Honda VFR 400 NC24 - Lazarus

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Historien tog sin början runt 2008... Efter att ha sålt min VFR 750 -86 var jag fortfarande sugen på något modernare och sportigare än min älskade CBX 550 -82. VFR 400 kändes som en väldigt lagom hoj, fint ljud, skapligt driftsäker och betydligt mindre och smidigare än 750an. Tyvärr betydligt svårare att få tag på också...

Nåväl, en annons dök upp som lät spännande och vi for iväg! Det var Vikingarockaren här på forumet som sålde sin skönhet...
attachment.php

VFR400NC24Ad.jpg

Tyvärr kändes inte matchningen mellan pris och skick rätt, så det bar av hemåt utan motorcykel (och utan att ens ha provkört...). Efterspelet här på sporthoj blev tyvärr lite infekterad dessutom...

Kort därefter var det nästan favorit i repris, Mat_hilda här på forumet skulle sälja sin baby-Viffer och jag var spekulant... Tyvärr fanns inte riktigt pengar nog den gången, så det blev inget (och ingen provkörning den gången heller!).

ENROSABILANNONSBILD.png

Snabbspola till maj i år - enrosabil här på forumet sålde en bekant hoj med motorras! Förutom att motorn var skrot var hojen i bättre skick än sist med fräscha däck, nytt drivpaket och ett extra kåpset. Dessutom var priset betydligt mer överkomligt! Bara att betala, lasta och köra hem!

PICT0040.JPG

PICT0041.JPG

PICT0042.JPG

Typ 500-bitars vuxenpussel som levererades i ett antal stora (och små) lådor...

Väl hemma började jag dissikera den medföljande motorn (som torde vara den andra som suttit i hojen sedan den kom till Sverige runt år 2000)
PICT0055.JPG

PICT0059.JPG

En cylinder som tycks ha spikat ordentligt - övre kompressionsringen har nypt i ringspåret och repat sönder hela cylindern. Inte konstigt att den drog olja när Enrosabil körde den... Tyvärr var reporna för grova för att de nya kolvar och ringar som följde med i köpet skulle göra någon nytta, så en bättre begagnad motor beställdes från Ebay...

Cyl3-4.JPG

När nya motorn ändå låg i bakluckan passade jag på att ta med den till jobbet och endoskopera - alla cylindrar tycks se bra ut, till och med lite honingsrepor kvar.

PICT0111.JPG

Motor sköljdes rent med diesel, servades (alla ventiler var inom spec!) och skruvades fast i ramen. Jag upptäckte även första saknade delen, en spacer till nedre motorfästet.

Tråden finns även i engelskt utförande på 400greybike
 
Last edited:

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
PICT0120.JPG

PICT0125.JPG

När väl motorn satt i ramen var det förgasarnas tur. Enrosabil hade lämnat iväg dem på ultraljudstvätt innan delarna landade i lådorna; tyvärr var nog ultraljudstvättaren mer entusiastisk än talangfull, så det blev ordenligt backjobb på tvättandet...

I slutändan behövdes en uppsättning nya nålventiler (två hade fastnat såpass i sätet att det inte gick att få loss dem utan att förstöra dem), nya packningar, nya skruvar samt ett bättre begagnat membran. Tur att Rick Oliver finns och kan hjälpa till med delar!
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
PICT0003.JPG

PICT0008.JPG

PICT0022.JPG

Dagarna innan semestern dök ett par paket från England upp - nya nålventiler, förgasarpackningar, lite skruvar samt ett bättre begagnat membran med tillhörande trottel. När väl semester började trillade förgasarbryggan ihop igen!

PICT0026.JPG

PICT0027.JPG

Igår slutfördes sista monteringen och hojen förbereddes för uppstart. Synk-klockorna kopplades in, provisorisk bränsleförsörjning och batteri (+starthjälp). Hur skulle det gå?

Efter en dryg minut hoppade den igång och kort senare var förgasarna justerade och synkade! Efter att tanken skruvats fast hann jag med en lite provtur runt kvarteret också! Första provkörningen på VFR 400 efter en åtta års process. :drool
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Fy helvete vad de förgasarna såg ut! Kul perkele att du fick igång den! Jag hoppas den kommer göra dig toknöjd! :D
 

CBX550F2

Medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Honda CBX 550 F2 -82
Tack för uppmuntran!
Jo, förgasarna såg inge vidare ut... Det stod inte så väl till med innehållet heller, ett membran var som sagt dåligt, en blandningsskruv saknade tätning + bricka, en nålventil saknade filter... Nu går den helt OK, men inte perfekt. Gissningsvis skulle den må bra av nya "air cut off" ventiler samt lite bestyckning (den har väldigt stora huvudmunstycken nu för en originalhoj...) samt eventuellt nya nålar då de gamla var lite ärgade.

PICT0037.JPG

Igår hängde jag i vart fall på kåporna, ställde på hojen och tog en lite mer ordentlig provtur. Det blir ingen hårdkörning innan den fått nya packboxar i gaffeln och lite annat smått och gott, men 3,5mil blev det i vart fall! Ruskigt rolig leksak, även om den får mig att känna mig lite väl gammal - sportig körställning och väldigt distinkt motorljud är lite ovant...
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top