2017 MotoGP - försäsongstugg!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
LÄget just nu....

Movistar Yamaha
Valentino Rossi (2017-2018)
Maverick Viñales (2017-2018)


Ducati Factory
Jorge Lorenzo (2017-2018)
Andrea Dovizioso (2017-2018)


Repsol Honda
Dani Pedrosa (2017-2018)
Marc Marquez (2017-2018)

ECSTAR Suzuki
Andrea Iannone (2017-2018)
Alex Rins (2017-2018)


KTM
Bradley Smith (2017-2018)
Pol Espargaro (2017-2018)


Aprilia Factory
Sam Lowes (2017-2018)
Aliex Espargaro (2017-2018)


Monster Tech 3 Yamaha
Jonas Folger (2017-2018)
Johan Zarco (2017 + option för 2018)


LCR Honda
Cal Crutchlow (2017)

Octo Pramac Ducati
Scott Redding (2017)
Danilo Petrucc (2017)


Aspar Team MotoGP
Yonny Hernandez
Eugene Laverty
Alvaro Bautista


Marc VDS Honda
Jack Miller (2017)
Tito Rabat

Avintia Racing Ducati
Loris Baz (2017) GP15
Hector Barbera (2017) GP16





Out of MotoGP
Stefan Bradl ---> TKR Honda WSBK



KLART
TROLIGT
RYKTE
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
KTM skall börja med Moto2 också.
http://www.bike.se/nyheter/ktm-staller-upp-i-moto2-fran-2017

Jag förväntar mig, såklart!!1!!!11, en KTM längst upp i varje mästerskap senast 2018. :)

KTM har utvecklat en Moto2-hoj sedan början av året. Eller rättare sagt - man har kopierat en Kalex Moto2-hoj och försett den med sedvanligt orangelackat pinnstaket i stål. Minst en komplett Kalexhoj har varit upp i deras styvhetsmätnings-rigg för att kunna kopiera alla väsentliga egenskaper och den första testen var i princip en sådan hoj - en Kalex med endast ramen utbytt mot en ram tillverkad av KTM. Sving, gaffelkronor, fotpinnar och styren var till och med prylar rakt av från Zarco's hoj.

Alltså inte särskilt snyggt, smidigt eller moraliskt gjort, som ofta då denna tillverkare ger sig in i något.

Uppgiften om att Luthi är klar för Aki Ajos team tar jag med en stor nypa salt. Det hetaste depåryktet så sent som i kväll är faktiskt att Luthi fått kalla fötter angående KTM Moto2 då han inte var särskilt imponerad av den prestanda de visat hittills och att han redan signat någon slags deal med sitt nuvarande team. Moto2 nästa år kommer att vara en vidöppen affär då fyra toppförare kliver upp i MotoGP. Senaste ryktet säger att Luthi inte vill sabba sin chans genom att satsa på ett helt oprövat kort.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
K

Uppgiften om att Luthi är klar för Aki Ajos team tar jag med en stor nypa salt. Det hetaste depåryktet så sent som i kväll är faktiskt att Luthi fått kalla fötter angående KTM Moto2 då han inte var särskilt imponerad av den prestanda de visat hittills och att han redan signat någon slags deal med sitt nuvarande team. Moto2 nästa år kommer att vara en vidöppen affär då fyra toppförare kliver upp i MotoGP. Senaste ryktet säger att Luthi inte vill sabba sin chans genom att satsa på ett helt oprövat kort.

Har Luthi ngt att vinna genom att inte köra för KTM? Kan inte detta vara hans möjlighet att få en ev bättre möjlighet till MotoGP?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Har Luthi ngt att vinna genom att inte köra för KTM? Kan inte detta vara hans möjlighet att få en ev bättre möjlighet till MotoGP?

