Catman - RVF400

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Fan att man inte kan hålla sig :tungan

Har planlagt ett projekt i ca 3 år och köpt på mig lite delar.
Då dök denna upp.
Lade ett skambud som inte togs emot väl men efter några enstaka 1000-lappar till, så blev den min. :)
Inte riktigt meningen men de som följer mig/vet vem jag är, så har jag en liten fetish(tydligen) för Honda's V4:eek:r
Så i Mars hämtade jag denna 97:a (egentligen en 96:a men den är reggad som '97)


Har väl fått en tokig idè om att bygga en liten SuperSport 400:a
Denna hojen är redan lätt kittad och är en bra start:
Uppgraderad framgaffel
Nitron Racedämpare bak
TYGA slipon
Bestyckad och körd i bänk hos Andersson Turbo.
Utbytta bromsok fram (från VTR1000SP1.)

Den har stått i garaget sedan hemkomsten och väntat på sin tur.
Och den var smutsig som bara f-n. Bara jag tittade på den blev jag smutsig.
Bilderna visar efter första avspolningen och precis efter att andra omgången avfettning är duschad.





Nytvättad och demonteringen har startat



Men inte ens 2 omgångar tvätt + avfettning fick bort allt :)


Grönt.... mitt slipon är grönt.
Förra ägaren tvättade burken med koncentrerad YES.... varför?


Rejäla bromsok från Honda VTR1000 SP1.
Men beläggen är tydligen från Biltema? varför?


Så här såg undre kylaren ut.
Och skall inte kylarvatten/glykol vara blått eller grönt(för det mesta)?
Det skall inte vara smutsbrunt i alla fall



Just nu väntar jag på delar som är beställda i första omgången:
Komplett set racekåpor
Race-kylare, övre o nedre (som gör att jag kan montera bort elfläkten)
Nya bromsbelägg (Galfers 1375)
tanklock(race)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Världens coolaste hoj! Grattis Tom!!! :)
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Baby RC:n är en häftig hoj!
Det ska bli kul att följa ditt projekt.

Den där kylaren såg ju inte alltför vacker ut... Har hojen gått långt (på dåliga vägar)?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Vad roligt med en RVF till.:yoparty
Men du har väl haft en RVF förut också i familjen eller minns jag fel?

Jag har ju en liknade gammal tråd här sen jag jag gjorde i ordning en för bana. Det där med matjord i kylaren och allmänt kladd känner jag igen:näsblod
Men den funkar riktigt bra, hittar nog själv runt Gelleråsen nu. Så jag kan nog sitta kvar i depån och fika. Dock har den fått en viss race patina sen renovering...

Blev så glad i hojen så jag tog hem en till i reserv. För det har jag märkt på ebay nu. Ligger ju ständigt och trålar där efter kul uppdateringar. Mycket mindre orginaldelar och rejsprylar där sen ett par år tillbaka. Bara det vanliga eloxerade kinablinget. Tur Rick Oliver finns...

Hade hoppats kunna tävla med den men ser svårt ut. De ville inte ha med mig i Classic svängen tyvärr. Även fast man kör med cyklar som Aprilia RS 250 och RGV 250 som ju är av samma årsmodeller ungefär och likvärdig prestanda. Det var tydligen inte så viktigt att det var intressanta hojar med utan mera att reglemente följs till pricka och att alla kör CB350...
Men som sagt riktigt rolig hoj att vara ute med på bana. Många som kommer fram och snackar och undrar och det är kul.

Tänker du göra en "riktig" supersport? Skulle vara riktigt intressant. Total loss, lättare svänghjul, bort med lite kugghjul till kammen osv eller vad är planerna? Råkade på en RLR trimmad hoj på Knutstorp när jag var där med min. Den gick ju riktigt bra och hängde med det mesta med 2-3 gånger hästarna. Visst bankaraktären är ju optimal för en mindre hoj men ändå.

Denna tråden skall följas!
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Vad roligt med en RVF till.:yoparty
Men du har väl haft en RVF förut också i familjen eller minns jag fel?

