Söker butik med bra utbud av hjälmar

0x2a

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR600FA '11
Att välja rätt hjälm kan vara en djungel, och tipset man oftast får är att prova vilken som sitter bäst. Jag vill prova lite premiumaktiga integralhjälmar. Problemet är att jag bor i Jönköping där utbudet är noll. Brukar handla på Mascot i Nässjö -- trevlig personal, men har inte lyckats hitta rätt hjälm i deras utbud.

Det är dags att ta en tur till Göteborg eller något annat. Håller helst restiden under 2h. Butiker skriver dock sällan mer än på sin höjd vilka märken dom tar in på hemsidan, och huruvida personalen är kunnig eller inte får man upptäcka själv på plats. Vilka butiker rekommenderar folket på SH att jag besöker?

(Bonuspoäng om dom inte har hunnit stänga för sommaren)
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
När jag bodde i Götet var det Honda center som gällde för utrustning. Enda stället man fick service och ett hyfsat utbud.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Bike Trollhättan/Göteborg eller Johans MC är väl dom 2 största butikerna eller har jag fel......
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Mc kompaniet i väring har enhel del. Bör du hinna till på 2timmar
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Bike Trollhättan upplever jag har större sortiment än någon Göteborgsbutik.
Glöm dock inte att kolla med Sportdepån i Göteborg!
http://www.sportdepan.se

Håller nog med. Men har man ändå tagit sig hit för att titta på hjälmar så är det 6 trötta minuter mellan Bike (Göteborg) och Johans så man behöver inte välja. Sportdepån är ett kaos som kan gömma nåt fynd men troligtvis inte.

Jag hade inte missat SMX i Sisjön (eller var det ligger). Har inte varit där men butiken i Halmstad var trevlig. Har ett lite annat utbud, tex den relativt lätta (kolfiber) Nexx hjälmen och dom har HJC RPHA 11 som jag tror är jävligt mysig ( den finns säkert på Bike med ).
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Utbudet är tyvärr helt uselt överallt i sverige, är butiker i tyskland som gäller om man vill prova annat än en handfull märken.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Bröderna Nilssons MC i Helsingborg har också en hel del hjälmar.Men dit hinner du nog inte på två timmar om du inte gasar på lite mer.Köpte en bra öppningsbar hjälm där för någon säsong sedan.

http://www.nilssonsmc.se/kategori/Hjalmar22

Samt MC Kompaniet i Väring som redan nämnts.Mattias "Sjöbacka" Andersson är en trevlig snubbe som jag handlat hoj (Sevenfifty) av en gång.

http://www.mc-kompaniet.se/index.htm
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utbudet är tyvärr helt uselt överallt i sverige, är butiker i tyskland som gäller om man vill prova annat än en handfull märken.

Fy fan för svenska handlare...!
Ingen har något hemma...!
Hur ska man nu kunna prova något innan man beställer från Tyskland...???
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Fy fan för svenska handlare...!
Ingen har något hemma...!
Hur ska man nu kunna prova något innan man beställer från Tyskland...???

Ja vart ska man annars beställa det när svenska handlare inte ens kan ta hem sakerna? Sist jag provade hjälm åkte jag till louis i berlin, där kunde man både prova och köpa saker, kanske ett concept några här borde testa att använda.

Jag antar du åker och stödköper saker du inte ens vill ha för tusentals kronor men så givmild är i.a.f inte jag
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fy fan för svenska handlare...!
Ingen har något hemma...!
Hur ska man nu kunna prova något innan man beställer från Tyskland...???

Ja, eller England - eftersom dom inte har moms på skyddsutrustning.
Varför matchar inte svenska handlare det?
Jag bara undrar...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja vart ska man annars beställa det när svenska handlare inte ens kan ta hem sakerna? Sist jag provade hjälm åkte jag till louis i berlin, där kunde man både prova och köpa saker, kanske ett concept några här borde testa att använda.

Jag antar du åker och stödköper saker du inte ens vill ha för tusentals kronor men så givmild är i.a.f inte jag

Nej, inte alls. Jag åkte ändå till Japan för att hämta en måttbyggd Arai som är byggd efter min skalle och inte någon annans skalle. Ett recept som sedan fungerar alldeles utmärkt hos alla andra Arai-handlare. Till exempel min lokale handlare som gladeligen tar hem dessa delar då och då, till ungefär samma pris som en helt standard icke måttbyggd hjälm från bästa tyska eller engelska handlare.

Det är dock alltid lika intressant att studera debatten om usla svenska handlare som inte har något hemma. Har de hamnat i den situationen för att de inte fattar att de säljer mer om de har saker i lager...? Eller för att folk ändå ebayar hem samma saker som de har i lager...? Eller för att EU och liknande frihandelspolitiska åtgärder gynnar storskalighet i befolkningstäta områden...?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det är dock alltid lika intressant att studera debatten om usla svenska handlare som inte har något hemma. Har de hamnat i den situationen för att de inte fattar att de säljer mer om de har saker i lager...? Eller för att folk ändå ebayar hem samma saker som de har i lager...? Eller för att EU och liknande frihandelspolitiska åtgärder gynnar storskalighet i befolkningstäta områden...?

Tror folktäta områden är nyckeln, större kundgrupp och större butiker. Men jag var allvarlig med mitt första råd om att åka utomlands, speciellt om man inte vet vilka hjälmar som passar en.

I sverige finns det ofta 2 eller 3 märken i varje butik där shoei ofta är återkommande, en butik har shoei och schubert, en annan har shoei och hjc, en 3e har arai och shoei. Vill man prova flera olika märken för att lista ut vad som passar en bäst är det svårt.

Är väl Lelles eller Bike i trolhättan, men även där så är det endast 3-4 märken att prova (om man inte räknar in moped och jet-hjälmar)

På Louis provade jag en massa olika hjälmar och vet nu massvis med märken som inte passar mig ;)
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Nätsidor som XLmoto är inte helt dumma, är du inte nöjd är det bara till att skicka tillbaka och prova en ny, visst det tar tid men kan vara prisvärt.
 

0x2a

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR600FA '11
Verkar som om alla har var sin favoritbutik, kanske borde frågat om det är någon butik jag inte borde stanna vid :tungan. Låter ändå som jag borde börja med Bike och Johans i Götet. Tack för alla svar! :tummenupp
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Bike har nog störst sortiment, dit hade jag åkt iaf.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top