Bandit Orange Hjälm ... Vad är fel.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Köpte en orange black bandit hjälm i precis lagom storlek som sitter riktigt bra men nästan omgående stötte jag på ett problem som jag inte upplevt med mina tidigare hjälmar och det är att när farten blir högre så vill hjälmen flytta sig på huvudet där den kryper upp i framkant och så får jag trycka ner den igen för att se mätarna eftersom dessa bandit hjälmar är höga framför näspartiet.Men varför gör den så om nu någon har ett tips. Och som sagt, hjälmen sitter bra på annars. :va
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är väl dom där hjälmarna man skall ligga och puttra i fyrkantsformation med och se farlig ut i?
All show no go; du har köpt en skithjälm och använder den till något den inte är avsedd för.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har du förhöjt kåpglas / Airflow eller Busans standardglas ?
http://www.sporthoj.com/forum/showt...som-begagnad&p=6271404&highlight=#post6271404
Med Busans standardglas måste du ju ligga på tanken för att komma undan fartvinden.....

och som
notrightrider skriver så sitter hjälmen kanske inte fast helt optimalt på din skalle

Inte säker men verkar vara ett något förhöjt glas.Funderade ett tag på om detta lyckades styra vinden så illa så att vinden i sin tur pressade på hjälmen mer.Befinner mig tyvärr på annan ort pga semester så jag kan inte prova med de andra hjälmarna heller som tyvärr ligger kvar hemma.Problemet uppstår som tur är i inte rumsren fart så det är väl en tröst förstås. :va
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det är väl dom där hjälmarna man skall ligga och puttra i fyrkantsformation med och se farlig ut i?
All show no go; du har köpt en skithjälm och använder den till något den inte är avsedd för.

Tycker inte man ser så farlig ut och sedan så är jag ganska snäll av mig med oftast lång stubin.Men det vore ju synd om det är skit med tanke på priset vilket jag faktiskt inte har upplevt med hjälmen rent kvalitetsmässigt i övrigt. :crash
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Säkert en bra hjälm - till sitt ändamål.
...och det är posöråkning max 100 knyck på cruiser med ostörd luftström rakt över hela frontarean.

Kör du samma hjälm bakom kåpa, där du får mer lufttryck från typ visirhöjd och uppåt, och inget nedanför, eller möjligen grumlad luft, ja, då funkar inte hjälmen. Den är inte skapad för den sortens körning - på en stoor plastraket. :krama


Simpson gjorde en hjälm på -70talet som blev poppis bland dragracefolket:

F141221289.jpg


Givetvis var det hojåkare som tyckte att den såg ball ut, och trodde man kunde köra hoj med den.
...och visst - glida på boulevarderna funkade den till, men inte mycket mer.

Enda gristrynehjälmen som funkade någorlunda på MC i fart anser jag var en handupplagd italiensk historia som hette Alien Driver N2. Hittar ingen bild alls på internet nu - något som kanske säger hur ovanlig den var, men den var verkligen byggd och testad för fart.

Det mesta annat i den genren är bara yta.
Du provkörde inte hjälmen innan du köpte...?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Säkert en bra hjälm - till sitt ändamål.
...och det är posöråkning max 100 knyck på cruiser med ostörd luftström rakt över hela frontarean.

Kör du samma hjälm bakom kåpa, där du får mer lufttryck från typ visirhöjd och uppåt, och inget nedanför, eller möjligen grumlad luft, ja, då funkar inte hjälmen. Den är inte skapad för den sortens körning - på en stoor plastraket. :krama


Simpson gjorde en hjälm på -70talet som blev poppis bland dragracefolket:

F141221289.jpg


Givetvis var det hojåkare som tyckte att den såg ball ut, och trodde man kunde köra hoj med den.
...och visst - glida på boulevarderna funkade den till, men inte mycket mer.

Enda gristrynehjälmen som funkade någorlunda på MC i fart anser jag var en handupplagd italiensk historia som hette Alien Driver N2. Hittar ingen bild alls på internet nu - något som kanske säger hur ovanlig den var, men den var verkligen byggd och testad för fart.

Det mesta annat i den genren är bara yta.
Du provkörde inte hjälmen innan du köpte...?
Nä tyvärr så ville bulldoggen här hemma åka med den dagen så det fick bli med bil.Men hade jag visst vad jag vet idag så hade det köpet nog tagits under större övervägande.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Det är väl dom där hjälmarna man skall ligga och puttra i fyrkantsformation med och se farlig ut i?
All show no go; du har köpt en skithjälm och använder den till något den inte är avsedd för.

