Nytaget körkort - Soloresa Norge norrut!

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Gör som VS. Kör moppe! :fakta[/QUOTE]

:) kan tycka det är tillräckligt jobbit med 998 cc att åka långtur med..
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag hade planer på en fjällvandring för några år sedan så jag köpte ett tvåmanstält "Helsport" 1.6kg som kostade 6000kr+ Helsport sovsäck 2000kr. vart ingen fjällvandring men vilken lyx att ha dessa grejor när man kör mc i Norge.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag började ju "trampa runt" i Norge i slutet av åttiotalet. Först var det att hålla till i Nordnorge. Sen blev det att beta av Sydnorge tills man blev less att se allt "hundra gånger"

Nuförtiden(sen några år tillbaka) så försöker jag med tema typ "hit men inte längre", dvs.....kör tills vägen tar slut. Betar av från Nordost och sen västerut.
Nordkap är ett sånt där måste besöka och ett jäkligt fint vägavsnitt, men Nordnorge har grymt mycket mer att erbjuda än Nordkap. Nu fick jag ju förra säsongen ett återfall i år(har inte varit i Nordkap på ca 6-7 år)

Mot Grense Jakobselv:

130623b22.jpg

Fin smal väg dit, blir fin grusväg i slutet. Norges äldsta fjäll finns här

130623b26.jpg

Ryska sidan med vakttorn


Mot Hamningberg

040714b7.jpg

Lite klippformat efter vägen, sånt som inte riktigt finns nån annanstans i Norge.

040714b3.jpg



Mot Båtsfjord:

130623b48.jpg

Så jäkla blåsigt att jag snabbsprang framför hojen och tillbaka


130623b51.jpg



Mot Berlevåg:

130623b65.jpg


130623b74.jpg



Mot Slettnes Fyr

110905b43.jpg

En av dom vackrare vägarna jag kört

110905b49.jpg

Där framme europas nordligaste punkt(om man ska köra)


Veidnes på Svaröya:

140811b33.jpg

Det står en skylt vid avtagsvägen "bensin 250km".

140811b29.jpg

"Här tar vägen slut" Rakare puckar än såhär kan man ju inte få.....


Havöya

150621b49.jpg

Grymt vacker väg dit

150621b36.jpg

Här tog vägen slut


Mot Forsöl:

140720b23.jpg



140720b24.jpg

Framme, bara att vända tillbaka.
 
Last edited:

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Läst tråden lite snabbt men blir lite förvånad när så många skriver att det är fullt av turister och jättetrångt på vägarna. De gånger jag vart där så tycker jag det är ovanligt fritt på vägarna, har förvisso åkt i början på augusti, kanske turistsäsongen är över då? Tycker också att de flesta tar i i underkant gällande hur mkt man klarar/hinner/orkar köra per dag, tycker minst 40 mil är inga problem. Allt handlar om när man kommer iväg på morgonen. Kliver man upp i tid och kör runt 8 så är vägarna rätt fria även på turistsäsongen kan jag tänka mig och man har hela dagen framför sig. 40-50 mil mellan 8-20 är inga problem, även om man gör många stopp och lunch mm.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Synd att det inte blev någon tur för dig 2016, bättre lycka till 2017.

Minutiös ruttplanering förstör friheten för mig.

Tält och gasolkök ökar aktionsradien, behöver inte leta camping före 1800.
I Norge får man ju fricampa om det helt skiter sig med tältplats.

Går det för sakta i Norge är det bara att svänga över till E45.

Du kommer säkert själv att upptäcka de prylar som behöver justeras när det är första långturen.
Det behövs några långrepor innan man har fått till en personlig mix som funkar.

Om man ska köra med stugor så underlättar det att åka off season, sista veckan i maj eller sista veckan i augusti exempelvis.
Föredrar vårkörning, minst regnrisk.

Kör med bilsportförsäkring samt tillägg plus, täcker litet motorskador samt bärgning.
Funkade bra när jag sköt ventilkåpspackningen efter x antal fullgas mil, behövde inte ens betala självrisk.
Serviceverkstaden hade lagt slang till luftfilter i kläm.

