Nytaget körkort - Soloresa Norge norrut!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Glöm för fan inte termos. Otroligt skönt att koka vatten på morgonen och fylla termosen efter frukost. Sedan har man till lunch och kaffe under dagen utan att behöva plocka fram köket hela tiden.

I Norge lär du inte behöva vara orolig för att nån skall komma och sno din knarr, säkert skillnad i Albanien osv.

Viktigast med packningen är att den är vattentät.:fakta
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Om jag inte kommer ihåg fel så är motorcyklar undantagna betalkraven på vägarna. Dock kan det bli dyrt att köra för fort så det rekommenderas inte, men vägarna brukar på ett naturligt sätt hålla hastigheten nere. Tipset är att undvika E samt större riksvägar.

Har själv inte träffat på någon stängd tunnel än. Däremot kan färjorna vara jobbiga lite beroende på var de är. Missade en med 5 minuter en gång och nästa gick 1.5 timme senare. :3freak Men pendelfärjorna på turistvägarna brukar gå oftare.

"Turistvägarna" med lite info
https://www.visitnorway.se/planera-resan/restips/norges-nationella-turistvagar/

Det har väl funnits några vägar som även motorcyklar ska betala i. Men, just nu misstänker jag att det finns bara en kvar, Tindevegen.
Första gången jag åkte den så fick man längst upp stoppa in en sedel i ett kuvert och droppa ner den i en låda.
Senaste gången jag åkte där för ca 6 år sedan(då med en Zoomer moped) så hade utvecklingen gått framåt, man fick dra Visakortet :)
100722-5b9.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns en väg till i närheten av Dovre... men den leder till Nationalparken tror jag. Vi vände vid bommen.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det finns en väg till i närheten av Dovre... men den leder till Nationalparken tror jag. Vi vände vid bommen.

Åfan, den har jag nog missat.
Nu när jag tänker efter så....minns att jag betalat broavgift när man ska tex till Kristiansund(norrifrån till Atlanthavsvägen)?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänk på att i Norge så har dom 2 typer av fartkameror, en som fotar dig direkt framifrån (samma som vi har)
och en som mäter snitthastigheten mellan 2 kameror, den som mäter snitthastigheten har kameror vinklade åt båda hållen, vet dock inte hur det är när man kör mc.. tänk på att böterna är HÖGA också..

Postar en länk till deras snittkamera system


http://www.mestmotor.se/automotorsp...kameror-lurar-svenskar-se-upp-for-treckmaling

Våra svenska plåtpoliser går utmärkt att använda för snittfartsbevakning med, det finns redan i systemet men polisen använder det inte.
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Våra svenska plåtpoliser går utmärkt att använda för snittfartsbevakning med, det finns redan i systemet men polisen använder det inte.

ok tänkte kanske det var skillnad iom att dom hade vinklat åt båda håll för oss mc förare.. men som bilförare vet jag att dom mäter snitthastighet på vissa sträckor och att du torskar om du kört för hög snitthastighet..
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag drog i augusti en spontantur upp till Nordkap med en 50cc moped.

Jag har nog halva bohaget med mig med allt man kan tänka sig typ kameror, pc.n, en påse med elektronik, tremanstält, tranglia, mat, soppadunk etc etc etc etc etc.....
Så, får man plats på moppen så får man plats på hojen :)
(plastpåsen vid fotstegen en sexpack finska öl!)

160809-2b65.jpg
-

Lysande Saarela!
"Real men don´t drink other than Finish beer!!
/H
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det har väl funnits några vägar som även motorcyklar ska betala i. Men, just nu misstänker jag att det finns bara en kvar, Tindevegen.
Första gången jag åkte den så fick man längst upp stoppa in en sedel i ett kuvert och droppa ner den i en låda.
Senaste gången jag åkte där för ca 6 år sedan(då med en Zoomer moped) så hade utvecklingen gått framåt, man fick dra Visakortet :)
Jo nån väg finns det och det kan vara fjällväg/alppass samt någon enstaka tunnel och bro. Dessa hade dessutom, iaf förr, halva priset för MC. Alla vanliga vägar som landsväg och motorväg ska vara avgiftsbefriade. I vissa fall kan det finns en skylt som påvisar förbipassage för MC vid bom.

