Måste man stå ut med brott i dagens Sverige?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Bor i en liten inlandskommun med 4000 invånare. Det senaste året vandaliserades 14 bilar på en natt i ett hyresområde, ett antal bilar förstördes med en minigrävare på en industritomt, 12 däck sprättade på en annan industritomt, entreprenadmaskiner vandaliserade medelst brandsläckare, hot och misshandel med kniv. Det är bara ett axplock.

För er storstadsbor låter det säkert som småpotatis men i ett samhälle där man lämnar granskogen går i 10 minuter för att komma in i granskogen i andra ändan känns det inte så.

Inget händer, polisen är där några dagar i veckan och sitter mest på kontoret. 2 st. Annan tid är de minst 1 h bort även om de startar direkt vilket de inte gör. De har fastnat på film flera gånger men filmerna gäller inte som bevismaterial. Polisen har dock gjort 2 lägenhetsrazzior på kort tid som handlat om knark.

Det är en och samma familj som utgör problemen, de har en svans men det är familjen som är "den hårda kärnan"

Sociala daltar och stryker dom medhårs.

Det har gått så långt att en del pratar om att kontakta Soldiers of Odin eller liknande grupp (men de flesta däribland jag tror inte det är någon lösning)

Nu har de fått förstärkning av ett annat gäng som kommer ifrån ett närbeläget samhälle.

Är det någon som jobbar inom polis, socialtjänst eller liknande som har något tips?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är visserligen förtvivlad å de anhöriga och offrets vägnar. Men också för familjen som begår sådana här förskräckliga brott. Vad har dom varit med om för någonting? Vilka omständigheter har dom växt upp under? Vad är det för trauma dom bär med sig? Hela den här brottsvågen visar ju på hur orättvist livet är och vi får försöka hjälpa till att lösa det här efter bästa förmåga.

:tummenupp






:tungan ;)
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Haha, ja traumat började nog tidigt, deras far har suttit inne för våldtäkt, äldsta sonen för knivmisshandel och nu fortsätter de yngre familjetraditionen.

Dessutom när de ensamkommande slussas ut från HVB hemmet får de lägenheter på samma ställe. I vidareytbildningssyfte får man förmoda :brynad
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99

Familjen är finska zigenare som bott här i gott och väl 30 år. Det finns två boenden för ensamkommande och även om de naturligtvis inte har automatisk kontakt med familjen så undrar jag om det är särskilt smart av kommunen att när de fyller 18 och lämnar boendet, ge dem lägenheter 10 meter bort.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tips?

Rekvirera armband asap, helst igår.

Edit;

Tydligen faller inte det här under problem som tarvar kraftåtgärder i stil med armband och man kan alltså bortse från att det skulle utgöra något problem öht.

Vi behöver en armbandsklassificeringsmodell så vi vet om problem kan tänkas föreligga.
 
Last edited:

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Vet ingen om Sociala kan vägra eller villkora ersättning, flyttar det in ett zigenargäng till från utanför kommunen så måste det väl ändå finnas lagliga sätt för kommunen att göra det mindre attraktivt?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Festivaler har gigantiska problem med sexuella trakasserier och våldtäkter.
Gamlingar bli rånade och mördade i sina hem, skjuter de tillbaka blir det höga fängelsetider.

Bibliotek har sina problem, Badhus lika så...

Och nu senast, Legoland i Danmark höjer sin säkerhetsnivå.

"Legoland i Danmark har satt in fler vakter vid nöjesfältets entréer för att förhindra att besökare tar med sig vapen in på området."



Nu får fan Svenne-banan ta och skärpa till sig, såhär betedde vi oss inte för bara två år sedan...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Festivaler har gigantiska problem med sexuella trakasserier och våldtäkter.
Gamlingar bli rånade och mördade i sina hem, skjuter de tillbaka blir det höga fängelsetider.

Bibliotek har sina problem, Badhus lika så...

Och nu senast, Legoland i Danmark höjer sin säkerhetsnivå.

"Legoland i Danmark har satt in fler vakter vid nöjesfältets entréer för att förhindra att besökare tar med sig vapen in på området."



Nu får fan Svenne-banan ta och skärpa till sig, såhär betedde vi oss inte för bara två år sedan...

