Pris för ta MC kort 2016 för en helt utan erfarenhet av mc

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Innan jag skulle ta MC kort undrade jag hur mkt det skulle kosta mig. Jag har då aldrig kört mc men jag har bil (B) och lastbilskort (C) och kört ganska mkt av båda. Nu har jag kortet, jag började köra 3/4-2016 o hade kortet 13/7-2016, jag fick då vänta en månad på uppkörningstillfälle så jag hade kunskapen klar ca 7-10/6.

Teorilektioner gick jag inte, o jag köpte inga böcker, jag köpte däremot onlinepaketet (800 kr för få möjlighet att göra onlineprov) o varje fel jag fick på dessa gjorde jag printscreen o googla fram rätt svar o läste in. Jag trodde jag skulle få alla rätt på teoriprovet då jag har haft det mer eller mindre tidigare prov jag gjort (B, C samt militära förarprov) men detta var 10+ år sedan. Teoriprovet var svårare än jag räknat med, men jag klarade det (59 rätt av 65). Generellt kändes provet svårare än jag minns tidigare prov, kanske jag är mer korkad nu när jag är äldre.

Säkerhetsgenomgång gjorde jag inte på trafikskolan (jag ville inte det, jag ville lägga fokus på köra, då jag tyckte det ändå blev för mkt prat o för lite körning på lektionerna), jag hittade en youtube film som visar detta superbra (Mårtensson trafikskola) o kollade denna säkert 20 ggr o googlade upp tex sprängskiss för styrlager mm så jag verkligen fattade hur det ser ut om det kom någon fråga. På provet fick jag demonstera hur nödstoppen funkade- dvs trycka in nödstoppknappen samt fälla ut stödet o lägga i växel, sistnämnda gjorde jag på eget initiativ. Något lättare än jag räknat med.

Jag gick bara trafikskola o körde inget privat. Totalkostnaden för ta MC Kort blev ca 30K, dvs skitdyrt. Nedan är min sammanställning av kostnader, där ser man också att körlektionerna kostade över 20 tkr, så se till att övningsköra privat, köp en gammal mc o kör på. Jag kände mig lite lurad av trafikskolan då man i samband med hyra mc för uppkörningen också tvingades boka in ett dubbelpass för få tillgång till mc, dvs totalkostnad var över 2300 kr för hyra mc uppkörning o inte 1000 kr som det står på hemsidan. Överlag så hade man verkligen inte behövt krypköra så sakta som jag nötat in för på uppkörningen körde jag dubbelt så fort på krypkörningen o det var ok, men iaf, nu har jag kortet och det var värt det, för köra MC är riktigt härligt:)


Lektioner
Betalda lektioner 20195
Banavgift 500
Hyra kläder 500
Teori 800
Teoriprov 325
Körtilsstånd 150
synundersökning 0
Stora holm Risk 1/2 3740
uppkörnings 1200

Uppkörning 1650
lån mc 1000

Körkort
foto körkort 80
summa 30140
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Priset för körkort är extremt varierande, då det är en fråga hur snabbt en person tar åt sig kunskapen och kan utföra momenten. Det kan ta allt ifrån 1 lektion till 10+ för att lära sig lågfartsbana samt högratsbanan.

Mina priser är i och för sig från 2012. Men detta är enbart via körskola och min tidigare erfarnhet var B körkort samt att jag hade en moped när jag var 15.

Teorimaterial: 0 (Lånade boken på bibloteket)

Körkortstillstånd: 220
Synundersökning: 0

Riskutbildning 1: 600
Riskutbildning 2: 2500

Körlektioner (11 st, 900kr /tim): 10500

Kunskapsprov: 220
Kunskapsprov (omprov): 220
Trafikverket förarprov: 1500
Uppkörningsavgift trafikskola: 1100
Tillverkning av körkortet: 230

Totalt: 17090

Körlektioner:
Bana (80 min) sö 2012-07-08 13:20
Bana (80 min) on 2012-07-11 20:10
City (Villastaden) on 2012-08-01 11:20
City (förbud, enkelriktat, cityringen) fr 2012-08-03 10:55
Grus, Landsväg & Vänstersväng (80 min) on 2012-07-18 10:00
Kurvteknik må 2012-07-16 17:30
City (Villastaden & cityringen) (60 min) on 2012-08-08 15:10
Kurvteknik (60 min) må 2012-08-13 07:20
Kurvteknik (60 min) to 2012-08-16 08:25
Bana (80 min) må 2012-07-30 14:30
Bana(80 min) må 2012-08-06 11:15
Uppkörning ti 2012-09-04 06:45

Plottade även ut sträckan jag körde på uppkörningen :fakta
 

Wiggge

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2016
Ort
Hörby
Hoj
-14 Aprilia Tuono V4R
Tog också kort i våras.

Lånade böckerna av en vän.

Körde inget privat alls utan tog 9 körlektioner på körskola, hade säkert klarat uppkörningen redan efter 6st men med tanke på vad uppkörningen kostade så ville jag verkligen sätta den.

Uppskattar att mitt landa runt 17-18k på mårtenssons i Malmö.
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Jag räknade ut vad det skulle kosta om jag kuggade (ganska idiotiskt då jag blev ännu mer nervös)
Körskola: 1200 kr
Trafikverket 1500 kr
Kostnad för tjänstledighet från jobb: ca 1000 kr
Totalt: 3700 kr

Tur att man inte blev kuggad för att man satte ned foten i lågfarten :hihi
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag körde inget privat alls när jag tog kortet (1993), det landade på en totalkostnad på ca 3500:-.
Ibland känns det helt ok att vara av en annan generation. :hihi

Det ska nämnas att jag hade en uppkörning planerad på senhösten -92, men vintern kom tidigt så den blev inställd. Detta gjorde att jag var tvungen att ta ett par extra lektioner inför uppkörningen på våren -93, annars hade det blivit billigare.
 

