GoPro Motorrad Grand Prix Deutschland

Smagatusk

Guest
Så här initialt efter racet blir jag sjukt sne på Rossi. Hur fan kan man - med all hans erfarenhet och rutin - missa att gå in för hojbyte? Det är inte hans första flag-to-flag-race. Han vet hur snabbt ett regndäck slits i torrt. Han borde veta att lyssna på hans team som sitter med alla varvtider.

Han förtjänar fan inte ens en poängplats. Jevvla n00b.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Så här initialt efter racet blir jag sjukt sne på Rossi. Hur fan kan man - med all hans erfarenhet och rutin - missa att gå in för hojbyte? Det är inte hans första flag-to-flag-race. Han vet hur snabbt ett regndäck slits i torrt. Han borde veta att lyssna på hans team som sitter med alla varvtider.

Han förtjänar fan inte ens en poängplats. Jevvla n00b.
Ja, den pallen, som han så väl behövt, kastade han bort. Kanske stressad och ville rädda poäng, kanske kände sig underlägsen med slicks på taskigt underlag men till syvende och sist så bör teamet noggrant gå igenom kalkylen med Rossi om var han skulle ha slutat om han åtlytt första skylten. På torrdäck kunde ju VR inte ta sig förbi Dani eller ens hålla Miller bakom sig, så visst hade Yamaha problem på torrdäcken. Men som sagt - hade han bara lytt skyltarna hade han knaprat in betydligt mer av Lorenzos försprång.

Bra jobbat av pöjken - han har racecraft så det räcker och blir över, dessutom är han klok. Skoj för CC och Dovi - som faktiskt körde rysligt snyggt i regnet.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Så här initialt efter racet blir jag sjukt sne på Rossi. Hur fan kan man - med all hans erfarenhet och rutin - missa att gå in för hojbyte? Det är inte hans första flag-to-flag-race. Han vet hur snabbt ett regndäck slits i torrt. Han borde veta att lyssna på hans team som sitter med alla varvtider.

Han förtjänar fan inte ens en poängplats. Jevvla n00b.

Jag håller med! Hoppas det kommer en bra förklaring för det där såg riktigt märkligt ut från Rossi som ska vara den bästa taktikern.
Jag kan förstå att Miller blir för het på en ny förstaplats men Rossi. Inte ok...
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Blir knepigt väder idag som det verkar, ungefär som i fredags med lätta regnskurar till och från med upptorkande mellan skurarna, kan återigen bli ett konstigt race idag:gnissla

View attachment 432135

Konstigt blev det !


Mina högst oprofessionella tankar kring rejset i detta luriga väder.

1, Marquez åker av i det blöta väglaget (men höll sig på hojen) och ramlade ner duktigt i listan var det första.......där trodde jag det var kört för honom.
2, .......men, så fattar han ett avgörande bra beslut (var det andra)
3, Sedan gör Rossi en mycket skum manöver och teamet står som fågelholkar i depån !!! VARFÖR ÅKTE DU INTE IN !! - Hmmm lätt för mig att säg i tv-soffan kanske.

..........Att Miller väljer att åka på var kanske inte sååå konstigt, under har ju skett förr liksom ! - Han gamblade helt enkelt, men Rossi !!!! jag kan inte fatta det !


Spännande rejs och jag får (trots att det tar emot) gratulera Marquez till sin 7:e raka seger på Sachsenring och ytterligare 25 härliga poäng att lägga till sin redan skarpa ledning.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Konstigt blev det !


Mina högst oprofessionella tankar kring rejset i detta luriga väder.

1, Marquez åker av i det blöta väglaget (men höll sig på hojen) och ramlade ner duktigt i listan var det första.......där trodde jag det var kört för honom.
2, .......men, så fattar han ett avgörande bra beslut (var det andra)
3, Sedan gör Rossi en mycket skum manöver och teamet står som fågelholkar i depån !!! VARFÖR ÅKTE DU INTE IN !! - Hmmm lätt för mig att säg i tv-soffan kanske.

..........Att Miller väljer att åka på var kanske inte sååå konstigt, under har ju skett förr liksom ! - Han gamblade helt enkelt, men Rossi !!!! jag kan inte fatta det !


Spännande rejs och jag får (trots att det tar emot) gratulera Marquez till sin 7:e raka seger på Sachsenring och ytterligare 25 härliga poäng att lägga till sin redan skarpa ledning.

Miller har absolut inget att förlora så för hans del kanske det är skitsamma men rossi, for fuck sake, killen har varit med i över 20 år och borde veta bättre! Som ngn skrev ovan, hans team har ju stenkoll på hur mkt snabbarre marquez åker på slicks och jag förstår att dom blir fly förbannade över att vale inte boxade 3-4 varv tidigare än han gjorde. Jag och grabben packade ihop våra saker och drog när det var 6 varv kvar, blir så jävla trött men marquez visar återigen fingertoppskänsla så det är bara att gratulera och glädjande i all bedrövelse är att jorge endast plockade upp en poäng idag, mästerskapet avgjordes med största sannolikhet idag, grattis marc till tredje titeln!
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Lätt att vara efterklok, Marques tog en risk som betalade sig. Marques hade balls och körde med slicksen fast det inte var optimalt.

