Pris för ta MC kort 2016 för en helt utan erfarenhet av mc

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tycker man ska se till att få ordentlig utbildning hos en trafikskola när man tar sitt MC kort, säkerhet och kunskap väger tyngre än att bara få kortet så billigt som möjligt.

Inte helt ovanligt jag ser pappor eller respektive övningsköra med någon och man ligger fel positionerad på vägen, man har dålig utrustning, den som övningskör sitter på gammal hoj utan abs.
Vid uppkörningen när jag tog kortet var dom som kuggade sig på bromstest och lågfart / högfart dom som körde upp privat.

Nu generaliserar jag väldigt grovt eftersom det finns dom som övar privat som har duktiga handledare men jag tycker ändå det är värt varje krona att få sin utbildning av en expert som har det som sitt yrke.
Jag är i alla fall rädd om mitt enda liv som jag har till låns och vill nyttja det så länge det går.

Jag tycker man inte ska se det som en kostnad utan en investering i en livförsäkring.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
hahah tycker det är skit kul hur så många blir butthurt utav att jag räkna med hojen i kortet , ni kanske åker luft hoj vem vet :rofl:rofl:rofl

Vad är poängen att ha en eller flera cyklar utan att inte ha körkortet om man nu inte kör på banan lr samlar:va För vilken idiot som helst kan ju köpa hojar :tummenupp
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
hahah tycker det är skit kul hur så många blir butthurt utav att jag räkna med hojen i kortet , ni kanske åker luft hoj vem vet :rofl:rofl:rofl

Jag kan inte svara för andra men jag personligen blir inte provocerad över att du räknar som en påse bananer. Jag blir provocerad över att du säger att det inte var värt pengarna.
Vad gör du ens på ett hojforum?!

Vet inte själv hur mycket jag lagt på mitt A-kort men det lär vara ganska många tusenlappar med tanke på att jag hade oturen att "välja" en körskola där man i princip betalade för att lära sig själv.
Trist att betala mer än man behöver men det var värt varenda krona. Att ta hojkort är helt klart det bästa jag har gjort!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Snålt att man verkar behöva hyra skyddsutrustning på vissa trafikskolor.
Den körskolan jag gick på fick man låna allt man ville, men dom rekommenderade att köpa egen hjälm för att slippa drunkna i någon annans svett.
 

Aleksandar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2017
Ort
uppsala
Hoj
suzuki gsx600f
Jag kan inte svara för andra men jag personligen blir inte provocerad över att du räknar som en påse bananer. Jag blir provocerad över att du säger att det inte var värt pengarna.
Vad gör du ens på ett hojforum?!

Vet inte själv hur mycket jag lagt på mitt A-kort men det lär vara ganska många tusenlappar med tanke på att jag hade oturen att "välja" en körskola där man i princip betalade för att lära sig själv.
Trist att betala mer än man behöver men det var värt varenda krona. Att ta hojkort är helt klart det bästa jag har gjort!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

jo men det är ju din åsikt , jag sa min och det står jag för. inte mitt fel att du inte kan acceptera andras åsikter , dock har intresset för hoj åkandet växt. hahah ursäkta mr gestapo men vilka forum jag är på har du inget med att göra :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
jo men det är ju din åsikt , jag sa min och det står jag för. inte mitt fel att du inte kan acceptera andras åsikter , dock har intresset för hoj åkandet växt. hahah ursäkta mr gestapo men vilka forum jag är på har du inget med att göra :)
Har någon binär varelse ätit upp din shift-tangent?:va

Vilka forum du är på är sannolikt inte jättesvårt att lista ut. Du skriver ganska säreget, så med lite google-fu och lite språk- och stilanalys så går det nog att hitta dig.:7peta

Stora bokstäver lite här och där på lämpliga ställen t.ex i början på meningar gör under för läsbarheten. :fakta Det påverkar märkligt nog även hur det man skriver uppfattas även om innehållet i sig är det samma. :fakta
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Själv har jag uppkörning 6/7

Har änsålänge spenderat detta

Körlektion, 90 minuter - 1 350 kr (kört en funderar på en till bara för att)
Riskettan - 900 kr
Risktvåan - 2950 kr

Lägg då endast till uppkörning samt lån av mc på körskolan förhoppningsvis, har kört endel privat så blir inte så dyrt.

