Pris för ta MC kort 2016 för en helt utan erfarenhet av mc

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Gratis till körkortet. Hade heller ingen erfarenhet när det begav sig i början på 2000-talet av mc-körning. Hade däremot haft B-kort ett par år. Gick till en körskola och köpte ett paket med teori och ett par lektioner. Ett par tusenlappar senare där mesta tiden lades på övningsbanan hade jag kortet i handen.

Hade hellre lagt pengarna på ett flygcertifikat än ett mc-kort när det börjar springa iväg mot 30´+...

Sjuka pengar hur man än vänder och vrider på det. Inte underligt att färre yngre väljer att ta mc och bilkort numera.
 

Tekenn

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
STHLM
Hoj
Ny & Snabb
Jag hade ALDRIG kört hoj innan. Jag köpte en motorcykel och tog två lektioner, så mitt kort kostade mig 3000kr, ganska bra :yoparty Jag klarade allt på första försöket!
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
ska man ta kort så är mitt råd: köp en gammal hoj o kör på, 30K är för mkt tycker jag o såhär efteråt så tycker jag att jag blev mjölkad av dom, att det var tex ok att köra krypfarten i den fart jag gjorde på uppkörningen förvånade mig då det var verkligen dubbelt så fort som jag nötat in på lektionerna mm, men nu är kortet taget, dyrt så in i h iaf.

Det blir en gammal billig hoj nu:) Yamaha Bulldog jag tänkt köpa tänker jag inte nu köpa om man säger så:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ska man ta kort så är mitt råd: köp en gammal hoj o kör på, 30K är för mkt tycker jag o såhär efteråt så tycker jag att jag blev mjölkad av dom, att det var tex ok att köra krypfarten i den fart jag gjorde på uppkörningen förvånade mig då det var verkligen dubbelt så fort som jag nötat in på lektionerna mm, men nu är kortet taget, dyrt så in i h iaf.

Det blir en gammal billig hoj nu:) Yamaha Bulldog jag tänkt köpa tänker jag inte nu köpa om man säger så:)

Jag har en gammal risig hoj i garaget som köptes bara för att användas som övningskörningshoj, först till brorsan och härnäst en polares flickvän. Sedan trivdes jag så bra med den på knix att den nog kommer köras en hel del på bana med. :hihi
Eventuellt får den en ny uppsättning kåpor så den ser fräsch ut med. :rofl
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Jag hade ALDRIG kört hoj innan. Jag köpte en motorcykel och tog två lektioner, så mitt kort kostade mig 3000kr, ganska bra :yoparty Jag klarade allt på första försöket!

1967 eller? 3000 för Två lektioner, Risk 1 & 2 (3750 bara där ungefär), Uppkörning, Teoriprov, Körkortstillstånd, Tillverkningsavgift....
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
2012, ingen erfarenhet sen innan (ok kört moppe en gång på fyllan och har cyklat en hel del, bmx dh) ca 15k. Körde ej något privat.
 

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
ska man ta kort så är mitt råd: köp en gammal hoj o kör på, 30K är för mkt tycker jag o såhär efteråt så tycker jag att jag blev mjölkad av dom, att det var tex ok att köra krypfarten i den fart jag gjorde på uppkörningen förvånade mig då det var verkligen dubbelt så fort som jag nötat in på lektionerna mm, men nu är kortet taget, dyrt så in i h iaf.

Det blir en gammal billig hoj nu:) Yamaha Bulldog jag tänkt köpa tänker jag inte nu köpa om man säger så:)

Håller med dig ang "mjölkandet" men varje lektion jag hade så lärde jag mig något så samtidigt som jag säkert hade klarat uppkörningen på mindre antal lektioner så vill jag tro att jag blev en bättre/säkrare förare på fler.
 

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Tog mitt i Sandviken på lovéns, tror dom håller samma priser nu.
Blev 8 körlektioner, risk, boende, lån av mc till uppkörning + lektion dagen före = 12000:-
 

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Det låter ju superbilligt. 9 lektioner bara det är ju 9*900 = 8100 Kostade riskutbildningar, uppkörningsavgift, boende, lån av mc "bara" 3900 kronor? Jag menar bara risktvåan kostar ju 2900 hos dem.

Kanske nån hundring mer, minns inte så noga. Var 4år sen nu.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tog A1 år 2010, kostade totalt 14 papp cirka.
10 lektioner och körde en del privat, hade säkert klarat det på hälften av lektionerna men ville inte riskera att få vänta en månad eller två på ny uppkörning...

Körde upp för A begränsad några år efter och tränade krypkörning hemma i byn 2 kvällar innan uppkörning, klarade uppkörningen hur bra som helst så det blev betydligt billigare...