Enda vägsnutten som jag betalat för är vägen upp på Dalsnibba. En bemannad bomstation där. Men det är ju lite av en specialsträcka som kan passera som alppass. Har man inte varit upp där förr ska man absolut inte snåla på hundringen det kostar.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Mitt tips är att inte ta med förmycket saker.
Det blir lätt mycket extra vikt som kan göra hojen otymplig.
Gjorde samma sak första gångerna jag åkte. Allt finns att köpa om det blir kris.

Jag köpte tält o allt. Använde det aldrig tycker det funkar bra att hitta rum. Skönt att slippa dra runt på all den packningen.
(Har ny oanvänd sovsäck o uppblåsbar liggunderlag du kan få köpa billigt)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ok tänkte kanske det var skillnad iom att dom hade vinklat åt båda håll för oss mc förare.. men som bilförare vet jag att dom mäter snitthastighet på vissa sträckor och att du torskar om du kört för hög snitthastighet..

Såvitt jag vet har de inte ägaransvar i Norge, så vet inte riktigt vad foto bakifrån skulle ge dem mer än ett regnummer till en hoj där ägaren kan neka att denne körde och sedan vägra att uppge vem som "lånat" fordonet. Men, visst ger det lite större chans att de lyckas hitta förövaren.
Polisen i norge är mycket mer påhittig vad gäller att plocka fortkörare, de ligger ute i skogen med camoflage istället för att snällt stå vid vägkanten i varselväst till exempel. Och fängelse är med på straffskalan, så det är bäst att hålla hastighetsbegränsningen när du är i Norge, för att slippa att de kommer och hämtar dig i Sverige för en till flera månaders ofrivillig, kostnadsfri logi.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag drog i augusti en spontantur upp till Nordkap med en 50cc moped.

Jag har nog halva bohaget med mig med allt man kan tänka sig typ kameror, pc.n, en påse med elektronik, tremanstält, tranglia, mat, soppadunk etc etc etc etc etc.....
Så, får man plats på moppen så får man plats på hojen :)
(plastpåsen vid fotstegen en sexpack finska öl!)

160809-2b65.jpg

Det har väl funnits några vägar som även motorcyklar ska betala i. Men, just nu misstänker jag att det finns bara en kvar, Tindevegen.
Första gången jag åkte den så fick man längst upp stoppa in en sedel i ett kuvert och droppa ner den i en låda.
Senaste gången jag åkte där för ca 6 år sedan(då med en Zoomer moped) så hade utvecklingen gått framåt, man fick dra Visakortet :)
100722-5b9.jpg

En liten parallellfråga.

När du drar ut på dina moppeturer, ligger du på fullgas hela tiden då, eller ligger du och zen-njuter i 45-50 km/h?

Jag undrar bara för att jag känner att jag skulle vilja göra som du och dra ut på tur på något "olämpligt" som en moppe eller 125:a (jag vill ha en Grom...), men jag är osäker på om jag skulle kunna njuta i lugnt tempo eller om jag skulle sitta och försöka få gasrullen att vridas liiite till. Det lär väl i och för sig vara i princip omöjligt att få fortkörningsböter på en moppe och det kan ju ge ro i själen...
 

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Har du en tracer eller "vanlig" MT-09? (Står tracer i din beskrivning) Jag körde min första, och än så länge ända, Norgeresa sommaren 2015 (tog kortet aug-14). Jag plöjde 50-60 mil om dagen på en vanlig MT-09. Monterade ett 12 v uttag på hojen, köpte ett Iphonefäste på Kjell, hörlurar med plugg på Gekås och använde som GPS.
Skit i dunken (inte bokstavligen), tanka istället oftare när du pausar så slipper du känna stress över det.

PS. Maten är sketdyr, ladda med pulversoppor, måltidsbars och energidryck så reder man det mesta. Jag hade svår njursvikt när jag körde (hamnade i dialys 2 månader senare) så orkade jag orkar nog du :)

Lycka till och njut!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
En liten parallellfråga.