Pluggsats biltema eller Jula är inte fel att ha med sig, en punktering sinkar dig om man ska vänta på bärgare som i sin tur pluggar ditt däck.
Jag har luftampuller för att fylla upp däcket, tror jag byter ut dessa till kompressor för att få mer koll på trycket.

Många kör med gps men jag föredrar kartor, har inte mer bråttom än att jag hinner stanna och ta en titt.
Nackdelen med kartor är ej uppmärkta campingar och mackar.
Har man telefon kan man köra med Michelin-guiden som app, där finns både boende och mackar, kan vara bra att stämma i bäcken när det börjar mörkna och tanken är nästan tom.

Vill du slippa transport genom Sverige kan du ta båten till Finland och köra Norge baklänges från abisko.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Läst tråden lite snabbt men blir lite förvånad när så många skriver att det är fullt av turister och jättetrångt på vägarna. De gånger jag vart där så tycker jag det är ovanligt fritt på vägarna, har förvisso åkt i början på augusti, kanske turistsäsongen är över då? Tycker också att de flesta tar i i underkant gällande hur mkt man klarar/hinner/orkar köra per dag, tycker minst 40 mil är inga problem. Allt handlar om när man kommer iväg på morgonen. Kliver man upp i tid och kör runt 8 så är vägarna rätt fria även på turistsäsongen kan jag tänka mig och man har hela dagen framför sig. 40-50 mil mellan 8-20 är inga problem, även om man gör många stopp och lunch mm.

Augusti är nog bästa månaden för att åka till Norge:) Framför allt norra delen av Norge. I somras mitten av aug bilade vi upp till Nordkap, då var perfekt väder o inte så mycket turister:tummenupp

Jag snittade 50 mil om dagen o hade sällan nån biljävel framför mig:)

Jag tyckte sträckan E69/E6 Nordkap till Fauske var riktigt fin:kär

https://www.google.se/maps/dir/Nord...436ed3821842d77!2m2!1d15.3916322!2d67.2591843
 

FrökenA

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR650F, 2017
Hej hej :hej

Jag har också en MT-09 (fast inte tracern) och körde 600 mil i somras: Göteborg - Nordkap och tillbaka! Galet fin resa som jag hoppas att alla får möjlighet att göra!

Ett riktigt hett tips är att ta sig från östra sidan av norra Norge: Jacobselv, som är gränsen till Ryssland och sen köra västerut i nordligaste Norge till Nordkap, både via E6 men även mindre vägar (tex väg 98) som både följer ishavet men även över fjällen - sååå vackert (och kan bli kallt, så ta med varma kläder)! Glöm sen inte Lofoten på vägen söderut!

Vad gäller packning så måste jag tipsa om att ta med frystorkad mat: tex Real Turmat eller Trek n Eat. Inte jättebilliga (ca 80-90 kr/måltid och ca 60 kr för frukost eller en soppa), men verkligen supergoda och väger nästan inget. Koka bara vatten (dvs det räcker att ha ett jetboil med sig), häll ner i påsen, vänta 5 minuter – ät! Mättande och gott! Man sparar dessutom riktigt mycket pengar när man kör i Norge genom att ha med sig egen lunch och middag. Och man står sig bättre på en riktigt lunch än en energibar.

Biltema tex har billiga och bra vakuumpåsar som man kan packa i. Rulla ihop, tryck ut luften manuellt och dra igen med ziplock – supersmidigt! Det blir både vattentätt och kläderna tar minimalt med plats!

Ta med en bra stol att sitta på: Helinox är både liten, lätt och bra att sitta i! Gött och känns lyxigt att kunna sitta bra när man käkar, eller pustar ut på kvällen efter en dag på hojen.

Vad gäller kläder så är en komprimerbar dunjacka oumbärlig! Köp kvalitet så att du får en som är vindtät! Tar ingen plats i vakuumpåse, väger absolut inget, pga att den är komprimerbar så går den att ha även under tajta kläder och den värmer gött både under körning och däremellan.

