Hur långt har ni åkt i sträck på motorcykeln?

Runonwheels

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2014
Ort
Täby
Hoj
Honda CB1000RA -09
Hej!

Jag har under en tid funderat på att åka upp till Nordkapp med min honda CB1000r. Tanken är då att köra kortaste/snabbaste vägen upp genom Sverige för att sedan på vägen hem åka en längre bit genom Norge. Tror ni det är möjligt att köra sträckan Stockholm - Alta (ca 150mil) i sträck utan att behöva stanna och sova på vägen? :D Vill avverka sträckan upp så fort som möjligt och sedan ta en lite roligare väg hem genom Norge.

Hur långt har ni andra åkt i sträck som längst under en dag? Hur upplevde ni det? Och vilken hoj åkte ni på? Vore kul om ni kunde dela med er utav era erfarenheter!

Mvh
Filip
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag har kört en CBR 600 från Nürburgring till Stockholm i ett sträck, fick en kort tupplur på färjan och sen på´t igen.
Hatade motorcyklar i en dryg vecka efter det.
 

Smagatusk

Guest
- 81 mil på 7,5 timmar.
- Från Gävle till Landskrona
- På en ZX9R -96
- Iklädd jeans och en vindjacka som piskade skiten ur huden på armarna

Edit: Hatade Gävle i en dryg vecka efter det.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
55 mil på en suzuki gsx-r 750 med packning :) Drar hem till sverige strax norr om göteborg, funkar kalas, körde en fz6n innan och kan inte säga att jag sitter varken bättre eller sämre på samma sträcka.

Älskar man o köra hoj så gör man :yoparty då går allt :banana
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
133mil på 18timmar och 30minuter på en R1 05a =) 12 timmar av dom va i ösregn och 6 timmar va i mörker med mörkt visir! Känner mig som en idiot när jag ser det i skrift =)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hur det går att köra 150mil i sträck är nog en kombo av flera saker.

Första året på MC-semester for vi nonstop piteå-nyköping, en nätt resa på 95mil.. Tid ~10.5timmar
Har en R1 och det regnade rätt mycket bitvis så på slutet gick det ruggigt snabbt då motivationen att komma hem var skyhög.

Efter det har det blivit max 50mil/dag på typ Tysklands o Norgeresor :tummenupp
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kört ca 170 mil utan sovpaus och ytterligare ca 50 dagen efter. Till stor del i under +5C och regn och med kass utrustning. http://www.sporthoj.com/forum/showt...ngtouring-eller-quot-Ash-cloud-Tour-2010-quot

Klart det går att köra etapper på 150mil men det är inte nödvändigtvis kul eller en speciellt bra idé ens i bra förhållanden. Jag tycker nog 50-75 mil är max om man ska kunna njuta av färden.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
72 mil på en Suzuki XF650 Freewind (enstånka). Från Sonfjället i Härjedalen till Årsta i Stockholm.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Stockholm upp till finska gränsen kör du enkelt på en dag, Med hoj och om det flyter på så typ 10 timmar upp till Töre där du viker E10 Norrut.
I Finland och Norge så rekommenderar jag inte att blåsa på med tidspress för deras böter är inte något du är sugen på.
Försök hålla dig på svenska sidan så långt du kan för det är 60 och 80 sträckor hela vägen på finska sidan....lämplig överfart är Muonio eller Kolari norr om Pajala.
Kör du alltför fort så minskar din körsträcka rejält, tankstopp förlorar man tid på i onödan.
Tänker du köra länge och sent så rekommenderar jag att klistra solfilm på övre delen av solglasögonen så kan du skärma bort solen som ligger lågt men inte går ner sommartid. (Har gjort det på mina integrerade solbrillor då jag märkt att jag annars vrider huvudet onaturligt för att hjälmen ska skärma bort motljus.)

Planerar du det rätt så se till att få alla papper klara för en Ironbutt
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har kört flertal gånger 150-200 mil i ett snäpp med lite allt möjligt, bl a med en 125 Innova(dryga 170 mil).

