Ta bort strypning med A2 körkort..

Tekenn

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
STHLM
Hoj
Ny & Snabb
Hej!

Om jag nu skulle ta bort en strypning och endast har A2 körkort, ser polisen lättare på det då eller tror ni man blir tagen för olovlig körning direkt? Någon som har erfarenhet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Råkar du ut för en kunnig polis som har en dålig dag, eller som tycker att du inte skött dig i trafiken av annan anledning så tar denne dig för olovlig körning.
Förutsatt att de öht stannar dig. Så, kör du som folk är det ingen som kommer se, eller märka skillnad, på om hojen är strypt eller inte. Men, det du bör oroa dig för är väl snarare ansvarsläget i händelse av olycka om det kommer fram att du kör olovligt.

Men, du kunde ha sökt på forumet. Sån här frågor ställs hur många gånger som helst här, och du kommer få en uppsjö av irriterade svar nu.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Here we go again... :huvet



Ulvhamne skrev:
Så, kör du som folk är det ingen som kommer se, eller märka skillnad, på om hojen är strypt eller inte.

Om man kör som folk behöver man inte ta bort strypningen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Here we go again... :huvet
Om man kör som folk behöver man inte ta bort strypningen.

Ja, alltså, behöver är ett intressant nyckelord. :hihi
Men nej, det behöver man inte. Men vi får nog alla erkänna att 70 kw är roligare än 35, även om man kör som folk.

Och för att vara tydlig så förespråkar jag inte att någon plockar ur strypningen.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
På en er 6 består Kawasaki strypning av en skruv som begränsar trottelrörelsen och en U- bygel under sadeln eller bakre sidokåpa som påverkar ecu på något sätt (varvtalsbegränsning?). Ta bort u bygeln lär knappast någon märka. Men trottelbegränsningem märker nog en mc polis. Det är bara att vrida på gasen för att kontrollera
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag skulle nog använt verktyg istället för kortet, tror det skulle gå lättare. . . . Muaahaaahaaa! :rofl
 

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
På en er 6 består Kawasaki strypning av en skruv som begränsar trottelrörelsen och en U- bygel under sadeln eller bakre sidokåpa som påverkar ecu på något sätt (varvtalsbegränsning?). Ta bort u bygeln lär knappast någon märka. Men trottelbegränsningem märker nog en mc polis. Det är bara att vrida på gasen för att kontrollera

Vilken årsmodell snackar vi om nu? För jag har en er6 09´ som jag tror endast har throttle stop..
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Fy fan jag orkar inte :huvet det är som ett moment 22, ungefär som att snacka med en grabb som vill trimma sin moppe, dessutom är detta konstant återkommande. Hur stor är chansen att åka fast, ser snuten det, har ni tips, gör vad fan du vill men om du torskar så hoppas jag att du tycker att det var värd det. :hej
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det stora problemet är väl inte vad som händer om polisen stoppar dig.
Om vi utgår från att det är en insatt polis som upptäcker att strypningen är borttagen så kommer du att få böter för olovlig körning. Det finns en risk men är inte jättesannolikt att dom tar kortet direkt vid första tillfället.
Andra gången så får du indraget körkort.

Men det är inte det stora problemet.
Om du ställer till med något och försäkringsbolaget blir inblandade så kommer dom att använda det dom argument att i och med att du kört olovligt så kan dom sänka ersättningen och sätta sig på tvären.
Dom har också möjligheten att kräva tillbaka en del pengar från dig om du kört olovligt eftersom försäkringen då egentligen inte är gällande. En del måste dom fortfarande stå för men det kan bli en rätt dyr historia.
 

Hampusmoberg

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
-88 Honda vt600 shadow (såld) KTM 690 Duke R -15
Om nu jag som har en a2 strypt 690 duke skulle ta bort strypningen, vad skulle då hända om det skulle hönda något? För när man försäkrade på bilsport mc så sa dom att dom ändå försäkrar den på orginaleftkten. Så då kan bara polisens kunna bötfälla mig? Och på KTM så är dom ju elektroniskt strypta så då kan väll inte polisen avgöra om det är strypt utan att provköra?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om nu jag som har en a2 strypt 690 duke skulle ta bort strypningen, vad skulle då hända om det skulle hönda något? För när man försäkrade på bilsport mc så sa dom att dom ändå försäkrar den på orginaleftkten. Så då kan bara polisens kunna bötfälla mig? Och på KTM så är dom ju elektroniskt strypta så då kan väll inte polisen avgöra om det är strypt utan att provköra?

