Brexit

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att inte glömma de främlingsfientliga krafter som ser detta som en möjlighet att bli av med polacker och rumäner och att täta till sina gränser så det blir svårare för de som campar i Calais att ta sig in.

Sverige skulle må bra av att inte en massa kriminellt pack tog sig in obehindrat också.
Vi har ju redan tätat till våra gränser för såna som kan tänkas campa i Calais, men kanske inte tillräckligt.
 

Smagatusk

Guest
Det roliga är att antal sökningar på "vad är EU?" ökade drastiskt dagen efter omröstningen:rofl
Den normala britten är ganska korkad.

Eller mer korrekt*: "vad innebär det att lämna EU".

*Enligt vissa krönikörer tydligen...
 
Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Nagra tankar.

Som Europé boende i London sedan 15 ar; gift, har alltid betalat skatt, involverad I samhallet pa manga nivaer, barn i skola etc etc ar det nagot irriterande att jag inte fick rosta. Det finns manga som mig har.

Det ar ocksa nagot irriterande att generationer av bidrags tagare som aldrig lyft ett finger eller betalat ett pence i skatt far rosta om mitt 'uppehalle' har.

Kampanjen pa bada sidor har varit usel. Sjalvklart ar resultatet av in/ut omoljligt att sia om, men bada sidor har varit fulla av logner och skitsnack.

Problemen vi har beror IMHO inte pa EU utan pa daligt lokalt styre, fega politiker och daliga lagar. Inget av detta kommer forandras nar vi stiger ur.

Att lander som Sverige och UK betalar mer an vad vi far tillbaka kan val inte vara nagon storre nyhet? Precis som i alla andra sociala natverk betalar det rikare mer an de fattiga? Jag skulle gissa att inom Sveriges granser finns det kommuner som betalar och kommuner som tar emot? Jag vet tex ocksa att jag personligen betalar multum och far inget tillbaka, och att det finns folk som inget betalar och far mycket tillbaka..
Problemet ar inte systemet ar fel utan implementeringen ar fel, jamvikten mellan skyldigheter/ansvar ar at helvete bade inom EU men ocksa lokalt speciellt i lander som Sverige och UK.

Jag tror pa sikt att minskade lokala regeringar ar the way forward. Brexit ar i detta avseendet sjalvklart ett stort steg tillbaka och ocksa en, om an i dagslaget liten, inskrankning pa mina personliga friheter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nagra tankar.

Som Europé boende i London sedan 15 ar; gift, har alltid betalat skatt, involverad I samhallet pa manga nivaer, barn i skola etc etc ar det nagot irriterande att jag inte fick rosta. Det finns manga som mig har.

Det ar ocksa nagot irriterande att generationer av bidrags tagare som aldrig lyft ett finger eller betalat ett pence i skatt far rosta om mitt 'uppehalle' har.

Kampanjen pa bada sidor har varit usel. Sjalvklart ar resultatet av in/ut omoljligt att sia om, men bada sidor har varit fulla av logner och skitsnack.

Problemen vi har beror IMHO inte pa EU utan pa daligt lokalt styre, fega politiker och daliga lagar. Inget av detta kommer forandras nar vi stiger ur.

Att lander som Sverige och UK betalar mer an vad vi far tillbaka kan val inte vara nagon storre nyhet? Precis som i alla andra sociala natverk betalar det rikare mer an de fattiga? Jag skulle gissa att inom Sveriges granser finns det kommuner som betalar och kommuner som tar emot? Jag vet tex ocksa att jag personligen betalar multum och far inget tillbaka, och att det finns folk som inget betalar och far mycket tillbaka..
Problemet ar inte systemet ar fel utan implementeringen ar fel, jamvikten mellan skyldigheter/ansvar ar at helvete bade inom EU men ocksa lokalt speciellt i lander som Sverige och UK.

Jag tror pa sikt att minskade lokala regeringar ar the way forward. Brexit ar i detta avseendet sjalvklart ett stort steg tillbaka och ocksa en, om an i dagslaget liten, inskrankning pa mina personliga friheter.

Jag tror faktiskt precis tvärtom. Det är inte minskade lokala regeringar som behövs. Problemet är att EU egentligen är en handelspolitisk och försvarsmäsig sammanslutning och dom borde hålla sig till det. Jag tror att en starkt bidragande orsak till resultatet är att EU i lite för hög grad lagt sig i sådant som dom borde låtit bli att reglera. Dom sitter lite för långt ifrån det dom reglerar i många ärenden.