Samma visa var det på Misano förra året vi såg samma sak då Rossi väntade alldeles för länge men Lorre DNF för att däcken inte var varma nog.
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
På torrdäck kunde ju VR inte ta sig förbi Dani eller ens hålla Miller bakom sig, så visst hade Yamaha problem på torrdäcken. Men som sagt - hade han bara lytt skyltarna hade han knaprat in betydligt mer av Lorenzos försprång.
.

Rossi gick väl inte ut på slicks utan intermediate:va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
MAAARQEEEZZZ! :Bugar

Sist var det några som skrev att pöjken vart tråkig och feg.
Idag slänger han på slicks när andra kör flera varv på wet för att sedan ta intermediate.
Tråkig? Feg? Någon? :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Rossi gick väl inte ut på slicks utan intermediate:va
My bad, men det förklarar ju varför det gick som det gick mot slutet. Teamets strategi var väl att intermediate hade varit bästa valet om Rossi följt skyltarna, slicksen kanske borde ha varit på när han nu väl valde att komma in.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Alltså det här var ju bland de bästa racen på länge!! Om man nu inte är ett fanboy av rang och bara uppskattar race där din förare vinner. Så mycket spänning och så oväntade utfall! MM gjorde en helt sjuk chansning och han är SÅ värd segern. Rossi chansade lika mycket åt andra hållet. I ett annat scenario så kunde det ha lönat sig och alla hade hyllat Rossi som det ohotade geniet typ.

Tråkigt med petrucci och så surt att dressing varken fick andra- eller tredjeplatsen. Annars tycker jag att listan såg bra ut men lite trist för mästerskapets avgörande. Men det räcker med att MM skadar sig eller krascher ut sig och missar 2 race så är det skadligt för nerverna igen.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Var det bara jag som noterade smith's söndagskörning längst bak! Fattar ingenting, såg ut som att han mest var ute på banan för att kolla så att allt är okej och att att inga maskrosor växte mellan curbsen typ! Satt vid vattenfallet och han gasade knappt ur hojen ur kurva 12 och rakan upp mot kurva 13 känns nästan som att t o m jag hade kunnat kört snabbare än han!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lätt att vara efterklok, Marques tog en risk som betalade sig. Marques hade balls och körde med slicksen fast det inte var optimalt.

Samma visa var det på Misano förra året vi såg samma sak då Rossi väntade alldeles för länge men Lorre DNF för att däcken inte var varma nog.

Den som har störst kulor brukar vinna!
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
till syvende och sist så bör teamet noggrant gå igenom kalkylen med Rossi om var han skulle ha slutat om han åtlytt första skylten. På torrdäck kunde ju VR inte ta sig förbi Dani eller ens hålla Miller bakom sig, så visst hade Yamaha problem på torrdäcken.

Som andra sagt i tråden redan så gick ju Rossi ut på intermediate och inte slicks, så det är nog hela teamet som borde gå igenom kalkylen, även om Rossi själv stod för största blundern. De kanske borde ha tydligare signalering, t.ex. "Slicks -3s" på depåskylten för att påpeka att förare som gått ut med slicks nu kör 3s snabbare.

Men fan....först skriker man sig nästan hes på TVn för att karln inte åker in och byter, och sen facepalmar man sig nästan medvetslös när man ser att de valt intermediate.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså det här var ju bland de bästa racen på länge!! Om man nu inte är ett fanboy av rang och bara uppskattar race där din förare vinner. Så mycket spänning och så oväntade utfall! MM gjorde en helt sjuk chansning och han är SÅ värd segern. Rossi chansade lika mycket åt andra hållet. I ett annat scenario så kunde det ha lönat sig och alla hade hyllat Rossi som det ohotade geniet typ.

Tråkigt med petrucci och så surt att dressing varken fick andra- eller tredjeplatsen. Annars tycker jag att listan såg bra ut men lite trist för mästerskapets avgörande. Men det räcker med att MM skadar sig eller krascher ut sig och missar 2 race så är det skadligt för nerverna igen.

Ja, alltså det går ju inte att neka till att MM gjorde helt rätt. Och det var mycket omkörningar i racet.
Men, resultatet sett till säsongen är tråkigt.

MM däremot är definitivt en fullkomlig och värdig vinnare av titeln. Han gör misstagen en gång, sedan ser man dem inte igen från honom. Rossi gjorde ju en repris av ett tidigare misstag det här racet. Han SKA fan inte göra det misstaget som den mest erfarne föraren i fältet.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Fy fasen Vale, så genomdåligt! Vad har hänt med honom. Sist körmiss och nu taktikmiss.....:huvet
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Crutchlows omkörning av Redding på sista varvet. Viftade/sparkade med högerbenet! Borde vara lika lite ok som att sträcka ut en arm i när avstånden är små. Race direction borde dra av poäng/placering, tycker jag.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2016-07-17 kl. 21.54.33.jpg
    Skärmavbild 2016-07-17 kl. 21.54.33.jpg
    60.9 KB · Visningar: 80
  • Skärmavbild 2016-07-17 kl. 21.53.41.jpg
    Skärmavbild 2016-07-17 kl. 21.53.41.jpg
    53.8 KB · Visningar: 84

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Crutchlows omkörning av Redding. Viftade/sparkade med högerbenet! Borde vara lika lite ok som att sträcka ut en arm i när avstånden är små. Race direction borde dra av poäng/placering, tycker jag.

Jag tror kryckan tog i så mycket det gick.
Såg ut som hojen hoppa hit och ditt över banan.
Tror bara det var för att få ner farten någorlunda kontrollerat.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top