Att vara världsmästare i Moto2 öppnar dörrar. Som Alatalo skrev så är mästerskapet vidöppet 2017 och Luthi är en het aspirant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
KTM har utvecklat en Moto2-hoj sedan början av året. Eller rättare sagt - man har kopierat en Kalex Moto2-hoj och försett den med sedvanligt orangelackat pinnstaket i stål. Minst en komplett Kalexhoj har varit upp i deras styvhetsmätnings-rigg för att kunna kopiera alla väsentliga egenskaper och den första testen var i princip en sådan hoj - en Kalex med endast ramen utbytt mot en ram tillverkad av KTM. Sving, gaffelkronor, fotpinnar och styren var till och med prylar rakt av från Zarco's hoj.

Alltså inte särskilt snyggt, smidigt eller moraliskt gjort, som ofta då denna tillverkare ger sig in i något.

Uppgiften om att Luthi är klar för Aki Ajos team tar jag med en stor nypa salt. Det hetaste depåryktet så sent som i kväll är faktiskt att Luthi fått kalla fötter angående KTM Moto2 då han inte var särskilt imponerad av den prestanda de visat hittills och att han redan signat någon slags deal med sitt nuvarande team. Moto2 nästa år kommer att vara en vidöppen affär då fyra toppförare kliver upp i MotoGP. Senaste ryktet säger att Luthi inte vill sabba sin chans genom att satsa på ett helt oprövat kort.

Som vanligt fantastiskt att få dina insikter om en värld jag bara ser på tv! :tummenupp
Även om det i detta fall skär lite i min nu orangea MC-själ. :(
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är nu konfirmerat att Luthi har skrivit på för sitt nuvarande Moto2-team. Om jag har förstått det rätt, ett tvåårskontrakt som han har rätt att bryta efter ett år ifall han får ett jobb i MotoGP.

Alltså ingen Luthi i Aki Ajos team.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fenati är en av förarna som supportas av VR46 Rider Academy. Ett hyfsat professionellt upplägg med fysisk träning såväl som körträning med deras instruktörer (bl.a. VR själv, Luca Cadalora och en av bröderna Gavira). Fenati har tydligen varit en "bad boy" en längre tid genom att missköta framförallt den fysiska träningen och priorotera livet som superstar före andra åtaganden och han har blivit uppmanad att ta tag i detta redan innan säsongen började.

Det som nu har gjort att bägaren runnit över är att han försöker förklara sina svajiga resultat med att hans crew chief och mekaniker är inkompetenta. Dels genom att säga det till dem själva, dels genom att också säga det till italiensk media.

Kanske början till slutet för denna idiot.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fenati är en av förarna som supportas av VR46 Rider Academy. Ett hyfsat professionellt upplägg med fysisk träning såväl som körträning med deras instruktörer (bl.a. VR själv, Luca Cadalora och en av bröderna Gavira). Fenati har tydligen varit en "bad boy" en längre tid genom att missköta framförallt den fysiska träningen och priorotera livet som superstar före andra åtaganden och han har blivit uppmanad att ta tag i detta redan innan säsongen började.

Det som nu har gjort att bägaren runnit över är att han försöker förklara sina svajiga resultat med att hans crew chief och mekaniker är inkompetenta. Dels genom att säga det till dem själva, dels genom att också säga det till italiensk media.

Kanske början till slutet för denna idiot.

Låter som ett utmärkt att pissa bort en once in a lifetime chans... :gnissla
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Avintia förlänger med både Barbera och Baz för 2017.
Kanske inte helt oväntat, men ganska intressant att Avintia kommer ha två olika hojar nästa år. Barbera kommer att köra en GP16, och Baz kommer köra en GP15. Barbera har säkert förtjänat den där GP16 hojen genom att prestera ganska bra på den gamla Duccen i år, men undrar om det inte blir ganska tufft för Avintia att köra två olika hojar? Man kommer ju inte längre kunna dela data mellan teamets både hojar, så det blir ju typ som två separat team inom teamet?

