Nytaget körkort - Soloresa Norge norrut!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kan iaf intyga att biten direkt norr om Lillehammer är riktigt fin. Körde den med bil förra sommaren och blev riktigt positivt överraskad :) Trondheim är också en väldigt fin stad som det kan vara värt att stanna lite i och kolla runt, iaf om vädret är bra.

Bränslestopp borde inte vara några problem, det är inget U-land du ska köra i och finns bebyggelse så finns det bönder som behöver bränsle. Det gäller bara att stanna i tid så kolla i förväg hur långt din hoj går på en tank och stanna vid första bästa när du har iaf 6-7 mil kvar i tanken. Mer om du vet redan innan att du kör på väldigt glesbefolkade platser.

Mitt bästa råd är att hålla sig till hastighetsgränserna. Bashastigheten i Norge är 80 har jag för mig, deras poliser har inga som helst problem med att gömma sig bakom buskar och skyltar när de skjuter med laser och vissa fartkameror mäter genomsnittshastighet mellan kameror (brukar vara utmärkt med "Strekningsmåling"). Och 101 på 80 väg hade gjort en all inclusive till medelhavet billigare, även med hojhyra en dag på nån grekisk ö.
 

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
4 övernattningar, E 6, 9 Juli, får jag fråga varför du ens ska till Norge, vatten över huvudet...snarare en ocean.

1. Väder
2. Övriga turister,japaner,fransmän,tyskar o s v
3. Hastighet
4. Vägval
5: sammantaget svar enligt ovan

Men nu till det positiva...du har ett glödande nytt mc hjärta så du står ut med alla turister, regnet som kanske strilar ner, all jävla trafik, för att inte tala om träsmaken i arslet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tycker för övrigt du skall starta en tråd med reserapporter över hur det gått.
Vore ju roligt att se hur det går :)
Lite uppdateringar och bilder från färden så att säga.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Aldrig upplevt några problem med turisttrafik på E6:an. Brukar varva mitt körande från Boden ner till Trollstigen(varit där närmare 30 ggr) med att köra E6 Norge och via Östersund.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Låter som en bra tripp, rumpan vänjer sig.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle köra Sthlm-Idre och sen in i Norge den vägen. (finns fler små gränsvägar i trakterna om du har gott om tid) Riv av de trista transportsträckorna lite snabbt och ta dig sen tid att köra runt och mysa i Norge. Visst, E6 i Norge svänger, men jag skulle nog ändå leta mig ut på mindre vägar.

Att boka boende i Norge är absolut överkurs. Det finns hytter överallt och genom bokningar skaffar du dig "måsten".

Jag drar på tisdag. Ska till Narvik på tisdag, och tänkte trycka de "trista" milen genom Sverige för att sen ta det lite lugnare på nedvägen.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Uppdaterar väl denna tråd. Tyvärr så blev det aldrig av någon tripp till Norge i somras. Ekonomin satte stopp pga lite väl kort planering. Denna gången har jag dock lagt mycket mer planering bakom.

Den största förändringen är väl att jag helt enkelt bytte hoj i höstas pga av att touring är nånting som jag känner att jag brinner för även fast jag inte ens varit iväg en enda gång ännu. Blev en MT-09 Tracer, dels för att jag gillade den motorn otroligt bra och att den ligger rätt i pris för min plånbok. Har börjat kitta den så smått för kommande resa med gps och packväskor. Även inhandlat en "duffel bag" typ hockey trunk på 90L som förhoppningsvis ska rymma en del grejer. Funderar också på en toppbox, skulle vara skönt att kunna låsa in hjälmen om man stannar och äter utmed vägen.

Tält är också fixat, blev ett 4bikers mini som känns väldigt smidigt och fint att ha med sig.
Gasolkök eller något stormkök av något slag ska också införskaffas så man kan fixa sig lite frukost innan man drar iväg på mornarna.

Ni lite mer erfarna får gärna skriva en rad om ni har lust med diverse "bra att ha saker" eller kanske något tips på ett bra stormkök? Ja allt ni har att dela med er av tar jag gärna emot. Kommer väl allt eftersom att uppdatera tråden med nån bild på moppen och vad jag har planerat framöver. :)
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Kan även vara värt att tänka på att Norge har en hel del betalvägar. Ingen jättekostnad jämfört med ev. fortkörningsböter förstås (återigen, se till att inte missa de helsköna vägavsnitten där de mäter medelhastighet), men har du tänkt att spendera några dagar i Norge kan det ändå vara värt att läsa på litet om det i förväg.

