Fylla på med annan olja

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Tja!

Har fått service på min Duke och den dricker lite olja. Därmed behöver jag fylla på med några droppar och undrar vad jag ska toppa upp med. De sa att de hade använt motorex och jag borde fylla på med 10w-50 eller 10w-60.

Måste jag ha samma märke?
Spelar det roll om de tex användt 10w-60 och jag tar 10w-50?

Tack på förhand.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad menar du med uppfyller specen?

Tillverkaren säger vilken spec olja man ska hälla i den bör ha. Ofta finns det lite olika att välja på. Alla oljor som uppfyller de klassningarna som tillverkaren specar går att hälla i. Det är ingen fara att blanda olika viskositeter heller.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blanda och se glad ut. Häll i något som är 10-20w40-60 och se glad ut. Helsyntet, delsyntet eller mineral. Frekventa oljebyten och korrekt nivå är viktigare än absolut "rätt" olja på en LC4
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blanda och se glad ut. Häll i något som är 10-20w40-60 och se glad ut. Helsyntet, delsyntet eller mineral. Frekventa oljebyten och korrekt nivå är viktigare än absolut "rätt" olja på en LC4

Rätt nivå kan jag begripa. Tror jag.
Men hur ofta är frekventa oljebyten.
Timmar?
Km?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rätt nivå kan jag begripa. Tror jag.
Men hur ofta är frekventa oljebyten.
Timmar?
Km?

Det borde stå i manualen eller servicehäftet. Eller, i servicemanualen om du har nån sån. Gathojar brukar luta mot km, eller minst en gång om året om man inte når upp till sträckan för service.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rätt nivå kan jag begripa. Tror jag.
Men hur ofta är frekventa oljebyten.
Timmar?
Km?
250mil är lagom. Anledningen att nivån är superviktig är att äger man en Duke så åker de flesta en del bakhjul och då rasar det om nivån är så låg att oljepumpen suger luft
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
KTM vet jag inget om men däremot Blackbird och Hayabusa som har oljebyten var 600 mil.Varför KTM eventuellt valt en så tjock olja vid värme som 50-60 kan man ju fundera över när många sporthojar som går hårt har en rekomendation på en 40 olja.Honda vet jag tycker att en 10-30w olja är mest ekonomiskt i bla Blackbirden även om jag fortfarande enligt Hondas rekomendationer föredrar 10-40w.Vidare så tycker Suzuki att långtids olja eller även kallad energi olja som enligt tillverkarna inte behöver bytas så ofta är rent förfärligt i Hayabusan där man enligt handboken tar klart avstånd från dessa oljor.Där ser man.

Däremot så blandar man i regel aldrig en mineral eller delsyntetisk olja med en helsyntetisk olja när du då förstört den helsyntetiska oljans egenskaper och i bästa fall fått fram en form av delsyntet i din blandning.

Byter du även oljefiltret vid dina oljebyten så försök använd ett high flow filter.
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Max 300 mil och endast motorex säger Hans på chopperworks. Är tydligen nån viktig tillsats i just den oljan som dom motorerna behöver
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fyllde på idag, 7dl!! �� Hade väll kört ca 200mil... Normalt?
Ingen erfahrenhet av Ktm 690.....
Suzuki Sv650s ca 1,5 dl/100mil. Triumph Sprint Rs 0 dl / 100mil. Vid Motorrads 5000 mila test av Honda Cbr1000rr 2008 så drog den 4 dl/100mil. Inget onormalt enligt Honda som tydligen fått en leverans av kassa oljeringar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Några ex på oljedragning på mina gamla hojar jag haft.

Honda xr 650r 1-2dl 100 mil.
Xr 600r 1-2dl 100 mil
Suzuki dr 650rs 1-2dl 100 mil
Husaberg 650 1-2 dl 100 mil
Ktm 990 1 dl 100 mil
Highland 950 1 dl 100 mil
Buell årg 97 hd motor 1200 2dl 100 mil
Cagiva 750 Ducati motor 2 dl 100 mil

7dl på 200 mil är i överkant om man kör relativt lugnt på väg. Kör man däremot mycket avancerat stuntåka med extremt hög vinkel på hojen vid bakhjulsåka så kan den spotta olja genom vevhusventen och in i insug så oljan går upp i rök såattsäga. Banåka kan också dra minst 7dl 200 mil!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top