Fråga försäkringsbolaget vad som händer om du kraschar hojen eller kör på någon när den är avstrypt, det är de som vet hur de hanterar sånt.
Vad gäller polisen så kan de misstänka att den är ostrypt och skicka dig på besiktning med, vilket är allmänt drygt. Risken är väl inte överdrivet stor, men vet att folk råkat ut för att ha fått strypningen synad här på forumet, så det händer. Hur konstapeln går tillväga vet jag inte, men en rövdyno bör ju känna skillnad på 35kw och 60kw eller vad det nu är original.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om nu jag som har en a2 strypt 690 duke skulle ta bort strypningen, vad skulle då hända om det skulle hönda något? För när man försäkrade på bilsport mc så sa dom att dom ändå försäkrar den på orginaleftkten. Så då kan bara polisens kunna bötfälla mig? Och på KTM så är dom ju elektroniskt strypta så då kan väll inte polisen avgöra om det är strypt utan att provköra?

Japp. Dom försäkrar den på originaleffekten. Dvs det är det dom beräknar premien på.

Men oavsett vad dom säger där så är det så att om du tar bort strypningen så kör du runt med en motorcykel som du inte har behörighet att framföra vilket medför olovlig körning.
Dessutom kör du runt med ett fordon som inte överensstämmer med registreringsuppgifterna.

Det medför att om dom kollar upp det. Vilket det finns en risk att dom gör vid en olycka så kan dom sänka din ersättning och kräva tillbaka en del av dom pengar som dom får betala ut på trafikförsäkringsdelen.

Kör du en motorcykel som du inte har behörighet att framföra och som inte överensstämmer med registreringen så är det olovlig körning och det är om man hårddrar det så att du framför ett felregistrerat fordon.
Hur svårt ska det vara att begripa.

Det enda som skiljer är hur stor risken är att åka dit på ett eller hamna i problemm på grund av det.

Följderna om det uppdagas skiljer inte oavsett om hojen är strypt elektroniskt, med trottelstopp eller genom att stoppa avgassystemet fullt med döda kycklingar.

Polisen har rätt att provköra fordon om dom misstänker att trypning är borttagen. Dom har också rätt att beslagta fördonet för att köra i bromsbänk.

Huruvida försäkringsbolaget väljer att beräkna premien på mammas mosters EU moppes motoreffekt eller efter vilken effekt en buggatti Veyron har är irrelevant. Dom får beräkna premien på vad dom vill.
Det ändrar inte det faktum att fordonet efter avstrypning inte längre överensstämmer med besiktningsinstrumentet samt att du inte har behörighet att framföra fordonet.

Den enkla sanningen är. Stryper du av utan att ha körkortsbehörighet för det så är du olaglig och du riskerar trassel med försäkringen alldeles oavsett alla andra faktorer.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Men oavsett vad dom säger där så är det så att om du tar bort strypningen så kör du runt med en motorcykel som du inte har behörighet att framföra vilket medför olovlig körning.
Dessutom kör du runt med ett fordon som inte överensstämmer med registreringsuppgifterna....

Den springande punkten... Nyare (sedan när då..?) fordon är helfordonsgodkända och det innebär att du knappt får byta en skruv utan att det inte längre stämmer överens med registrerade uppgifter. I praktiken gäller ju det alla slip-on, HD med "luft-och-buller"-moddar, ommappningar mm.
Så det beror ju på, som tidigare nämnt, hur mycket den polis som stoppar dig bryr sig om sån't.
Men, handen på hjärtat: Hur många mil kör du på en säsong? Hur många av dessa accelererar du "max" eller kör fortare än vad en strypt hoj klarar? Särskilt om du hela tiden måste titta dig över axeln för att se om farbror Blå är i närheten... Står du ut 2 år kan du köra upp för A och sedan är ju problemet ur världen för dig.
Men inte om du i mellantiden råkat ut för en lite grinig eller paragrafridande polis eller ställt till en olycka för dig eller för någon annan med olika former av straff: Själsligt, fysiskt eller ekonomiskt lidande...
A2-regeln är tokig (tycker jag) men vaffan, 2 korta säsonger..?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den springande punkten... Nyare (sedan när då..?) fordon är helfordonsgodkända och det innebär att du knappt får byta en skruv utan att det inte längre stämmer överens med registrerade uppgifter. I praktiken gäller ju det alla slip-on, HD med "luft-och-buller"-moddar, ommappningar mm.
Så det beror ju på, som tidigare nämnt, hur mycket den polis som stoppar dig bryr sig om sån't.
Men, handen på hjärtat: Hur många mil kör du på en säsong? Hur många av dessa accelererar du "max" eller kör fortare än vad en strypt hoj klarar? Särskilt om du hela tiden måste titta dig över axeln för att se om farbror Blå är i närheten... Står du ut 2 år kan du köra upp för A och sedan är ju problemet ur världen för dig.
Men inte om du i mellantiden råkat ut för en lite grinig eller paragrafridande polis eller ställt till en olycka för dig eller för någon annan med olika former av straff: Själsligt, fysiskt eller ekonomiskt lidande...
A2-regeln är tokig (tycker jag) men vaffan, 2 korta säsonger..?