Min erfarenhet av Norge är annars att det som verkligen kan hindra en från att nå några längre sträckor på dagarna är saker som stängda tunnlar (kan gå åt jäkligt mycket tid att hitta andra vägar), samt alla dessa färjor (ytterligare en kostnad), som inte riktigt tenderar att gå riktigt sådär ofta som man önskar.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ni lite mer erfarna får gärna skriva en rad om ni har lust med diverse "bra att ha saker" eller kanske något tips på ett bra stormkök? Ja allt ni har att dela med er av tar jag gärna emot. Kommer väl allt eftersom att uppdatera tråden med nån bild på moppen och vad jag har planerat framöver. :)
Under de Norgeresor jag har gjort har jag alltid lyckats ha med mig mer saker än jag behöver. Speciellt de första resorna. Visserligen är det väl bättre att ha lite för mycket än lite för lite och man lämnar ju inte en packväska halvfylld om den ändå ska med, men normalt sett behöver man inte ha så mycket packning med på en vecka i Norge.

Kläderna är väl viktigast. Regnkläder av någon form är ett måste. Varmare mellanlager samt ombyte för underställ. Temperatur och väder kan växla snabbt. Ena stunden kör man i 27 C i havsnivå och 30 min senare 1000m över havet i 6 C och duggregn. (mina Norgeresor har dock otroligt nog varit nästan helt regnbefriade)

Jag lyxade oftast med hytte även fast jag hade tält med. 300-400 för en hytte, runt 100 för tältplats. Så det är mer upp till ekonomin och vad du känner för. Skönt att slippa bråka med tält om det skulle regna nån dag.

Mat köpte jag också oftast längs vägen undantaget något mellanmål som kan vara bra att ha med. Inte just nåt dyrare än här i Sverige om du undviker turisthaken. Var mycket dyrare bara för några år sedan mot för i somras.

Men en del av det hela för mig är att det är semester och man vill uppleva landet, miljön och MC-körningen, och inte tänka så mycket på kostnaden. Men vill man göra en grej av att vara så självförsörjande eller ekonomisk som möjligt under resan så kan det ju vara en poäng att packa mat och allt man kan tänkas behöva för hela resan.

Edit: Sen kan det ju vara jefligt mysigt att kunna slå igång spritköket och göra lunch uppe på ett fjäll förstås. :)
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kan även vara värt att tänka på att Norge har en hel del betalvägar. Ingen jättekostnad jämfört med ev. fortkörningsböter förstås (återigen, se till att inte missa de helsköna vägavsnitten där de mäter medelhastighet), men har du tänkt att spendera några dagar i Norge kan det ändå vara värt att läsa på litet om det i förväg.

Min erfarenhet av Norge är annars att det som verkligen kan hindra en från att nå några längre sträckor på dagarna är saker som stängda tunnlar (kan gå åt jäkligt mycket tid att hitta andra vägar), samt alla dessa färjor (ytterligare en kostnad), som inte riktigt tenderar att gå riktigt sådär ofta som man önskar.
Om jag inte kommer ihåg fel så är motorcyklar undantagna betalkraven på vägarna. Dock kan det bli dyrt att köra för fort så det rekommenderas inte, men vägarna brukar på ett naturligt sätt hålla hastigheten nere. Tipset är att undvika E samt större riksvägar.

Har själv inte träffat på någon stängd tunnel än. Däremot kan färjorna vara jobbiga lite beroende på var de är. Missade en med 5 minuter en gång och nästa gick 1.5 timme senare. :3freak Men pendelfärjorna på turistvägarna brukar gå oftare.

"Turistvägarna" med lite info
https://www.visitnorway.se/planera-resan/restips/norges-nationella-turistvagar/
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Om jag inte kommer ihåg fel så är motorcyklar undantagna betalkraven på vägarna. Dock kan det bli dyrt att köra för fort så det rekommenderas inte, men vägarna brukar på ett naturligt sätt hålla hastigheten nere. Tipset är att undvika E samt större riksvägar.

Har själv inte träffat på någon stängd tunnel än. Däremot kan färjorna vara jobbiga lite beroende på var de är. Missade en med 5 minuter en gång och nästa gick 1.5 timme senare. :3freak Men pendelfärjorna på turistvägarna brukar gå oftare.

"Turistvägarna" med lite info
https://www.visitnorway.se/planera-resan/restips/norges-nationella-turistvagar/

Oj fan, bra tips! Endast kört bil i Norge bortsett från en heldags körning med hojen kring gränsområdet. (Inga tullar just där vi körde oavsett), så det kan säkert stämma. Har också börjat småfundera på en riktig Norgesemester med hojen så det vore smutt.

Jag kan ju haft otur. Ingen veteran jämfört med många andra här inne, men nu under den senaste helgresan inkluderande de vanliga turistfällorna såsom Trollstigen etc stötte vi på en stängd tunnel som vi var helt oförberedda på, samt fick någon varning om en annan.

