Bör jag skaffa regnkläder/regnställ?

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Hej,

Jag vill köra längre sträckor framöver och funderar därför på om jag bör skaffa regnkläder/regnställ. Har ett goretex textilställ från Rukka och jag undrar om det räcker för att kunna köra i regn eller bör jag packa ner regnkläder också?

Ser fram emot att höra era erfarenheter.

//RallyJärnet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Testa att köra en tur i regn på 10 mil i ditt goretexställ så vet du om det är tätt sedan.
Men, de brukar inte vara helt täta, så regnställ kan vara bra att ha, dessutom är det skönt att synas extra bra med varselfärger i ösregnet.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Har aldrig haft regnställ ihop med mitt rukka ställ & då har jag kört i kraftig regn långa sträckor (30-40mil) utan att blivit blöt .
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja!
...gärna ett dyrt regnställ också.
Ta med det överallt du kör - oavsett väderleksprognos.
Bästa solvädersförsäkringen... :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vissa goretexställ är täta, andra fungerar inte att köra i regn med. Oftast beroende på felaktig design, dåliga sömmar, uselt placerade dragkedjor, inga muffar vid ärmslut etc etc - tyget i sig är oftast tätt.
Dyra/bra ställ funkar nog i de flesta fall. Jag har flera beggade BMW-ställ som klarat flera heldagar i ösregn utan att jag blivit det minsta våt. Rukka, Klim osv är nog minst lika bra (och minst lika dyra).
Men som någon skrev: Minst lika viktigt är att synas när det är dåligt väder, och därför funderar jag ändå på att köpa mig ett billigt regnställ i varselgult...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
Jag har införskaffat Richa regnställ i fluorescerande gult. Funkar kanon när det regnar mycket! Kolla på eBay ca 600-700 sek inkl frakt, värt varenda krona! ��
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
När Gore-Texstället torkat ser det ut som om man haft med sig det till badstranden. Alla bilar man möter sprutar vatten på dig som innehåller sand. Nu är det i och för sig ingen fara men med ett regnställ slipper du ju tvätta Gore-texstället bara för att du varit ute i regnet en stund så ja, köp.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har ett regnställ från biltema. Vilket jag även använt förra veckan när jag var på mc semester genom sverige. Jag är riktigt nöjd med tanke på vad det kostar. Körde i ösregn från uppsala till söderhamn utan att bli blöt öht. Det sitter ganska bra utanpå mitt vanliga goretex ställ men jag köpte ett som är flera storlekar för stort så det är inga problem att komma i det även utan att ta av mig stövlarna.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Rukka brukar vara safe i regn, nackdelen med dem är snarare att när det värmer på duktigt så upptäcker man att ventilationen är närapå obefintlig. Sen finns det naturligtvis variationer och de flesta mc-jackor har dubbla dragkedjor, låter du den inre vara öppen vid varmt väder så brukar den yttre åtminstone släppa igenom så pass att det blir hanterbart.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Att inte bli blöt och bra jacka är tyvärr icke samma sak. Har en Halvarsson, kort modell, med goretex och som hållt mig torr i hyfsat rejäla regn. Men, det vattentäta skiktet sitter i innerjackan/fodret. Så ytterjacka, fickor med innehåll och utsidan av fodret blir förr eller senare genomblött. Om man inte plockar ur innerjackan, vilket är rätt meckigt med alla dragkedjor, så kan eländet hänga på en galge i en vecka utan att bli torr! Nåja, länge i alla fall. Och, varma sommardagar utan innerjacka så är det med andra ord inget vattentätt skikt över huvud taget. Fast, har man dåliga packväskor så kan man ju alltid rulla in fuktkänsliga saker i fodret, som en plastpåse för 4000 spänn. Kort sagt, jävla idiotisk konstruktion! Men, det är ju Halvarssson det, inte Rukka.
 

Tobias.v.nyberg

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Såld: 1998 Honda CBR 1100 XX. Yamaha XT 1200Z Super Tenere, BMW R1200RT -10
En kompis köpte ett två delat regnställ på Jula och detta fungerar perfekt till billig peng!
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ska man ha vattentätt ställ så ska man inte snåla. Det har jag lärt mig den snåla vägen... :crash

Halvarssons "vattentäta" membran har oftast (vilket det delar med alla andra märken med "urtagbart vattentätt foder" problemen som beskrivs ovan av stevie.
Jag upplever även problemet med just Halvarssons att foderh****et inte är stort nog. Det är för kort (täcker inte hela plaggen) och lämnar alltid glipa mellan jacka och byxa . Vilket i sin tur leder till att vatten, hårt och brutalt, alltid läcker in på det minst uppskattade stället. Läs pung/skrev.
Har synat hela jäkla sortimentet från tillverkaren och nog fan slutar fodret alltid ca 10 centimeter ovanför jackans underkant. Idioti.