Nästan rätt... RC30

Hade hoppats kunna tävla med den men ser svårt ut. De ville inte ha med mig i Classic svängen tyvärr. Även fast man kör med cyklar som Aprilia RS 250 och RGV 250 som ju är av samma årsmodeller ungefär och likvärdig prestanda. Det var tydligen inte så viktigt att det var intressanta hojar med utan mera att reglemente följs till pricka och att alla kör CB350...
Men som sagt riktigt rolig hoj att vara ute med på bana. Många som kommer fram och snackar och undrar och det är kul.
Går att köra R600 med dispans. (från 400cc)

Tänker du göra en "riktig" supersport? Skulle vara riktigt intressant. Total loss, lättare svänghjul, bort med lite kugghjul till kammen osv eller vad är planerna? Råkade på en RLR trimmad hoj på Knutstorp när jag var där med min. Den gick ju riktigt bra och hängde med det mesta med 2-3 gånger hästarna. Visst bankaraktären är ju optimal för en mindre hoj men ändå.

Tyvärr inte. För mycket pengar.
Men jag kommer nog köra RamAir och CDI efter att ha kört in mig ett tag.
Blir den så rolig jag tror, så ryker nog 600:an

Bara att skicka PM.
kan nog behöva lite råd.
Du bor kvar i Karlstad eller?
 

TOHI

Medlem
Gick med
20 Nov 2012
Ort
Mariestad
Hoj
CRTT
Vad roligt med en RVF till.:yoparty
Men du har väl haft en RVF förut också i familjen eller minns jag fel?

Jag har ju en liknade gammal tråd här sen jag jag gjorde i ordning en för bana. Det där med matjord i kylaren och allmänt kladd känner jag igen:näsblod
Men den funkar riktigt bra, hittar nog själv runt Gelleråsen nu. Så jag kan nog sitta kvar i depån och fika. Dock har den fått en viss race patina sen renovering...

Blev så glad i hojen så jag tog hem en till i reserv. För det har jag märkt på ebay nu. Ligger ju ständigt och trålar där efter kul uppdateringar. Mycket mindre orginaldelar och rejsprylar där sen ett par år tillbaka. Bara det vanliga eloxerade kinablinget. Tur Rick Oliver finns...

Hade hoppats kunna tävla med den men ser svårt ut. De ville inte ha med mig i Classic svängen tyvärr. Även fast man kör med cyklar som Aprilia RS 250 och RGV 250 som ju är av samma årsmodeller ungefär och likvärdig prestanda. Det var tydligen inte så viktigt att det var intressanta hojar med utan mera att reglemente följs till pricka och att alla kör CB350...
Men som sagt riktigt rolig hoj att vara ute med på bana. Många som kommer fram och snackar och undrar och det är kul.

Tänker du göra en "riktig" supersport? Skulle vara riktigt intressant. Total loss, lättare svänghjul, bort med lite kugghjul till kammen osv eller vad är planerna? Råkade på en RLR trimmad hoj på Knutstorp när jag var där med min. Den gick ju riktigt bra och hängde med det mesta med 2-3 gånger hästarna. Visst bankaraktären är ju optimal för en mindre hoj men ändå.

Denna tråden skall följas!

Det var ett flertal 400:eek:r med på Anderstorp nu på helgen så det borde finnas en klass för din hoj också.
Vad är problemet?
TH
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Går att köra R600 med dispans. (från 400cc)

Du bor kvar i Karlstad eller?

Jo R600 går ju teoretiskt. Men där blir det sannolikt för stora fartskillnader. Med min talang krävs någon lugnare tillställning. Det går ju riktigt fort i R600 då uppklassningarna ofta uteblivit.

Men Karlstad it is.