Det där med färjorna är bara för jävligt. :D
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Tack för alla snabba svar, kan fan inte citera alla genom mobilen, nåja. Tanken med trunken är att den ska spännas bakpå med tältet, och om det finns möjlighet pga av ren lathet så kommer jag nog mest troligt att stanna någon natt i en "hytte" istället för tältet. Som ni säger, det kanske skiljer 200kr mellan en tältplats och en stuga för en natt. Och sen själva resan har jag gjort en ny rutt på som jag kan slänga upp vid senare tillfälle, och den har jag lagt på mycket mindre vägar än sist, blir dessutom några turer med färjor.

Kommer dessutom inte att stressa igenom, om det tar en eller två veckor spelar mindre roll. Mer ekonomin som sätter stopp där. Tanken är iaf att jag SKA upp till Nordkapp, vägen dit får bli lite preliminär. Och det tror jag blir bättre än att staka ut den exakt som någon skrev tidigare i tråden. Då blir det nog bara en slags tidspress som inte alls är tanken med hela den här resan, istället ska jag sakta segla genom och avsluta med en pilsner på kvällarna!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Uppdaterar väl denna tråd. Tyvärr så blev det aldrig av någon tripp till Norge i somras. Ekonomin satte stopp pga lite väl kort planering. Denna gången har jag dock lagt mycket mer planering bakom.

Den största förändringen är väl att jag helt enkelt bytte hoj i höstas pga av att touring är nånting som jag känner att jag brinner för även fast jag inte ens varit iväg en enda gång ännu. Blev en MT-09 Tracer, dels för att jag gillade den motorn otroligt bra och att den ligger rätt i pris för min plånbok. Har börjat kitta den så smått för kommande resa med gps och packväskor. Även inhandlat en "duffel bag" typ hockey trunk på 90L som förhoppningsvis ska rymma en del grejer. Funderar också på en toppbox, skulle vara skönt att kunna låsa in hjälmen om man stannar och äter utmed vägen.

Tält är också fixat, blev ett 4bikers mini som känns väldigt smidigt och fint att ha med sig.
Gasolkök eller något stormkök av något slag ska också införskaffas så man kan fixa sig lite frukost innan man drar iväg på mornarna.

Ni lite mer erfarna får gärna skriva en rad om ni har lust med diverse "bra att ha saker" eller kanske något tips på ett bra stormkök? Ja allt ni har att dela med er av tar jag gärna emot. Kommer väl allt eftersom att uppdatera tråden med nån bild på moppen och vad jag har planerat framöver. :)

Plocka med lite silvertejp, ståltråd och buntband med. Det som inte går att laga med de prylarna är trasigt på riktigt. :fakta
Ett smidigt sätt att få med sig allt det är att ta ett litet PVC-rör, linda upp silvertejpen och ståltråden på röret och knöla in ett knippe buntband i röret. Får lätt plats i väskan.

Biltemas däcklagningskit är också bra att ha med sig, mest för att man garanterat får punka när man inte har det med sig, och slipper punkan när man har det med sig. :hihi
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tack för alla snabba svar, kan fan inte citera alla genom mobilen, nåja. Tanken med trunken är att den ska spännas bakpå med tältet, och om det finns möjlighet pga av ren lathet så kommer jag nog mest troligt att stanna någon natt i en "hytte" istället för tältet. Som ni säger, det kanske skiljer 200kr mellan en tältplats och en stuga för en natt. Och sen själva resan har jag gjort en ny rutt på som jag kan slänga upp vid senare tillfälle, och den har jag lagt på mycket mindre vägar än sist, blir dessutom några turer med färjor.

Kommer dessutom inte att stressa igenom, om det tar en eller två veckor spelar mindre roll. Mer ekonomin som sätter stopp där. Tanken är iaf att jag SKA upp till Nordkapp, vägen dit får bli lite preliminär. Och det tror jag blir bättre än att staka ut den exakt som någon skrev tidigare i tråden. Då blir det nog bara en slags tidspress som inte alls är tanken med hela den här resan, istället ska jag sakta segla genom och avsluta med en pilsner på kvällarna!