När du drar ut på dina moppeturer, ligger du på fullgas hela tiden då, eller ligger du och zen-njuter i 45-50 km/h?

Jag undrar bara för att jag känner att jag skulle vilja göra som du och dra ut på tur på något "olämpligt" som en moppe eller 125:a (jag vill ha en Grom...), men jag är osäker på om jag skulle kunna njuta i lugnt tempo eller om jag skulle sitta och försöka få gasrullen att vridas liiite till. Det lär väl i och för sig vara i princip omöjligt att få fortkörningsböter på en moppe och det kan ju ge ro i själen...

Hondas mopeder är ju strypta till att göra 45 km/timmen på mätaren. GPS:en visar då 42 knyck :)

Första långtouringmoppen köpte jag söder om Göteborg. Skickade all packning ner o tog sen flyget dit. Hann bara 6 mil första dagen(slog sen upp tältet)....och funderade "vafan jag gett mig in på, har ju 140 mil kvar"
Men, på vägen hem så kom jag in i ett trall och bara av farten så tog jag en liten omväg hem via Åland och Finland. Efter det blev jag fast :)

Hondas mopeder är som sagt var lite trötta(åtminstone Visionen). Har fått kliva av och knuffa den bl a i Grossglockner och Stelvio.
Fördelen med moped är att man kan köra varfan som helst. Köra på gångstigar, cykelbanor mm....ingen bryrs sig. Sett saker på moppen som jag missat totalt fast jag kört förbi där på hoj "hundra gånger"

Kört en hel del med 125 Innova också. Efter ett tag så vänjer man sig i hastigheterna och tycker att det blir riktigt mysigt.
På den här Nordkapturen så körde jag dag ett med moppen från Boden upp till Alta, 62 mil....tog mig 18 timmar :) (alltid bärs på kvällen :) )
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Det har väl funnits några vägar som även motorcyklar ska betala i. Men, just nu misstänker jag att det finns bara en kvar, Tindevegen.

Jag har åkt där två gånger, första gången för 8-9 år sen. Då var den bemannad men ijol så var biljettören ersatt med en automatiserad bomstation.
Man hinner över mer än 1 hoj innan bommen fälls.....

Sen har jag åkt en till betalväg. Ringsakerområdet öster om Lillehammer.
Vi betalade 30 NOK för att å pinas på 5 mil grus med våra Honda VTR.....
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Såvitt jag vet har de inte ägaransvar i Norge, så vet inte riktigt vad foto bakifrån skulle ge dem mer än ett regnummer till en hoj där ägaren kan neka att denne körde och sedan vägra att uppge vem som "lånat" fordonet. Men, visst ger det lite större chans att de lyckas hitta förövaren.
Polisen i norge är mycket mer påhittig vad gäller att plocka fortkörare, de ligger ute i skogen med camoflage istället för att snällt stå vid vägkanten i varselväst till exempel. Och fängelse är med på straffskalan, så det är bäst att hålla hastighetsbegränsningen när du är i Norge, för att slippa att de kommer och hämtar dig i Sverige för en till flera månaders ofrivillig, kostnadsfri logi.

Ok, så för att summera ta det vackert i Norge ;)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hondas mopeder är ju strypta till att göra 45 km/timmen på mätaren. GPS:en visar då 42 knyck :)

Första långtouringmoppen köpte jag söder om Göteborg. Skickade all packning ner o tog sen flyget dit. Hann bara 6 mil första dagen(slog sen upp tältet)....och funderade "vafan jag gett mig in på, har ju 140 mil kvar"
Men, på vägen hem så kom jag in i ett trall och bara av farten så tog jag en liten omväg hem via Åland och Finland. Efter det blev jag fast :)

Hondas mopeder är som sagt var lite trötta(åtminstone Visionen). Har fått kliva av och knuffa den bl a i Grossglockner och Stelvio.
Fördelen med moped är att man kan köra varfan som helst. Köra på gångstigar, cykelbanor mm....ingen bryrs sig. Sett saker på moppen som jag missat totalt fast jag kört förbi där på hoj "hundra gånger"

