Monster 696 beter sig konstigt

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Hej allihopa. Hade inne min Ducati Monster 696 för mappning nu för en månad sen. Enda sen jag fick tillbaka den så har den betett sig lite skumt. Vid vissa tillfällen när jag kör så hackar hojen till (svårt att förklara men känns som att det är tändningen som klickar till) och vid några tillfällen har hojen dött av detta. Det är oftast på låga varv som detta skett. Då hojen dött så har all el lagt av och jag har fått starta om den. Ringde till dom som mappade den och dom hade aldrig hört talas om något liknande fel, och hade ingen aning om vad det kunde vara när jag berättade över telefon. Jag har ingen möjlighet att lämna in den där så dom får kolla på den då jag befinner mig 50 mil därifrån.

Ibland sker det 3-4 gånger per åktur att den hackar till (inte att den dör, det har bara skett 2 gånger totalt) och ibland sker det inte alls.
Någon som har varit med om något liknande eller har någon aning om vad det skulle kunna vara? :confused:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att den stannar mellan växlar "kan bero" på för snål mappning i de registret. Min Ktm 990 kan tjuvstanna mellan växlarna med något snål mapp.
Att all el lägger av är däremot märkligt och de kan vara en ledtråd till hela mysteriet. Kontrolldra minus och pluspolerna på batteriet samt kolla jordpunkt.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har haft problem med att den hackar till nån gång och efter det så har instrumentet varit nollställt som om batteriet varit bortkopplat, typ klockan nollställer sig till 0:00. Har inte hänt många gånger och var längesen nu. Jag var ganska säker på att det var elrelaterat och det tror jag ditt problem är med.

Har du kollat så batteripolerna är ordentligt fastsatta? ECU kontakten är korrekt dittryckt?
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Får bli till att skruva loss tanken och kolla batteriet och ECU-kontakten nu i helgen. Bytte batteri nu för någon månad sen och då var jag där och pillade. Vad innebär att kolla jordpunkt? #nollkoll
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag hade samma fenomen på min första Hypermotard, den vibrerade friskt och batterianslutningara lossnade ett par gånger, sen blev det Loctite på dom.
Ducce + Loctite = sant.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag hade samma fenomen på min första Hypermotard, den vibrerade friskt och batterianslutningara lossnade ett par gånger, sen blev det Loctite på dom.
Ducce + Loctite = sant.

Ducce + charmiga småfel och ett och annat totalras = Sant
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Hej igen allihopa. Har sedan jag skrev förra gången kört en del och problemet kvarstår. Jag skruvade av tanken och kollade att batteriet och ECU:n satt fast ordentlig vilket dem gjorde. Jordningen visste jag inte riktigt hur jag skulle kolla men den svarta sladden från batteriet gick iaf in ned under ramen, var svårt att se vart den tog vägen senare. Men det verkade som att den satt fast där den skulle sitta.
Något annat jag skulle kunna kolla?
Hojen har bara dött en gång nu, men den hackar ändå till ibland vilket känns störigt....
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Tändhattar sjyssta? Får dom rätt med ström?
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Hej igen allihopa. Har sedan jag skrev förra gången kört en del och problemet kvarstår. Jag skruvade av tanken och kollade att batteriet och ECU:n satt fast ordentlig vilket dem gjorde. Jordningen visste jag inte riktigt hur jag skulle kolla men den svarta sladden från batteriet gick iaf in ned under ramen, var svårt att se vart den tog vägen senare. Men det verkade som att den satt fast där den skulle sitta.
Något annat jag skulle kunna kolla?
Hojen har bara dött en gång nu, men den hackar ändå till ibland vilket känns störigt....

Ring Biscaya och fråga? Det är inte så långt till Hol från Göteborg heller.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Lider med dig, har själv fått höra de orden
"inget vi har hört om tidigare" :huvet

Tändspolarna är kanske inte helt 100.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Antar att det var en Hypertrick mapp från IBC? Om det var så, bytte du ecu eller är det en omprogrammering av din gamla?
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det var det! Jag omprogrammerade den gamla.
Hur kollar jag tändhattarna/spolarna?

Ok, tänkte om du bytt ecu med nåt ergat stift eller nåt. Jag har rimligtvis samma mapp och jag har en originalbox liggande. Ett alternativ är att du kastar in den ECUn för att se om felet försvinner. Den kommer då att gå magert med Termignoni-burkarna och du får felmeddelande för lambda men det kanske inte gör nåt. Antar att du kör utan lambdasobder? Konsultera IBC och se vad dom tycker och få några felsökningstips.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Hejsan jag hade ett liknande fel på min 1098 för ett par år sedan, den kunde hacka till i bland och även instrumenten blinkade till, hände även att den stannade om man stod på tomgång.

Efter att felsökt typ allt så visade det sig att svänghjulet hade lossnat, så det störde tänd givaren, vilket resulterade i att ECU fick felsignal och botade om sig och därför blinkade instrumenteringen till.

Hojen funkade oftast perfekt under acceleration men när man låg på låga varv och jämn fart blev det problem.
Mvh Björn
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Ok, tänkte om du bytt ecu med nåt ergat stift eller nåt. Jag har rimligtvis samma mapp och jag har en originalbox liggande. Ett alternativ är att du kastar in den ECUn för att se om felet försvinner. Den kommer då att gå magert med Termignoni-burkarna och du får felmeddelande för lambda men det kanske inte gör nåt. Antar att du kör utan lambdasobder? Konsultera IBC och se vad dom tycker och få några felsökningstips.

Ska ta och besöka IBC nu när jag flyttar tillbaka till Örebro efter sommaren. Pratade med dom en vecka efter jag mappat om den men då hade dom inte hört om något liknande fel innan. Men tänkte att jag kan köra dit hojen och låta dom känna på den. Bor du i Göteborg eller?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top