Jo. Visst är det så. På en nyare hoj som är helfordonsgodkänd så får man i princip inte byta ut eller förändra någonting utan att hojen avviker från helfordonsgodkännandet. Det inkluderar ju även avgassystem, blinkers, lampor mm. Dock är det så att om du bytt ut avgassystem eller blinkers så blir det inte olovlig körning eftersom du inte ändrat fordonet med avseende på effekten och således fortfarande har behörighet att framföra fordonet. Det blir bara frågan om att du har ett fordon som har ändringar som inte är godkända.

Blir du stoppad av polisen med miniskylt, andra blinkers eller slipon och polisen är kinkig så riskerar du att få ett föreläggande om att återställa hojen till original och visa upp den som sådan.
Har du tagit bort strypningen så blir det olovlig körning och det är en djävla skillnad på dom två.

Man måste ju skilja på vad som är otillåtna ändringar på fordonet och vilket fordon man får köra.
Om jag kör på en hoj som har högre effekt än uppgivet i registreringen (Jag har A obegränsat) så innebär det inte olovlig körning för min del eftersom jag får köra motorstarkare motorcyklar. Däremot kan jag få ett föreläggande om att återställa till original och besiktiga om.
Har du begränsat så innebär det att du inte får köra fordonet om det har över en viss effekt och/eller högre än ett visst effekt/vikt förhållande. Däri ligger den springande punkten rent legalt.

När det sen kommer till försäkringsbolaget och ersättning vid skada så har dom full rätt att sänka ersättningen om dom bedömer att eventuella förändringar jag gjort kan ha bidragit till att orsaka olyckan eller kan ha bidragit till att förvärra följderna.
Slipon är svårt att hävda att det bidragit till en olycka medan det är betydligt lättare att hävda att högre motoreffekt kan ha bidragit. I synnerhet om föraren inte har tillstånd att köra en motorstark motorcykel.

Och kan försäkringsbolaget sänka ersättningen så gör dom det eftersom det ger större vinst för dom.

Däremot skulle dom i mitt fall inte kunna kräva tillbaka ersättning i samma situation eftersom jag ju faktiskt har behörighet att framföra motorstarkare motorcyklar.

Dvs det är skillnad på när du hamnar i klammeri med lagen och när du hamnar i trångmål med försäkringsbolaget. Försäkringsbolagen är betydligt mer godtyckliga och är betydligt mer benägna att ta till alla trumfkort dom har på hand för att minimera utbetalningar och maximera sin vinst.

Och faktum är ju att det ska gå ganska fort om inte en A2 hoj ska räcka till under två år.

Frågan om A2 reglerna är vettiga eller inte är väl något som man kan diskutera men personligen så anser jag att det finns visst fog för den. Överrepresentationen i olycksstatistiken bland unga förare talar sitt tydliga språk. Och det finns ganska gott om undersökningar som visar att 18-åringar inte riktigt har fått den riskvärdering som man anser att man ska ha för att säkert framföra ett fordon. Egentligen är det nog många 20 åringar som inte heller har det. Jag hade det i varje fall inte.

Jag är personligen ganska glad över att jag inte tog A kortet förrän ganska många år senare för hade jag tagit det när jag var 20 så hade jag med stor sannolikhet kört åt helsike för att jag kört över gränsen för min körskicklighet.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag är personligen ganska glad över att jag inte tog A kortet förrän ganska många år senare för hade jag tagit det när jag var 20 så hade jag med stor sannolikhet kört åt helsike för att jag kört över gränsen för min körskicklighet.

...så vad du igenklien vill ha sagt att är att du skulle kört ihjäl dig direCkt?
Inte alla som är beredda att komma ut ur garderoben och erkänna så, även om det är lite omskrivet. :krama




Ämnet - eller i vart fall i randen av det:

Jag kan förstå er som lackar på A2-frågor, speciellt när samma frågeställningar tittar upp gång på gång.
Men, forumavdelningen heter faktiskt Ny på MC & Lätt/Mellan-MC (A1/A2)

Ge dem lite slack, okay?
De är återväxten som skall köpa era R1or när artrosen tvingar er över på GS-hojar...
Tyvärr bara en liten rännil, räknat som återväxt - så pretty please...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
...så vad du igenklien vill ha sagt att är att du skulle kört ihjäl dig direCkt?
Inte alla som är beredda att komma ut ur garderoben och erkänna så, även om det är lite omskrivet. :krama




Ämnet - eller i vart fall i randen av det:

Jag kan förstå er som lackar på A2-frågor, speciellt när samma frågeställningar tittar upp gång på gång.
Men, forumavdelningen heter faktiskt Ny på MC & Lätt/Mellan-MC (A1/A2)

Ge dem lite slack, okay?
De är återväxten som skall köpa era R1or när artrosen tvingar er över på GS-hojar...
Tyvärr bara en liten rännil, räknat som återväxt - så pretty please...