Persilja

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-07 -16
Jag håller på och tar körkort just nu, ochär inte helt klar ännu. Så jag bidrar med en preliminär kalkyl till diskussionen.

Jag har tre inbokade dubbellektioner (110 min), risktvåan, kunskapsprov och förarprov kvar på min utbildning, och förutsatt att jag klarar uppkörningen på första försöket och inte behöver fler lektioner än dessa redan inbokade så kommer hela kalaset för mitt körkort gå på 25 600 kr. Men ett par ytterligare lektioner eller nytt försök på uppkörningen så passeras enkelt 30k-gränsen.

I mitt fall så har jag börjat helt från noll i min utbildning. Jag har aldrig ens kört moppe tidigare och har inte körkort på bil heller, kan knappt cykla, hehe... I samband med körningen på körskolan så har jag också kört med handledare privat. Det är svårt att uppskatta hur mycket jag övat privat, men kanske 5h manövreringsövningar och så har vi nog varit ute och åkt ca 40 mil på småvägar runtom i Västra Götaland, allt som allt.

När jag kör privat kör jag med min pappa, som tillhör generationen mc-kort-på-köpet, så sponsrar han med tid, MC och bensin helt gratis, så det är toppen att kunna mängdträna med honom. Men jag hade inte bara kunnat köra med honom och skippat körlektioner på körskolan helt, för vissa viktiga detaljer i körningen som förarprövarna är noga med (enligt körskoleläraren) ingår inte i min pappas repertoar, då han är självlärd.

Att ta MC-körkort är dyrt, men är man rädd om kortet och planerar att köra länge så är det ju helt klart värt pengarna. Dessutom tycker jag att körlektionerna är himla roliga, vilket ju också har ett värde i sig!... även om jag ibland blir frustrerad över att jag inte klarar alla moment med en gång.
 
Last edited:

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Vad fasen kostar era lektioner?
Jag tog lappen förra året och det landade på ca 17000 kr.
Jag körde inget privat. Lånade all utrustning samt hoj på körskolan.
Jag köpte teoriböckerna.
Tog väl ca 10 st körlektioner som kostade 1180 kr/st (160 min) om jag inte missminner mig.

EDIT: Det var visst 1180 kr för 70 min.
 
Last edited:

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
880 kr/55 min, eller 955kr /55 min på helg.

Är ungefär likvärdigt då. Fick mängdrabbatt när jag tog 10 pack, betalade 1200 kr mindre.

Körlektion 70 min 1180:-
Risk 1:an 700:- (3h teoretisk utbildning)
Risk 2:an 3300:- (4h praktisk utbildning)
10-kort 5300:- Du sparar 600:- (Avser enkellektioner alltså 35 min)
Provavgift 1180:- (lån av MC och skyddskläder vid uppkörning)
 

Persilja

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-07 -16
Det stämmer. Jag kommer sannolikt att ha haft totalt 22 stycken á 55 min-lektioner när jag är klar. Och däri ligger ju den största kostnaden. MC-utrustning vid lektionerna samt MC vid uppkörningen står jag för själv, så den biten blir ju lite billigare för min del.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tog också kort i våras.

Lånade böckerna av en vän.

Körde inget privat alls utan tog 9 körlektioner på körskola, hade säkert klarat uppkörningen redan efter 6st men med tanke på vad uppkörningen kostade så ville jag verkligen sätta den.

Uppskattar att mitt landa runt 17-18k på mårtenssons i Malmö.

Uppkörningen kostar som en körlektion eller mindre?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Herregud

Jag måste hålla med "Ankan1", du är värd all beundran ta ett hoj-kort för dessa pengar. Har du råd nu med en hoj? :)

Läst en del vad som krävs både i pengar och utbildning ta ett MC-kort. Jag skulle aldrig ha råd och ork idag.

Jag tog mitt MC-kort 1977 för 125a och då hade man ju kört moppe samt köpt 125an innan 16 bast och "övningskört" själv med. Så på den tiden var det himla billigt och enkelt jämfört med idag.

Så GRATTIS till kortet och du måste vara en riktigt entusiast :yoparty
 

Persilja

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-07 -16

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Tog mitt kort för någon vecka sedan och har inte kört något på två hjul på över 10år.
Allt som allt gick det på ca 9k

tror det blev 4lektioner á 80min, körde inget privat
risk 1&2
två uppskrivningar och sedan en uppkörning med lån av mc.

Körde teorin på nätet för 149:- utan böcker så blev några tester där :gnissla


Så kläder och hjälm blir nog dyrare :dummer
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det kostar att ha MC nu förtiden, räknar med att mitt kort hamnar på 15-20, kläder 15-20, hoj ca 50-60 och sen försäkring ca 22-25000 per år.

Men kort, kläder och hoj har man ju ett tag, försäkringen blir lite billigare när jag fyllt 30 om ett år.

Kommer vara värt varenda krona, tror jag.. :)
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tog mitt mellankort för 2 år sedan i september.

inte haft lätt, inte haft mopedkort sen innan.
Bara bilkörkort.

Kostade för mig ca 14-15k.
.
Hyfsat pris måste jag säga :D
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Tog mitt för bara någon månad sedan.

Har satt upp två kalkyler.

En för endast själva körkortets kostnad och en annan där även MC och alla tillbehör ingår.

Bara körkortet: 10292:- och allt inkluderat: 83681:- (körde upp 3ggr så det innebar dryga 3k extra :gnissla)

Inte helt relevanta siffror dock då jag hade behövt hyra en hoj/utrustning för dyra pengar om jag inte köpt en egen. Å andra sidan ska man ju ändå ha en så allt beror på hur man ser det :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top