Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Det gick fortare än jag trodde.

Vi har den senaste tiden sett hur försäkringsbolagen lanserat nya "smarta" bilförsäkringar där premien sätts utifrån att man följer hastighetsgränsen. Kan man finna sig i att vara kontinuerligt övervakad när man kör får man rabatt på premien. För alla vet ju att hastigheten är det enda som avgör trafiksäkerheten :huvet

Nu lanserar Bilsport & MC detta även för MC-försäkringar. Hade nog inte väntat mig att detta skulle komma så snabbt för MC-försäkringar.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Smart-MC-forsakring-fran-Bilsport--MC/

Tingvall ler belåtet. Det kommer inte behövas några fler åtgärdslistor från Trafikverket för att få bort motorcyklisterna från vägarna så att nollvisionen kan uppfyllas. Försäkringsbolagen kommer göra jobbet åt dem. I nästa steg kommer premierna att höjas samtidigt som rabatten för de som övervakas blir större. I steg tre gör man övervakningen obligatorisk.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jaha, hur går man tillväga för att SMC ska motverka den här utvecklingen? Känns som att det är dags att börja redan nu om det ska finnas ens en liten chans.
 

cdawg

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-15 Kawasaki Z800
Känns som det mest oproduktiva man kan göra för motorcyklar med tanke på hur ofta lite mer gas kan rädda oss ur skitsituationer. En mc är inte en bil, folk får bannemig lära sig att två hjul inte har samma egenskaper som fyra.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Fy faan va sorgligt! Det går bara åt fel håll hela tiden.......
4 hojar försäkrade hos dem. :huvet
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Man kommer se tillbaka på vår tid och förundras över hur man fick lov att köra dessa fartvidunder på vägarna.. snart är all trafik automatiserad. Passa på och njut! :tummenupp
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
köra lungt 100 mil för 10% rabatt , kan väl kanske vara lockande för endel

men det är väl bara en tidsfråga innan man har en obligatorisk GPS puck på hojjen för att få något slags vettigt pris på försäkringen ... DÅ blir det illa
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Aktivera appen och släng in mobben i en bil som körs av morsan eller kepsgubbe, problem solved :yoparty
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ha ha ha ha ha ha ha osv ... 10 procents rabatt för att hålla hastighetsgränsen på bil motorcykel på alltför många redan för lågt satta hastighetsgränser.Är det inte dags att avskaffa nuvarande försäkringsbolag istället. :fakta. Sent from mossans padda.
 
Last edited:

cdawg

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-15 Kawasaki Z800
Aktivera appen och släng in mobben i en bil som körs av morsan eller kepsgubbe, problem solved :yoparty
Kommer lätt bli en marknad för det.

Kepsgubbe tar emot gpstrackers för billigare försäkring, 100 spänn om året per enhet.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Bilsport & MC skrev:
Ett lugnt och säkert körbeteende under minst 100 mil ger dig 10 procent rabatt på din trafikförsäkringspremie hos Bilsport & Mc under nästkommande försäkringsår. Efter ett år med rabatt genom Smart MC måste du köra 100 nya mil för att få fortsatt rabatt.
Kör 100 mil lugn avrostning och få 10% rabatt. Sen gasa som vanligt resten av året. Borde inte vara så svårt att uppnå för alla hardcore-SH'are som bränner 1000+ mil per år.

Något tvång på detta lär inte komma snart iom att de kräver att man har en smartphone med sig. Men risken kan ju vara att utvecklingen går snett i framtiden om det börjar komma försäkringar som innebär fordonsmonterad utrustning (tror Folksam har nån?) .
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Kommer lätt bli en marknad för det.

Kepsgubbe tar emot gpstrackers för billigare försäkring, 100 spänn om året per enhet.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk

Och sen när försäkringsbolaget analyserar hur du kört så ser de att du kört i 60km/h..... oavsett om hastighetsgränsen är 90 eller 30, samt att du missat hälften av STOP-skyltarna ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kommer lätt bli en marknad för det.

Kepsgubbe tar emot gpstrackers för billigare försäkring, 100 spänn om året per enhet.