Håller med dig helt där tyvärr.
Har haft en själv...ser ball ut..kostar på tok för mycket..o ganska kass vid högre fart.
Blev inte långvarig hos mig iaf.

PS
Hade liknande problem med den som beskrivs här i tråden +bullrig..inte spec. skön ha på sig...skit dålig sikt..
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Bandit suger men dom e klart snyggast. Låter som julafton med dom små dvärgar när man kommer över 70km/h
Men jag e snygg i den ändå!
uploadfromtaptalk1467307509022.jpg
Eller iaf snyggare än utan.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Eftersom Bandit hjälmen fungerar sämre än väntat och förmodligen ska få en ny ägare där man nu istället har snöat in på Shark Raw så undrar man ju om dessa är bättre eller av samma skit.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Eftersom Bandit hjälmen fungerar sämre än väntat och förmodligen ska få en ny ägare där man nu istället har snöat in på Shark Raw så undrar man ju om dessa är bättre eller av samma skit.

Ska du åka busa med den? :3freak

Ser ut som ett gammaldags vurpollon har tagit sig friheter med en paintballmask...

Är det så illa med en vanlig integral av god kvalité?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eftersom Bandit hjälmen fungerar sämre än väntat och förmodligen ska få en ny ägare där man nu istället har snöat in på Shark Raw så undrar man ju om dessa är bättre eller av samma skit.

Höghastighetsegenskaperna hos den där är nog inget vidare heller.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hjälmen du har i profilbilden är nog snäppet bättre, hörru.
Vad det än blir, så glöm inte att provköra i de hastigheter och under de förhållanden du brukar köra.
Får du inte provköra hjälmen så är det ingen riktig handlare du är hos.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hade ju varit lite roligt om de också såg lite kuliga ut men eftersom det verkar vara svårt att hitta något med vettig kvalitet så åker den gamla integralhjälmen åter på när den inte gav upphov till dessa nya problem.Kom i över 200 på motorväg med Busan och allt blev suddigt i den där Bandit hjälmen precis som om det letade sig in turbulens bakom visiret och mätarna var lika dimmiga som vägen framför mig vilket aldrig har hänt med tidígare hjälmar när jag satt och funderade på hur länge jag skulle utmana ödet så nu får det vara slut med dåliga hjälmar för ett tag framöver.
Jag tackar för hjälpen. :crash

(P.S) Hjälmen på bilden ska jag försöka sälja till dessa herrar med broderade skinnvästar. :hihi
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Hej jag kan bekräfta att en Shark Raw är MYCKET bättre än Bandit hjälmen..har nämligen en själv som extra hjälm..den är faktiskt till salu på blocket nu:)

Kvaliten är mycket bra på Sharken..den är MYCKET tystare än Bandit..
MEN..bara för att den är tystare betyder inte att den är "tyst". Jag har kört en del med den och gillar den men då kör jag oxå med formgjutna öronproppar. Utan proppar är den inget kul i högre hastighet heller tyvärr.Den sitter mycket bättre och sikten är bra i den...där har Bandit hjälmen inget att komma med.
Men ska man tala om säkerhet är det så klart en integral som gäller.

Men
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Sluta köpa coola hjälmar när man ska köra sporthoj, då en sporthoj endast fungerar i 160km/h eller mer!

Jag har bandit när jag vill passa passa ihop med bobbern. Den körs sällan över 90.
Kör med riktig hjälm på sporthoj eller om jag ska köra långt.
Den där shark ser inte kul ut o faceplanta i. Så snygg är den inte!
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Sluta köpa coola hjälmar när man ska köra sporthoj, då en sporthoj endast fungerar i 160km/h eller mer!

Jag har bandit när jag vill passa passa ihop med bobbern. Den körs sällan över 90.
Kör med riktig hjälm på sporthoj eller om jag ska köra långt.
Den där shark ser inte kul ut o faceplanta i. Så snygg är den inte!

Det där med "faceplanta" i stämmer bra.
Inte snygg ? Smaken e som baken..delad.
Det med 160km/h knappt värt att kommentera (omoget?)

Gillar man Shark Raw kan man alltid titta på deras Shark Vancore som igentligen är en Raw fast som en "riktig hjälm"

Den kan jag tänka mig är mycket tystare...men jag har aldrig testat den.

vancore_3_1_grande.jpg
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Dags att sluta innan hyllan är full med coola hjälmar som inte går att använda när farten ökar.Har redan gett bort en tidigare hjäm pga detta till en bekant EU mopedist som seglade iväg glad som en pajas helt ovetande att om han lyckas få upp denna EU moppe i 140 km/h så blir allt ett enda suddigt bludder bakom visiret.Men det är väl ingen risk att han lär få uppleva det som tur är. :fakta
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top