Kört en hel del med 125 Innova också. Efter ett tag så vänjer man sig i hastigheterna och tycker att det blir riktigt mysigt.
På den här Nordkapturen så körde jag dag ett med moppen från Boden upp till Alta, 62 mil....tog mig 18 timmar :) (alltid bärs på kvällen :) )

Tack för svaret! Bilden jag fick för mitt inre när jag läste att du knuffat upp moppen för Grossglockner och Stelvio fick mina kollegor att undra vad jag sysslar med. Det var svårt att inte spruta varm choklad över datorn... :tummenupp

Ok, så för att summera ta det vackert i Norge ;)

Gör som VS. Kör moppe! :fakta
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Rent generellt när jag ska vara ute med packning, tex ryggsäck, så först en sopsäck som "innersäck" därefter allt i egna mindre plastpåsar typ 3liters en för kallingar, en för strumpor osv. Använd klämmor för att försluta dom och dra gärna ur luften så att det komprimeras ytterligare. Förutom att det ger ett extra skydd så blir det enklare att hålla reda på prylarna. Har du dessutom ryggsäck packad enligt den modellen så funkar den även som flythjälpmedel :). :banana Ha en riktig go tur!
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Har du en tracer eller "vanlig" MT-09? (Står tracer i din beskrivning) Jag körde min första, och än så länge ända, Norgeresa sommaren 2015 (tog kortet aug-14). Jag plöjde 50-60 mil om dagen på en vanlig MT-09. Monterade ett 12 v uttag på hojen, köpte ett Iphonefäste på Kjell, hörlurar med plugg på Gekås och använde som GPS.
Skit i dunken (inte bokstavligen), tanka istället oftare när du pausar så slipper du känna stress över det.

PS. Maten är sketdyr, ladda med pulversoppor, måltidsbars och energidryck så reder man det mesta. Jag hade svår njursvikt när jag körde (hamnade i dialys 2 månader senare) så orkade jag orkar nog du :)

Lycka till och njut!
Ja det är tracer modellen, bytte i höstas från en vanligt mt-09. Jag har tänkt i dom banorna, blir nog lite pulversoppa och lite energibars som får följa med, kan ju funka som en lat frukost om inte annat!

Mitt tips är att inte ta med förmycket saker.
Det blir lätt mycket extra vikt som kan göra hojen otymplig.
Gjorde samma sak första gångerna jag åkte. Allt finns att köpa om det blir kris.

Jag köpte tält o allt. Använde det aldrig tycker det funkar bra att hitta rum. Skönt att slippa dra runt på all den packningen.
(Har ny oanvänd sovsäck o uppblåsbar liggunderlag du kan få köpa billigt)
Har faktiskt precis handlat mig en finfin madrass från Jysk på hela 99:- riksdaler!
så jag tror jag klarar mig så som det ser ut nu.
Annars får vi ta en runda till våren, inte långt till Nybro från Kalmar :)

Rent generellt när jag ska vara ute med packning, tex ryggsäck, så först en sopsäck som "innersäck" därefter allt i egna mindre plastpåsar typ 3liters en för kallingar, en för strumpor osv. Använd klämmor för att försluta dom och dra gärna ur luften så att det komprimeras ytterligare. Förutom att det ger ett extra skydd så blir det enklare att hålla reda på prylarna. Har du dessutom ryggsäck packad enligt den modellen så funkar den även som flythjälpmedel :). :banana Ha en riktig go tur!
Det är ungefär så jag har tänkt att göra, allting får nog åka ner i påsar bara för säkerhetsskull. Bättre att vara på den säkra sidan istället för att behöva packa upp en snorblöt kalsong och dra på sig en frisk morgon :lol

Kom dessutom på ett tips till mig själv, glöm inte att ta med extra uppsättning nycklar, skulle ju vara katastrof att tappa bort nyckeln och bli strandsatt någonstans i bushen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Extranyckeln förvaras lämpligen fasttejpad på lämpligt ställe på insidan av någon kåpa el dyl...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top