Kör låsbara sidoväskor på hojen istället. Brukar packa allt jag inte vill ha upp till ett hotellrum eller till en stuga i sidoväskorna som tält, campingkök, regnkläder etc och sen resten i en packrulle, eller "trunk" som du säger, bakom passagerarsadeln. Ta ut tältpinnarna ur tältpåsen och förvara dom någon annanstans. Då tar tältet rejält mycket mindre plats. Skit i toppbox. Försök att lasta så lågt som möjligt för bästa balans. Jag skulle överväga en sådan här eller något liknande för hjälmen om du vill låsa fast den på hojen....

https://www.revzilla.com/motorcycle/oxford-lid-locker-lockable-helmet-bag

Kostar inte så mycket och tar liten plats när den inte används. Vilket är oftast. Ta med ett överdrag till hojen!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Kapell/Helkapell-for-MC-2000017431/

Väldigt viktigt och ett av dom bästa stöldskydd/sabotageskydd som finns enligt mig. Hojen försvinner i princip ur folks medvetande och dom flesta orkar inte lyfta på överdraget ens för att kolla vad som finns under. Sen skyddar det mot sol och regn också. Kostar lite och jag brukar surra överdraget på packrullen så att det är lätt att ta av och använda även om man stannar för att äta lunch någonstans där det inte känns helt säkert. Det här är också en ypperlig sak att ha med.....

https://shop.touratech.se/pacsafe-85-steel-net-for-luggage-for-55-85-l-for-rackpack-l.html

För att summera hur jag tänker vad det gäller last och packning.....

* Lasta så lågt som möjligt. Jag undviker toppbox om jag kan trots att jag äger en.
* Hårda/låsbara sidoväskor där jag packar allt som inte ska med till boendet.
* Packa resten i en packrulle på passagerarsadeln. Stålnät till packrullen som jag använder när det behövs.
* Överdrag till hojen.
* Ev låsbar vattentät hjälmpåse.

Nå´t sådant. Man vill bära så lite som möjligt. Och skydda hojen. Överdrag/kapell är INTE en dålig idé.

My two cents....

//Jan
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
XXL hade nyss fyndpris på Trangia 27L med gasbrännare. Annars Crux lite.
Tankväska med kartfack är guld värt för överblick och planering. GPS är bra i stan eller för att hitta närmaste mack osv men när man reser ger den ingen som helst överblick.
I tankväskan lägger du också vattenflaska och en våt trasa i dubbla plastpåsar (för att torka visiret med).

Liggunderlag och sovsäck är ganska viktigt för sovkomforten, kolla blocket för beg prylar tex Exped underlag och Marmoth säckar.
Lite småverktyg typ elskruvmejsel, radiotång multiverktyg är bra att ha liksom en liten rulle gaffatejp. Extra "svenskremmar"/spännband i olika längder tar ingen plats men kan rädda semestern.

Annars är det väl bara att köra. Som hojåkare kommer man ju i samspråk med andra hojåkare på i stort sett varje mack så att hitta åksällskap för dagen eller veckan ut är sällan problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag drog i augusti en spontantur upp till Nordkap med en 50cc moped.

Jag har nog halva bohaget med mig med allt man kan tänka sig typ kameror, pc.n, en påse med elektronik, tremanstält, tranglia, mat, soppadunk etc etc etc etc etc.....
Så, får man plats på moppen så får man plats på hojen :)
(plastpåsen vid fotstegen en sexpack finska öl!)

160809-2b65.jpg
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Jag drog i augusti en spontantur upp till Nordkap med en 50cc moped.

Jag har nog halva bohaget med mig med allt man kan tänka sig typ kameror, pc.n, en påse med elektronik, tremanstält, tranglia, mat, soppadunk etc etc etc etc etc.....
Så, får man plats på moppen så får man plats på hojen :)
(plastpåsen vid fotstegen en sexpack finska öl!)

160809-2b65.jpg

Stenhårt :tummenupp
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Tänk på att i Norge så har dom 2 typer av fartkameror, en som fotar dig direkt framifrån (samma som vi har)
och en som mäter snitthastigheten mellan 2 kameror, den som mäter snitthastigheten har kameror vinklade åt båda hållen, vet dock inte hur det är när man kör mc.. tänk på att böterna är HÖGA också..

Postar en länk till deras snittkamera system


http://www.mestmotor.se/automotorsp...kameror-lurar-svenskar-se-upp-for-treckmaling
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Riktigt ballt med moppe på långtur, ska väl vara en norrlänning till att göra en sån resa!

Sen är jag med på hur ni tänker, sidoväskorna är låsbara och även lätta att klicka lös så jag kastar nog bara in dom i tältet när det är dags att sova, är väl ungefär så långt jag har planerat. Gammaldags hederlig karta får nog också följa med, som ni sa. Mycket bättre överblick än att börja fippla med en gps som ändå inte vill åka den vägen jag vill. (men den får följa med ändå)

Ska kolla xxl om det finns något litet gasolkök. Kan vara skönt att koka sig ett paket nudlar eller nåt innan man ska iväg på morgonen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top