Nytaget körkort - Soloresa Norge norrut!

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Hej allesammans, har ett relativt nytaget körkort som jag nu i sommar har planerat att utnyttja till en episk resa genom Norge. Min resa kommer starta i Kalmar den 9 juli och gå norrut till Stockholm där jag kommer stanna till hos systern för att sedan nästa dag dra ut mot dem norska vidderna, själv dessutom.

Hojen som kommer användas är en Yamaha MT09, har redan nu efter ungefär 200 mil kommit underfund med att sadeln är totalt värdelös = röven kommer att få lida! :hihi
Och varför jag skriver här är för att ni mer erfarna "tourers" kanske skulle flika in med diverse förslag, bra fikastopp eller andra platser man bara måste besöka. Eller kanske ändra om min rutt totalt?

Jag har försökt knåpa ihop en rutt som jag hoppas jag klarar av på 4 övernattningar totalt.
Kommer stanna i Lillehammer --> Årnes --> Mo i rana --> Narvik. För att sedan blåsa ner mot Överkalix som är min slutdestination. Som ni kan se på denna karta (förhoppningsvis) https://goo.gl/maps/jojR9eWmd5y
Så kommer jag att använda mig av E6an, ganska långa sträckor. Nästan enbart faktiskt. Långt mellan bränslestopp borde inte vara något problem? Tanken är att jag ska få med mig en 5L dunk med bränsle på något sätt, för säkerhets skull.

Har jag tagit mig vatten över huvudet? Det märks nog efter vägen! :lol
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Norska vägar sommartid kan vara ett mindre helvete. Det är turister med husvagnar, husbilar och lastbilar överallt och de vill alla titta på naturen så det går långsamt.
I teorin går det ju att köra fortare med hoj än med bil (som är min referensram) men jag tror ärligt att du tagit dig vatten över huvudet. Gör en reservplan med en extra övernattning så du inte är helt i skiten ifall du mitt i allt kommer till en väg som är stängd p.g.a. olycka eller liknande.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lägg på en dag eller två på tiden.
Sen släpper du lite på planeringen.
Hittar du en trevlig stuga/hytte där du övernattar och vill softa en dag, så gör det. Det är ju ändå semester.
Att ha en stuga och sen bara köra runt i närområdet är ganska schysst det med.

Att ha en extra dag skadar inte om det skulle tokregna en dag heller. Inte roligt att bege sig ut och köra långa sträckor om det lovas monsunregn hela dagen. Bättre då att bara softa och köra dagen efter.

Du ska inte bränna av Geiranger och Trollstigen när du ändå är i Norge?

Åk inte fast för fortkörning heller. De är lite kinkiga med det där, norrmännen.
Sen håller alla andra motorister fartgränserna. Alltså seriöst, är det 70 km/h så ligger de dj**larna i 70 km/h. Kör du om i 75 km/h så blinkar de och ringer och tipsar polisen.

Handla inte mat på mackar. Det är DYRT. Bättre med livsmedelsbutiker.
Fast de har stängt på söndagar. Jo, det är sant det med.

Bensinen är inte så dyr som du tror heller. Jo, den är dyr när du tankar, men eftersom norrmännen inte blandar ut den med sprit så som vi svenskar gör. Så får du mera bensin för pengarna. Vi får ju 7-10% etanol i varje liter bensin här hemma.
Dessutom drar hojen mindre med ren bensin i tanken.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Ofta finns det mindre vägar som går paralellt med E6 som du kan sticka av på när du känner på det, E6 kommer du tröttna på efter max en timme, mycket trafik, kameror och i övrigt väldigt oinspirerande körning...
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Tack för alla tips! Ja jag har förstått att 10mil i Sverige motsvarar ungefär 25mil i Norge pga av att alla slaviskt följer hastigheten och mängden turister som ska stanna och fota överallt. Sen har jag verkligen försökt att välja alternativa rutter istället för att följa E6an. Dock så blir det snabbt att man hamnar lite avsides och så hittar man en väldigt fin väg, och då är man snabbt väldigt långt ifrån sin redan bokade sovplats.

Jag är mest rädd för att man kanske ska få avsmak för hojkörning. Men om man startar hyfsat tidigt, vid 6-7 snåret, då borde väl inte en dagstripp på 40-50mil i snitt vara så hårt? Träsmaken är jag medveten om, men efter att ha bott i Kalmar i nästan 3år så kommer nog att E6an vara en upplevelse bara det!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag är mest rädd för att man kanske ska få avsmak för hojkörning. Men om man startar hyfsat tidigt, vid 6-7 snåret, då borde väl inte en dagstripp på 40-50mil i snitt vara så hårt?
Jag tyckte Norge tog tid för att JAG stannade och skulle fota hela tiden :D
Var och varannan kurva vid kusten är ju som ett vykort när man kör nord Norge.