Hur som helst, bara Aspar kvar nu då... Dom smarta betten ligger väl på Hernandez och Laverty eller?

https://motomatters.com/news/2016/08/14/barbera_and_baz_back_with_avintia_for.html

https://motomatters.com/news/2016/08/14/barbera_and_baz_back_with_avintia_for.html
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Avintia förlänger med både Barbera och Baz för 2017.
Kanske inte helt oväntat, men ganska intressant att Avintia kommer ha två olika hojar nästa år. Barbera kommer att köra en GP16, och Baz kommer köra en GP15. Barbera har säkert förtjänat den där GP16 hojen genom att prestera ganska bra på den gamla Duccen i år, men undrar om det inte blir ganska tufft för Avintia att köra två olika hojar? Man kommer ju inte längre kunna dela data mellan teamets både hojar, så det blir ju typ som två separat team inom teamet?

Hur som helst, bara Aspar kvar nu då... Dom smarta betten ligger väl på Hernandez och Laverty eller?

https://motomatters.com/news/2016/08/14/barbera_and_baz_back_with_avintia_for.html

https://motomatters.com/news/2016/08/14/barbera_and_baz_back_with_avintia_for.html

Bautista då? Snackades det inte om honom till aspar? Laverty överväger väl WSBK
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Bautista då? Snackades det inte om honom till aspar? Laverty överväger väl WSBK

Det verkar ju vara Hernandez, Laverty, och Bautista som slåss om dom två platserna i Aspar nu. Laverty har väl sagt att han vill ha mera konkurrenskraftigt material annars går han någon annan stans. Men det var väl innan typ alla hojar i MotoGP var upptagna. Som det är nu så är det ju Aspar eller hitta nåt i WSBK som gäller. Och då tror jag väl ändå att Aspar i MotoGP är relativt attraktivt.

Skulle jag satsa pengar, så hade jag nog satsat på Hernandez och Laverty... Men man vet ju aldrig.. :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Och så fel jag hade! Alvaro Bautista är nu klar för Aspar 2017.

Så vem åker ut? Hernandez eller Laverty?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle nog tippa att Laverty hamnar på en Aprilia Superbike.

Angående Luthi och Moto2 så är han definitivt klar för sitt gamla team, men teamet har fortfarande inte valt hoj. Det finns alltså en chans / risk (beroende på hur man ser det) att han hamnar på en KTM Moto2-hoj, men inte i Aki Ajos officiella KTM-team. Så att ingen missförstår mitt tidigare inlägg.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag skulle nog tippa att Laverty hamnar på en Aprilia Superbike.

Angående Luthi och Moto2 så är han definitivt klar för sitt gamla team, men teamet har fortfarande inte valt hoj. Det finns alltså en chans / risk (beroende på hur man ser det) att han hamnar på en KTM Moto2-hoj, men inte i Aki Ajos officiella KTM-team. Så att ingen missförstår mitt tidigare inlägg.

Om DU tippar det, så lär i alla fall inte jag betta emot... Ha ha ha
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag skulle nog tippa att Laverty hamnar på en Aprilia Superbike.

Angående Luthi och Moto2 så är han definitivt klar för sitt gamla team, men teamet har fortfarande inte valt hoj. Det finns alltså en chans / risk (beroende på hur man ser det) att han hamnar på en KTM Moto2-hoj, men inte i Aki Ajos officiella KTM-team. Så att ingen missförstår mitt tidigare inlägg.