Lägg dessutom till att EU till sin natur inte är demokratiskt. Det är förvisso så att vi skickar dit "folkvalda" men eftersom allt är hemligstämplat så kan vi inte se om dom "folkvalda" som Serige skickat dit faktiskt går Sveriges ärenden eller går någon lobbyists ärenden. Och så länge som det inte finns transparens så anser inte jag att det är demokratiskt och om det inte är demokratiskt så anser jag inte att dom ska i för hög grad försöka styra över dom lokala regeringarna i medlemsländerna.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Jag tror faktiskt precis tvärtom. Det är inte minskade lokala regeringar som behövs. Problemet är att EU egentligen är en handelspolitisk och försvarsmäsig sammanslutning och dom borde hålla sig till det. Jag tror att en starkt bidragande orsak till resultatet är att EU i lite för hög grad lagt sig i sådant som dom borde låtit bli att reglera. Dom sitter lite för långt ifrån det dom reglerar i många ärenden.

Lägg dessutom till att EU till sin natur inte är demokratiskt. Det är förvisso så att vi skickar dit "folkvalda" men eftersom allt är hemligstämplat så kan vi inte se om dom "folkvalda" som Serige skickat dit faktiskt går Sveriges ärenden eller går någon lobbyists ärenden. Och så länge som det inte finns transparens så anser inte jag att det är demokratiskt och om det inte är demokratiskt så anser jag inte att dom ska i för hög grad försöka styra över dom lokala regeringarna i medlemsländerna.

Precis samma problem som i vara lokala regeringar alltsa?

Inte speciellt demokratiskt, ingen transparans, dalig lagstiftning och inget som helst ansvar.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
(Förlåt ni som redan läst detta i en annan tråd)

Jag är nog mest för EU men ser att mycket behöver fixas.
Lite som att bara för att vi har en pissdålig folkvald regering (imo) vill jag inte att vi slutar med folkvalda regeringar.

Vad gäller själva den oändligt komplexa Brexit-frågan får väl tiden visa oss facit.
Jag skulle iaf inte just nu sätta mitt hus på att det var "bra" eller "dåligt".
Verkar finnas ofantligt många som vet exakt vad som "borde ha varit" och vad som "skall komma nu".
(Nu pratar jag om diverse självpåtagna experter i olika TV-program och tidningar.)

Tallefjant säger att det, som vanligt i sådana här kampanjer, varit mycket lögner och skrämsel från båda sidor.
Vore kul att för en gångs skull om några år ställe de drivande på båda sidor till svars för detta.
Antagligen står de och har lika fel i en helt ny fråga...

Det jag tycker i övrigt:
-Man kan inte både lämna en union och ha full tillgång till den.
-Man skall inte "straffa" GB för detta val utan ge dem så bra villkor det går för någon "utanför".
-De som var på den vinnande sidan får ta hand om framtiden.
-Det vore ett svek mot väljarna att inte skiljas omgående (och inte om nio! år).
-GB kommer finnas där i framtiden också.

Som vanligt bara mina två cent.

EDIT: Fanns mer att skriva...
 
Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
(Förlåt ni som redan läst detta i en annan tråd)

Jag är nog mest för EU men ser att mycket behöver fixas.
Lite som att bara för att vi har en pissdålig folkvald regering (imo) vill jag inte att vi slutar med folkvalda regeringar.

Sa ser jag det. Ingen EU fanatiker pa nagot vis, men jag tror att ett battre EU ar ett steg i ratt riktning. Inget EU ar ett steg bakat for vanligt folk.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Precis samma problem som i vara lokala regeringar alltsa?

Inte speciellt demokratiskt, ingen transparans, dalig lagstiftning och inget som helst ansvar.

Den stora skillnaden är att i vår riksdag så kan vi se vem som röstat hur och hur dom argumenterat. Vem som helst som vill kan åka till riksdagen och sätta sig och lyssna på debatterna och en del av dom sänds dessutom i TV.

Dvs om vi upplever att någon riksdagspolitiker inte går våra ärenden så kan vi i så fall strecka den personen från valsedeln alternativt rösta på ett annat parti.

Att vi sedan har lite problem med att byta ut dom eftersom det i stort sett bara finns rötägg är en annan problemställning.

I EU däremot har vi ingen insyn. Vi har ingen möjlighet att veta hur någon enda argumenterar eller röstar. Därav har vi ingen möjlighet att veta om vi borde byta ut det rötägget mot något annat rötägg.