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
"Hej! Jag ringer från Bilsport&MC, vi ser att du kör väldigt mycket vintertid med din hoj? Ni verkar dessutom vara 53 stycken som alltid kör i grupp?" :D

Edit: Nu läste jag pressmeddelandet också. Dom ska ju inte bara mäta hastigheten, utan även acceleration, bromsningar och G-krafter :huvet Vad anses vara en tillräckligt långsam acceleration och utdragen inbromsning för att den ska anses vara säker? Och hur långsamt måste man köra i kurvorna för att inte skapa för stora G-krafter? Gissningsvis måste man sitta still och inte flytta sig på hojen heller, eftersom det kan tolkas som för kraftig inbromsning eller sväng :huvet Med tanke på dom dåliga svenska vägarna så lär G-krafterna bli betydande, och ingen kommer att klassas som säker :huvet

Och ett tips till dom som går på det här, ha INTE med mobilen på banan... :rofl
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Scenariot med en motorväg paralellt med en väg med lägre hastighetsgräns kan bli intressant. Tänker på att mina navigatorer, både bilburna och telefonburna genom åren, ibland tolkat det som att jag kör på den andra typen av väg.

För övrigt är jag emot idén. Övervakad ska du vara om du blivit dömd, inte för att du ska hålla dig på mattan. För vem övervakar övervakarna? Men det är min åsikt.

Att det enda och inget annat som kan minska skador på folk och fä i trafiken är sänkta hastigheter ej överensstämmer med verkligheten är vi på det klara med skulle jag gissa.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Dags att byta bolag på instruktörshojen alltså, annars lär jag få en spännande premie i framtiden...

1) De utesluter alla som inte har smartphone från att få rabatt. Jag har en mobil med knappar, inte appar och kan således köra hur exemplariskt jag vill men ändå inte få rabatt.
2) Om jag hade en smartphone så skulle jag ärligt talat sk*ta i de 10% de ger i rabatt och bara slå på appen när jag kör på bana, bara för att fuCka upp statistiken.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Något tvång på detta lär inte komma snart iom att de kräver att man har en smartphone med sig. Men risken kan ju vara att utvecklingen går snett i framtiden om det börjar komma försäkringar som innebär fordonsmonterad utrustning (tror Folksam har nån?) .

Räkna med att försäkringsbolagen ser mobilappen som ett test i liten skala inför det som komma skall. Det blir lagkrav på eCall i alla nya personbilar från 2018, vilket innebär att bilarna då kommer ha den teknik som krävs för övervakningen inbyggd redan från början. Vad får dig att tro att lagstiftarna inte vill gå samma väg även när det gäller MC? Innan dess kommer vi troligen se olika paketeringar för MC-försäkringar där man installerar en GPS-dosa på hojen med möjlighet till spårning vid stöld, rabatt på premien om man kör lagligt samt en mängd andra tjänster som man lägger med för att få erbjudandet att bli tillräckligt attraktivt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
10% är ju inge att komma me.... Har kolla priser flera gånger å dom är inte billigast å man får typ halva premien hos andra bolag...

- - - Updated - - -

Nu har jag ingen telefon som klarar några ''appar'' hur gör man då:va

Har oxå undra de...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har allvarliga funderingar på att testa det och ha igång den när jag kör bilen i jobbet...
Har ju redan GPS i jobbilen så jag kör definitivt lagligt med den.
Win-Win liksom.
Hur skall Bilsport & Mc kolla det liksom..

Sen är ju Svedea iofs redan mera än 10% billigare än Bilsport & Mc så jag tjänar ju inget ändå.
Ogillar dock iden med övervakning på det sättet.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har allvarliga funderingar på att testa det och ha igång den när jag kör bilen i jobbet...
Har ju redan GPS i jobbilen så jag kör definitivt lagligt med den.
Win-Win liksom.
Hur skall Bilsport & Mc kolla det liksom..

Sen är ju Svedea iofs redan mera än 10% billigare än Bilsport & Mc så jag tjänar ju inget ändå.
Ogillar dock iden med övervakning på det sättet.

Är väll sen när du smäller och inte har gps pucken med dig det blir problem?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top