Tänk på att du siktar på att köra det varje dag där.
40-50 mil är inte så farligt. Startar du tidigt är du klar vid 13-15 tiden. Sen har du resten av dagen kvar till annat.
Men det är ju en semester, man skall hinna njuta också.
Glöm inte att man kan boka om saker även när man är ute och kör sen. Ifall du märker att sträckorna är för långa/korta.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan ju ta ett exempel på hur min planering för min senaste Nordkap resa såg ut.

1. Kör så långt norrut ut som du kan, vänd och åk söderut.

Det behöver inte vara mera komplicerat än så.

Boende hittar man numera ganska enkelt.
Stugor/campingar/tältplatser hittar man längs vägen. De är väl skyltade och finns överallt. Tältplatser finns alltid.
Norge har till och med allemannsrätt ifall man vågar fricampa.
Vill man ha hotell så ta telefonen surfa in på:
www.hotels.com
www.booking.com
www.tripadvisor.com
www.momondo.com
Finns inte rum på orten du är på, så finns det någon mil bort.

Säger inte att du skall ändra din tripp nu. Men nästa gång så vet du att valmöjligheten finns att ha lite lösare planering :)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Fyra dagar räcker kanske som enkel resa, men tänk på att det blir mycket transport.
I vanliga fall skulle jag rekommendera att köra mer på småvägar, stanna till på vägen och använda åtminstone två dagar till..
Å andra sidan: När man är nybörjare är det ganska Ok att ha mycket transport med korta stopp utmed vägen, Räkna samman körda mil, fota lite, sträcka på benen, tanka och sedan köra vidare.

När man gjort några resor så uppskattar man lite längre stopp vid sevärdheter, man lär sig att leta reda på små kurviga vägar och kör motvilligt transportsträckor mellan småvägarna.

När jag kollar kartan ser jag att jag har 40 mil längre till barcelona hemifrån mitt, på motorväg..
-Den trippen skulle man troligen klara på 3 dagar, men då är det inte norska fjordvägar. Troligen skulle man behöva minst en dags återhämtning också.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det finns en viss motsättning mellan din rutt och det du skriver om "episk resa". Mycket går på rena transportsträckor, som t ex E18.

Kan inte någon här på SH tipsa TS om en roligare väg till Norge? Nån som bor i Svealand och har lokalkännedom? E 18 är ju bara så.... Trist!

Den södra delen av E6 genom Norge är också rätt tradig. Väg 2/E16 efter gränsen likaså. Som redan har skrivits - massa norskar som kör i en bilkö och håller fartgränsen. Ofta svårt att komma om. Jag undviker helst E6 i södra Norge av det skälet.

Längre norrut är det en annan sak. Sägs det. Jag har aldrig hunnit köra så långt upp.... Trots en 6-7 långhelger (har tappat räkningen) i Norge.

Den lilla utvikningen du gör efter Lillehammer är fin (väg 27)! En "snygg" fjällövergång på go'a vägar. Så som det skall vara i Norge!
Been there, done that!

EDIT: Wiseguy skriver att du inte skall köpa mat på mackar. Bra råd, norsk mat är dyr redan som den är. Priset för matinköp på macken...? Ryser! :)
Däremot kan du med fördel äta lunch på macken. Du betalar 70-90 NOK för något som är good enough för att ta dig vidare en halv dag till. Inte jättegott, ingen katastrof.

Alternativet är restaurang. Tar mer tid. Kostar (ännu) mer. Och det är inte säkert att det är gott... (Det har trots allt blivit bättre med åren tycker jag. Det är ju fler och fler svenskar som jobbar i restaurangnäringen! :) )
 
Last edited:

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
...Har ett relativt nytaget körkort...
...Jag har försökt knåpa ihop en rutt som jag hoppas jag klarar av på 4 övernattningar totalt.
...Så kommer jag att använda mig av E6an, ganska långa sträckor. Nästan enbart faktiskt.