Fan vad tråkigt om det blir så! Tycker Laverty är alldeles för bra för att tvingas tillbaka till WSBK. Han är ju betydligt snabbare än Hernandez och jag tror inte att Bautista kommer prestera bättre på det materialet heller.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Laverty bekräftar att han lämnar MotoGP för Milwaukee Aprilia i WSBK. Så jag antar att det bara är en tidsfråga innan Aspar bekräftar att man signat Hernandez för 2017.

http://www.bikesportnews.com/news/n...world-superbike-return-with-milwaukee-aprilia

http://www.crash.net/motogp/news/233017/1/eugene-laverty-why-im-leaving-motogp.html


2017 än så länge, bara en plats kvar att fylla:

Movistar Yamaha
Valentino Rossi (2017-2018)
Maverick Viñales (2017-2018)


Ducati Factory
Jorge Lorenzo (2017-2018)
Andrea Dovizioso (2017-2018)


Repsol Honda
Dani Pedrosa (2017-2018)
Marc Marquez (2017-2018)

ECSTAR Suzuki
Andrea Iannone (2017-2018)
Alex Rins (2017-2018)


KTM
Bradley Smith (2017-2018)
Pol Espargaro (2017-2018)


Aprilia Factory
Sam Lowes (2017-2018)
Aliex Espargaro (2017-2018)


Monster Tech 3 Yamaha
Jonas Folger (2017-2018)
Johan Zarco (2017 + option för 2018)


LCR Honda
Cal Crutchlow (2017)

Octo Pramac Ducati
Scott Redding (2017)
Danilo Petrucc (2017)


Aspar Team MotoGP
Alvaro Bautista (2017)
Yonny Hernandez


Marc VDS Honda
Jack Miller (2017)
Tito Rabat (2017)


Avintia Racing Ducati
Loris Baz (2017) GP15
Hector Barbera (2017) GP16






Bort från MotoGP
Stefan Bradl ---> TKR Honda WSBK
Eugene Laverty ---> Milwaukee Aprilia WSBK



Bekräftat
Troligt
Rykte
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När platserna nu är tillsatta för minst 2017 kan vi ju börja spekulera lite.
Tar "fabrikarna" nedan.

Movistar
Jag tycker som många andra att paketet "Rossi-Yamma" är det starkaste på länge.
Med alla andra omkastningar kommer VR naturligtvis vara i toppen nästa år också.
Jag tror dock att Vinjales nog kan överraska.
Mer ju längre säsongen går förstås. :)
Är imponerad över hans framfart på Suzuki i år och tror att den ännu bättre Yamman kommer passa honom perfekt.

Ducati
Största överraskningen är väl JLo övergång.
Är inte säker på att JLo+Dovi nödvändigtvis är starkare än Maniac+Dovi.
Jag är heller inte säker på att Duccen kommer passa JLo.
Samtidigt klättrar cykeln sakta men säkert närmare sina konkurrenter och kan nu också bevisligen vinna.

Repsol
Antar att de kommer jobba hårt för att komma till rätta med sina motorproblem.
Trots dessa problem leder ju MM serien klart i år.
Han kommer naturligtvis också vara där i toppen nästa säsong.
Peddo har, tyvärr, inte alls kommit till sin rätt i år. :(
Önskar honom en mycket bättre nästa säsong! :tummenupp

ECSTAR
Två helt nya namn i teamet borgar för en försiktig start på säsongen. (Kanske :) )
Ianonne kan ju åka fort emn hur lång tid tar det för Rins att lära sig MotoGP?
Suzuki har ju, iaf med Vinjales, också sakta tagit sig närmare täten.
Dags nästa år att etablera sig på allvar?

KTM
Jag är ju av helt ologiska, men märkesintresserade, skäl väldigt intresserad av hur det skall gå.
Kommer bli kul att följa sista tävlingen i Valencia och se hur långt ifrån man är.
Ingen aning om PoL och Smith har talanger som "utvecklare" av nya hojar men det blir vi snart varse. :)
Ingen av dessa förare har väl något speciellt självförtroende efter denna säsong. :)

Aprilia
EsA och Lowes. Vad kan man begära där?
Bradl och Bautista ligger ca 40-50 sekunder efter per race (Assen bara 17sek efter).
Kommer det några stora uppdateringar på 2017 års modell tro?

Nåväl en spännande säsong med en hel del fabrikare blir det iaf! :fakta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top