Kommer ta om kortet nästa år och har inga planer på att gå genom körskola, man kommer undan rätt billigt då.
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Att uppgradera kortet från A2 till A kostade mig 4 130, rätt mycket för att i princip ta en behörighet man nästan har. Att ta A2 kortet kostade mig ungefär 10 000, då övningskörde jag både privat och med körskola.

1650:- Uppkörning
2000:- Hojhyra+lektion till uppkörningen
80:- Fotoavgift
150:- Tillverkningsavgift
150:- Körkortstillstånd (hade gått ut)
100:- Synprov
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Helvete vad pengar folk lägger på kortet då. Tog mitt för någon månad sedan. Köpte en hoj och gjorde allt privat. Landade på ca 7700 till slut. Kuggade en uppkörning.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tog kortet när dom precis infört nya Riskutbildningarna på körkort. Summa blev som följer:

Övningskörde privat ca 500 mil en sommar.

Nästkommande sommar gick jag till körskola.

Körlektioner 800kr x3, totalt 2400kr
Risk 1+2, 2700kr
Uppkörning, 1100kr (eller nåt sånt)
Tillstånd, nytt körtkort, kort, teoribok, osv, 1000kr

Ungefärlig summa totalt: 7200kr.
 

Jimo76

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Bålsta
Hoj
Kawasaki Z800 Sugomi -16
Körde upp förra veckan.

Inte kört en meter tvåhjuligt på 25 år typ. Då var det en maffig Puch Dakota.. haha..

Gick intensivkurs på Västerås Bil och MC.

kostade 10800 kr för 18 timmars körning inklusive risk 1 och 2.

så sammantaget blev kostnaden för kortet:

kurs: 10800
teoribok, onlinetester, teoriprov körkortstillstånd: ca 1000
uppkörning 1650 kr (körde upp på egen hoj)

summa 13450 pix.
 

crazybird

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu!
Hur har det varit med väntetid för er som kört upp nyligen. Är det flera veckor eller finns det tider nästan när man vill?
 

Jimo76

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Bålsta
Hoj
Kawasaki Z800 Sugomi -16
Hur har det varit med väntetid för er som kört upp nyligen. Är det flera veckor eller finns det tider nästan när man vill?

jag gjorde intensivkursen 27 Juni-1 Juli. Skrev den 4 Juli. Fick uppkörning 19 Juli. MEN då var det en återbudstid och jag fick den pga. att jag kollade några gånger varje dag efter tider. De första tiderna som fanns när jag kollade direkt efter skrivningen låg på 17 Augusti...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur har det varit med väntetid för er som kört upp nyligen. Är det flera veckor eller finns det tider nästan när man vill?

Ingen aning hur det är i år, men det brukar vara ganska fullbokat på sensommaren/hösten efterosm att alla blir klara för att börja köra upp såhär års.
Bara att ligga på och jaga återbudstider.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
runt den 10 juni skulle trafikskolan boka åt mig, de ville först ca 21 juli men jag ville tidigare, fick då 13 juli, dvs nära 4-5 veckors väntetid. Jag gick då in på trafikverkets hemsida o kollade o såg att på Säve fanns det ganska gott om tider men ca 5 veckor fram i tiden, däremot på orter som Vänersborg/trollhättan, Såtenäs mm (jag minns inte vilka orter men jag kollade alla) var det rejäla väntetider, många ställen hade september som första ledig tid och då var det mitten av juni jag letade runt så det var med andra ord ganska rejält bokat
 

Aleksandar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2017
Ort
uppsala
Hoj
suzuki gsx600f
mitt hoj kort kostade skjortan om jag får säga det själv ,
tog intensive kurs och detta följde med
10 st körlektioner på 80 min
Teorimaterial och testskrivningar på nätet
Risk 1 MC
Risk 2 MC
Hyra av MC till körprov
Pris; 14400:-

sen till kom en hoj på 14.000
kläder på en summa av 5794 , fick detta pga blackfriday / mellandags rea
sen var det 3 st teoriskrivningar som gick totalt på 975 (325kr st)
och sist men inte minst 2 körningar då ena gick på 1650 och andra 2145 kr
sen 80 för bild på körkortet !!!

TOTALT:38 964 kr
kan säga att det är skit kul att åka hoj men inte värt pengarna tyvärr , mycket kul kan man ha för ca 39k men hoj åkandet uppnår inte dem pengarna i mina ögon. var ett par gånger då man var nära att ge upp allt men värt det i slutändan , som sagt skit kul att åka men för mycket pengar enligt mig
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top