Bara för att uppdatera hade uppkörning igår, det gick bara fint. Blev ändå förhållandes vis rätt billigt 6850 kr totalt. Då körde jag upp med körskolans hoj och lånade deras utrustning.

Värt att nämna vara att 4 av 7 blev kuggade på manöverbanan, det gjorde en riktigt nervös när man var en av dom sista att få köra. :hej
 

Gauze

Hummer i dövet
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Här, inte där..
Hoj
FXDWG
Skönt att sitta här dagen efter en godkänd uppkörning måste jag säga :tuttar

Jag stötte ner en kona på högfarten, varpå mannen från trafikverket (Som för övrigt va gammal militär :tungan) sa till mig " - SÅ! Nu har du känt på banan, testa en gång till nu och fäll in fötterna, du välte konan med tån.. ). Fick göra om och klarade mig. I övrigt fick jag inga synpunkter på min körning.

Mitt kort hamna någonstans runt 12 000kr. Då tog jag ändå bara 3 dubbellektioner. Körde ca 20 mil privat, 90% landsväg. Övade manöverbanor på en övergiven asfaltsplätt aningen för lite, sammanlagt kanske 1,5h. Tror de resulterade i att jag va mycket mer nervös på manöverdelen än vad jag borde ha varit.
Jag hade tidigare erfarenhet av tvåhjulingar dock. Körde en hel del moped i tonåren och motocross i ca 2-3år. Även om de är 10 år sedan så sitter de ju kvar.

Som så många andra så rekommenderar jag att skaffa en egen hoj, ett par konor och leta upp någonstans att öva basic saker som koppling/växling, manöver osv osv. De sparar oerhört mycket pengar. Har du möjlighet att skaffa en hoj med ABS, så gör de! Bromsprovet blir oändligt mycket lättare.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Tror mitt kort gick på ca 25000kr år 2012. Det inkluderar en misslyckad uppkörning.
Körde en del trafikskola och mycket privat. Det sved ordentligt men värt varenda krona.
Jag tog det precis innan nya 24års regeln trädde i kraft så det blev liksom bråttom. =)
 

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
16 t.kr kostade det mig för allt som handlade bara om körkortet. Körde privat, testade lite skola i Stockholm och tog sedan intensivkurs i 3 dagar med uppkörning.

Utrustning och själva MC blir ganska dumt att räkna med i priset. Men köpte min andra MC nu i våras för 60.000, försäkring 6000 och köpt lite ytterligare saker så lagt en 75.000-80.000 på hoj denna vår efter att tagit körkortet förra året.

Visst är det mycket pengar men samtidigt så har jag sakerna kvar och körkortet har jag förhoppningsvis i måååånga år framöver.

I relation till det kan man ju jämföra med de som åker på resor för 30, 40 t.kr i några veckor.
 

BurraL

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2018
Ort
Linköping
Hoj
15- Yamaha MT-07
18 500kr kostade mitt, köpte ett paket hos min körskola med 10 st 80 min lektioner, lån av mc etc.
Tog kortet vid 33 års ålder och hade inte suttit på ett motordrivet tvåhjuligt fordon sen jag var 16 år gammal.
Körde allt på skolan och inget privat!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och vad tror ni / vi det kostar att bli tagen utan körkort !
Jo 30 dagsböter !
http://www.ostrasmaland.se/oskarshamn/korkortslos-mamma-skjutsade-dottern-till-skolan/
https://rakna.net/berakna/dagsboter/
Och för undvika missförstånd, vad jag förelår är INTE att det är billigare att köra utan körkort
utan jag reagerar mot att böterna
för att köra utan körkort är för de flesta lägre än kostnaden för att ta körkort
Fy f-n för den form av yrkespolitiker vi har i Sverige !
Jag hoppas det är bättre i Schweiz, där är parlamenentet inkallat 6 månader om året.
Under dessa 6 månaderna arbetar man i parlamentet tisdag, onsdag, torsdag.
Under dessa 6 månader är parlamentarikern på sitt vanliga arbete måndag och fredag
Precis som under de andra 6 månaderna när parlamentet inte är inkallat !
Ingen har på detta sätt politiken som yrke !
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top