Försöker dessa stollar att ha ihjäl oss motorcyklister !?.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
För en tid sedan skrev jag på forumet om en kärring i en Chrysler Voyager ner på söderslätt som körde rakt emot mig på fel sida där jag gick ner i kanten med hojen utan skador på varken mig eller hojen men kärringen bara smet från platsen !?.Idag var det dags igen en bit utanför Hässleholm där ännu en dåre i en 90 graders kurva kommer på fel sida rakt emot mig i en röd Peugeot 406.Blev naturligtvis mer än lovligt rädd men fann mig fort och vände där jag kom ikapp fanskapet som vägrade stanna men vinglade fram och tillbaka mer än lite misstänksamt !?.Fick denna gången regnummer om man tyvärr inte skulle kunna smälta incidenten.Så ta det lugnt där ute för en del är tokigare än andra och skiter uppenbart även i att stanna för att se efter hur det gick även om vi kanske ligger skadade på vägen efteråt. :dummer
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
För en tid sedan skrev jag på forumet om en kärring i en Chrysler Voyager ner på söderslätt som körde rakt emot mig på fel sida där jag gick ner i kanten med hojen utan skador på varken mig eller hojen men kärringen bara smet från platsen !?.Idag var det dags igen en bit utanför Hässleholm där ännu en dåre i en 90 graders kurva kommer på fel sida rakt emot mig i en röd Peugeot 406.Blev naturligtvis mer än lovligt rädd men fann mig fort och vände där jag kom ikapp fanskapet som vägrade stanna men vinglade fram och tillbaka mer än lite misstänksamt !?.Fick denna gången regnummer om man tyvärr inte skulle kunna smälta incidenten.Så ta det lugnt där ute för en del är tokigare än andra och skiter uppenbart även i att stanna för att se efter hur det gick även om vi kanske ligger skadade på vägen efteråt. :dummer
Det verkar alltid som det är samma personer på forumet som blir drabbade av dessa dårar...

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Det verkar alltid som det är samma personer på forumet som blir drabbade av dessa dårar...

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Jag tror vi alla blir drabbade, det är bara en liten skara som skriver av sig.
Råker själv ut för sånna idioter dagligen, så sent som idag mötte jag en äldre herre i en ford som tyckte att vägen inne i samhället var läskigt smal och var tvungen att placera bilen mitt i vägen, klarade med nöd o näppe backspegeln på bilen.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det verkar alltid som det är samma personer på forumet som blir drabbade av dessa dårar...

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Tycker om att åka på hojen under mina transporter som är än många men inser även hur utsatt man är om någon gör mer än lovligt fel.Men om det stör dig att jag berättar sanningen på ett hojforum om dessa mindre roliga incidenter så sluta läs mina inlägg om du då sover bättre. :crash
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Det verkar alltid som det är samma personer på forumet som blir drabbade av dessa dårar...

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

HP nu får du förklara dig, antyder du att det inte skulle ha skett och att Ankan 1 far med osanning eller menar du att han är den som kör som en dåre. Jag blir lite fundersam över ditt inlägg :va
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Absolut inte det jag antyder. Men tycker att det är påfallande ofta ankan startar denna typ av trådar. Kanske har helt fel.

För den som undrar spenderar jag ca 8 mil om dagen på mc.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du kan alltid ringa 112 och polisanmäla dem för vad som tycks vara rattfylleri. Kan få fart på polisen iaf. :hihi
 

Snowman89

Guest
Det verkar alltid som det är samma personer på forumet som blir drabbade av dessa dårar...

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Kan ju också vara så att dessa personer faktiskt använder hojen och då avverkar en del mil.
Jämfört med mig som nog avverkat runt 200mil asfalt under de 3-4 senaste åren :)
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Händer skit i den här stan också fast kanske inte så skräckinjagande som ovan.
Idag dönade en kärring i stor vit SUV in rondellen framför mig där jag blinkade för att lämna densamma. Tur man tar det hyfsat lugnt och alltid har 2 fingrar på bromsen med tanke på såna tillfällen. Orka starta en tråd varje gång nått liknande händer, då får jag inte göra annat.
 

apstubbe

Medlem
Gick med
4 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2017 Aprilia Shiver 900
Det finns väldigt mycket dåliga förare ute på vägarna. Ser det dagligen både när jag kör bil och hoj. Det är obehagligare att möta dom när man sitter på hojen givetvis. De flesta av dom har nog inga onda planer på agendan, de är nog inte medvetna själva om att de kör som krattor. Svårast har jag för dom som lägger över ansvaret på nån annan om det ska smälla eller inte. Kör dagligen igenom en stoor rondell till och från jobbet. Där händer det ofta att man får tvärnita för att nån chansar på att man hinner det när dom kör ut framför en i rondellen.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Kan ju också vara så att dessa personer faktiskt använder hojen och då avverkar en del mil.
Jämfört med mig som nog avverkat runt 200mil asfalt under de 3-4 senaste åren :)

8 mil om dagen blir nog lite mer än 200 på 4 år gissar jag, men vad vet jag om matte...

Kan lägga till ett fenomen inne i Stockholm vid korsningen Drottningholmsvägen/St Eriksgatan där många som ligger i vänsterfil i högersväng från St Eriksgatan och skall mot Alvik/Västerbron inte fattar vad filer innebär. Har blivit prejad där ett par gånger och lyckas av någon anledning aldrig hitta tutan de gångerna (däremot när man skall stänga av blinkersen är den ju precis där den inte borde vara).
 