Jag säger inte att det finns fler rötägg i EU. Det vet jag inget om så jag kan bara utgå ifrån att dom är lika mycket rötägg som våra Svenska politiker.

Men i valet mellan rötägg med insyn och rötägg utan insyn så väljer jag rötägg med insyn. Då finns det i alla fall en möjlighet att byta ut någon om det skulle dyka upp någon som inte är rötägg.

Så för att summera. EU är odemokratiskt samt fullt av rötägg. Sveriges riksdag är i högre grad demokratisk pga att vi i alla fall har en viss insyn. Däremot är även Sveriges riksdag full av rötägg. Men det problemet löser vi inte på något sätt med att byta ut dom mot andra rötägg där vi inte har insyn.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
iOscM6g.jpg
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Många har tvärsäkra åsikter om de ekonomiska konsekvenserna av ett eventuellt urträde ur EU.
För den som är intresserad av att ta del av de kanske mest djuplodande tankarna och mest och bäst uppstylltade fakta tillgängliga rörande Brexit rekommenderas http://www.ifs.org.uk/publications/8296
Mest ger det naturligtvis om man -" Download FullVersion"
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-

Man kan tro att Nigel pratar inför en flock fotbollshuliganer så som EU-fanatikerna sitter och skriker. Att det ska vara så svårt att vara tyst när nån annan pratar. Så där verkar det vara rätt så ofta i det där parlamentet. Man förväntar sig mer från politiker på den nivån. Inte konstigt att det går åt helvete när EU styrs av såna gapiga och ohyfsade barnungar. Storbritannien gjorde helt rätt som lämnade.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När etablissemanget begråter, uttrycker saker som att folk är för dumma för att förstå sådana beslut, drar upp olika påhittade argument ur hatten, statsägda svt följer enögt bremain i bevakningen. . (Listan kortad..)

Ja då finns det viss fog för eftertanke. De som ylar allra högst sitter i parlamentet. ..

http://artikel.di.se/artiklar/2016/6/27/debatt-tack-storbritannien/

Mycket läsvärd och balanserad i min mening.

Överstatlighet har testats förr så till den grad att vi borde veta bättre. Men ack nej. Lissabon..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur det går för GB är inte lätt att veta men att det blir skit för oss som är kvar framstår som betydligt säkrare. Vad ska de göra? Sänka kraven för att bereda plats för länder med tveksamt styre och ekonomi. Bördan, där vi definitivt bär en oproportionerligt stor del lär öka avsevärt samtidigt som prestige, naivitet och renodlad dumhet hos våra styrande kommer surra oss vid denna hjälplöst sjunkande koloss.

Jag tror det kan bli hur illa som helst.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Intressanta tider. Jag hade nog förr väntat mig att någon av de illa skötta ekonomiska länderna runt Medelhavet hade lämnat EU i vattnet av finanskrisen än att England skulle lämna om någon hade frågat för ett par år sedan.

Varför skulle dom vilja lämna EU? Dom som betalar minst för att vara med.

Det är ju dom som äter upp överskottet som länder som England och Sverige betalar in.

Grekerna får ju gång på gång stöd från EU, TROTS sina dåligt skötta finanser.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Varför skulle dom vilja lämna EU? Dom som betalar minst för att vara med.

Det är ju dom som äter upp överskottet som länder som England och Sverige betalar in.

Grekerna får ju gång på gång stöd från EU, TROTS sina dåligt skötta finanser.

Vem har sagt att de skulle vilja lämna. Skulle kunna vara att resten av gemenskapen ville ha ut dem. Det var ju lite dom tonerna som gick vid den tidpunkten. Om någon då hade sagt att England stod i tur att lämna EU vad hade man sagt då. Det fanns knappast på kartan hos någon.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ser man det på det viset så kan man ju mer eller mindre konstatera att största orsaken till att vi får ett Brexit är att "vi" var för flata för att kicka ut Grekerna.

Man ska inte heller underskatta signalvärdet det skulle ha gett. Övriga länder med siesta skulle nog ryckt upp sig ganska avsevärt istället för som nu konstatera att man får mer allmosor ifall man missköter landets ekonomi.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Det enda positiva som kan komma fran detta ar att parasiterna, forlat politikerna, som sitter i EU far sig en tankestallare, och borjar lyssna mer pa folket.

Att det pa nagot satt skulle vara bra for GB eller folket som bor har ar inte speciellt troligt. Forrutom Farage va det nog inte heller manga politiker som varken ville ha eller forvantade sig brexit. Tystnaden fran Boris ar talande.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top