Kommentarer från omgivningen

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
En sak jag tänkt på sen jag började köra hoj är att man får rätt mycket konstiga kommentarer av omgivningen.

Ett axplock random uttalanden från första veckorna jag kört hoj till jobbet:

Storchefen: Ska man bli rädd nu?
Jag: Nädå, jag har ju inte ens något ryggmärke.
Fakta: Jag har en blå Honda och kör i ett svart-vitt skinnställ med lite röda ränder och en matchande integralhjälm. Väldigt outlaw, eller så inte...

Kvinnlig kollega från en annan avdelning som jag haft en lång ofrivillig säkerhetsdiskussion med dagen före på damrummet och möter i personalcafeet: Hur gick det!?
Jag: Öh, med vad?
Kollegan: Ja, men du körde ju motorcykel hem från jobbet i går!
Jag: Jo, krm, det gick väl bra...
Jag hade velat säga: Jag kommer ju gående här och kan prata och allt, så nog verkar det ju ha gått rätt bra trots allt. Hur gick det för dig att köra hem med bilen då? :finger:

Fastighetsskötaren som jag träffade i garaget: Oj, oj, en sådan där skulle jag aldrig våga sätta mig på! Aldrig! Nä, jag håller mig till sådana med fyra hjul. (Och så hoppande han in i skåpbilen och for.)
Jag: ...? Avundsjuk?? :confused:

Äldre IT-kollegan som kör bil & jordfräs: Hur fort går den?
Jag: Öh, jag vet inte riktigt. Som hojåkare är man väl mer intresserad av effekt...
Kollegan: Är det hur fort den accelererar?
Jag: Njä, fast jo, ungefär så... :tummenupp

Städerskan: ÄR DET SANT? Nä-men VAD ROLIGT!
Jag: :)
(Kanske ska tillägga att städerskan är typ 60 och åkt mycket hoj i sina dar. Vi har en cool städerska!)


Nu vill jag att ni delar med er av de knäppa kommentarer ni fått. Måste finnas folk som hört mycket tokigare saker än det här...Bring it on!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
"Jag får inte för min fru."(tänkte först, men hann hindra mig från att säga något onödigt smärtsamt tillbaka)

"Ok en sån där självmordsmaskin?" -Ja du kanske behöver låna den?

."Vad kostade den?" Svarar..."Men då ingick begravning va?" Svara inte mer...

Jag blir mer grinig för varje säsong
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
En sammanfattning från 80% av kommentarerna: Jaha, vill du inte bli äldre? Tänk på att du har fru och barn!!

Hmm, jag kör en GSX750 från 00, dvs en mycket populär körskolehoj på sin tid, och en DR650 från -90 där allt över 100 är en nära-döden-upplevelse. :confused:
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Svarade någon gång att jag har blivit påkörd när jag gått, cyklat och åkt bil men inte på mc än så hittills är det säkrast förutom flyg och båt. F.ö. är det samma historia oavsett vilket särintresse man har, löptränar du mycket får du kommentarer, cyklar du mycket får du kommentarer, spelar du bandy får du kommentarer...
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
"Jag får inte för min fru."(tänkte först, men hann hindra mig från att säga något onödigt smärtsamt tillbaka)

"Ok en sån där självmordsmaskin?" -Ja du kanske behöver låna den?

."Vad kostade den?" Svarar..."Men då ingick begravning va?" Svara inte mer...

Jag blir mer grinig för varje säsong

Variant på nr1: Att köra hoj är jätteroligt, men min man tycker det är för farligt så jag har slutat. -Av artighetsskäl sade jag inget till svar.