Jag vet inte om du är naiv eller korkad...
Du har nytaget körkort så jag antar att du inte har några större erfarenheter av att köra motorcykel längre sträckor på landsväg, bland annat så: "Ja, man kan faktiskt bli extremt trött bakom styret och till och med somna!". Det går att motverka genom regelbundna stopp men det kommer du inte ha tid med i ditt schema. Att köra 200mil på 4 dagar på vägar med ~70km/h kommer att ta dig 7tim om dagen, om du lyckas hålla 70km/h i medelhastighet, vilket jag betvivlar. Snarare 40-45km/h med fotopauser, bensträckare och tankningar...
Vilket även tar oss in på hemresan som är vaddå, 170-180mil ytterligare ner till Kalmar. Tänkte du lasta hojen på tåget hem eller ska du ta det i ett svep? :va
Sen håller jag med resten av gänget här om valet av E6 i Norge. Varför? Vill du inte se något av Norge?
Att åka till Norge utan ett besök till Geiranger, Trollstigen och Trollväggen och kanske Atlantkustveien känns som bortkastat (om man inte varit där 100ggr förut).
Fast med din tidplan så är kanske din "resa" någon form av hastighetsrekordsförsök på resa genom Norge istället för en semestertripp. :va
Nä, gör om, gör rätt! :7peta
Räkna med 30mil/dag istället (även om det också är högt räknat). Vakna, kör 10mil (tar 1½-2tim), fika/rast, kör 10mil, lunch/tanka och kör sen 10mil igen.
Visst, det finns gott om hytter i Norge men att börja leta boende kl.20:00 på kvällen när man plöjt kanske 50-60mil och man är trött och hungrig är inte skoj... :fakta
Lägg till minst ett par dagar och njut av din resa istället!
Ömmande röv går att bota med regelbundna stopp men om du envisas med långa dagar så köp dig en Airhawk...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Finns det någon anledning till att du ska så högt upp? Kan tipsa om många fina sträckor att köra på men enbart söder om Trondheim för högre än så har jag aldrig varit.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
När vi körde Norge förr-förra sommaren i slutet på juli var det inga problem att få hytte mot kvällningen. 5-6 övernattningar och vi rullade in obokat, i stort sett alltid efter 19. Bara en kväll var det fullbokat när vi rullade in efter 22 (hytte dvs, tältplats fanns) och då fick vi åka vidare 3 km till nästa camping där ledig hytte fanns.

Vi tog oftast första bästa plats. Finns ju massor med småcampingar som har 3-4 hytter och tältplatser om man inte absolut vill bo på storcamping. Vi bodde dock en natt på Åndalsnes som är 1.5 mil på norrsidan om Trollstigen och ganska turisttätt.

Är man 3 st som vi var blir det ju billigt med hytte. Kostade 350-400 NOK att dela på då, vilket nästan var samma pris som om vi skulle ha en varsin tältplats. Kanske kostar runt 500 idag. Men är man ensam som TS verkar ska åka så kanske det blir lite dyrt, då är ju tält ett billigare alternativ om vädret är ok. Skönt att slippa resa tält om det regnar dock.

Som referens körde vi cirka 240 mil på den resan och jag skulle inte ha velat köra något snabbare eftersom man vill hinna se nåt också. Några veckor innan var vi till Trondheim en sväng på en övernattning, cirka 120 mil. Men det var i stort sett sträckköra.

Är inte målet med TS resa att nå just nordnorge på begränsad tid så skulle jag rekommendera att lägga på nån dag, dra rutten lite mer västerut och undvika E-vägarna. Så länge det inte är grusväg så är även småvägarna oftast i bra skick i Norge.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Tar in all information som ni skriver, och ja jag börjar ana att min norrländska syn på avstånd och tid inte kvalar in på dom norska vägarna. Och "episk" resa kanske var att ta i lite, det är nog mer att den är episk för mig om jag skulle klara av något i den här stilen, själv dessutom. Plus att det är en sån här tripp jag alltid har velat göra sen man första gången fick börja köra moped. Bara det känns lite äventyrligt även fast Norge inte kanske klassas som något land man riskerar livet ifall man skulle få slut bensin efter vägen.

Sen varför jag ska så högt upp är pga av att jag ska upp till mina föräldrar som bor i Överkalix och då kom direkt tanken att varför inte köra genom Norge istället för att plöja E4an hela vägen upp genom landet. Hemresan ligger också där i bakhuvudet och gnager, övernattning i Ö-vik? Därifrån ner till Stockholm, övernattning, sen tillbaka till Kalmar. Men det får bli ett senare problem.

Och sen kanske jag skrev lite luddigt, har bokade boenden för 4 nätter, som jag skrev ovan.
Lillehammer -- Årnes -- Mo i rana -- Narvik.

Tankarna flyger omkring i huvudet med alla avstånd, men jag litar på er sporthojare och ska se om man om möjligt kan planera om rutten eller kanske lägga till en dag extra.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Sen varför jag ska så högt upp är pga av att jag ska upp till mina föräldrar som bor i Överkalix och då kom direkt tanken att varför inte köra genom Norge istället för att plöja E4an hela vägen upp genom landet. Hemresan ligger också där i bakhuvudet och gnager, övernattning i Ö-vik? Därifrån ner till Stockholm, övernattning, sen tillbaka till Kalmar. Men det får bli ett senare problem.

