finns en sanning i detta så är det att det kostar hälsa, pengar och tid att bli snabb fort - det finns det många profiler på denna site som kan vittna om. Fokuserar man på att göra rätt, analysera och utveckla sin körning blir man också snabb - men det kan ta lite mer tid i körning i stället för reparationer och Du har hela tiden kontroll.

...Jag vet på ett ungefär hur jag ska köra Anderstorp nu, det som saknas är att höja blicken. Synd att det inte verkar blir någon mer körning denna månad, men jag har redan planerat att boka massa dagar nästa år!

Avslutningsvis kan jag säga att det enda jag var riktigt nöjd med var min gaskontroll, den funkade fint och enligt brorsan så hade jag bra utgångar och ritade streck utan minsta släpp. Kan iofs vara däckens förtjänst!
Ptjaa, Du har ju alldeles själv gjort en förträfflig analys på var Du står idag och vad Du behöver utveckla i nästa steg :tummenupp En sak att memorera kring är att allt vi brukar jobba med - sittställning, blick, körställning, spårval - allt tjänar egentligen till att skapa bästa möjliga förutsättningar för god gaskontroll och att inte störa hojen i onödan när den gör sitt jobb. Ha det med Dig när Du fortsätter Din utveckling och som sagt - arbeta på att få in en go känsla i körningen och inte för att sänka tiderna. Då kommer det senare med automatik. Ta rygg på förare som kör snyggt och odramatiskt och inte med nödvändighet snabbast och fundera på hur de kör och vilka val de gör. Pacman gör en bra iakttagelse, tydliga och beslutsamma förare är ofta bra förare.

Och se till att ha KUL! Att åka omkring och vara halvskraj mest hela tiden bara för att läsa en förbaskad siffra på ett tidur skapar ingen uthållig entusiasm!

Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Hej
Nu har du fått en del bra svar,
När ska du köra nästa gång, var och med vilka?
Skulle det va så att det blir med Actionpics eller
Racingworld så kan jag försöka ge dig några tips o råd
Och titta på din körning live.
Mvh
Daniel
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top