Svaret på nr2 :tummenupp

Bli inte grinig! :krama Fast vissa dagar skulle jag vilja behålla hjälmen på och visiret fast

...vilket påminner mig om en kommentar från rumskompisen på jobbet: Jaha, så du förväntar dig en hård dag på jobbet när du har med dig hjälm och allt. (Den kommentaren är iofs inte ny, när jag var fattig och omotoriserad storstadsbo och hade tagit cykeln till konserten hånade ordningsvakterna mig för att jag hade hjälm med mig. Undra på...han verkade inte ha mycket nytta för en.:fakta)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
"Kommer ut från gymet och där står ett gäng som uppenbarligen kör mc själva eftersom deras cyklar står runt omkring. En stor karl står och stirrar på Ninjan och utbrister:

-Fy fan, den måste stegra sig på varenda växel

-Nej för helvete svarar jag, den är ruggigt seg att lyfta på framhjulet när jag lägger i sexan :hej
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Svarade någon gång att jag har blivit påkörd när jag gått, cyklat och åkt bil men inte på mc än så hittills är det säkrast förutom flyg och båt. F.ö. är det samma historia oavsett vilket särintresse man har, löptränar du mycket får du kommentarer, cyklar du mycket får du kommentarer, spelar du bandy får du kommentarer...

Så sant, jag cyklade året runt i STHLM 6 år och det genererade också en del reaktioner. Konstigaste var en tjej som var passagerare i en bil som stannade jämsides med mig i en korsning på Ö-malm, vevade ner rutan och sade åt mig att min cykel var väldigt rostig och att jag därför borde smörja den med något. :dummer

Edit: Jag skapade inte tråden för att jag är ledsen över de kommentarer jag får, utan för att jag finner en del av dem riktigt underhållande och därför värda att dela med sig av. :)
 
Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Är det bara jag som aldrig fått någon konstig kommentar från omgivningen, eller är jag bara för dum för att fatta?

Kanske är det teflonminnet som spökar, men jag kan faktiskt inte komma på att jag råkat ut för det en enda gång.

Jag vill ju också höra dumheter som jag kan kontra med dryga svar.. :gråta

Visst, "köra ihjäl sig direcKt"-klassikern har man ju hört någon gång, men den är ju rätt patetisk och inte värd att besvara..
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Kolegan, Jag skulle alldrig våga köra en sån där för då kör jag ihjäl mig , jag nä det förstår jag eftersom jag sett hur du kör bil.

Chefen på andra avdelningen , Fy fan rena rama döttsmaskinen, du är inte rädd om livet du inte, jag, fast det är såna som du som kör på oss så du kanske ska sälja din döttsmaskin istället.

Kvinnlig kolegan, Är det inte nästan bara kriminella som kör motorcyckel, jag nä dom använder bil lite svårt att frakta ett lik på hojen men jag har bil också :FU

Vaktmästaren hur fort går den, jag det beror på hur mycket jag gasar men oftast det som står på skylten :hihi

Polarens nya tjej, vad säger din fru om att du kör mc, jag ha det så kul nu, kom inte hem så sent. Vad kommer du säga åt din nya kille då, det blir tyst....:lol
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det bara jag som aldrig fått någon konstig kommentar från omgivningen, eller är jag bara för dum för att fatta? ...

Samma här! Det kommer fram en massa trevliga gamla farbröder, klappar mig uppskattande på axeln, tittar mig i ögena och säger: H-D! Det är maskiner det!
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Äldre dam kommenterar när jag står och tankar min förra hoj, en Triumph Tiger 800.
-"Oj vilken stor. Den måste gå jättefort! "
-"Nja, inte så värst." Säger jag.
-"Skulle du inte haft en sån där lite mindre?" Säger hon och pekar på en MV Augusta F4 vid en annan pump. :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det finns ingen anledning för sporthojsägare att oroa sig för att de uppfatttas vara outlaw eller dumdristiga av arbetskolleger och ordningsmakten och andra. Allmänheten varker ser eller förstår skillnaden mellan en modern moped och en sporthoj. Det de kan fundera på är mer om man är lite efterbliven men det är ju ingen som säger och bara att strunta i och stå för det man vill göra utan att överdramatisera.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Jag tycker det är intressant att männen är majoritet som pratar säkerhetsfrågor när det kommer till motorcyklar. Nu pratar jag om körkortslösa.