Nämnda CB1000R tycker jag är en av dom bekvämare hojarna. Dolomiterna-Boden på 2,5 dagar. Den där halva dagen tillkom tack vare en inbokad service i Göteborg.
Dag ett startade jag i ottan, lite omvägar via Hamburg, genom Danmark och satt sen o drack bärs på campingen i Helsingborg.

Annars så är ju 150 mil nästan en IBA-körning. Är du ovan så räkna med 24 timmar nästan. Brukar gå ganska bra typ dom första 100 milen, men sen kan det bli lite småjobbigt, speciellt.

Ställ in dig på en övernattning istället......
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
VS skriver:
Ställ in dig på en övernattning istället......
Vilket känns vettigt för mig som aldrig kört mer än 70 mil i sträck .
Och varför rakt norrut? Kör upp genom Sverige nära norska gränsen. Mycket roligare vägar.
70 mil med både SV650S och Sprint RS.
Brukar mest ligga avslappat på tankväskan och köra.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
airhawk-2-dual-sport-comfort-seat-cushion-air-pad-19.gif


eller

51N9N9E2S2L._SX355_.jpg


Sitsen är dock bekväm på din hoj men jag skulle aldrig i helv... ge mig på en sådan stint med en nakenhoj =) Vet med mig att jag klippte några 30-35 mils repor skapligt oberörd när jag hade en sådan, vinddraget saknar jag inte i vilket fall.

Blev f.ö. 60-70 mil i helgen men alltså inte någon sträckkörning att tala om, extra handskar är en bra idé och Biltemas punkalagning har räddat mig tidigare. På tal om så tjöpte tjejen ett par tjockare handskar från feltema, när vi senare precis åker ut ur en by gastar hon i Scalan att det börjar bli dags att byta handskar då fingrarna börjar bli köldskadade. Jag som ligger först blir sådär halvimponerad av att hon inte sa till innan eller i byn där det fanns bra raststopp och förklarar att jag ska försöka hitta någon lämplig lucka. Happ, tänker hon får gott vänta tills jag hittar något bra ställe men efter en kvart börjar det muttras igen. Ok, jag sladdar in på ett halvbra ställe och hon efter för att sedan börja prassla med bytet. Känns dom bra frågar jag hjälmarna emellan..?

-Jadå det här blir bra.. !%#@!■ men va faan!
-Vad?
-Det är två vänsterhandskar!!1

Jag håller på att bryta ihop sittande på hojen men håller masken, kliver av och går o tittar och det var nog tur att hjälmen skymde mina mungipor.

-Det här kommer vi skratta åt sen sa jag med hopp om att muntra upp.

Löste sig med att hon fick bylta på sig mina extrahandskar, någon dag senare bytte vi ut dem när vi kom fram till ett annat blått varuhus.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har kört en CBR 600 från Nürburgring till Stockholm i ett sträck, fick en kort tupplur på färjan och sen på´t igen.
Hatade motorcyklar i en dryg vecka efter det.

Samma här fast med R6.
Har 140 mil hem, går förvånansvärt enkelt. :)
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
90 mil på en dag, Varberg-Assen på en cb750K -81. i pissregn hela vägen funkade rätt bra, tung klump med en radfyra som gick som en symaskin och riktigt tjock go sadel. Farsan körde sin Ktm 950 SM och det var nog rätt hårt. Motorväg hela vägen.

Tror 150 mil blir rätt hårt, men det går ju. Jag tror vi körde dom 90 milen på cirka 10 timmar. Har för mig vi gled av färjan i Grenå klockan 12 och va framme 22. Men det är farligt att ge råd, somnar du på hojen är det jobbigt..
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Startade norr om kristiansund i norge och tog vägen över trollstigen mot Lillehammer och vidare mot Stockholm. Runt 100 mil på 18 timmar. Hojen var en ktm 690. Norge var ju oket sedan blev det segt i Sverige. Mörkt visir och regn i sista 30 milen.
Inget man rekommenderar, men jag hade ett flyg att passa..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har kört nånting 100-150 mil som mest i sträck på en dag. Det susar i huvudet, öronpropparna skaver och man är allmänt stel när man kliver av hojen. Inte direkt njutbart faktiskt. Men, det går ju. :hihi
Det är lättare att göra det på vägen TILL något. Hemvägen är bara rena jävla döden.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top