Ja, det måste vara Svennebanans fel, för i helgen har det varit två stora festivaler i Finland, och inte ett enda sexuellt övergrepp rapporterades.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Nu har man börjat prata om medborgargarde också, kanske inte den bästa idén men samtidigt förstår jag att folk är less. Samma personer begår brotten, i flera fall har de hamnat på film men ingenting händer, år ut och år in.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nu har man börjat prata om medborgargarde också, kanske inte den bästa idén men samtidigt förstår jag att folk är less. Samma personer begår brotten, i flera fall har de hamnat på film men ingenting händer, år ut och år in.

Vad är planen för ett eventuellt medborgargarde?
Vad kan man göra?

Jag tror tyvärr inte det finns någon laglig lösning på det här problemet som leder till att läget blir bättre...
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Vad är planen för ett eventuellt medborgargarde?
Vad kan man göra?

Jag tror tyvärr inte det finns någon laglig lösning på det här problemet som leder till att läget blir bättre...

Det finns väl tre grupper när det gäller just detta fall:

1) De som vill att vi ska vara snälla mot dom som förstör fordon och mordhotar folk, är vi tillräckligt snälla slutar dom säkert då dom insett vad dom hållit på med i 30 år.

2) De som vill patrullera med bil eller till fots, filma och ringa polisen men inte ingripa om det inte är absolut nödvändigt, en sorts grannsamverkan alltså.

3) De som vill ha hit Soldiers of Odin eller liknande grupp därför att de helt tappat tron på att polis och åklagare kan uträtta något.

Själv är jag förvånad över polisens och åklagarmyndighetens ineffektivitet. Just i det här fallet är gärningsmännen kända, det finns filmer och vittnen gällande ett flertal incidenter, samhället är som sagt litet ca. 2500 i centralorten. Alla känner alla, det känns som att om polisen lyfte på arslet och la ner en vecka på det här så skulle de få packet serverat på ett fat i jämförelse med en stad med med nya gärningsmän hela tiden och 170 000 att gömma sig ibland.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns väl tre grupper när det gäller just detta fall:

1) De som vill att vi ska vara snälla mot dom som förstör fordon och mordhotar folk, är vi tillräckligt snälla slutar dom säkert då dom insett vad dom hållit på med i 30 år.

2) De som vill patrullera med bil eller till fots, filma och ringa polisen men inte ingripa om det inte är absolut nödvändigt, en sorts grannsamverkan alltså.

3) De som vill ha hit Soldiers of Odin eller liknande grupp därför att de helt tappat tron på att polis och åklagare kan uträtta något.

Själv är jag förvånad över polisens och åklagarmyndighetens ineffektivitet. Just i det här fallet är gärningsmännen kända, det finns filmer och vittnen gällande ett flertal incidenter, samhället är som sagt litet ca. 2500 i centralorten. Alla känner alla, det känns som att om polisen lyfte på arslet och la ner en vecka på det här så skulle de få packet serverat på ett fat i jämförelse med en stad med med nya gärningsmän hela tiden och 170 000 att gömma sig ibland.

Alternativ 1 har vi redan provat i 30år,
alternativ2 har ni ju redan provat med just dom här brottslingarna,
alternativ3 är är ju ett uruselt alternativ på alla sätt, då dom som söker sig till dylika föreningar oftast är rikspuckon av rang.

Men närmast ligger väl alternativ3, men med ett lokalt handlingskraftigt gäng med sunda värderingar, för Polisen är ju värdelösa, det erkänner dom ju själva numera.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Jo jag tror också att någon sorts "garde" med lokalt vettigt folk ligger närmast till hands. Förstår att ni stadsbor tycker det är småsaker men som sagt lever man och har växt upp i en håla som är i samma storlek som ett kvarter i Stockholm så känns det inte som det är småsaker att föräldrar måste skjutsa sina barn till fritidsgården och annat.

I min barndom fanns såna här problem aldrig på kartan.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Blir bara så förbannat less på kommunens socialkärringar som tar dom i försvar hela tiden. Intet ett gram nyttigt gör dom. Ok, hade dom bara dragit runt med sina polare på kvällarna, kollat på film, festat lite och lirat spel hade jag inte brytt mig men när dom börjar ge sig på både folk och ägodelar blir jag skitförbannad.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top