Vapenskåp, vad bör man tänka på?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
För att vi har grisåtlar lite här och där och jag vill ha möjligheten att använda mig egen bössa till grisjakt.
Visst kan jag skjuta kula och kommer säkert göra det också men mer precision än vad du får med slug och rödpunkt behövs knappast, då är man ändå för långt bort. Vi kommer åt grisarna från 10-20 meter där vi jagar och då passar det perfekt.
Jag vill dessutom inte lägga pengar på ett kulvapen nu då jag väntar med det tills jag har de 30k det kostar, tills dess är hagel enda alternativet när jag inte lånar vapen.

Om det är coolt eller ej kan jag inte svara på, jag tycker inte att något som har med skjutande av djur att göra är "coolt".

Ett annat alternativ är att köpa en enklare/beggagnad studsare med öppna riktmedel för runda 6-7k så har du dessutom en dedikerad drevbössa när du sen köpt en dyr långhållspang med glas. Summan är inte super långt från vad du antagligen får ge för ett bra rödpunkt plus fäste till hagelbössan.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ett annat alternativ är att köpa en enklare/beggagnad studsare med öppna riktmedel för runda 6-7k så har du dessutom en dedikerad drevbössa när du sen köpt en dyr långhållspang med glas. Summan är inte super långt från vad du antagligen får ge för ett bra rödpunkt plus fäste till hagelbössan.

Öppna riktmedel tycker jag funkar dåligt i dåligt ljus.
Bättre att vänta då tills man kan köpa en studsare med vettigt sikte.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För att vi har grisåtlar lite här och där och jag vill ha möjligheten att använda mig egen bössa till grisjakt.
Visst kan jag skjuta kula och kommer säkert göra det också men mer precision än vad du får med slug och rödpunkt behövs knappast, då är man ändå för långt bort. Vi kommer åt grisarna från 10-20 meter där vi jagar och då passar det perfekt.
Jag vill dessutom inte lägga pengar på ett kulvapen nu då jag väntar med det tills jag har de 30k det kostar, tills dess är hagel enda alternativet när jag inte lånar vapen.

Om det är coolt eller ej kan jag inte svara på, jag tycker inte att något som har med skjutande av djur att göra är "coolt".
Det är en lösning.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ett annat alternativ är att köpa en enklare/beggagnad studsare med öppna riktmedel för runda 6-7k så har du dessutom en dedikerad drevbössa när du sen köpt en dyr långhållspang med glas. Summan är inte super långt från vad du antagligen får ge för ett bra rödpunkt plus fäste till hagelbössan.

Nej, jag har inget som helst intresse av att jaga med kula faktiskt. Jag tror inte att jag kommer skjuta något djur alls om jag ska vara ärlig men man ska aldrig säga aldrig. Men jag vill åtminstone ha möjligheten att ta med mig en någorlunda lätt bössa ut och eventuellt sitta på grispass och vara med på eftersök då min styvfar är eftersöksjägare och ute mer eller mindre hela tiden på eftersök.
Däremot har jag intresset av att skjuta med kula och då vill jag ha lite roligare prylar men med husrenoveringar och allt vad det heter så får det inköpet vänta ett par år.
Jag får låna en jäkligt vettig 308 om jag vill sitta på kulpass så det kan ju inträffa någon gång men annars är det mest duvor som lockar :näsblod


Nu har jag ju dock insett att det är meningslöst att skicka in något papper alls innan jag ens vet vilket märke jag ska ha på hagelsprakaren :( Väldigt omständigt bara för att få köpa en bössa för att skjuta sönder lera i luften....
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ha det placerat nånstans där det inte stör. Kompisens skåp sågade buset upp med vinkelslip. Det tog evigheter att få väck allt damm...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Gällande dåligt ljus... En kompis som är jaktgalen och även elektroniknörd har byggt egna mörkerkikare med infrarött ljus och även lasersikte på något vis som endast syns i detta. Tydligen lite halvfarligt då man inte ser strålen men den är fortfarande skadlig. Nu ska han bara bygga något som gör att han kan ha det på huvudet också :dummer
Men givetvis används detta inte i jaktsammanhang utan bara för skojs skull. Möjligtvis skulle det väl kunna användas vid ett eftersök.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Gällande dåligt ljus... En kompis som är jaktgalen och även elektroniknörd har byggt egna mörkerkikare med infrarött ljus och även lasersikte på något vis som endast syns i detta. Tydligen lite halvfarligt då man inte ser strålen men den är fortfarande skadlig. Nu ska han bara bygga något som gör att han kan ha det på huvudet också :dummer
Men givetvis används detta inte i jaktsammanhang utan bara för skojs skull. Möjligtvis skulle det väl kunna användas vid ett eftersök.
Såg nåt klipp där någon satt dit en videokamera med nightvision på ett gevär när där han sköt råttor .
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top