Håller med, att göra en supersport är riktigt dyrt. Så på min budget nivå var nog bästa trimmet alubakram och lipo batteri. Mycket kilo högt upp där. Väldigt bra om man kan bli av med grenröret på bakre cylinderraden på de här små v4-motorerna. Det begränsar mycket. Men det är ju en lite dyrare operation.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det var ett flertal 400:eek:r med på Anderstorp nu på helgen så det borde finnas en klass för din hoj också.
Vad är problemet?
TH

Ärsmodellen helt enkelt, den är för ny fast den är gammal.
Enligt reglementet i F87, F2 så är inte NC30 och således inte NC35 tillåten. De är ju inte tillverkade före 1987 så det är ju formellt helt korrekt.
Det man får åka med är föregångaren NC24. Även CBR400 NC23 skall gå bra enligt detta. (Lustigt nog har jag även blivit nekad att delta med en sådan också...)

Sist det tävlades med 400 i Sverige var ju sportproduction runt 2007 2008 har jag för mig. Då kunde man åka med t.ex. RGV 250, RS250, ZXR400, RVF400 eller SV650 och ER6.

I Classic körs 250 racer sen den försvann ur SM. Men de riktiga racer 250 av senare modell är lätt räknade i Sverige. Istället är det ju fler Aprilia RS250 som är mer "gathojar" Är de inte toktrimmade så är det inte som en racer. Så tyckte jag kunde hänga med där t.ex. då det ju var cyklar som man tidigare kunnat tävla mot med en RVF, samma årsmodeller också. Rent varvtidsmässigt skulle F87 F2 vara bra också. Man skulle ju inte ta över och dominera den klassen med en 400:a även fast den är nyare. En CBR 600 har ett för stort effektövertag.
Jag kontaktade Classic-styrelsen framförde mitt ärende och påpekade att en RVF även är en mycket teknikintressant hoj vilket är nog så viktigt för Classic publiken.
Men det var inte möjligt sa de att lösa.
Så har ni sett NC30 eller NC35 tävla i Classic får ni gärna berätta för då blir jag glad. (Någon har varit med i parad men det är ju inte det man är ute efter) Men vad jag vet är inte reglementet ändrat?

Nåja det goda med det här blev att jag gav mig på ett supermono projekt istället, för tävla med Classicgänget skulle jag på en hoj jag tycker om. Och gissa om jag blev mycket bättre på att skruva motorer...:hihi

Nu skall jag inte breda ut mig mer i denna tråden med mitt trassel. Här skall ju byggas RVF!
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Lovely, det var jag som tog in henne för några år sen. ��

Se där ja.
Då var det du som bankittade hojen från början då, beställde delar från RO, stötdämpare, bestyckning osv.
Jag fick nog med alla papper och engelsk reg-plåt osv. vid köpet.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Se där ja.
Då var det du som bankittade hojen från början då, beställde delar från RO, stötdämpare, bestyckning osv.
Jag fick nog med alla papper och engelsk reg-plåt osv. vid köpet.

Thats me! Tror min blogg om det finns kvar här på sidan. Kul att veta vart hon är.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Thats me! Tror min blogg om det finns kvar här på sidan. Kul att veta vart hon är.
kul.

Skicka pm är du snäll.
Behöver veta vilken fjäder som sitter i bak och vilken spec som fram har. (om du kommer ihåg)
Annars duger vikt/längd på förare.
Vill göra det rätt från början.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Lite mera skruva...
Kollat så hjul och skivor är raka och utan skador.



Sen blev det en uppsättning Metzeler Racetec RR 120/70-17 K1 och 160/60-17 K2.
Väntar med monteringen av hjulen tills jag har de nya beläggen.
Ska polera upp burken och även motionera bromsarna imorgon.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
kul.

Skicka pm är du snäll.
Behöver veta vilken fjäder som sitter i bak och vilken spec som fram har. (om du kommer ihåg)
Annars duger vikt/längd på förare.
Vill göra det rätt från början.

Ska kolla, men när jag beställde så uppgav jag bara att jag väger ca 85kg, själva specen fick jag nog aldrig.... Är i norska fjällen nu så har inte ev gamla dokument liggande...
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top