Och jag säger bara: ta med våtservetter! Av alla anledningar som finns liksom.

Om man ska bo i hytter så ta med sängkläder - köp billiga i nån sämre kvalitet, dom brukar nämligen inte väga så mycket, tex på ikea. Om du har sovsäck, så ta åtminstone med ett örngott och/eller egen kudde (just kuddar är ganska äckliga på många vandrarhem å hytter).

Oh my god va jag längtar efter sommaren nu!!!!!!!!!!
 

Bifogat

  • MT09.jpg
    MT09.jpg
    1.6 MB · Visningar: 113
Last edited:

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag åker upp till Lofoten v22. Fredagen 26 maj kör jag ifrån Västerås upp till Arjeplog via E45. Kör sen Silvervägen till Saltströmmen där jag stannar en natt hos kompisar som är där och fiskar. Tar sen färjan från Bodö till Lofoten. Kör sen E10 och E6 mot Bodö ca 65 mil. Stannar nån natt hos mina bekanta vid Saltströmmen, kör sen väg 17 hela sträckan. Är väl runt 6-7 olika färjor man får ta om man kör väg 17 hela vägen. Trollstigen och gamla Strynsvägen tänker jag åka i slutet på juni.
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej! Jag kan tipsa om den resan jag gjorde i juni förra året, över några dagar. Jag säger som någon annan på första sidan sa: Det är en sak att åka som turist (då man vill stanna titt som tätt och ta bilder), en annan att åka endast för körningen. Körningen är enormt bra och åker man tidigt i juni så slipper man väldigt mycket av trafiken. Det är lite kyligt, men har man kläder på sig går det alldeles utmärkt. Lägger upp en föreslagen rutt, så får du kanske lite inspiration! Jag körde i princip samma, fast från Västerås istället.
 

Bifogat

  • Screen Shot 2017-03-01 at 15.59.08.jpg
    Screen Shot 2017-03-01 at 15.59.08.jpg
    118.6 KB · Visningar: 121
  • IMG_3605.jpg
    IMG_3605.jpg
    92.1 KB · Visningar: 141
  • IMG_3608.jpg
    IMG_3608.jpg
    83.3 KB · Visningar: 95
  • IMG_3612.jpg
    IMG_3612.jpg
    64 KB · Visningar: 101
  • IMG_3623.jpg
    IMG_3623.jpg
    64.6 KB · Visningar: 89
  • IMG_3640.jpg
    IMG_3640.jpg
    83.8 KB · Visningar: 85
  • IMG_3642.jpg
    IMG_3642.jpg
    77.7 KB · Visningar: 96
  • IMG_3643.jpg
    IMG_3643.jpg
    74.5 KB · Visningar: 77

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Och så några till bilder :)
 

Bifogat

  • IMG_3645.jpg
    IMG_3645.jpg
    32.2 KB · Visningar: 105
  • IMG_3655.jpg
    IMG_3655.jpg
    48.3 KB · Visningar: 103
  • IMG_3661.jpg
    IMG_3661.jpg
    107.1 KB · Visningar: 97
  • IMG_3667.jpg
    IMG_3667.jpg
    63.9 KB · Visningar: 93
  • IMG_3675.jpg
    IMG_3675.jpg
    50.5 KB · Visningar: 90
  • IMG_3691.jpg
    IMG_3691.jpg
    123.4 KB · Visningar: 93

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Jag åker upp till Lofoten v22. Fredagen 26 maj kör jag ifrån Västerås upp till Arjeplog via E45. Kör sen Silvervägen till Saltströmmen där jag stannar en natt hos kompisar som är där och fiskar. Tar sen färjan från Bodö till Lofoten. Kör sen E10 och E6 mot Bodö ca 65 mil. Stannar nån natt hos mina bekanta vid Saltströmmen, kör sen väg 17 hela sträckan. Är väl runt 6-7 olika färjor man får ta om man kör väg 17 hela vägen. Trollstigen och gamla Strynsvägen tänker jag åka i slutet på juni.