Nästa gång jag köper touringställ kommer det ha laminerat Gore-Tex membran, inget urtagbart tjafs. Det kommer stå Klim, Rukka eller Daniese på det och kosta som ett mindre lands BNP.
Till årets semester nöjde jag mig med ett regnställ från Biltema pga finansunderskott... :gnissla
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Tack för alla förnuftiga svar jag fått hittills! Ska bege mig ut i regnet och ta reda på hur blött och förjävligt det kan bli. Nästan så jag hoppas på dåligt väder. Återkommer med resultat.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Skinnställ+Lindstrands regnställ är bästa combo.
Bara man kunde lära sig att stanna i tid när regnet börjar:död
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Halvarssons "vattentäta" membran har oftast (vilket det delar med alla andra märken med "urtagbart vattentätt foder" problemen som beskrivs ovan av stevie.
Jag upplever även problemet med just Halvarssons att foderh****et inte är stort nog. Det är för kort (täcker inte hela plaggen) och lämnar alltid glipa mellan jacka och byxa . Vilket i sin tur leder till att vatten, hårt och brutalt, alltid läcker in på det minst uppskattade stället. Läs pung/skrev.
Har synat hela jäkla sortimentet från tillverkaren och nog fan slutar fodret alltid ca 10 centimeter ovanför jackans underkant. Idioti.
När du synade sortimentet, kollade du att det verkligen var det vattentäta fodret som var urtagbart?

Jag har ett Halvarssons allvädersställ och det har ett uttagbart foder som slutar strax ovanför byxlinningen som du säger. Men det är inte den vattentäta delen utan det temperaturreglerande Outlast-fodret.

Det vattentäta membranet är vad jag vet insytt i plagget.

De har säkert ställ med urtagbart vattentätt membran också, jag har inte kollat sortimentet så noga. Undrar om inte ett skinnställ från Halvarsson som jag hade förr hade ett sånt (vet inte vad det skulle ha varit annars).
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Bara man kunde lära sig att stanna i tid när regnet börjar:död
Jag har funderat på hur regnet vet att man till slut stannat och tagit på sig regnkläderna, slutar ju alltid att regna strax efteråt...och stannar man och tar av sig dom så kan man ge sig fan på att det börjar igen.
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Hur vet man när det är dags att ta på sig regnstället? Vad är det som kännetecknar en situation där det är lönt att kliva av hojen för att dra på sig regnkläderna?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur vet man när det är dags att ta på sig regnstället? Vad är det som kännetecknar en situation där det är lönt att kliva av hojen för att dra på sig regnkläderna?

En avvägning av hur molnen ser ut och hur mycket det smattrar i visiret. Har man precis kommit in under kanten av ett mörkblått moln och det småskvätter lite och den fortsatta färdvägen leder en vidare in under sagda moln kan man med gott mod stanna och kränga på sig regnjackan. Om det å andra sidan är ett hyfsat vitt och luddigt moln och det smattrar lite i visiret kan man bara lägga sig ner lite mer bakom vindrutan och gasa lite mer tills man är ute från det. :D
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Fattar inte att man orkar med bekymret med kombon skinnställ och regnkläder. Ett evigt bekymmer att ta av och på regnstället.

Kör med rukka på långtur och det är grymt flexibelt. Regntätt/varmt/svalt.

Inte en droppe kommer in trots 30 mil ihållande regn.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fattar inte att man orkar med bekymret med kombon skinnställ och regnkläder. Ett evigt bekymmer att ta av och på regnstället.

Kör med rukka på långtur och det är grymt flexibelt. Regntätt/varmt/svalt.

Inte en droppe kommer in trots 30 mil ihållande regn.

För att skinnställ är skönare att köra i än allväders. De fladdrar inte, de har bra friktion mot tank/sits och de sitter bra. Är de dessutom ventilerade/perforerade är de svala och sköna.

Så, nackdelen är väl att de inte är vattentäta, så man behöver regnkläder på längre resor för att slippa bli genomsur vid eventuella ösregn. Något större besvär att kränga på sig regnstället är det ju inte, men regnställ fladdrar som fan i fartvinden, och är täta åt båda hållen så man svettas ju en del i dem.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top