Generellt sett från män i vänskapskretsen får jag ofta en massa "surt sa räven" kommentarer där de stå och för en utdragen monolog där de försöker övertyga sig själv att dem inte vill ha hoj eller körkort.
Typ -Jag skulle köra ihjäl mig dIrEkT
-Ja skulle aldrig ha tid osv. För farligt, Osv. Osv. Osv :hihi
Som om man helt plötsligt skulle tappa kontrollen över sin egen kropp så fort en sätter sig på hojen :va
Jag brukar bara bekräfta det dom säger att dom inte borde ta körkortet. :tummenupp

Kvinnorna verkar ha lite mer lite självdistans? och frågar hur det är och köra osv. Inte så självcentrerat.


Ute på stan är det dock bara va positivta kommentarer och tummen upp osv.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Min bästa kompis kommentar, när han såg min nya R1:a - " min klasskompis körde ihjäl sig på MC när vi var 16 ( 40 år sen ). Tänk på att det är jättefarligt med MC. "

Till saken hör att han har en Nissan GT-R med 800 hästar, och gärna kör i 300 km/h så fort det finns möjlighet.......:va
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Är du inte rädd för att inte synas?
Nej, jag är rädd för folk som inte ser sig för.

Jag skulle köra ihjäl mig direkt! -Finns det någon som aldrig fått den kommentaren?
Jaha....

Är det en tjej under hjälmen?
Eeee ja.

Bästa var när jag hälsade på en kompis förra helgen. Hennes gamle far vet att jag kör hoj och att jag skulle hälsa på.
Han kom hem till henne när jag var där och utbrister förvånat, "Är det du som är här?".
Ja, du såg väl hojen?
Jag trodde det var en karl o hans spätta.
:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl
Farbrorn är snäll. Han kommer undan.


Kvinnfolk ska sitta bakpå och hålla karlarna hårt om midjan :fakta


Många är väldigt positiva. Både till att jag kör motorcykel och till att jag är en kvinna som kör motorcykel.
Mestadels från den äldre generationen. Det var ju inte helt ovanligt att de kvinnor som idag är i 80-årsåldern körde hoj när de var yngre.

Min farmor är sjukt stolt :D
 
Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Samma här! Det kommer fram en massa trevliga gamla farbröder, klappar mig uppskattande på axeln, tittar mig i ögena och säger: H-D! Det är maskiner det!

Ja det är ingen sporthoj och klassas som en större moped i deras ögon. Dom kommer ihåg i sina fornstora dagar när dom själva kröp ner till stranden för att bada. Sedan hem för att skruva på grejerna i garaget. :):krama
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hände en liten rolig grej när jag va påväg till City Gross.

Där är en blind vänstersväng bakom City Gross i höganäs.

Kommer en kille från öger och gör värsta rally svängen och klipper Apex.....

Klipper nästan mig också.

Jag ropar högt... ."Jävla idiot!"

Han tvärnitar samtidigt som jag tvärnitar och backar bak till mig.


"Är du helt jävla dumm i huvudet?" Frågar jag....

"Sånna som du borde inte få köra bil!" kläcker jag ur mig.

Då säger han... "Jävla rassist! Är det bara för att jag är från utlandet?" (Typ 50+ förmodligen från mellanöstern...)

Då säger jag ironiskt... "Ja, precis därför.... jävla idiot. Ser jag dig göra något sånt igen så får du en sån jävla smäll!"

Han bara gasade iväg....

på vägen hem från City Gross så blir jag nästan påkörd av en annan gammal gubbe som bara kör rätt ut i rondell.... Ser mig.... ställer sig på bromsen och bara står stilla i typ 15 sek mitt i rondellen...

jag körde direkt hem och körde inte mer hoj den dagen.. :banana:banana:banana
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top