Pris för ta MC kort 2016 för en helt utan erfarenhet av mc

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
mitt hoj kort kostade skjortan om jag får säga det själv ,
tog intensive kurs och detta följde med
10 st körlektioner på 80 min
Teorimaterial och testskrivningar på nätet
Risk 1 MC
Risk 2 MC
Hyra av MC till körprov
Pris; 14400:-

sen till kom en hoj på 14.000
kläder på en summa av 5794 , fick detta pga blackfriday / mellandags rea
sen var det 3 st teoriskrivningar som gick totalt på 975 (325kr st)
och sist men inte minst 2 körningar då ena gick på 1650 och andra 2145 kr
sen 80 för bild på körkortet !!!

TOTALT:38 964 kr
kan säga att det är skit kul att åka hoj men inte värt pengarna tyvärr , mycket kul kan man ha för ca 39k men hoj åkandet uppnår inte dem pengarna i mina ögon. var ett par gånger då man var nära att ge upp allt men värt det i slutändan , som sagt skit kul att åka men för mycket pengar enligt mig

Hojpriset är ju lite fel att lägga till på körkortspriset.
Och har du testat att köra bana?
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Själv har jag uppkörning 6/7

Har änsålänge spenderat detta

Körlektion, 90 minuter - 1 350 kr (kört en funderar på en till bara för att)
Riskettan - 900 kr
Risktvåan - 2950 kr

Lägg då endast till uppkörning samt lån av mc på körskolan förhoppningsvis, har kört endel privat så blir inte så dyrt.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
mitt hoj kort kostade skjortan om jag får säga det själv ,
tog intensive kurs och detta följde med
10 st körlektioner på 80 min
Teorimaterial och testskrivningar på nätet
Risk 1 MC
Risk 2 MC
Hyra av MC till körprov
Pris; 14400:-

sen till kom en hoj på 14.000
kläder på en summa av 5794 , fick detta pga blackfriday / mellandags rea
sen var det 3 st teoriskrivningar som gick totalt på 975 (325kr st)
och sist men inte minst 2 körningar då ena gick på 1650 och andra 2145 kr
sen 80 för bild på körkortet !!!

TOTALT:38 964 kr
kan säga att det är skit kul att åka hoj men inte värt pengarna tyvärr , mycket kul kan man ha för ca 39k men hoj åkandet uppnår inte dem pengarna i mina ögon. var ett par gånger då man var nära att ge upp allt men värt det i slutändan , som sagt skit kul att åka men för mycket pengar enligt mig


Hur fan räknar du egentligen??
Hoj och utrustning är inte kostnad för körkortet, det är ju något du har kvar... ej heller är det krav... man kan hyra/låna detta om man så vill.

Hur lång tid tog det att ta körkort, ett par månader?
Då kan du ju lägga in lägenhetshyran, mat, elräkningar och alla andra möjliga och omöjliga utgifter också... du kanske köpte bil under tiden, oj, ja det kan ju bli hur dyrt som helt att ta mc-kort om man räknar med röven.
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Tog intensivkurs hos Centrala Trafikskolan i Säffle 2013. Körningen gjordes i Karlstad på 2 helger. Allt som allt med boende, prov och lån av hoj kostade det 17 000:-
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
ja pröjsa 10000 för mitt kort med uppkörningsavgift hyra mc vid uppkörning risk 1-2 5 körlektioner
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
mitt hoj kort kostade skjortan om jag får säga det själv ,
tog intensive kurs och detta följde med
10 st körlektioner på 80 min
Teorimaterial och testskrivningar på nätet
Risk 1 MC
Risk 2 MC
Hyra av MC till körprov
Pris; 14400:-

sen till kom en hoj på 14.000
kläder på en summa av 5794 , fick detta pga blackfriday / mellandags rea
sen var det 3 st teoriskrivningar som gick totalt på 975 (325kr st)
och sist men inte minst 2 körningar då ena gick på 1650 och andra 2145 kr
sen 80 för bild på körkortet !!!

TOTALT:38 964 kr
kan säga att det är skit kul att åka hoj men inte värt pengarna tyvärr , mycket kul kan man ha för ca 39k men hoj åkandet uppnår inte dem pengarna i mina ögon. var ett par gånger då man var nära att ge upp allt men värt det i slutändan , som sagt skit kul att åka men för mycket pengar enligt mig

Helt klart väldigt mycket pengar för ett körkort även om du räknat lite galet när det inte finns några krav på att äga en mc för detta körkort.Har själv kört hoj i mer än 37 år nu och det har blivit ett sätt att leva precis som man andas för egen del med detta färdsätt på två hjul som blivit en livsstil som för min del betyder väldigt mycket och som jag aldrig skulle vilja eller kunna vara utan när detta mc åkande gett mig stunder som lyft mig i livets tillvaro.Men som sagt, vi är alla olika och tur är väl det.
:crash

 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Körkortet är en sak. Hoj och utrustning en annan sak kan jag tycka. Ska jag räkna mitt bilkörkort och antal bilar jag ägt under mina 40 år då har de varit redigt dyrt. Ta tåget!
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Mitt kort kostade mej totalt med allt drygt 8500:-. Jag hade visserligen en del erfarenhet av 2 hjul sedan tidigare men inte på asfalt. Dom är dock luriga (trafikskolorna), jag köpte ett paket på 5 lektioner, teoriböcker samt online men utan teorilektioner. Den första jag körde med fråga vad ja gjorde där, varför jag inte bara bokat uppkörning direkt. Den andra jag körde med sa att detta kommer aldrig gå, du behöver boka fler lektioner för dessa 3 (som jag hade kvar) kommer inte räcka. Jag klara allt på första utan några extra lektioner eller liknande.