Snowman89

Guest
8 mil om dagen blir nog lite mer än 200 på 4 år gissar jag, men vad vet jag om matte...

Kan lägga till ett fenomen inne i Stockholm vid korsningen Drottningholmsvägen/St Eriksgatan där många som ligger i vänsterfil i högersväng från St Eriksgatan och skall mot Alvik/Västerbron inte fattar vad filer innebär. Har blivit prejad där ett par gånger och lyckas av någon anledning aldrig hitta tutan de gångerna (däremot när man skall stänga av blinkersen är den ju precis där den inte borde vara).
Sist jag kollade så körde jag inga 8mil om dagen, eller vad vet du om mitt hojåkande som jag inte vet?

Mitt inlägg var riktat mot personen/inlägget som jag citerade, oväntat nog...

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Såna där bilister är nog bara vanliga cykelhatare som har vidareutvecklat sig och jagar lite större tvåhjulingar. Se det som en trevlig omväxling, det antas ju vi cyklister göra :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ankan1 skrev:
Försöker dessa stollar att ha ihjäl oss motorcyklister !?.

Kort sagt - ja!

...och då kommer självklart följdfågan: "medvetet?"
Nej, tyvärr. "Medvetet" är bra. "Medvetet" kan man ta på och bearbeta.

Här handlar det om omedvetna dråpförsök som ett resultat av något annat - en bieffekt av noll vision som härskar med allt större styrka under 3 decennier.
Resultaten börjar synas nu...

Jodå, antalet dödade och allvarligt skadade bilister sjunker.
På vems bekostnad?
Sjunker de oskyddade trafikanternas siffror lika mycket?
Talibanerna står och hoppar jämfota i ilska över att våra dödstal inte sjunker i samma takt som bil-isternas och vill lägga hårdare restriktioner på just oss.

Jag säger att våra dödstal sjunker - trots noll vision, och det är vi själva som skall ha credd för det, ingen annan.

Det för ögat mest uppenbara i noll vision - en jävla massa räcken designade att slita oss i stycken...


...nej, det klart att dom inte är designade för det ändamålet.
Dom räcken som används är till för att hindra bilar från att krocka med andra bilar.
Inte lastbilar - där utgången av olyckor ofta blir värre med dagens räcken.
Och dom räcken som sätts upp är sannerligen inte heller designade med en enda minuts tanke på oss oskyddade trafikanter.


...men sitter där för att kärnan i noll vision är att "olyckor händer", "människan är inte ofelbar" och att "system" skall ta hand om det som människan inte klarar.

Därför accepteras denna sloppyness i trafiken, därför tillåts bil-ister att buffla sig fram med ett i bästa fall SMIDSY-"förlåt" i efterhand, därför VILL verkligen Trafikverket se mer passivitet i trafiken.
Det är nämligen inbyggt i noll vision. En passiv förare är en bra förare.
Skulle en "olycka hända" så skall "systemen" gripa in.
Bilar, gummiklädda på utsidan och skumvadderade på insidan styr upp situationen med olika hjälpsystem och minskar skadorna på bilens passagerare.

"Bilens passagerare..."
Var kommer vi oskyddade trafikanter in? Vi är inte hjälpta av bilarnas olika "pre crash"-åtgärder.
Våra deformationszoner är av kött och blod.

Vad vi behöver är medvetna, informerade och engagerade trafikanter som förstår sin del av trafikspelet och verkligen är med aktivt i gamet. Inte sitter och pysslar med annat.

..och det är det sista som noll vision kan leverera.
Noll vision som den är formulerad nu går ut på att skydda redan skyddade bilister från varandra.


Så, Ankan - det kan vid en första anblick se ut som att "Försöker dessa stollar att ha ihjäl oss motorcyklister"

Sanningen är dock värre än så. Det borde heta:
"Trafikverket försöker ha ihjäl oss motorcyklister."

By proxy, dessutom - liksom alla andra ynkryggar som inte vill få sina egna händer nedsmutsade.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Såna där bilister är nog bara vanliga cykelhatare som har vidareutvecklat sig och jagar lite större tvåhjulingar. Se det som en trevlig omväxling, det antas ju vi cyklister göra :)

Visst, det är alltid uppiggande med en "nära döden upplevelse".:banana
Framför allt lär man sig att uppskatta livet.

Cyklar man eller åker motorcykel så får man denna upplevelse allt för ofta :mad:
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Sist jag kollade så körde jag inga 8mil om dagen, eller vad vet du om mitt hojåkande som jag inte vet?

Mitt inlägg var riktat mot personen/inlägget som jag citerade, oväntat nog...

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Kopplar på läsförståelsen och somnar om :rodnar
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Hade ett antal sådana här tillbud under söndagen jag med.
Åkte den slingriga vägen mellan Delsbo och Järvsö (Kalvstigen) och mötte flertalet bilar som var långt in på min sida vägen. Jag fick vid varje tillfälle slicka vägkanten, men hade vid dessa tillfällen "vettig" hastighet och kunde undvika dikessyning.

Det ger givetvis en tankeställare, men främst så blir jag så trött på att man inte längre kan se sin sida av vägen som sin längre utan alltid vara med på att mötande bilister anser sig ha förtur även där...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top