Tankarna flyger omkring i huvudet med alla avstånd, men jag litar på er sporthojare och ska se om man om möjligt kan planera om rutten eller kanske lägga till en dag extra.
Ok, då är det ju lite mer logiskt med sträckan du lagt. Även om det hade varit fint att köra lite mer "bör ses"-sträckor i Norge så är det ett grymt MC-land. I vissa fall så känns deras E-vägar som våra småvägar sett till hur kurviga och smala de ibland är.

Risken med E-vägar är att man hamnar på bilarnas transportsträckor och då blir det snabbt tråkigt om det är lite trafik. Men liknande situation hade ju varit ännu tråkigare i Sverige.

En "riktig" MC-rutt med lite extra sevärdheter och kringelkrokar kan du ju lägga upp senare när fokus ligger på att se landet mer än att bara ta sig igenom det. Vilket som tror jag du kommer ha mycket roligare på din sträckning än att tugga E4'an genom Sverige. :)
 

Croa

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2016
Ort
Kiruna
Hoj
08 Yamaha FZ6S
Är man intresserad av att köra, på riktigt, så är inte långa etapper något problem i Norge. Visst, vill man samtidigt semestra och turista så förstår jag tanken med att håll etapperna korta.
Men om man är ute efter att köra hoj och vädret är bra så kör på för tusan! :yoparty
Har bränt av både 90 och 60mils etapper i Norge utan några som helst problem, men då får man också räkna med körning större delen av dagen, och är det i ärlighetens namn inte därför man kör hoj?
Vakna tidigt, vila när du känner för det och så länge som du känner för det, ät när magen säger att det är dags och tanka när hojen säger ifrån. Boka inte boende i förväg. Kör istället så länge och så långt som du känner för det. Oftast blir etapperna längre än man tänkt sig om humöret är på topp och vädret är bra, åtminstone för min egen del.

Från en norrlänning till en annan, lyssna inte på det där söderfolket när det kommer till att tugga mil. Dom har lite kortare måttstockar än oss när det kommer till avståndsbedömning :tummenupp
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu är det ju plötsligt sex dagar. Brukar själv åka iväg vid sexsnåret och efter typ tre timmars körning(20-30 mil) fundera om tältgrannen ens klivit upp ännu :)

Nytaget körkort, E6:an upp till Narvik....du kommer att tycka att det är det vackraste du sett i väg och vyer, du kommer att tycka att det var det roligaste du gjort och du kommer att tycka, jisses klockan är nu bara två på dan och jag har hunnit så här långt. "Norrländsk syn"

Kör på bara, E6:an är faktiskt riktigt fin och vacker väg att köra(åtminstone upp till Fauske). Kör typ entimmarspass och stanna o fundera en stund över livets mening mellan passen.

Allt snack om att man inte hinner i Norge. Det gäller att inte sova bort "halva dan". Mer imponerad av en som lyckas skrapa ihop 30 mil på en dag i Norge än en som kör 100 mil där :) Jag brukar snitta i Norge 35 mil med moped(topfart 42 km/timmen) och jag har också kört ca 170 hem till Boden på ett dygn med hoj(via Östersund då).

Nu är det för dig ett slutmål som gäller och framför allt, köra hoj som gäller. Fotoresan kan du ta sen :)

u behöver definitivt inte fundera om det finns besninmackar men....har du en liten tank så är det ju ganska skönt att slippa oroa sig om det kommer en bensinstation snart eller inte. Ta med en femlitersdunk. Jag har själv rest i nordligaste Norge(betydligt glesare med bensinstationer) med 3,7 liters tank och 5 liters reservdunk. No probs.

Edit:
ser att en norrlänning till skrev också mina tankar under tiden jag skrev :)
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Känner att det också är en fördel snarare än nackdel att jag är rätt ny inom hojvärlden, sitta 8 timmar på hojen 4 dagar i sträck känns som en gåva efter allt slit med kurser och dyra körlektioner, äntligen får jag göra det jag velat så länge.

Orkar man jobba 8 timmar om dagen så orkar man utan problem trängas med lite Norskar längs vägarna!
Positiva tankar, det är där det sitter! Får väl köra på lite Sunes sommar taktik om inte annat, "Vi MÅSTE ut på vägarna innan den tunga trafiken börjar" :lol

Nä skämt åsido, ska försöka hålla mig till min planerade rutt och inte fega ur nu. Har ju förfan gått och köpt packväskor från Biltema dessutom!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top