Liten annekdot :) grattis till kortet iaf, kör med insidan och ha så roligt du bara kan :D
 

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Tror mitt landade på 11850 eller nått sånt. Tog 2 månader från det att jag fick iden till att jag hade kortet i näven.

Lätt värt dom pengarna.
 

Aleksandar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2017
Ort
uppsala
Hoj
suzuki gsx600f
hahah tycker det är skit kul hur så många blir butthurt utav att jag räkna med hojen i kortet , ni kanske åker luft hoj vem vet :rofl:rofl:rofl
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
hahah tycker det är skit kul hur så många blir butthurt utav att jag räkna med hojen i kortet , ni kanske åker luft hoj vem vet :rofl:rofl:rofl

Det är väll ändå en jävla skillnad på vad KORTET kostar och vad din MOTORCYKEL kostar? Det är bara sunt förnuft att inte räkna med annat än vad kortet kostar när TS frågar efter just det? Att i mitt fall skriva att mitt körkort kostat 280000:- för att jag köpt 2 motorcyklar, utrustning och körkort är inte rimligt i förhållande till överskriften på tråden? :) tror inte någon blir kränkt, dom ifrågasätter nog bara hur du tänkt i förhållande till frågan tror jag.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Det är bara att konstatera att det här precis om i livet i övrigt finns nötter.
Ingen nämnd, ingen glömd...

Min dyraste mc har jag just nu, men det är också den jag är mest nöjd med.
250 000:-
Om jag köpt en för 20-40 hade jag med kanske varit missnöjd... (nä, tror faktiskt inte det!)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
11 lektioner a ca 75 kr + körkortstillstånd med mera => 1100 kr totalt,
Japp det var inte dyrt då heller så studiebidraget man hade i gymnasiet räckte mer än väl.

hmmm skulle motsvara ca 2300 kr idag enligt http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
det köper jag inte iofs för jag upplever att priser överlag har ökat med långt mer än 100% sedan mitten på 80-talet
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
11 lektioner a ca 75 kr + körkortstillstånd med mera => 1100 kr totalt,
Japp det var inte dyrt då heller så studiebidraget man hade i gymnasiet räckte mer än väl.

hmmm skulle motsvara ca 2300 kr idag enligt http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
det köper jag inte iofs för jag upplever att priser överlag har ökat med långt mer än 100% sedan mitten på 80-talet

Vet att 1kr var mer värd på den tiden än va den är idag, men måste ändå säga.... Fyfan va du hade de bra :D :tummenupp
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
En normal lön 1980 för offentlig anställd var ca. 8000 kr/månad
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Pengar går ju att tjäna alltid så varför ska man bry om det:yoparty Det enda som tänker jag på ibland är att varför inte tog kort ännu tidigare:mad::huvet
 
Last edited:

k-len

Skoterbög
Gick med
16 Mar 2004
Ort
ö-vik
Hoj
Rmx 250, Chopper, Suzuki 700 -03
Teoriprov 325 x 4 = 1300
Körtilsstånd 150
synundersökning 0
Risk 1/2 3740
Uppkörning 1650
foto 80
summa 6920

Tog kortet september 2016. Var inte så duktig på teori märkte jag, men kom billigt undan ändå. Övningskörde 6 gånger med en kompis (så den avgiften har jag glömt, så ett par hundra där), samt en övningskörningsskyllt för bil, klippte hål i ändarna och drog ett bälte runt magen.

Körde upp på brorsans gixxer1100 - 86. Var väl mest nervös över lågfartsdelen då "de som kan" påstod att de va jävligt svårt med den typen av hoj.

Men bra gick det iallafall och har väl ~400 mil på hojen sen dess=)
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
mitt hoj kort kostade skjortan om jag får säga det själv ,
tog intensive kurs och detta följde med
10 st körlektioner på 80 min
Teorimaterial och testskrivningar på nätet
Risk 1 MC
Risk 2 MC
Hyra av MC till körprov
Pris; 14400:-

sen till kom en hoj på 14.000
kläder på en summa av 5794 , fick detta pga blackfriday / mellandags rea
sen var det 3 st teoriskrivningar som gick totalt på 975 (325kr st)
och sist men inte minst 2 körningar då ena gick på 1650 och andra 2145 kr
sen 80 för bild på körkortet !!!

TOTALT:38 964 kr
kan säga att det är skit kul att åka hoj men inte värt pengarna tyvärr , mycket kul kan man ha för ca 39k men hoj åkandet uppnår inte dem pengarna i mina ögon. var ett par gånger då man var nära att ge upp allt men värt det i slutändan , som sagt skit kul att åka men för mycket pengar enligt mig

Kostnad för att åka hoj men han glömde skatt och försäkring.
Helt ok att räkna på saker för att se om det är värt att satsa på.

Tror mitt a körkort gick på 3500 på det glada 80-talet (16 år).
Och två år senare kunde man lagligt gränsla en gsx1100 med ett stort flin i ansiktet.
Fast i mitt fall blev det bil istället, då tyckte jag att mc blev för dyrt.
Men efter 25 års slit blev det dags igen för mc, då fanns det marginal att ta av.

Givetvis kunde jag ha kört mc om man prioriterat in detta men det är roligt att pröva på andra saker också typ båt, sportbil och husvagn.

Efter man prövat ovan kom jag fram till att mc är väldigt prisvärt och bland det roligaste som finns för mig.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top