Jag skulle nog inte säga att jag skulle kört ihjäl mig direCkt. Däremot hade jag inte en riskvärdering som var i närheten av att ge mig goda odds att överleva i längden. Jag körde helt enkelt som att marginaler inte behövdes och det är nog snarare tur än skicklighet att jag klarade mig från att skrota bilen dom första åren.
Tur kombinerat kanske med att det var en VW 1303S med endast 50 ystra hästar under bakluckan. Det gick alltså inte att få upp så hög fart så fort. Men tillräckligt för att jag nog var ganska farlig.

Jag lånade vid ett tillfälle då min pappas Audi GTE pga att jag sprängt växellådan på bubblan och jag kan säga att snitthastigheten den helgen var avsevärt högre än med bubblan.

Så jag tror att en effektbegränsning för unga förare är ganska vettigt.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Dock är det så att om du bytt ut avgassystem eller blinkers så blir det inte olovlig körning eftersom du inte ändrat fordonet med avseende på effekten och således fortfarande har behörighet att framföra fordonet. Det blir bara frågan om att du har ett fordon som har ändringar som inte är godkända.

Blir du stoppad av polisen med miniskylt, andra blinkers eller slipon och polisen är kinkig så riskerar du att få ett föreläggande om att återställa hojen till original och visa upp den som sådan.
Har du tagit bort strypningen så blir det olovlig körning och det är en djävla skillnad på dom två.

Sant. Du har ju fortfarande körkort för fordonet i fråga. My bad...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
A2 är en anomali. Det är ytterligare ett steg i vägen på att plocka pengar av människor. Inte nog med att det är 2 år, du behöver dessutom köra upp igen för att ta det A2-kortet, en nätt kostnad på 1600 pix. Bara för att visa att du kan framföra ännu en mc. Sen 2 år senare är det dags för A. 1600 pix igen.

En sak vore att få A2 efter A1 och A efter A2 utan att behöva köra upp igen. Med bil kan du ta kort en gång och sen köra en sportbil direkt med 500 hästar, men inte mc, där ska du 3 gånger ska köra upp.

Sen alla eviga A2-frågor. Ungdomar förstår inte alltid lika lätt/har insikt som vuxna, därav fråga på fråga.

Problemet blir att (nästan) alla vet att det är olagligt, for real, men vill så gärna missförstå/hoppas/tro på en oseriös sporthojssäljare som lovar att just detta UNIKA fordon går att framföra på A2. När insikten om att det är olagligt trillar in kommer nästa fråga, vad händer?

Det är som att fråga vad som händer om jag snattar bara en chokladkaka, kommer jag åka dit? Och om jag åker dit kommer polisen bry sig? Det är ju helt omöjligt att svara på såna här frågor. Ingen vet exakt förrän du står där med brallorna nere i knävecken.

(En parentes här, polisen i Göteborg uppmanar idag i dagens GP väktaer att inte ta fast snattare för då får polisen så mycket att göra. Snart kanske samma händer i trafiken, trafikpolisen uppmanas att inte ta fast nån eftersom det leder till merarabete. )

Jo. Att man ska behöva köra upp flera gånger kan jag också tycka är lite onödigt. Körprovet är ju detsamma oavsett vilket behörighet det är frågan om. Det är bara hojen som skiljer sig. Och man kan tycka att några års erfarenhet att framföra motorcykel borde vara tillräckligt.

Som det var förut när man kunde ta ett A-begränsad som automatiskt övergick i ett A efter 2 år var betydligt vettigare. Det är ju osannolikt att man efter några års körning plötsligt inte längre klarar av ett körprov. Man blir ju skickligare med tiden. Inte tvärtom.

Att man inte har motsvarande steg på körkort för bil tror jag har att göra med att det inte finns samma problemställning där.

Dels är man betydligt bättre skyddad i en bil. Dvs risken för personskador vid en krash är betydligt mindre.
Dels så är kostnaden för att införskaffa fordonet en större tröskel.

Att köpa en motorcykel som gör 0-100 på 3-4 sekunder eller snabbare kostar inte så mycket. Väljer man en hoj som är 10 år gammal så kostar det under 50 000 kr.
Ska du ha en bil som gör 0-100 på under 4 sekunder så kostar det avsevärt mer. Något som flertalet unga personer inte har råd med.

Dvs en nybliven körkortsinnehavare kan med lätthet få råd att köpa en rätt snabb motorcykel medan en snabb bil endast är tillgänglig för ett litet fåtal.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top