Min bestämda uppfattning är att Tidernas Väg är klart överlägsen E45:an för att ta sig upp Sveriges inland. Kör också från Västerås
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Min bestämda uppfattning är att Tidernas Väg är klart överlägsen E45:an för att ta sig upp Sveriges inland. Kör också från Västerås

Får ställa in min semester v22, jag åker v26 i stället och då blir det södra Norge.
Planerar att åka många roliga vägsträckor bla väg 50 Hagafoss-Aurland, väg 243 Aurland- Laerdal. Trollstigen, gamla Strynvägen, Aursjövägen. Stannar nån dag i Stryn och åker skidor om det är öppet. Lofoten får bli slutet på juli.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Jahapp, kanske dags för en uppdatering.

Livet har inte visat sin bästa sida den sista tiden, sambon sen 4år tillbaka gick och var otrogen med en kollega på jobbet. Visste inte vad jag skulle ta mig till, sket lite i det dagliga livet och åkte till familjen, eftersom jag inte är född på orten så var jag tvungen
att säga upp mig från mitt arbete. Till följd av detta så stod hojen näst på tur, den är såld och nu står man här, arbetslös med ett krossat självförtroende och dessutom utan en hoj. Vilket var min stora planering inför sommaren, att äntligen få åka iväg efter så långt tid! Så just nu är livet lite på paus.

Sökt nytt jobb och lägenhet, bara livet reder upp sig ska jag unna mig en sån jävla hoj och åka iväg och släppa allt! Livet är inte alltid lätt, men det brukar ordna upp sig :tummenupp
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Jahapp, kanske dags för en uppdatering.

Livet har inte visat sin bästa sida den sista tiden, sambon sen 4år tillbaka gick och var otrogen med en kollega på jobbet. Visste inte vad jag skulle ta mig till, sket lite i det dagliga livet och åkte till familjen, eftersom jag inte är född på orten så var jag tvungen
att säga upp mig från mitt arbete. Till följd av detta så stod hojen näst på tur, den är såld och nu står man här, arbetslös med ett krossat självförtroende och dessutom utan en hoj. Vilket var min stora planering inför sommaren, att äntligen få åka iväg efter så långt tid! Så just nu är livet lite på paus.

Sökt nytt jobb och lägenhet, bara livet reder upp sig ska jag unna mig en sån jävla hoj och åka iväg och släppa allt! Livet är inte alltid lätt, men det brukar ordna upp sig :tummenupp

Väldigt tråkigt att höra. Livet är inte alltid rättvist. Jag hoppas att saker hamnar på rätsida igen och att du får möjlighet att komma bort. Skulle du hinna med det i sommar så släng bara iväg ett PM eller motsvarande om du vill ha rutt-tips.

Allt gott!
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Jahapp, kanske dags för en uppdatering.

Livet har inte visat sin bästa sida den sista tiden, sambon sen 4år tillbaka gick och var otrogen med en kollega på jobbet. Visste inte vad jag skulle ta mig till, sket lite i det dagliga livet och åkte till familjen, eftersom jag inte är född på orten så var jag tvungen
att säga upp mig från mitt arbete. Till följd av detta så stod hojen näst på tur, den är såld och nu står man här, arbetslös med ett krossat självförtroende och dessutom utan en hoj. Vilket var min stora planering inför sommaren, att äntligen få åka iväg efter så långt tid! Så just nu är livet lite på paus.

Sökt nytt jobb och lägenhet, bara livet reder upp sig ska jag unna mig en sån jävla hoj och åka iväg och släppa allt! Livet är inte alltid lätt, men det brukar ordna upp sig :tummenupp

Mycket synd! Jag läste sida till sida så att säga, och någonstans runt sida 2-3 fick jag förhoppningar att kanske råkas vid på vägen. Jag har planer att göra en liknande solotur i år nämligen. Nåväl, ibland vill livet annat, är övertygad om att du kommer göra resan.. vid ett bättre tillfälle och under bättre omständigheter :) Må gott.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top